Revue ze světa kultury a umění severu Moravy a Slezska (1999)
00:00:16 Tento srub na slezském břehu řeky Ostravice
00:00:19 býval útočištěm básníka Petra Bezruče.
00:00:22 Odtud se vydával po kraji své osudové inspirace.
00:00:25 A kromě jiného zde prožil několik pozdních lásek.
00:00:28 Se Salónem moravskoslezským vítejte v pomyslném srdci mytického kraje
00:00:32 Slezských písní.
00:00:37 Dnes se ohlédneme za nedávno zesnulým hercem Miloslavem Holubem.
00:00:42 Navštívíme festival Bohumila Hrabala.
00:00:47 Povíme si něco o jedné z pozdních lásek Petra Bezruče.
00:00:53 Na VŠB-TU nás bude zajímat obor Umělecké slévárenství.
00:00:59 Zastavíme se u mezinárodní putovní výstavy Salón Beskydy.
00:01:04 A budeme také křtít album cikánské kapely Točkolotoč.
00:01:09 Je to bezmála 50 let, kdy na ostravské jeviště
00:01:12 poprvé vystoupil herec Miloslav Holub.
00:01:15 V průběhu let zde vytvořil na 160 rolí v nejrůznějších žánrech
00:01:18 a byl vůbec prvním umělcem, který natáčel s ostravskou televizí
00:01:22 v době zahájení jejího vysílání.
00:01:24 V širší veřejnosti bude znám spíše jako postava Zemanova Vynálezu zkázy
00:01:28 a hlavně jako Král Šumavy.
00:01:31 V předjaří letošního roku tento výrazný herec
00:01:33 sestoupil z prken světa.
00:01:40 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:01:43 Byl jsem vedle u sousedky, spravoval jsem tam žehličku.
00:01:47 To víte, důchodce.
00:01:51 Když jsem sem přišel asi před 23 lety z Divadla Petra Bezruče,
00:01:55 tak mi asi po měsíci pan Holub říká:
00:02:00 "Pane kolego, kradu dneska odpoledne zápisné".
00:02:06 Tak jsem tam přišel a seděla tam celá jeho skupina,
00:02:10 pánové hodni Páralova pera.
00:02:13 Tak se to rozjelo, dáme si pár malých rumů,
00:02:17 pak někdo něco dal.
00:02:20 Když jsem si v závěru připadal jako malý rum,
00:02:24 tak jsem zavolal na vrchního a říkal jsem, že zaplatím.
00:02:28 Mistr říkal: "Pane kolego, já jsem si vás pozval, tak to dneska platím já.
00:02:34 Vy přijdete zítra a bude to na vás".
00:02:40 Tady to vidíš, 5 čárek. Je nám dlužen tisícovku a 5 piv.
00:02:47 Byl strašně šťastný, když mohl dát,
00:02:50 pohostit a přijmout člověka.
00:02:53 Nikdy ho neurazil.
00:02:56 Ale ani nevzpomínejte, vždyť už sem chodí moje vnoučata.
00:03:00 Ale to nic, nebudeme přece plakat nad časem.
00:03:03 Každé ráno Míla Holub byl neoddělitelnou částí tržiště.
00:03:09 Celé si ho obešel, nakoupil.
00:03:12 Měl vždycky 2 plátěné tašky, prošel to, nakoupil.
00:03:18 Už měl své trhovce.
00:03:21 Přišel do zkoušky a byl fit.
00:03:24 Musel vstávat snad v 5 h ráno.
00:03:27 Máš pravdu, vždyť mě to vůbec nezajímá.
00:03:31 Ale od zítřka chodíme na konečné procházky večer.
00:03:36 Ale měli bychom chodit ráno i večer, jak říkal doktor.
00:03:42 Když jsme společně dělali televize nebo když jsme měli zápřah
00:03:45 během generálek, tak dokázal na 5 minut tvrdě usnout
00:03:50 a přesně se probudit na jeho narážku.
00:03:53 Nevím, jak to dělal.
