Autobiograficky laděný příběh výstředního režiséra Jana Němce, který s gustem sobě vlastním vypráví o svých láskách, filmech, nadějích, prohrách i vítězstvích. Neboť kdo byl jednou vlkem, vlkem navždy zůstává. Koprodukční snímek ČT (2016). Hrají: J. Mádl, K. Roden, M. Pechlát, T. Pauhofová, T. Klein, M. Sobotková, G. Míčová, M. Janoušková, T. Otis a další. Kamera J. Maxa. Scénář a režie J. Němec, od jehož úmrtí brzy uplyne 5 let
00:00:35 Zdravím vás!
00:00:37 Kynu vám rukou masitou, jak jsme říkávali zamlada.
00:00:40 Proč vlk a proč z Královských Vinohrad?
00:00:44 Protože... Protože prostě proto.
00:00:48 Protože to, co uvidíte, je příběh o zlověstném,
00:00:51 sebestředném jedinci, toužícím jenom po slávě,
00:00:55 po penězích a po moci, velkém to afrodiziaku,
00:01:00 na které jako mouchy sedají krásná děvčata.
00:01:02 A na ty jsem byl celý život. Dokud dýchám, chtěl bych tě
00:01:06 okouzlit, má lásko. To melu pořád dokola. Pořád stejně.
00:01:10 A Vinohrady? Na Vinohradech jsem se narodil, žil
00:01:14 a teď se tam procházím. Ve škole mi říkali postrach Vinohrad.
00:01:19 Teď o mně nikdo neví, tak se tím připomínám.
00:01:21 Jak ve skutečnosti vypadám, jaký je můj obličej, ksicht,
00:01:25 to vám prostě neřeknu. Do toho vám, s prominutím, nic není.
00:01:28 Stejně mě bude hrát nějakej herec.
00:01:30 A můžu vás ujistit, že Leonardo diCaprio to nebude.
00:01:33 Tady máte celou přehlídku mých aut.
00:01:35 BMW 700, Saab Monte Carlo, Fiat 124 Coupé.
00:01:39 Pak jsem měl Fiat 850 Spider Cabrio, karoserie Bertone,
00:01:43 Motorhome Ford, potom Dacia Limo a Dacia Jeep a Fiant Punto.
00:01:48 Čím jezdím teď, to vám prostě neřeknu.
00:01:51 A co na závěr? Resumé?
00:01:53 No jasně. Ženy, holky, děvčata. Eva, Klára, Věra, Zuzana,
00:01:59 Helena, Bohunka, druhá Zuzana. Christie, Martina.
00:02:03 Jo, prosím, prezentuji lásky, tedy citové vazby.
00:02:07 Náhodná setkání vynechávám, jakkoli byla někdy nejšťavnatější.
00:02:11 Ale vzhůru do děje! Kamera, klapka, akce!
00:02:40 Cannes, 1968.
00:02:42 Cote d'Azur. Slunce, pohoda a krasavice z celého světa
00:02:46 se promenují sem tam na ulicích, barech, plážích.
00:02:51 Jenomže trojice českých režisérů Miloš Forman, Jiří Menzel a já
00:02:55 sem nepřijela poprvé a naposledy obdivovat přírodní
00:02:58 a sexuální krásy, nýbrž konečně vyhrát Zlatou palmu.
00:03:01 První cenu prestižního festivalu.
00:03:05 Všechno bylo pojištěné. Ředitel Filmexportu a vedoucí
00:03:08 české delegace Láďa Král a generální ředitel
00:03:11 Československého filmu Alois Poledňák
00:03:13 udělali gentleman's agreements
00:03:15 s ředitelem canneského festivalu Robertem Favre le Bretem.
00:03:21 Vystřílíme celou munici festivalového roku.
00:03:24 Dáme proti sobě Formanovo Hoří, má panenko,
00:03:26 Němcovo O slavnosti a hostech a Menzelovo Rozmarné léto,
00:03:30 čímž se připravíme o takřka jisté ceny
00:03:32 na ostatních festivalech.
00:03:39 Ředitel Cannes se za to na oplátku zaručí,
00:03:42 že výběr poroty bude takový, aby jím ovlivněna
00:03:44 přiřkla Zlatou palmu jednomu z těchto filmů
00:03:47 a zbylé dva nenechá ujít bez povšimnutí.
00:03:59 Přijel jsme z Prahy spolu s přítelem Jiřím,
00:04:01 novinářem časopisu Mladý svět mým stříbrným fiatem kabrioletem.
00:04:09 Pijte, utrácejte a dělejte rozruch, oslovil mě Láďa K. přípitkem.
00:04:13 Přivezeme domů Zlatou palmu, politbyro bude mít radost,
00:04:16 že sláva socialistické kinematografie je převeliká.
00:04:21 MLUVÍ FRANCOUZSKY
00:04:26 Já nevím. Public street! Klid. Pojďte, sbalíme to.
00:04:34 Dělejte recepce, mejdany, utrácejte.
00:04:36 Budou to osobní kontakty na hotelových pokojích.
00:04:38 Mám neomezené otevřené konto na výdaje.
00:04:48 Co chcete víc od života? Francouzské koňaky a šampaňské
00:04:51 v prvotřídním hotelu na mořském břehu sladké Francie.
00:04:55 V náruči prodejné krasavice, která se vám vyznává,
00:04:59 že své řemeslo dělá jen proto, aby uživila svou malou dcerušku
00:05:02 v nuzném brlohu Paříže. Otec je zrádně obě dvě opustil.
00:05:06 Ale že se mnou konečně dostává zpět víru v život,
00:05:09 že se jí vrací zpět láska, a nejen pohrdání k mužům.
