Chat

František Dobšík
Záznam chatu z pondělí 9. června 2008
I.Prokešová: „Dobrý večer. Spousta lidí na učitelování vidí jen ty prázdniny. V tom smyslu také debatují na internetových diskusích. Myslím, že by stálo za to, kdybyste dali v tisku někde zveřejnit průměrné platy v různých oblastech státní správy. A taky platy začínajících učitelů, učitelů s určitou praxí, kantorů před důchodem, vedoucích pracovníků, vychovatelek atd. Řada lidí vůbec netuší, že 25.000 Kč není obvyklý učitelský plat. Děkuji.“
František Dobšík: „Dobrý večer, je to pěkný podnět. Určitě se na našich webových stránkách pokusíme přehledy vhodnou formou zveřejnit. I určitý profil pedagogické práce na různých typech škol a jejich stupňů by stál za popularizování.Děkuji.“
Karel Axman: „Chcete li dosáhnout 130% průměrných platů pro pedagogické pracovníky, která skupina pracovníků by měla klesnout na 70% průměrného platu?“
František Dobšík: „Nemyslím, že je to záležitost spojitých nádob.“
I.Prokešová: „Dobrý večer. Ministr Liška slíbil pro příští rok na nárůst platů 4,5 miliardy Kč. SLÍBIL. Dnes o tom sice mluvil i ministr Kalousek. Ale jde jen o sliby. Záleží na tom, jak bude sestaven a hlavně schválen rozpočet. Opravdu tomuto slibu věříte? Děkuji a přeji hodně úspěchů.“
František Dobšík: „Řekli mi to oba osobně při jednáních, která jsem s ministry vedl.Návrh bude veřejný během dvou měsíců a velmi pečlivě vše budeme analyzovat. Myslím, že v případě jinak připravených návrhů, by to byla politická blamáž z jejich strany.“
I. Prokešová: „Dobrý večer, pane předsedo. Dnes jsem sledovala tiskovou konferenci po zasedání vlády. Ministr Kalousek tam poměrně dost negativistickým způsobem komentoval plánované navýšení mezd. Pojal to tak, že to vypadalo tak, že všem státním zaměsznancům se seberou peníze a všechno se dá učitelům, takže dostanou přidáno v r.2009 průměrně 2.600 až 2.800 Kč a ostatní nic. Vysloveně nabádal zdravotníky, policisty a úředníky, aby učitelům záviděli. Neměli byste vy, odbory, mediálně pořádně zargumentovat tyto nesmysly? Děkuji za odpověď.“
František Dobšík: „Bohužel to nebudou nesmysly. Pokusy stavět proti sobě velké skupiny zaměstnanců se opakují. Rozděl a panuj.Určitě proti tomu budeme argumentovat a bránit se. Žijeme ve svobodné kapitalistické zemi.“
Miroslav: „Dobrý večer, chtěl bych se zeptat kolik hodin pohotovosti a hodin dozorů může zaměstnavatel nařídit zaměstnanci za týdena a zda se tato doba krátí se zkráceným úvazkem. děkuji za odpověď.“
František Dobšík: „Jsem učitel a tato otázka je spíše na právníky. Určitě se ale nic nekrátí, pohotovost i dozor je považován za výkon práce.“
Karel Axman: „Myslíte si, že v podnikatelské sféře si můžete dovolit požadovat zvýšení platu na dorovnání inflace? Nebo stávkovat. Byl byste okamžitě propuštěn. Nevěříte? Odpovězte prosím.“
František Dobšík: „Věřím. Myslím, že pokud existuje zákoník práce a odborové hnutí je ochrana zaměstnance možná. Pokud zaměstnavatel nemá zájem na spokojeném a výkonném zaměstnanci, vracíme se do raného kapitalismu.“
Karel Axman: „Pane předsedo, můžete mi sdělit Váš hrubý měsíční příjem?“
František Dobšík: „Výše příjmů si sdělovali zaměstnanci za socialismu. Patřím do kategorie tak slušného středního managmentu.“
Robert Kupka: „Jsem učitel na základní škole. Tolik agendy, které se na nás valí není únosné zvládnout, pokud se chci žákům plně věnovat. Za ty peníze by to nikdo normální nedělal a ještě k tomu suplovat rodinu. Proč se nestávkuje déle, bez zajištění provozu družin a třeba uprostřed týdne?“
František Dobšík: „Nebyla většinová vůle zástupců regionů v rámci našich odborových orgánů sáhnout k tvrdší formě. Učitelský stav je obtížné sjednocovat. Ale buduse o to pokoušet, pokud vládní strana nenabídne adekvátní řešení financování školství.“
Ing. Karel Axman: „Patřím do stejné kategorie managmentu jako vy a můj hrubý příjem činí 20 000 Kč. Mám 32 let praxe.“
František Dobšík: „Tak to známe jiné statistiky. Nerozumím, co otázkou sledujete.“
Karel Axman: „Myslíte si, že "doplňková pedagogická" činnost, spočívající v dozorování při návštěvách kin a jiných společenských akcí, vyžaduje vysokoškolské vzdělání?“
František Dobšík: „Pokud je to součást vyučování a školního vzdělávacího programu, tak by s tím neměl být problém.“
Jaroslava: „dobrý večer,nemyslíte si,že platy musí být podle platových tabulek,stabilně a zákonně a ne podle určení ředitele?“