00:03:55 Jeho kolega přijde s narážkou, Míla se probudil a pokračoval.
00:04:00 Kdo by to zřel, by vědu smočil jazyk a štěstěnu by nazval zrádkyní.
00:04:11 Byl to herec od Boha, tak se s ním partneřilo výborně,
00:04:18 protože uměl poslouchat a odpovídat.
00:04:21 Jsem zvědavá, jak svoláš valachy do zbraně.
00:04:25 Ale jen ať křičí, koho za mě najde?
00:04:28 Ani 10 hejtmanů mě nesesadí.
00:04:31 Jsem valašský vojvoda.
00:04:33 Míla Holub svým způsobem byl podhodnocen jako komik.
00:04:39 Tím, že byl vysoký, krásný, robustní chlap,
00:04:43 tak vždycky hrál tzv. velké dramatické role.
00:04:47 A co tam ty role?
00:04:49 13 m a 26 cm nového drátu.
00:04:52 Nalezeno 14. října pod sloupem, na kterém byl umístěn
00:04:56 nový tlampač místního rozhlasu.
00:04:58 Z mého pohledu to byl herec, který hrál veliké osobnostní divadlo.
00:05:05 Ten tam vlezl a byl.
00:05:07 Naučím tě fintu, která tě učiní neporazitelným.
00:05:11 Dávej pozor, začíná varovným výkřikem.
00:05:14 VAROVNÝ VÝKŘIK
00:05:19 Zde se do pokročilého věku čilý Petr Bezruč nejraději koupával.
00:05:24 Budiž nám toto místo odrazištěm k 3. ročníku ojedinělého festivalu
00:05:28 s prestižní účastí a programem, který v Opavě
00:05:30 pořádají k připomínce Bohumila Hrabala.
00:05:36 Pane vrchní, panenko Maria, co jste to donesl
00:05:40 v půllitru za krásu?
00:05:42 POTLESK
00:05:46 3. ročník Dalších břehů je tentokrát zcela zasvěcen Bohumilu Hrabalovi.
00:05:50 Jednak protože jeho dílo neskonale milujeme a máme ho rádi,
00:05:54 a jednak protože se naskýtá šance připomenout si nedožité
00:05:57 85. narozeniny tohoto velkého umělce a literáta,
00:06:02 který je světově proslulý, ale doma se na něj pomalu zapomíná.
00:06:07 Matka mě prala, už v 5 letech, tvrdí, že jsem říkal:
00:06:11 " Maminko, maminko, zastav tu židličku,
00:06:13 všechno se se mnou točí".
00:06:16 ZPĚV Hospodo...!
00:06:19 Hrabal pro mě znamenal hrozně moc.
00:06:24 To může potvrdit kdokoliv z naší generace,
00:06:27 že jsme jím žili a zachraňovali se.
00:06:31 Ráno sebevražda, odpoledne jedno pivo
00:06:36 a pak celkem 4 piva.
00:06:38 A tak až do večera Štědrý den.
00:06:42 Ráno sebevražda a únava až omrzelost životem,
00:06:47 protože ve střední Evropě je lepší nevystřízlivět.
00:06:52 Festival obnáší 4 divadelní představení,
00:06:55 3 filmové bloky, výstavu jeho tiskových materiálů,
00:07:00 tzn. samizdaty, zajímavé originály prvotisků,
00:07:04 jeho knihy, které vyšly v zahraničí.
00:07:08 Když už mě poctil důvěrou, že mi ty rukopisy dal,
00:07:12 tak jsem toho využil a začal jsem je kopírovat.
00:07:16 Když se to potom zlomilo a mohl jsem je vydat,
00:07:19 tak jsem využil příležitosti a vydal jsem je.
00:07:22 ZPĚV
00:07:24 Jestli tak jako já cítíš vůní kopretin...
00:07:28 Nebral za to honorář, byl právně vzdělaný, věděl,
00:07:31 že to nejde, tak jsme udělali smlouvu,
00:07:34 že za každý svazek dostane korunu honoráře.
