Neexistuje řád, jenom chaos. Americký film

Režisér Darren Aronofsky (nar. 1969, Brooklyn) pochází z rodiny židovských učitelů a vyrůstal na Coney Islandu. Nastoupil na Harvardovu univerzitu, kde záhy z antropologie přešel na všeobecná studia a začal natáčet krátké snímky, mezi nimi několikrát oceněný Supermarket Sweep. Pokračoval v postgraduálním studiu režie na Americkém filmovém institutu, kde vznikly krátké filmy Štístko a absolventský Protozoa, podle nějž později nazval svou výrobní společnost. Z jeho rané celovečerní tvorby zaujal především nemilosrdný portrét lidí propadlých drogám Rekviem za sen (2000) s vynikající hereckou kreací Ellen Burstynové. V Hollywoodu se uplatnil jako tvůrce žánrových snímků, jimž se snažil dát ryze autorskou pečeť, např. ambiciózní sci-fi Fontána (2006) s Hughem Jackmanem v úloze muže, hledajícího věčný život, příběh vyhaslého zápasníka Wrestler (2008) s pozoruhodným výkonem Mickeyho Rourkea či thriller z baletního prostředí Černá labuť (2010) s Natalie Portmanovou. Klíčový podíl na jeho vizuálně podmanivých snímcích má stálý kameraman Matthew Libatique.

Dnes trochu zapomenutý je jeho první celovečerní snímek, černobílý surrealistický thriller o paranoidním matematikovi, Pí (1997), za nějž mj. obdržel Cenu za režii na festivalu Sundance a Cenu Independent Spirit Award za nejlepší první scénář. Jeho protagonista Maximillian Cohen věří, že čísly lze vysvětlit cokoliv. Žije zabarikádovaný za dveřmi svého bytu, obklopený soustavou počítačů, a nikomu nevěří. Snad kromě přítele Sola, s nímž občas hraje starou deskovou hru Go. Tvoří nové programy, zkouší je, hledá vzorce a pomalu se propadá do šílenství... Aronofského dílo je i po letech sugestivním portrétem rozpadající se mysli uprostřed více či méně netečného světa.

Napište nám