00:05:16 Šeptáno francouzsko - anglicky při milování.
00:05:29 Toto jest tepající srdce festivalu v Cannes.
00:05:44 V soutěži o Zlatou palmu přihořívalo.
00:05:46 Můj film O slavnosti a hostech byl uveden,
00:05:48 Formanův Hoří, má panenko též.
00:06:03 Mluvil jsem o tom, že to má co dělat s politickými změnami,
00:06:06 protože za vlády prezidenta Novotného
00:06:09 mi 3 filmy zakázali, a najednou si můžu dělat, co chci.
00:06:12 A ostatní režiséři taky. A tak jsme hned tady v Cannes.
00:06:26 Francouzští filmaři, kteří měli svoje největší želízko v ohni
00:06:29 Louise Mallea jako člena poroty netající se sympatiemi
00:06:31 k nám Čechům, začali kout pikle.
00:06:34 Pryč s festivalem, začalo se ozývat z temných koutů
00:06:37 a kanálů. Pryž s buržoazní přetvářkou,
00:06:40 když umění patří lidu! A už se objevily první letáky v ulicích.
00:06:51 Místo festivalového promítání byla schůze.
00:06:54 Dovedete si představit větší blbost pod sluncem
00:06:56 než na filmové festivalu v Cannes místo filmů
00:06:59 a krásných polonahých holek masturbovat schůzí?
00:07:24 Rok 1968 nebyl pro Francouze dobrým rokem.
00:07:28 Vinice nerodí vždy dobré plody.
00:07:30 Vinice však neřeže sousední dobrý ročník.
00:07:33 Smíří se s koloběhem slunce a půdy a vyčká.
00:07:36 Smrt festivalu, otřáslo sálem v budově festivalového kina.
00:07:41 Jean-Luc Godard rozřezal filmové plátno.
00:08:11 BEZ PŘEKLADU
00:08:20 Miloš Forman to pochopil. Stáhnul svůj film z programu
00:08:24 a v revolučním nadšení i ten můj.
00:08:29 Teď už vím, proč Forman tak dobře porozuměl duši Salieriho
00:08:32 vraždícího svého konkurenta Mozarta.
00:08:38 Je třeba býti se stranou vítězící, se stranou u moci, nikdy s opozicí.
00:08:43 Ti levicoví blázni měli tehdy moc.
00:08:53 Byl jsem tou revolucí, v níž měl Miloš prsty,
00:08:56 připraven o Zlatou Palmu a možná ve vší skromnosti
00:08:58 o zvláštní cenu poroty či cenu za režii.
00:09:01 To dá rozum, že tím moje do té doby skvělá filmová kariéra
00:09:04 byla jaksi zabrzděna.
00:09:14 Náš šéf Filmexportu, šéf delegace měl ovšem jiný problém.
00:09:19 Slivovici, frankfurtské párky a plzeňské pivo.
00:09:22 Dovezl toho s sebou na tuny jako zlatý hřeb vítězného recepce,
00:09:26 coby vítanou změnu pro všechny zmlsané
00:09:28 za 20 dní francouzskou kuchyní.
00:09:30 Majitel jachty a distribuce pornofilmů řekl:
00:09:34 Žádný problém, Ládíku. Je to prvotřídní zboží.
00:09:37 Já ho od tebe koupím.
00:09:40 Prodávám filmy, ne žrádlo a chlast, řekl ředitel Filmexportu.
00:09:45 Jelikož jsem byl na mizině,
00:09:47 nabídl jsem mu zprostředkování celého obchodu.
00:09:51 Peníze na hotovosti jsme si rozdělili. Tak to prosím bylo.
00:10:00 Nezískal jsem sice Zlatou palmu, nezvítězil jsem,
00:10:03 což by umožnilo vstup do první ligy světových režisérů,
00:10:06 ale na druhé straně jsem prodal několik konzerv frankfurtských
00:10:09 párků, lahví slivovic a kartonů plzeňského,
00:10:12 takže v kapse mi zůstalo několik set západoněmeckých marek.
00:10:18 Takže jak se u nás v Americe říká: Not bad at all.
00:10:29 To kalné ráno si pamatuj, mé dítě, napsal kdysi český básník.
00:10:35 Takže, dámy a pánové, utrum.
00:10:38 Konec legrácek, volnosti a večírků.
00:10:41 Prostě spadla klec.
00:10:43 S přístrojem 35 milimetrů Camuflex ARRI
00:10:46 natáčíme s kameramanem tu neskutečnou realitu,
00:10:49 která spíš připomíná hororový sen.
00:12:56 Svým fiátkem jsem pak materiál propašoval do Vídně
00:12:59 a díky rakouské televizi ty záběry viděla
00:13:02 skoro miliarda diváků.
00:13:17 Pryč odtud. To je můj cíl,
00:13:20 říká v jedné ze svých krátkých bajek Franz Kafka.
00:13:23 Jako by mi to tehdy vzal z úst. Ale jak?
00:13:31 Řeknu vám jak, ale ještě předtím vám povím o tom,
00:13:34 jak jsem zabil Godarda.
00:13:37 Godard byl totiž jeden z mála intelektuálů,
00:13:40 který schválil invazi.
00:13:43 Tři týdny po ní přijel do Prahy udělat film o tom,
00:13:46 že my Češi jsme darebáci a že jsme si ty tanky zasloužili.
00:13:51 Ano. Toho Jeana-Luca Godarda, který řekl,
00:13:55 že když ho záběr přestane bavit, tak prostě střihne
00:13:58 a nasadí tam takový záběr, který ho bavit bude.
00:14:01 Tuhle bezohlednost jsem od něj přejali.
00:14:04 Změnil celý filmový střih. Byl to náš vzor.