00:07:38 Já mu ji jako dal a on jí se mnou jako propil.
00:07:42 ZPĚV
00:07:43 Jestli tak jako já máš někoho rád...
00:07:47 Hrabal patří všude, protože to je světoobčan.
00:07:50 On jen přestal psát.
00:07:54 35 let balím starý papír a knihy.
00:07:58 A žiji v zemi, která 15 generací umí číst a psát.
00:08:04 V rámci festivalu vznikají zajímavé akce,
00:08:06 byl tu pochod Hrabalovských postaviček
00:08:09 z východního nádraží do sběrných surovin,
00:08:12 kterého se účastnily postavy jako je Bohumil Hrabal, Hanťa,
00:08:16 Vladimír Boudník nebo Egon Bondy.
00:08:23 Některé festivaly, které se konají na počest
00:08:26 nějaké významné osobnosti, se konají z ryzí piety a úcty,
00:08:29 že ten člověk tady byl a něco vytvořil.
00:08:32 Myslím si, že Hrabalovský festival je trošku o něčem jiném a to v tom,
00:08:36 že Bohumil Hrabal v podstatě neumřel.
00:08:38 Styl života, který zavedl, protože jeho tvorba,
00:08:42 všechny romány a povídky, které napsal, jsou o životním stylu.
00:08:46 Jsou neustále výzvou a podnětem k tomu,
00:08:49 abychom jinak žili, vnímali a hodnotili tento svět.
00:08:54 HRAJE DECHOVKA
00:08:59 Hrabalovo pábitelství, kdy tomu dal ten význam,
00:09:05 tak to bylo před Hrabalem, to bylo za Hrabala, to bude po něm.
00:09:10 Je to jen o tom, že to oslavil, objevil a pojmenoval.
00:09:16 ZPĚV
00:09:17 Neboj se říct "miluji",
00:09:19 jeden a v něm jsme my,
00:09:22 hospodo!
00:09:24 Pro tento netradiční prostor vzniká naprosto unikátní divadelní
00:09:29 a filmový program.
00:09:31 O půlnoci se dočkáme nejen dortu s 85 svíčkami,
00:09:34 ale Bohumil Hrabal nám z velkoplošného videa
00:09:37 i popřeje do života.
00:09:40 Bohumile, jsi tady mezi námi a připíjíme na tebe.
00:09:44 Akorát nám teď v této chvíli nemůžeš říct "na zdraví".
00:09:47 Takže připíjíme my na zdraví!
00:09:51 POTLESK
00:09:54 FANFÁRA
00:10:18 Návštěvy neunavují, rozhlédli se po mé sluji,
00:10:22 kde se skrývá starý hřeb, a za 10 minut syp.
00:10:29 Tento srub si nechal Petr Bezruč postavit v roce 1935.
00:10:34 Původně to byla hospodářská budova, stodola.
00:10:38 Zde Petr Bezruč byl naposledy v roce 1957 ještě na podzim.
00:10:44 To mu bylo 91 let.
00:10:47 V roce 1958 zemřel v Olomouci a pohřeb je v Opavě.
00:10:54 Chtěl spát ve slezské zemi, tak ho převezli z Olomouce do Opavy.
00:11:02 Petr Bezruč se seznámil s mojí maminkou tady na Ostravici,
00:11:06 protože sem dojížděl na svůj srub.
00:11:08 Maminka se učila holičkou u mého strejdy, to byl jeho kamarád.
00:11:12 Tam se seznámili a zjistil, že ona bydlí od jeho srubu asi 200 m.
00:11:18 Postupně vztah přerostl nejen v pracovní,
00:11:24 kdy ho jen stříhala a holila, ale začal se za ní zastavovat i domů.
00:11:29 Petr Bezruč říkal této místnosti hrubá jizba.
00:11:33 Zde nepouštěl žádné nápěvy, dokonce ani ministra Nejedlého,
00:11:38 když mu předával řády.
00:11:40 Tehdy utekl do lesa a schoval se.
