Přátelství na život a na smrt
17. prosince 1944 vyslal operační štáb americké 15. letecké armády se základny na Sicílii nad Horní Slezsko 527 těžkých bombardovacích letadel Fortress a Liberator a k jejich ochraně 93 stíhacích Lichtningů a 207 Mustangů. Jejich cílem byly tři závody na výrobu syntetického benzínu. Proti nim vzlétlo 100 německých stíhačů na strojích Focke-Wulf 190 A8 a Messerschmitt Bf 109 G. V tu chvíli ještě nikdo netušil, k jak dramatickému střetnutí téměř tisícovky strojů brzy dojde.
Navzdory nepříznivému počasí a husté oblačnosti byli němečtí stíhači správně navedeni svým řídícím pozemním centrem. Americký stíghací doprovod se naopak kvůli špatnému počasí o několik minut zpozdil. Tak se stalo,že německé stíhačky napadly nechráněné americké bombardéry nad prostorem mezi Olomoucí, Prostějovem a Přerovem v 11 hodin a 5O minut. Jen v prvních pěti minutách sestřelili němečtzí stíhači 17 amerických strojů. Potom se na nebi konečně objevili američtí stíhači a jejich drtivá přesila přivodila rozhodující zvrat: 9 německých letounů bylo sestřeleno nad naším územím, dalších 6 bylo poškozeno, při pronásledování šlo k zemi ještě 14 německých stíhaček. Američané ztratili 25 letounů. Konečný součet na obou stranách zněl: 67 letounů a 222 letců.. .A tady vlastně začíná příběh, který pro brněnské studio České televize zpracoval kameraman Vladimír Plicka s režisérem Milanem Růžičkou:U obce Troubky se tři minuty před polednem zřítily trosky Liberátoru kapitána Thomase Westa. Stroj začal po zásahu hořet, po ztrátě kusu pravé poloviny křídla se dostal do vývrtky a vybuchl ve vzduchu.Jen čtyři muži z desítičlenné posádky stačili otevřít padáky a přežít. Dva byli zraněni a padli do německého zajetí. Druhý pilot Edmund A. Kasold Jr. a navigátor Thomas W. Qualman se pokusili uniknout.S pomocí neohrožených místních lidí, kteří riskovali denně své životy, se vydali na dobrodružnou pouť..
Po více než půl století se Thomas Qualman vrátil na místo, aby se poklonil památce svých spolubojovníků a poděkoval svým zachráncům...