00:14:10 A tím nastal konec francouzské nové vlny i Godarda.
00:14:17 Ach, komunisté a Rusové.
00:14:20 Žerte si své uloupené srdce kontinentu.
00:14:23 Já už jsem pryč. Přímo do ohně! Znovu na frontu.
00:14:26 On the road again.
00:14:29 -Máte strach?
-Můj první let.
00:14:35 Vy se nebojíte?
00:14:39 Já se bojím asi jenom smrti.
00:14:42 Caravelle Air France odrolovala na rozjezdovou plochu,
00:14:46 vyrazila, nabrala rychlost
00:14:48 a již, již se začala odlepovat od země,
00:14:51 ach, ach, go, buď by byly výkřiky při milování,
00:14:55 když náhle...
00:14:57 VÝKŘIKY, JEČENÍ
00:15:15 Jste v pořádku?
00:15:17 Asi ano. Děkuji.
00:15:20 Tak jako se neumírá na nedokončenou soulož,
00:15:24 tak jsme přežili ten fyziologický a psychologický šok
00:15:27 zastavení na samém přechodu země - vzduch
00:15:30 a násilný návrat do elementu země.
00:15:41 To je jako přerušená soulož tohle.
00:15:45 Já jsem takhle nachytal mého nejlepšího kamaráda
00:15:49 ve svém vlastním bytě se svojí tehdejší milenkou.
00:15:54 Ale řekl jsem jim, ať si to normálně dodělaj,
00:15:56 že uvařím kafe.
00:15:59 No a pak když pištěla ta vařící konvice,
00:16:03 tak já jsem sáhnul po jiný konvici, kde byla studená voda,
00:16:07 a normálně jsem je polil. A oni jak byli v šoku...
00:16:10 -John Jan, vstaňte!
-Sedadlo C1.
00:16:16 Ukázalo se, že to letadlo zastavili kvůli mně.
00:16:19 Vkročili na palubu a neobtěžovali se s formalitami.
00:16:27 No possible. Sorry.
00:16:31 Dělal jsem všechno možné. Sežral lístky od zavazadel,
00:16:34 vzal kapitána i s letadlem jako rukojmí, ale nic nebylo platné.
00:16:39 J.J., nedělej tady divadlo, nebo tě seřežeme tak, že budeš chcát krev.
00:16:43 Nechte ho! Má platné doklady, tak má snad právo...
00:16:54 Pomalu, abych neskončil jako zastřelený na útěku
00:16:57 jsem se ze stínu vnitřku letadla došoural na schůdky ven.
00:17:02 Viděl jsem ten záběr. Kamera pomalu v jízdě za mnou
00:17:06 jako konec pana Verdoux v Chaplinově filmu.
00:17:09 Jako konec Geparda Philipa ve Stendhalově Červený a černý.
00:17:13 Jít do smrti znamená jít do oslepujícího slunce.
00:17:17 Vezli mě neznámo kam.
00:17:49 Můžete prosím ukázat obsah vašich kapes?
00:18:39 No, nežijete si špatně.
00:18:42 Posaďte se.
00:19:04 Mimochodem proč tolik kravat? Pokud máme dobré informace,
00:19:08 tak v poslední době kravaty nenosíte.
00:19:10 Neschováváte v nich něco?
00:19:15 No tak je rozřežte, jestli máte pocit, že je nenosím.
00:20:07 Ne, soudruhu, nemýlím-li se, kapitáne. Já nekouřím.
00:20:12 Děkuju.
00:20:15 Já také ne.
00:20:25 To je vaše maminka?
00:20:31 Pane J.J., nejste zatčen
00:20:34 a dosud obviněn z žádného trestného činu.
00:20:37 Ale vaše případná spolupráce by jen urychlila proces,
00:20:40 ve kterém vyjde najevo, jste-li občan na svobodě,
00:20:43 nebo obžalovaný.
00:20:46 Pane J.J. rád bych věděl, proč jste se chystal vyvézt
00:20:51 za hranice našeho státu vámi napsanou brožuru.
00:20:55 To je scénář.
00:20:59 Scénář s textem otce kontrarevoluce Franze Kafky.
00:21:05 Proměna se to jmenuje.
00:21:13 Když Řehoř Samsa jedno jitra procitl z neklidných snů,
00:21:17 že se v lůžku proměnil v jakýsi obludný hmyz...
00:21:24 Co jste tímto činem zamýšlel?
00:21:27 Zamýšlel jsem podle té brožury, scénáře natočit film.
00:21:33 -V cizině? Na Západě?
-Přesně tak.
00:21:37 Hm. Takže jsme blízko doznání trestného činu
00:21:40 hanobení republiky za hranicemi.
-To vůbec ne.
00:21:45 Ten scénář byl napsán, schválen a rozmnožen
00:21:50 Filmovým studiem Barrandov v roce 1966.
00:21:54 A autor Franz Kafka, pokud to chcete vědět,
00:21:58 zemřel roku 1924.
00:22:01 Pokračujte, prosím. Ale upozorňuji vás,
00:22:05 že vás k tomu nikdo nenutí. Klidně tu můžeme dál
00:22:09 dvě hodiny sedět mlčky.
-Ne.
00:22:12 Franz Kafka je můj oblíbený subjekt.
00:22:20 Vždyť vlastně dlouho před tím, než jsme se oba narodili,
00:22:23 na začátku tohoto století si všiml
00:22:26 a začal psát o odcizení, ztrátě citů.
00:22:32 K vlasti, k pravdě, k spravedlnosti.
00:22:37 Poměrně záhy ztratil víru v Boha.