00:11:42 Pak ho našli a přemluvili, tak ho přijal v kuchyni.
00:11:47 To je domek, kde maminka bydlela v době,
00:11:50 kdy ji Bezruč navštěvoval.
00:11:53 Domlouvali se přímo v holírně, že se tady zastaví,
00:11:59 když zde půjde na procházku.
00:12:01 Maminka mu musela dávat na branku lístek,
00:12:04 že je všechno v pořádku, že nikdo není doma.
00:12:08 On při své plachosti ji nechtěl navštívit tehdy,
00:12:11 když byl někdo doma, ať už bratr, sestra, maminka.
00:12:14 Musela být vždycky sama.
00:12:16 Ač návštěva byla velmi kraťounká, na 15-20 minut,
00:12:18 tak to vždycky muselo být v její přítomnosti
00:12:21 a s nikým jiným se tady nechtěl setkat.
00:12:23 Když potom odjela z Ostravice do Krnova, tak jí začal psát dopisy,
00:12:28 ze kterých je patrno, že jejich vztah
00:12:33 přerostl v zamilovanost.
00:12:38 I když v té době měl už 80 let, tak jí psal pěkné dopisy,
00:12:41 kde ji oslovuje "ostravická krašlička".
00:12:43 Krašlička znamenala ta, která krášlí lidi v holírně.
00:12:52 Píše jí, že na Hamry zapomíná, ač to nebyla úplně pravda,
00:12:58 ale v jeho pohledu to vyznělo asi tak,
00:13:01 že už na něho nemá tolik času, jak mívali,
00:13:03 když bývali spolu, respektive, když se za ní mohl zastavit,
00:13:06 kdy potřeboval.
00:13:10 Tady vidíte Bezručovu fotografii, když měl 40 let.
00:13:15 Tehdy měl známost Fanynku Tonkovou, to byla jeho labutěnka,
00:13:20 pro kterou ztratil své srdce.
00:13:24 Tato žena zemřela, proto se Bezruč nikdy neoženil,
00:13:28 ačkoliv se dožil 91 let.
00:13:32 Dopisy jsou obsahově velmi krásné.
00:13:37 Třeba tady v období, kdy měla 21 let, jí tady píše vzkaz do Hamer.
00:13:42 Tahle strana se jmenovala hamrovická Ostravice,
00:13:44 dělila těšínské a olomoucké panství.
00:13:48 Píše:"21 roků máš, na život se usmíváš,
00:13:51 švarné synky objímáš, jenom mne ne.
00:13:54 V krnovských dnech krášlíváš, na Hamry zapomínáš, ty děvče zlé.
00:14:08 Vyměňme vodu za oheň.
00:14:10 Na VŠB-TU Ostrava se studuje jako na jediné vysoké škole u nás,
00:14:14 obor Umělecké slévárenství.
00:14:17 Snaží se tak navázat na tradici, která zvláště ve frýdlantské huti
00:14:21 dosáhla na přelomu století evropské proslulosti.
00:14:40 Je to 3leté bakalářské studium.
00:14:43 První rok máte společné předměty s ostatními bakaláři, co jsou na VŠB.
00:14:53 Po roce se specializujete na věci kolem tohoto oboru, tzn.,
00:15:01 že od 2. ročníku začíná praxe ve slévárně.
00:15:07 Vyzkoušíte si tady udělat formu.
00:15:11 Od začátku začínáte pracovat na věci, která by potom měla být
00:15:19 vaše závěrečná práce.
00:15:32 Umělecké slévárenství začalo na Katedře slévárenství
00:15:35 v roce 1993.
00:15:42 Hlavní myšlenkou, která se po roce 1989 objevila,
00:15:47 byla myšlenka humanizace technického školství a zájem,
00:15:53 abychom přes tuto myšlenku dostali na technické obory
00:15:56 co nejvíce studentů.
00:15:59 Zatím tady děláme hlavně řemeslo.
00:16:02 Umělecká stránka věci bude až na nás.
