Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
00:00:03 Kladno otevře muzeum památkově chráněných věžových domů.
00:00:06 V budově se ale bude dále i bydlet.
00:00:11 Za choreografkou Markétou Stránskou se podíváme na generální zkoušku.
00:00:18 Do Plzně doputoval muzikál americký idiot.
00:00:20 Natáčeli jsme přímo na místě.
00:00:29 Sobotní události v kultuře právě začaly.
00:00:32 Vítá vás Petra Křížková.
00:00:35 Výrazný britský umělec představuje v galerii Jiřího Švestky soubor,
00:00:39 který vytvořil pro svoji první výstavu v Česku.
00:00:42 V jeho díle má svoji stopu i Praha.
00:00:45 Jeho inspirací jsou totiž texty Franze Kafky.
00:00:49 Obří brouk.
00:00:52 Ztělesňuje absurditu a bezvýchodnost.
00:00:54 Pocity, které umělce zajímají i dnes.
00:01:10 Rozhodl se celé dílo přečíst znovu.
00:01:13 Po pětadvaceti letech.
00:01:14 A pojmout ho se svým osobitým humorem.
00:01:38 V kresbách doplněných textem často lidské postavy dostávají
00:01:41 zvířecí podobu.
00:01:42 Pomocí jehněte pojímá i Brexit.
00:01:56 Mezi 60 obrazů se vešla také trojice největších koníčků.
00:02:00 Do nich ale také proniká jeho sarkasmus.
00:02:13 Každá jednotlivá kresba je úplně individuální.
00:02:17 Je tam originální vtip obrazový i vtip jazykový.
00:02:27 Humor ale provází celou jeho tvorbu.
00:02:29 A přenést ho umí i do videa.
00:02:37 Glosuje tak zcela běžné každodenní situace.
00:02:40 Stručně, ale výstižně.
00:02:55 V Praze uvedou premiéru Markéty Stránské a francouzského tanečníka
00:02:59 a choreografa Jeana Godina.
00:03:03 Markéta Stránská je teď naším hostem.
00:03:05 Zdravím vás.
00:03:10 Dobrý večer.
00:03:13 V představení tančíte každý zvlášť.
00:03:17 Narážíte na lidské vztahy a jejich odcizení?
00:03:24 Nebyl to úplně přímý záměr toho představení, ale je to tak.
00:03:28 Dotýkáme se i tohoto tématu.
00:03:31 Ještě si půjčím slova Jeana Godina, který o představení řekl,
00:03:35 odlišné povahy se v něm nemohou setkat,
00:03:38 každá žije v odlišném světě, i když je vidíme pospolu.
00:03:42 Jak si to tedy vykládat?
00:03:48 Dotýkáme se toho, že se v současné době,
00:03:51 i když jsme obklopeni spoustou lidí, uzavíráme do svých světů.
00:03:58 I když často sdílíme jeden společný prostor,
00:04:00 nedokážeme se dostatečně vidět, cítit,
00:04:02 a nějakým způsobem spolu spolupracovat.
00:04:06 Zažíváme určitou formu vnitřní a vnější prázdnoty.
00:04:12 Toto vlastně bylo výchozím tématem pro naše představení.
00:04:18 Oba dva nás zajímá prostor.
00:04:20 A hlavně ta prázdnota.
00:04:22 V představení máme dva charaktery,
00:04:24 které se z prázdnotou nějakým způsobem vypořádávají.
00:04:27 Můžete to nějak více popsat,
00:04:29 kdybyste měla představení divákům vysvětlit, prozradit jeho obsah?
00:04:38 Je to inspirované určitým trojúhelníkem prázdnoty,
00:04:43 strachu a opuštěnosti.
00:04:47 Vyskytují se v něm dva základní charaktery,
00:04:49 které jsou ve své fyzičnosti hodně odlišné.
00:04:54 Jeden z nich je žena,
00:04:56 která je charakterizovaná plností a zemitostí.
00:05:02 Ten druhý charakter, ten mužský,
00:05:04 je takový odlehčený a velice aktivní.
00:05:06 Pořád někde plní prostor pohybem.
