Husákovská normalizace očima Helenky Součkové, žákyně 2. třídy ZŠ v Ničíně. Divadelní adaptace bestselleru Ireny Douskové s Bárou Hrzánovou v hlavní roli (2003). Divadelní režie J. Schmiedt. Kamera J. Lebeda. Režie televizního záznamu J. Brichcín

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

„Hrdý Budžes nebyl ani indián, ani partyzán. Hrdý Budžes je jen – a hrdý buď, žes. To je ještě horší, než kdyby to byl komunista.“
Když v roce 1998 poprvé vyšla útlá knížka Ireny Douskové s poněkud tajuplným názvem Hrdý Budžes, málokdo tušil, jak velké popularity dosáhne. Příběhy Helenky Součkové, žákyně 2. třídy základní školy, trpící hloubavostí a nadváhou a potažmo i nastupující husákovskou normalizací, se odehrávají v tehdejší stranické baště – uranové Příbrami. Bylo proto logické, že právě příbramské divadlo uvedlo Helenčiny příběhy na divadelní scénu. A našlo si, jak se ukázalo, i geniální představitelku hlavní hrdinky. Bára Hrzánová byla za tuto roli v roce 2003 odměněna Cenou Thálie. Česká televize představení zaznamenala ještě v tomto roce a od té doby je s velkým diváckým ohlasem reprízováno dodnes.

Základem inscenace je knížka spisovatelky Ireny Douskové (nar. 1964), která popisuje – do jisté míry autobiograficky – zážitky osmileté Helenky s husákovskou normalizací. Bára Hrzánová se podle svých slov s postavou Helenky z herecké rodiny trpící hloubavostí a nadváhou snadno ztotožnila. Protože jestliže Irena Dousková vyrůstala v divadle ovládaném příbramskými komunisty, pak malá Bára Hrzánová učinila tutéž zkušenost, ovšem v divadle v Českých Budějovicích.
Pokud si chcete s nadhledem a humorem (a možná i s trochou nostalgie) zavzpomínat na dobu před třiceti lety, jsou k tomu Helenčiny příhody z počínající normalizace na uranovém maloměstě jako stvořené.

Rozhovor s Ondřejem Šrámkem

Rozhovor s Ondřejem Šrámkem

Šéfdramaturg hovoří o knižní předloze úspěšného divadelního představení Hrdý Budžes

* 22. 4. 1964


Stopáž121 minut
Rok výroby 2003
 ST 4:3
ŽánrFilm