00:16:23 Do budoucna by se měl zlepšit hlavně přístup k umění,
00:16:27 protože se tady moc bere technika a na umění se neklade
00:16:31 až tak velký důraz.
00:16:34 Spíše je to o tom, že bych potřeboval 3-4 roky praxe,
00:16:41 protože tady se k tomu přiblížíte a seznámíte,
00:16:48 ale za ten poslední rok se toho moc nenaučíte.
00:16:58 Je to jen o tom, že asi víte, o co jde, ale chtělo by to praxi.
00:17:17 Rád bych se daleko více rozvíjel, protože dobrý umělec
00:17:22 si vždycky najde dobrého slévače.
00:17:26 Ale špatnému umělci nepomůže ani dobrý slévač.
00:17:56 Výtvarníky ze 3 zemí na všech stranách pohoří Beskyd
00:17:58 sdružuje beskydský salón.
00:18:00 Výstava kočující mezi Polskem, Slovenskem a ČR.
00:18:04 Vždy 7 autorů z každé země, dohromady 21 tvůrců
00:18:08 rozličných přístupů i úrovně.
00:18:11 Tak by se dal ve stručnosti charakterizovat počin organizátorů,
00:18:14 kteří do budoucna uvažují o tom, že propojí všechny
00:18:17 mezinárodně-kulturní akce v regionu.
00:18:20 ZVUK VRTULNÍKU
00:18:26 TEMNÉ ZVUKY
00:18:49 Salón Beskydy, který zde vidíme, je 2. akcí a vznikl z podnětu
00:18:55 Slováků, doktora Geráta.
00:18:57 Principem Salónu bylo najít kontakt mezi výtvarníky,
00:19:04 přestože se halasně mluví o tom, že vstupujeme do Evropy,
00:19:10 tak jsme zjistili, že kontakty, které jsou mezi nejbližšími sousedy,
00:19:18 na různých stranách Beskyd, jsou minimální.
00:19:25 To byl důvod udělat akci, při které by se výtvarníci
00:19:30 z těch oblastí setkali.
00:19:35 Myslím, že náš kraj je zvláštností.
00:19:39 Žijeme tady v trojúhelníku, mluvíme jinou řečí, sice příbuznou,
00:19:45 jsou mezi námi hraniční čáry, závory a hory.
00:19:51 Ale jsou to právě hory, které nás spojují.
00:19:56 Místo se svým duchem místa.
00:20:00 Myslím si, že tak jako polské, slovenské výtvarníky nebo nás,
00:20:05 tady to místo ovlivňuje.
00:20:08 Je to naše společné.
00:20:26 Poláci tady dali soubor, který je motivovaný přírodou.
00:20:30 Slováci udělali neutrální soubor, který spíše charakterizuje
00:20:35 jejich situaci v regionu.
00:20:39 My jsme udělali věkový průřez.
00:21:01 Obrazy, které zde vystavuji, se mohou vázat k této výstavě tím,
00:21:08 že jsem pracoval s mineralogií, se strukturou nerostů.
00:21:14 S tím tématem jsem pracoval jak v grafice, tak v malbě.
00:21:19 HRAJE ROCKOVÁ HUDBA
00:21:36 On zná slovanskou sílu, Radegast,
00:21:42 její odkaz chrání, Radegast.
00:21:54 Autorů je tu celá řada, třeba pan Zavacký.
00:21:58 Expresivní instalace je velice zajímavá.
00:22:01 Zajímaví jsou smaltéři, kteří jsou tady zastoupeni
00:22:05 z našeho regionu, kteří u Poláků vzbudili
00:22:08 velký zájem a překvapení.
00:22:12 Ale hlavní smysl Salónu je v tom, že je to pohyb, střet názorů,
00:22:19 že se tady setkávají různé pohledy.
00:22:23 A tohle je vlastní smysl.
00:22:27 Věřím, že Salón bude opravdu střet diváků, výtvarníků ze 3 stran Beskyd.
00:22:43 ZVUK VRTULNÍKU
00:22:55 Svitavská kapela Točkolotoč se pokouší o návrat na hudební scénu.