00:05:09 Zatímco charakter ženy je spíše nakládající s prostorem,
00:05:14 s určitou vášní, až obsesí.
00:05:18 Chce ho zaplňovat materiálem papíru.
00:05:21 A takovým způsobem se vypořádává s prázdnotou.
00:05:25 Jezte takto odlišní i vy a Jean Godin?
00:05:41 Jak jste se našli, jak k sobě pasujete?
00:05:46 My odlišní nejsme vůbec.
00:05:49 Mám pocit, že si v mnoha ohledech velice rozumíme.
00:05:52 Od prvního kontaktu.
00:05:54 V tom byla zajímavá výzva, dát si takové zadání charakterů.
00:06:00 Setkali jsme se před lety,
00:06:02 když jsem navštívila festival Correspondence,
00:06:05 a tam mě zaujal jako člověk.
00:06:16 A o rok později jsem ho potkala jako kouče,
00:06:18 když jsem pracovala na svém představení.
00:06:22 Působíte také jako fyzioterapeutka.
00:06:24 Pro studio Alta jste připravila také představení s názvem Leť,
00:06:28 kde se pohybujete i s protézou a francouzskými holemi.
00:06:39 Něco takového se projeví i v novém představení?
00:06:55 Je to inspirované tou fyzickou odlišností,
00:06:59 jaký je život s berlemi, s protézou a na jedné noze.
00:07:04 Přišlo mi to jako iniciativní práce.
00:07:09 Teď už bych to nechtěla obtisknout do další tvorby.
00:07:16 Člověk nemusí tvořit okolo tohoto tématu,
00:07:19 ale může se zabývat úplně něčím jiným.
00:07:23 A věřím, že se divákovi podaří zapomenout na to,
00:07:26 že chodím po jevišti s protézou,
00:07:28 i když z toho nějakým způsobem vycházím,
00:07:31 tak rozhodně to neakcentujeme.
00:07:34 Přináší vám vaše odlišnost v tom tanečním světě něco,
00:07:41 co by tam jinak nebylo?
00:07:42 Něco pozitivního?
00:07:47 Jednoznačně.
00:07:49 I když to teď úplně tak nevypadá.
00:07:52 Určitě.
00:07:53 Je to obohacující na každém kroku.
00:07:55 Není to jen v tom tanečním světě, je to každý den, na každém kroku.
00:07:59 Je to obohacující zkušenost a vnáší to optimismus a zdravý pohled
00:08:04 na svět a na život.
00:08:08 Tolik Markéta Stránská a její pozvánka na zítřejší premiéru
00:08:11 do studia Alta.
00:08:14 Ať se vám daří.
00:08:15 Hezký večer.
00:08:23 Kladno otevře muzeum památkově chráněných věžových domů.
00:08:26 Do jeho vzniku přímo v jednom z věžáků se zapojila řada
00:08:29 dobrovolníků i spolek Halda.
00:08:32 Jedná se o první muzeum sídlištního celku v Česku.
00:08:35 Zajímavé je tím, že v něm stále žijí lidé.
00:08:43 Píše se rok 1953.
00:08:45 Když Kladno kvůli nedostatku bytů začíná se stavbou unikátních
00:08:49 věžových domů architekta Josefa Havlíčka.
00:08:52 O čtyři roky později se stala šestice věžáků vysokých
00:08:55 téměř 50 m zdejší dominantou.
00:08:58 Společně s kulturním centrem a obchodním domem byla součástí
00:09:02 nového sídliště.
00:09:03 Domy jsou už více než 30 let kulturní památkou.
00:09:06 Teď v březnu se v jednom z nich otevře muzeum.
00:09:09 Návštěvníci vstupují přes vstupní halou,
00:09:11 potom se podívají do expozice, potom do krytu civilní obrany,
00:09:17 potom do vzorového bytu a potom na střechu.
00:09:20 Ve věžácích bydleli především zaměstnanci kladenských dolů
00:09:23 a hutí.
00:09:24 První se tam přistěhovali už v roce 1956.
00:09:28 Manžel dostal byt.
