Příběh auta

Klikněte pro větší obrázek Atmosféru válečné doby v příběhu nazvaném po parašutistické skupině Silver dokresluje také jeden z automobilů. Důstojný, okázalý chrysler určitě neujde pozornosti diváků. Černý elegán z roku 1936 byl v majetku vlády a vozil se v něm tehdejší ministr, v letech 1935 až 1938 dokonce premiér Milan Hodža. Z Ameriky se k nám dostaly pouze tři, možná čtyři kusy. Kde chrysler prožil válku, se nepodařilo zjistit. Ve Fondu národní obrany se objevil až po roce 1945 a po dvou anonymních majitelích se dostal do rukou pana Kajpra z Bratronic na Kladensku. Občas se v něm projel, ale hlavně ho pečlivě udržoval. Od pana Kajpra ho dlouho loudil Václav Slovák, fanda veteránů a sběratel, až se mu ho nakonec podařilo získat. Příznivci starých aut nepohrdnou pár informacemi: Benzinový osmiválec s obsahem čtyři a půl litru má už levé americké řízení (u nás se tehdy jezdilo vlevo, a tudíž řízení bylo vpravo jako ještě dnes v Anglii). Na sto kilometrů si běžně vezme 16 až 20 litrů benzinu, ve městě se musí připočítat ještě tři litry navíc. Má 101 koní a dosáhne hravě rychlosti 140 kilometrů za hodinu. Jeho majitel Václav Slovák z Kladna ho ale tolik nehoní. Jezdí s ním hlavně pro radost na srazy veteránů a také často na natáčení nejrůznějších historických filmů; teď poctí svou účastí také Silver A.

text: Naďa Kverková, Daniela Kupsová
foto: Jiří Červený
převzato z časopisu ČT+

Historie