00:22:59 Původně ryze romská rodinná sestava bratří Peštů se rozšířila
00:23:02 o nové neromské muzikanty, hudba trochu přitvrdila
00:23:04 a 10 let po vydání alba Čhave Svitavendar,
00:23:07 pokřtili album nové
00:23:09 Kale Bala, Kale Jakha - Černé oči, černé vlasy.
00:23:15 Kale Bala, Kale Jakha je podle mě album jiné ve všem.
00:23:19 Jiné nejen v tom smyslu, že se liší od "bílých" kapel,
00:23:24 ale dokonce i od těch romských.
00:23:27 Nejsou typický folklor, ani rocková hudba,
00:23:31 ale jsou něco mezi tím.
00:23:37 Točkolotoč je vymyšlený název jako třeba toč kolotoč písniček,
00:23:40 života, že se to pořád točí dokola.
00:23:43 Jsou to výborní muzikanti, to je vždycky radost.
00:23:46 Romská kultura je podle mě podstatně otevřenější
00:23:51 a není taková konzervativní.
00:23:53 Romové jsou skoro po celém světě, možná mimo Čínu, Japonsko a Eskymáky.
00:24:01 Točkolotoč mám rád, protože to jsou Cikáni.
00:24:04 V našich začátcích ještě ve starém složení Točkolotoče
00:24:07 zkusili udělat jednou na romskou melodii český text
00:24:13 a bylo to strašně směšné.
00:24:16 Cikánští Cikáni se vždycky raději pohádají,
00:24:22 než aby zahráli něco, co tam nemá být.
00:24:25 Noty ovládáme amatérsky, nikdy jsme do hudebky nechodili.
00:24:30 Sami je nepoužíváme.
00:24:37 Naše maminka nikdy v kapele nehrála, ale umí zpívat.
00:24:41 Rodiče pochází ze Slovenska, Kapušany.
00:24:45 Táta hrál na kontrabas, po svatbách, křtinách.
00:24:50 Pak pradědeček z máminy strany to byl dobrý primáš, houslista.
00:24:55 K Točkolotoči jsem se dostal tak, že jsem si jednoho dne
00:24:58 oholil hlavu dohola, jen tak, protože mě opustila moje láska,
00:25:03 dočasně, což je dobře.
00:25:07 A hledal jsem jiné uplatnění, něco úplně jiného,
00:25:10 abych dokázal v sobě najít novou jiskřičku naděje toho,
00:25:14 že můžu jít životem dál.
00:25:17 Když mě opustila kapela, ženská a všechno mě zradilo, i vlasy.
00:25:25 Nebráníme se ničemu, hráli jsme, co se nám líbí.
00:25:34 Z nových věcí, které chceme dělat, tak aby to tam bylo.
00:25:37 Oni jsou už dnes tak dobří, že by se při tom potřebovali
00:25:42 víc uvolnit.
00:25:44 Jsou tam i různé hudební postupy, které jsou velmi zajímavé
00:25:50 a cítí je především oni a my je tak necítíme.
00:25:53 Právě v tom je ta krása různosti.
00:25:57 Uměli jsme si každý najít cestu k sobě.
00:26:01 HRAJE ROMSKÁ HUDBA
00:26:06 Bez nic by tady v této zemi chyběla jednu hudební část.
00:26:17 Je s nimi větší psina než s bílými lidmi, jako s námi.
00:26:24 HRAJE ROMSKÁ HUDBA
00:26:33 POTLESK
00:26:38 Aby toho kolem Petra Bezruče nebylo dost,
00:26:41 pokusíme se vás příště přesvědčit o tom, že s Maryčkou Magdonovou
00:26:44 to nebylo tak, jak si všichni myslíme.
00:26:47 Zavedeme vás také do Šumperku, kde se při inscenování
00:26:50 jednoho textu Ladislava Klímy děly divné věci.
00:26:53 Z čistého nebe lítaly blesky a herce chodil strašit
00:26:56 benediktýnský mnich.
00:26:59 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015