00:22:42 Dlouho před Adolfem Hitlerem popsal mučící kolonie,
00:22:46 kde vězni se nebrání, ale spolupracují se zlem.
00:22:53 Hodně ho jako autora samotného, nemocného člověka
00:23:00 trápila představa postavy právě z Proměny,
00:23:06 kdy syn, člen rodiny předstírá, že je zvířetem,
00:23:12 aby byl uvolněn z práce. A co se stane?
00:23:16 Místo toho je nechán vyhladovět.
00:23:21 Franz Kafka dlouho před Říjnovou revolucí vítěznou
00:23:26 popsal prohnívající buržoazii.
00:23:31 Společnost bez cíle.
00:23:35 A právě takový film já jsem chtěl natočit.
00:23:40 Přesně tak, jak vám tady teď říkám, pane kapitáne.
00:23:43 Hm. To je zajímavé.
00:23:47 Takže vy říkáte, že ten Franz Kafka zemřel 1924?
00:23:55 Hm.
00:23:58 V příručce o kontrarevoluci byl jmenován spolu
00:24:01 s Pavlem Kohoutem, Janem Procházkou a Václavem Havlem
00:24:04 jako jeden z aktivních kontrarevolucionářů.
00:24:08 To, co říkáte, že psal, si můžeme snadno zjistit.
00:24:14 Zní to hodně zajímavě. Hodně pravdivě.
00:24:18 Jako přesná analýza rozkladu kapitalistického světa.
00:24:25 Co ještě ten pan Kafka napsal?
00:24:28 Ale znova opakuji, že není vaše povinnost vypovídat.
00:24:31 Třeba Ameriku. To je hrůza, jak to tam funguje.
00:24:37 Tam jedinec je vlastně ztracenej a ušlapanej.
00:24:42 To je věčná pravda. A dále? Co všechno je v těch knihách?
00:24:47 Já si třeba myslím,
00:24:49 že Franz Kafka stvořil vlastně prvního evropského hrdinu.
00:24:54 Jeho postava Josef K.
00:24:56 To je člověk, kterej se vzdá vlastně místa,
00:25:05 rodiny, kariéry proto, aby prosadil svoji víru
00:25:09 v pravdu a spravedlnost.
00:25:12 Ale ne kvůli nějakýmu měšci plnýmu peněz.
00:25:17 Kvůli lepšímu uspořádání společnosti.
00:25:21 Kvůli lepším zítřkům nás všech.
00:25:24 Nás všech, pánové. Nás všech.
00:25:31 Pane Jane, to má pro mě smysl.
00:25:36 To zní hodně pravdivě.
00:25:39 Ten chlap měl správnou perspektivu.
00:25:43 To je škoda. Měli jsme ho získat na naši stranu,
00:25:46 nenechat ho vám - kontrarevoluci.
00:25:48 Ale vždyť jste říkal, že byl samotným otcem kontrarevoluce.
00:25:54 -Říkal jste to.
-To se píše v policejní brožuře.
00:25:59 Ale teď si myslím... Teď si myslím...
00:26:05 Teď si myslím...
00:26:08 Pane kapitáne,
00:26:11 kdo se bojí Franze Kafky, bojí se pravdy.
00:26:17 Vy jste teď měl možnost nahlédnout do jeho tvorby.
00:26:22 Ne čtením, ale tím,
00:26:24 že jste nechal mě, vašeho vězně hovořit.
00:26:29 Dokonce jste řekl, že i myslíte.
00:26:38 Ono se taky může stát, že se do roka a do dne ta karta obrátí.
00:26:43 Přijdete o svoji uniformu a svoje vyznamenání.
00:26:48 O svoji čest. Bude vám oholena hlava.
00:26:51 A tady ti vaši podřízení budou za rok vyšetřovatelé
00:26:55 a rozkopou vám varlata jenom proto,
00:26:58 že unikne záznam z našeho výslechu,
00:27:04 kde vy jste jenom upustil myšlenku, úvahu o tom,
00:27:07 že možná ty vaše příručky nejsou tak vtipné a mazané.
00:27:13 Ano. Možná že do roka a do dne budeme tady na tom samém místě,
00:27:18 jenom vy budete místo mě na týhle židli
00:27:21 jakožto vězeň zejtra odsouzenej na smrt.
00:27:27 To se může stát.
00:27:47 Čekal jsem na vše. Poprava, mučení.
00:27:51 Chyba lávky.
00:27:54 Tak podívej se, Jane, J.J.,
00:27:56 nebo jak vy filmaři si mezi sebou říkáte,
00:28:00 mazej odsud!
00:28:07 Rozumíte? Turbíny Power Jet Air France se zastavily jen proto,
00:28:11 že jsem se snažil převézt přes hranice filmovou verzi
00:28:14 Proměny Franze Kafky. Franze Kafky, otce kontrarevoluce.
00:28:19 Power Jet turbines proti nesmělému básníkovi.
00:28:24 Pustili mě na svobodu.
00:28:26 Za chvíli byla Paříž i s Eiffelovkou na dohled.
00:28:40 Celých 15 let jsem cizinou bloudil.
00:28:43 Klidu duše a skutečného štěstí jsem však nenašel.
00:28:46 Kalifornské moře, od nějž jsem se nehnul.
00:28:49 I vlk někdy odpočívá.
00:28:52 Spočinutí válečníka.
00:28:56 Pokojné Redondo Beach, Los Angeles, přímý pohled na vlny.
00:29:00 Opálená děvčata v mini bikinkách.
00:29:02 Ovšem platí rčení z písně Bruce Springsteena.
00:29:05 Just look, don't touch.
00:30:07 Blue sky Sickkness se tomu říká.
