Kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová působila jako skrytý fantom čs. kinematografie. Ovlivnila vizuální podobu desítek snímků, byla však i vynikající scenáristkou, posléze i režisérkou a inspirátorkou jiných. Druhá série portrétů filmařů, kteří stvořili československou novou vlnu. Režie Z. Suchý

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Divadelní scénografka a kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová (1923–1996) se k prvnímu kontaktu s filmem dostala počátkem 60. let. Od smyslu pro výstižný charakterizační detail kostýmu rozšiřovala svou působnost na celkovou vizuální filozofii díla a nakonec i na jeho základní ideová východiska. Jako výtvarnice a spoluautorka námětu či scénáře výrazně ovlivnila filmy J. Němce, V. Chytilové, J. Jireše či O. Vávry. Režijně debutovala feministickou šarádou Vražda ing. Čerta (1970), později pracovala skrytě pro Laternu magiku a věnovala se výtvarné práci.

V této části bude řeč o následujících filmech:

Pátrání po Ester (Věra Chytilová, 2005)
Démanty noci (Jan Němec, 1964)
Transport z ráje (Zbyněk Brynych, 1962)
Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966)
Hotel pro cizince (Antonín Máša, 1966)
Kočár do Vídně (Karel Kachyňa, 1966)
Znovu jaro (Milan Tomsa, 1969)
Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966)
O slavnosti a hostech (Jan Němec, 1966)
Mučedníci lásky (Jan Němec, 1966)
Náhrdelník melancholie (Jan Němec, 1968)
Proudy lásku odnesou (Jan Němec, 1969)
Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968)
Ezop (Rangel Valčanov, 1969)
Za kulisami Barrandova (Jana Michajlová, 1968)
Ovoce stromů rajských jíme (Věra Chytilová, 1969)
Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1969)
Valerie a týden divů (Jaromil Jireš, 1970)
Vražda ing. Čerta (Ester Krumbachová, 1970)
Slaměný klobouk (Oldřich Lipský, 1971)
GEN: Ester Krumbachová očima Jana Němce (Jan Němec, 1993)

Účinkují:

Ester Krumbachová
režisérka, scenáristka a výtvarnice

Ester Krumbachová

* 12. 11. 1923

† 13. 1. 1996


Stopáž57 minut
Rok výroby 2013
 P ST
ŽánrDokument