00:09:34 On pracoval od 19 let na šachtě.
00:09:36 Šel tam kvůli tomu bytu.
00:09:39 Ve své době byly věžové domy symbolem luxusního bydlení.
00:09:43 Pojďte se podívat.
00:09:44 Vejdete do bytu, máte předsíň, můžete do kuchyně,
00:09:47 před ložnicí máte prostor se šatnami.
00:09:51 Můžete jít do zázemí jako je toaleta nebo koupelna.
00:09:57 Přišli se podívat z Plzně, že to je moderní,
00:10:02 a že by třeba chtěli podobně stavět.
00:10:04 Jinak je to samozřejmě úlet,
00:10:06 postavit takové monumentální baráky.
00:10:10 14. března se prvně prostory otevřou veřejnosti.
00:10:15 Stanou se zároveň prvním muzeem, ve kterém se i bydlí.
00:10:22 Jeden z nejoriginálnějších muzikálů současnosti.
00:10:25 Americký idiot má českou premiéru.
00:10:27 Jde o adaptaci desky kapely Green Day,
00:10:30 jejíž písně tvoří dohromady příběh.
00:10:48 Kritizuje poměry po 11. září i americký styl života.
00:10:57 Mladý punker z předměstí odejde do velkoměsta hledat pravdu.
00:11:00 Rozčarování z velkoměsta řeší drogami a alkoholem.
00:11:05 Hlavní postava připomíná frontmana kapely Green Day.
00:11:13 Všichni chcete mít barák se zahradou, bazén.
00:11:18 A nakonec jste závislí na drogách a šňupete na záchodě.
00:11:51 Nahrávka vzniká v rozhořčení z života v Americe
00:11:54 za éry prezidenta Bushe.
00:12:28 Deska vysbírala všechny důležité ceny včetně Grammy.
00:12:33 Prodalo se jí 16 milionů kopií.
00:12:48 Vedení francouzské filmové akademie odstoupilo jen necelé dva týdny
00:12:52 před udílením prestižních filmových cen Cézar.
00:12:55 Důvodem je 12 nominací filmu Romana Polanského.
00:12:59 Podle nich je nepřípustné, aby se tleskalo muži,
00:13:03 který je obviněný ze znásilnění.
00:13:08 Byl obviněn kvůli styku s nezletilou v roce 77.
00:13:12 Ve Francii ho loni obvinila další žena.
00:13:18 Dirigent Jakub Hrůša bude debutovat v newyorské Metropolitní opeře.
00:13:31 Uvede tady operu Rusalka Antonína Dvořáka.
00:13:53 Zemřela vynikající česká sopranistka Zdeňka Kareninová,
00:13:59 držitelka Ceny Thálie za celoživotní dílo.
00:14:02 Kam oči, tam hlava.
00:14:36 Kniha Markéty Kinterové zkoumá,
00:14:38 jak moc reklamní smog děsí obyvatele měst.
00:14:48 A další události posledních sedmi dní očima Petra Kořínka.
00:15:09 Reklam přibývá všude.
00:15:11 Prostor je pořád něčím polepen.
00:15:21 Anebo ještě je tady trend displejů a obrazovek.
00:15:28 To je rapidní.
00:15:30 Tam si myslím, že už není důvod se bavit o tom, že by to neškodilo.
00:15:39 V Praze se sešli herci z kultovních sérií.
00:15:42 Přijeli na první český Comic Con.
00:16:18 Z hereckého výsluní do ženské věznice v Pardubicích.
00:16:21 Příběh divadelní herečky Jiřiny Štěpničkové ukazuje nový film.
00:16:26 Herečka se pokusila uprchnout do Německa spolu se svým synem.
00:16:31 Padla ale do nastražené pasti.
00:16:34 Její kolegové z Vinohradského divadla potom pro ni požadovali
00:16:37 trest smrti.
00:16:41 Kapela Black Sabbath se rozloučila se svými fanoušky v Birminghamu.
00:16:50 Koncert kapely už za chvíli na ČT art.
00:16:52 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Mluvčí: Dagmar Zajíčková
Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 3