00:30:10 V Kalifornii si dáte lehký poobědový spánek,
00:30:14 vzbudíte se a zjistíte, že uběhlo 20 let.
00:30:24 Moře, co mi do tvého hoře, napsal český básník.
00:30:28 Za pár dní jsem byl znovu on the road.
00:30:32 John Jan jako fantom, Alibaba loupežník či pták Fénix
00:30:37 vždy povstane z popela nebo z láhve,
00:30:40 aby svět obdařil svými filmovými kousky.
00:30:44 Na ty je ovšem potřeba sehnat prachy, peníze,
00:30:47 což v Americe platí dvojnásob.
00:30:49 Nástup byl famózní, fantastický.
00:30:52 Ivana. Krásná, pyšná a dnes možná nejbohatší žena světa,
00:30:56 pomineme-li devadesátileté baby, které všechno zdědily
00:31:00 a v životě si ani kapku nepřičichly k životu.
00:31:03 Ivana, která sňatkem pomohla jednomu z nejbohatších lidí
00:31:06 na světě Donaldu Trumpovi, aby byl tak úspěšný a mocný.
00:31:12 Bylo to vroucí dvojí setkání.
00:31:14 Na první schůzce jsem jí všechno řekl
00:31:16 o svých plánech na jedinečné, geniální a převratné filmy.
00:31:20 -Sluší ti to.
-Děkuju.
00:31:22 -Tak na společné projekty!
-Čau!
00:31:28 Tu druhou schůzku svolala Ivana.
00:31:30 Mám pro tebe dobré zprávy, řekla mně.
00:31:38 Nachystal jsem oslavy.
00:31:42 -Ahoj.
-Ahoj.
00:31:45 -Rád tě vidím. -Pro mě?
-Pro tebe. -Děkuju. Krásná.
00:31:48 Nesu skvělou zprávu. Tohle ti posílá Donald.
00:31:57 Podívej se dovnitř. Takovou nemá ani viceprezident USA.
00:32:05 Jenomže místo šeku slibujícího tučnou investici do filmu,
00:32:08 jsem čuměl na věnování, kterým její přitroublý muž označil
00:32:11 svůj poslední knižní opus, a tím mě sytě obdaroval.
00:32:16 -No tak děkuju.
-Není zač.
00:32:18 -A co ta investice? -Já jsem ti říkala, že ho filmy moc nezajímají.
00:32:25 -Takže ani dolar?
-Ani dolar.
00:32:30 -Tak se napijeme?
-No jo. Napijeme.
00:32:41 Kačer Donald.
00:33:24 Svého času jsem se živil natáčením svateb na videokazety.
00:33:27 Škoda, že nemám všechny kopie.
00:33:29 Byla by to zajímavá série několika desítek
00:33:32 dvouhodinových filmů na téma, jak se Američané žení.
00:33:36 Začal jsem s první svatbou za 150 dolarů.
00:33:56 BEZ PŘEKLADU
00:34:15 Poslední honorář byl 1500 dolarů
00:34:18 a byla to pro mě práce na 3 hodiny.
00:34:22 Jedna z těch svateb byla na skalnatém kopci nad mořem
00:34:25 kousek od Sunset Boulevardu a ženil se herec, který hraje
00:34:28 v Policajtovi z Beverly Hills roli jednoho ze zloduchů.
00:34:48 BEZ PŘEKLADU
00:35:09 Šampaňské začalo bouchat v 9 ráno.
00:35:11 Poslední explodovalo ve 2 po půlnoci následujícího dne.
00:35:18 Moje kamera byla v pohotovosti po celou dobu.
00:35:21 Ovšem jakožto umělec, nikoliv strojník-kameraman
00:35:25 jsem byl částí veškerého společenského hemžení
00:35:27 s povinností, kterou jsem radostně přijal -
00:35:30 zúčastnit se všech přípitků.
00:35:32 A těch bylo, nelžu a přísahám, několik set.
00:35:39 Moje videokamera měla naštěstí automatické ostření
00:35:42 a automatickou expozici. Moc se zkazit nedalo.
00:35:45 Takže úplně ožralí svatebčané krátce po půlnoci
00:35:49 shlédli moje mini veledílo.
00:35:53 Točil jsem tak, aby nebylo nutné program dodatečně stříhat.
00:35:57 V tom bylo to kouzlo, že herci se ihned podívají
00:36:00 na vlastní životní show, jak jsou skvělí.
00:36:03 Žádnou formanovštinu.
00:36:05 Pěkně módně koncipované, šťastné a veselé tváře.
00:36:08 Prostě závěr těchto svatebních merend předznamenal zhlédnutí
00:36:11 mého videa a nelžu, že reakce byla vždy "tisíce děkovných dopisů".
00:36:17 V opilosti si mnoho lidí připadá krásných.
00:36:21 A když je tak nasnímáte, tak jsou vám vděční.
00:36:24 Samozřejmě zhlédnutí celé práce je podmínkou,
00:36:27 abych dostal své peníze, šek.
00:36:30 Onu hollywoodskou parádu jsem opouštěl
00:36:33 ve značně podnapilém stavu.
00:36:35 Držel jsem v náručí svou videokameru,
00:36:38 bohatí svatebčané zaplatili 93 dolarů za taxíka
00:36:41 a já jsem ke kameře hovořil:
00:36:43 Ty moje drahá, však ty mě dovedeš k vytouženému cíli.
00:36:50 Ti chlapíci a skvělé dámy poznají, jak skvělý filmař jsem
00:36:54 a jak dovedu udělat dvouhodinový film doslova na koleně.
00:36:57 Jistě budou financovat některý z mých báječných projektů.
00:37:07 Možná to koupím tady celý...
00:37:10 Jsme v Sunnyvale, Kalifornie.
00:37:13 Ingrid, kterou mi dohodil přítel Rudi coby potenciálního sponzora
00:37:17 na mé filmové sny, byla přebornice v ping pongu.
00:37:22 Honzo, jediný muž, který má naději, že se mnou bude mít něco
00:37:26 v byznysu nebo v posteli, mě musí porazit u pingpongového stolu.
00:37:31 Nebudu to zdržovat. Prohrál jsem.
00:37:34 Ovšem čestně. Na tři sety.
00:37:37 Léta tréninku na stolech v pasáži Černá růže byla zúročena.
00:37:51 -Dobrou chuť.
-Dobrou chuť.
00:37:56 A pak to přišlo.
00:37:58 Bolest, bolest.
00:38:01 Bolest ne ze ztracené lásky, matky, země.
00:38:04 Najednou víte, že to máte. Infarkt.
00:38:09 Ten zatracený černý pták!
00:38:12 Moment, kdy víte, že nepřežijete.
00:38:20 Sevřel jsem se ve svalech. Chtěl jsem myslet ne na smrt,
00:38:24 ale na všechny ztracené iluze, lásky, země, básničky, filmy.
00:38:32 Ingrid mezitím telefonovala se svou matkou.
00:38:35 Když obě dámy zjistily, že nemám žádné pojištění,
00:38:38 zrušila přijíždějící sanitku.
00:38:41 Bylo jasné, že žádná země ani rodina se mě neujme,
00:38:44 že mě za asistence toho černého ptáka
00:38:47 tady podělaného nechají zhebnout.
00:38:50 V tu chvíli jsem pro sebe citoval, stahuje řitní svaly,
00:38:52 ty debility nám vtloukané, byť pateticky.
00:38:55 Zněly: Budeme po vás střílet, paní!
00:38:57 My po vás taky! Anna proletářka. Jen si řvi, siréno, nás neumlčíš!
00:39:07 Do života mi pomohla babská pověra.
00:39:09 Ingrid se ke mně plně přitiskla nahým tělem, zcela bez sexu.
00:39:18 Její pevné, dobře udržované tělo udělalo své.
00:39:21 Zahřálo mě. Třesavka přešla.
00:39:26 Tep se pomalinku začal vracet.
00:39:37 Rozhodl jsem se rozhodit své sítě na pobřeží východním.
00:39:41 Pacifik vyměnit za Atlantický oceán.
00:39:44 Ta pravá americká krása a upřímná, vroucná láska
00:39:48 mě přece nemůže minout!
00:39:51 Přiletěl jsem do Hartfordu, Connecticut
00:39:54 vyučovat filmovou režii bohaté synky a dcery na univerzitě Yale.
00:39:57 Abych se po příjezdu malinko odreagoval,
00:40:00 dostavil jsem se na otevírací večer do Chocolate Disco.
00:40:04 Kontrola u vchodu horší než na mezinárodním letišti.
00:40:08 Elektronické detektory proti pistolím, bombám a nožům.
00:40:12 Už sem nechoďte, mohl byste si ublížit,
00:40:15 poradil mi černošský vyhazovač, když jsem tam jako jediný běloch
00:40:18 přišel okukovat krásná černá děvčata.
00:40:21 A to si pište, když vám v Americe dvoumetrovej černoch
00:40:24 takhle zdvořile naznačí, že už vás nechce vidět,
00:40:26 utíkáte do svého bílého ghetta
00:40:28 a pustíte si Johanna Sebastiana Bacha.
00:40:37 A teď přichází ten kýč a pak to drama.
00:40:41 Dole, z obytné haly zvuk houslí.
00:42:07 Cioccona čili Modlitba od Johanna Sebastiana Bacha.
00:42:14 Christie, moje spolubydlící, pracovnice zdejší knihovny,
00:42:19 kterou odvrhl její snoubenec, bohatý židovský student medicíny.
00:42:24 Vyrazit na líbánky, to byl můj cíl s Christie.
00:42:39 Jazzový festival, Newport Beach, Rhode Island
00:42:42 a na něm hvězda večera skvěle napodobuje Errola Garnera.
00:42:47 Errol Garner. Kdysi v Praze jsme mu říkali ochrnutá levačka.
00:42:51 Zpomaluje rytmus levou rukou. To je stejné,
00:42:54 jako když někoho milujete a oddalujete při souloži orgasmus,
00:42:57 abyste harmonii a chvíle štěstí prodloužili a došli tam spolu.
00:43:02 Byl jsem na vrcholu štěstí.
00:43:06 Posílal jsem tomu pianistovi whisky, 22 dolarů jeden drink,
00:43:10 a najednou jsem zjistil, že jsem v tom klubu sám.
00:43:16 Po milované Christie a po pianistovi ani slechu.
00:43:21 Christie dělala všechno pro to,
00:43:24 aby ve svém milenci vzbudila žárlivost.
00:43:26 Proto ty scény, ten Bach, krb a procházky.
00:43:30 Aby mu to mohla pěkně vylíčit.
00:43:32 A když si byla jistá, že ho jeho žárlivost přiměje k sňatku,
00:43:37 vyrazila si se mnou za starým milencem.
00:43:43 Bez peněz v mraze domů jedinou možnou cestou
00:43:46 přes most, který spojuje ostrov s pevninou.
00:43:49 Přes ten rozbouřený most, ten Bridge over troubled waters.
00:43:59 Jen tomu mostu přes hněvivě rozbouřené vody vděčím za to,
00:44:02 že moje srdce bylo zlomeno jen částečně.
00:44:07 Když jsem se pak s nimi loučil, mumlal jsem tu zaříkávající větu.
00:44:11 Have a nice day, což bych dnes přeložil:
00:44:14 Máte to tu pěkný, ale umřít bych tu nechtěl.
00:44:24 Prosinec 1989.
00:44:26 První příležitost po letech podívat se domů.
00:44:30 Mohl jsem se vytasit leda s dávno propadlým československým pasem
00:44:34 a spiklenecky mrkat okem.
00:44:36 Byl jsem stateless - zbaven československého občanství.
00:47:04 Úředník se zamyslel a pak se jeho tvář rozjasnila.
00:47:08 Pohřeb komunismu? ptal se sám sebe.
00:47:12 No jistě! Pohřeb komunismu! Samozřejmě!
00:47:15 Do mého dokumentu mlasklo razítko.
00:47:17 Úředník vstal a srdečně mi podal ruku.
00:47:32 Ano, tady Havel, tady Havel. Jedna, dva, tři, čtyři, pět.
00:47:38 Green, green grass of home, zpívá Tom Jones.
00:47:42 Ty můj zelenej trávníku domova, marihuano doma za oknem,
00:47:46 velebím tě. Coming home.
00:48:01 Oko, okno do duše.
00:49:08 Intuitivně jsem došel do Činoherního klubu ve Smečkách.
00:49:11 Divadlo mě nikdy nebralo, ale bar v Činoheráku byl vyhlášený.
00:49:16 Ten večer hráli pro mě neznámou komedii Noises Off, Bez roucha.
00:49:21 Já bych to přeložil Bez hluku nebo Bez rámusu.
00:49:24 Toužil jsem spíš po opaku.
00:49:27 Honzo, ty vole, ahoj!
00:49:29 V hlavní roli Jiří Menzel. Jirka nikdy nepil,
00:49:32 nechodil na večírky. Držel se máminy sukně.
00:49:35 Moc filmů v posledních letech nenatočil.
00:49:37 V baru Činoheráku mě lehce políbil na čelo a řekl:
00:49:40 Honzo, vítám tě doma. Dneska to bude moje nejlepší
00:49:44 a nejdůležitější herecká exhibice. Seď a dívej se.
00:49:51 No tak si lehni.
00:50:03 Tohle nebyla Amerika. Tam že by držitel Oskara
00:50:06 s sebou cloumal na jevišti před outsiderem,
00:50:08 který se vrátil domů bez Oskara, bez peněz a ještě v horečce?
00:50:12 Ale ani eskapády Jiřího Menzela mě nenachytaly na divadlo.
00:50:21 Odešel jsem za roh k vuřtovému stánku na Václaváku.
00:50:26 Jirka Menzel mě tam našel a upřímně se mě zeptal,
00:50:28 jestli jsem ocenil jeho herecko-akrobatické výkony.
00:50:32 Popravdě jsem mu sdělil, že jsem odešel před koncem,
00:50:35 že tady baštím špekáčky a piji víno,
00:50:37 které sice není v nabídce, ale že mi ho sehnali.
00:50:41 Jiří Menzel suše řekl:
00:50:44 Ty ses v tý Americe vůbec nezměnil.
00:50:48 Došlo mi to. Jsem doma.
00:50:53 Tak pozor, připravíme se!
00:50:55 Režisér John Jan na střeše paláce Adria na Národní třídě
00:50:59 točí první záběry svého nového svobodného filmu.
00:51:04 120 popáté!
00:51:09 Ivanko, normálně masakruj, jo? Lítej do nich!
00:51:13 Neobjednaný komparz cca sto tisíc lidí mezi Příkopy
00:51:16 a Václavským náměstím. 1.máj havlovské osvobozené země.
00:51:20 A v záběrech démona Ivana Chýlková se standartou království
00:51:24 knížete Sternenhocha kope do spokojených jásalů.
00:51:28 Používají i kopance. Pozor na kopance!
00:51:32 Co čumíte!
00:51:34 Kameraman je připraven na stažení.
00:51:36 Agresivní jedinka jde proti němu, plive....
00:51:39 Náš režisér John Jan s vysílačkou v ruce si libuje,
00:51:42 jak mu vše funguje.
00:51:44 -Ta je asi nejlepší. Máš?
-Mám.
00:52:45 Karlovy Vary, 50.ročník, 2015.
00:52:48 Nikoliv pro Zlatou palmu z Cannes, kterou žádný český filmař
00:52:51 nikdy nezískal, ale pro tři křišťálové globy
00:52:54 si jedou Miloš Forman, Jiří Menzel a John Jan.
00:53:04 První přijíždí velká hvězda, režisér Miloš Forman.
00:53:07 Je v šortkách, jede na kole doprovázen svým věrným
00:53:10 spolupracovníkem Dodo Pištěkem. Dav jásá.
00:53:43 Následně na pódium festivalového sálu vstupuje Jiří Menzel.
00:53:46 V ruce má rákosku a pronásleduje, prohání a mrská
00:53:50 produkčního Sirotka. Dav v sále nadšeně aplauduje.
00:54:05 Z lóže této triumfální atrakci tleskají naši novodobí prezidenti.
00:54:09 Václav Havel, Václav Klaus i Miloš Zeman.
00:54:16 John Jan s černými brýlemi na očích a s rybím okem na objektivu kamery.
00:54:22 Uběhlo mnoho let a křivolakých cest osudu
00:54:25 od zmařené slávy a uznání ve francouzském Cannes.
00:54:29 Konečně triumf. Standing ovation.
00:54:35 Dobrý večer, dámy a pánové, dobrý večer, vzácní hosté.
00:54:40 Dovolte mi, abych u příležitosti jubilejního ročníku
00:54:45 pozval k nám na jeviště laureáta Křišťálového globu
00:54:49 za přínos světové kinematografii.
00:54:52 Problémový, opomíjený režisér, ale můj kamarád John Jan.
00:55:07 -Ahoj.
-Ahoj.
00:55:10 -Tak to ošetřuj.
-Děkuju.
00:55:14 Děkuju, děkuju.
00:55:17 Dovolte mi, abych na sebe prozradil jedno velký tajemství.
00:55:23 Miluju film! Děkuju!
00:55:28 Děkuju.
00:55:46 Moji dva kolegové mají vedle křišťálové koule
00:55:48 i pravé celé Oskary. A tak i mě čeká jedno setkání.
00:56:39 Můj dávný přítel Jiří, ten, kterého jsem před lety vzal
00:56:42 s sebou do Cannes, aby byl svědkem mého triumfu,
00:56:46 mezitím nabírá celý můj ženský doprovod a dekuje se.
00:57:21 Ty vole!
00:59:30 Tak tohle je ta moje Vinohradská třída.
00:59:33 Jmenovala se Jungmannova, Fochova, Schwerinova a Stalinova.
00:59:38 To víno v jejím názvu už jí doufám nikdo nevezme.
00:59:40 Už se nikdy nebudu procházet po Champs-Élysées
00:59:43 ani po Sunset Boulevardu. Jsem na svém území.
00:59:48 A vlk vždy zůstane vlkem, i když časem trochu opelichá.
01:00:00 JAN NĚMEC: Tak a jeďte dál s kamerou
01:00:02 a jako bonus ukrojte hlavu tady tomu pstruhovi.
01:00:10 To nejezte. To odložte. Odložit.
01:00:14 Ukrojte ocas a ten kousek sníte.
01:00:19 Tak, no.
01:00:23 A ten kousek snězte. A co nebude dobrý, tak vyplivněte.
01:00:29 Ještě jezte.
01:00:34 A teď to vyplivněte. A to je smysl filmu.
01:00:53 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2016

Trailer
Reálnými životními zážitky inspirovaný film volně vychází z Němcovy povídkové sbírky Nepodávej ruku číšníkovi a pozoruje jeho životní osudy od šedesátých let 20. století do současnosti. Film má v názvu Vlka, tvora divokého, lstivého, neovladatelného. Vlk v rouše beránčím a naopak. Film zachycuje místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archívy pravé i falzifikáty. To, co je ve filmu, se skutečně stalo a John Jan (Němcovo alter ego) to skutečně prožil. I když, pravda, občas to trochu nafouknul.” Jan Němec
Roli režiséra – vypravěče – ztvárnil Karel Roden, který již v minulosti několikrát s Janem Němcem spolupracoval, například na výjimečném autobiografickém filmu Noční hovory s matkou (2001) nebo na celovečerních projektech Holka Ferrari Dino (2009) a Heart Beat 3D (2010).
Kromě Cannes se film se natáčel v Praze, v New Yorku, v Californii, i na festivalu v Karlových Varech, kam se ve vzpomínce na Jana Němce symbolicky film vrací.“ říká producent filmu Tomáš Michálek.
Dokončovacích prací se ujal pomocný režisér Tomáš Klein spolu s dramaturgem a kreativním producentem Jakubem Felcmanem a střihačem Josefem Krajbichem, s nimiž Němec pracoval na hrubém střihu. Kameramanem snímku byl Němcův dlouholetý spolupracovník Jiří Maxa. Dokončení filmu probíhalo za pomoci Němcovy manželky – Ivy Ruszelákové. Jan Němec přizpůsoboval kinematografii těm prostředkům, které pro něj byly dosažitelné, nikoliv naopak - žádný železný scénář, žádné ustálené vyprávěcí normy. Proces vzniku filmu byl živý a neustále se proměňující proud. Všechno podřízené hlavní myšlence, netvořil žádné obskurní filmy pro úzkou skupinu diváků. Tvořil filmy pro všechny, ale tak aby nehypnotizoval, aby budil, provokoval, vzrušoval, rozrušoval.”, uvedl Jakub Felcman.
Snímek získal v hlavní soutěži 51. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Zvláštní uznání poroty. V rámci slavnostního závěrečného ceremoniálu ve Velkém sálu hotelu Thermal v sobotu 9. 7. 2016 ocenění převzal producent Tomáš Michálek.
Toto ocenění je pro nás nesmírně důležité a plní vyřčené přání Jana Němce vrátit se na karlovarský festival s filmem a získat cenu. Věřím, že toto Zvláštní uznání Vlku z Královských Vinohrad dodá na cti jako celé tvorbě Jana Němce, který je a zůstane ikonou československé kinematografie. Mezinárodní filmový festival v Rotterdamu v roce 2017 vzdá režisérovi poctu ucelenou retrospektivou, kde Vlk z Královských Vinohrad bude uveden v mezinárodní premiéře. Doufám, že jeho cesta bude alespoň tak dlouhá jako život Jana Němce, který by s námi oslavil 12. července 2016 i své osmdesátiny,“ sdělil Tomáš Michálek
Film vznikl v produkční společnosti MasterFilm v koprodukci s Českou televizí, postprodukční společností UPP, francouzskou společností BocaLupo Films a slovenskou Media Film, za podpory Státního fondu kinematografie a Audiovizuálního fondu Slovenské republiky.
Jan Němec celý svůj život experimentoval s filmem a hledal jeho hranice. Byl to tvůrčí člověk, který nechtěl, aby film posloužil jemu a nějaké jeho kariéře, ale aby on posloužil filmu a něco změnil, posunul… Myslím, že otisk toho všeho nese i jeho poslední film, na kterém měla Česká televize tu čest podílet se také.” Helena Uldrichová, vedoucí Filmového centra.