František Dobšík: „Platové tabulky by měly být zaručený základ pro určitou životní úroveň.Subjektivní hodnocení a následná odměna nemusí se spravedlivou odměnou korespondovat. Na druhou stranu určité motivační nástroje ředitelé striktně vyžadují. A jsou dobře organizovaní.“
Karel Axman: „Mé otázky se Vám možná zdají podpásové. Ne, souhlasím s tím, aby se zvedla životní úroveň i učitelům a školství jako celku. Vaši stávku podporuji, ale umí školství šetřit na materiálových nákladech?“
František Dobšík: „Záleží, kdo je podle vás školství. Určitě jsou schopné ředitelky a ředitelé, kteří dokážou neplýtvat.“
Martina Najzarová: „dobrý den, zajímá mně jestli stávkujete proto aby jste naštvali rodiče nebo aby jste něčeho dosáhli. Proč děti dostali na dnešní den o 90% více úkolů než obvykle.“
František Dobšík: „Dodrý večer. Na míru dnešních úkolů se musíte zeptat toho, kdo je zadal. Určitě stojím o to, abychom dosáhli na více peněz pro školství. A nejde jen o platy a peněženky.“
Bačovský: „Nebyla by místo stávkování léčba praxí nebo zastavením neustálého zvyšování platů?“
František Dobšík: „Taky by se dalo zavírat do kriminálu. To už tady historicky bylo.“
VG: „Proč se neustále připojuje k vyučovacímu procesu režie s budovami, jídelnami, dozory. Proč nevysvětlujete veřejnosti poměry platů v EU a u nás?“
František Dobšík: „Není co vysvětlovat. Platy našich pedagogů jsou na posledních příčkách srovnávání v Evropě. Pokud by se odečetly "režie", které naznačujete, výdaje na vzdělávání za ČR budou ve větším propadu než jsou nyní.“
Vladislav Korf: „Stávka vyhlášená na 9.6. 2008 je téměř bezzubá, bez ohledu na to, kolik učitelů se jí zúčastní. Protestní shromáždění odborářů ( i z jiných odborových centrál) před budovou vlády je pro její členy už téměř folklór. Vůbec to s nimi nehne. Pokud má stávka mít význam, musí "zabolet". Což takhle nezahájit maturity( na což už je pozdě) nebo nevydat vysvědčení? Vláda si je vědoma , že školské odbory díky značné feminizaci základní ho školství jsou velice slabé, viz názory učitelek a ředitelek na to, co by si malé děti počnuly, kdyby se zavřela škola. Ony by snad učily i zadarmo. Na konec tedy dotaz - nebylo by lepší koordinovat a vyhlásit příští stávku s jinými silnějšími odborovými svazy, např. zdravotníci, lékaři, dopravci apod.?“
František Dobšík: „Pokud členové vlády nebudou vnímat potřeby obyčejných lidí, tak to o něčem svědčí. Stávka měla význam i v tom, že občanské sebevědomí postupně narůstá i ve feminizovaném školství. Nepodceňoval bych tak velkou skupinu zaměstnanců. Spojování sil s jinými odborovými svazy je věcí možná méně vzdálené budoucnosti. Nic ovšem nespadne z nebe.“
Láďa: „Vážený pane, Dobšíku protože mám za manželku učitelku prvního stupně a později vychovatelku v družině s cca 25ti letou praxí, tak se vás chci zeptat CO DĚLÁTE CELÁ LÉTA PRO ZMĚNU ABSOLUTNĚ NEVYHOVUJÍCÍHO SYSTÉMU OHODNOCOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ VE ŠKOLSTVÍ míněn "skvělý" systém zařazení dle tabulek a praxe. Ten fungoval snad, i když velice sporně, někdy za totality. myslím, že místo zbytečného stávkování by jste se měli zaměřit na tento problém. Navíc místo přetěžování učitelů zbytečnými povinnostmi, třeba třídními schůzkami v době internetu j anachronizmus. Snažte se napřed vytvořit lepší podmínky pro učitele vlastní silou ve vlastních platových předpisech, a potom teprve chtějte peníze od státu. Já pracuji 30 le u jednoho zaměstnavatele a cca 13 let žádné odbory nemáme a plat se nám zvyšuje cca o 5 - 10 % ročně a to jsme a.s. cca 3 roky a máme zhruba 150 zaměstnanců. Před pár lety jsme mšli platy zhruba stejné co učitelé. Jak je vidět záleží vždy na menagmentu ať už firmy nebo školy. Odbory jen ubírají peníze a nikdy nic neřeší, vyjma svých vlastních politických cílů.“
František Dobšík: „Nemám žádné politické cíle. Srovnání a.s. se školou kulhá, podle mého názoru vzdělání není tržní zboží. "Skvělý" systém vznikl někdy kolem roku 1992 a několikrát se reformoval. Odbory těžko přetěžují pedagogy tím, co popisujete. Výše platů ve školství je závislá na státním rozpočtu. Pokud nechcete zavést všeobjímající školné.“
Mgr. Antonín Wižďálek: „Dobrý den, jako kantor souhlasím s požadavky stávky, přesto si myslím, že pokud chceme něčeho dosáhnout, musí stávka bolet, tak jako kdysi stávkovali strojvůdci - tj. stávka trvalá a např. v době maturit. Takto prováděná stávka, kdy ještě někde děti hlídají nemá účinek. Nadruhou stranu si myslím, že naše platy jsou sice ostudné, ale ještě ne tak jako platy jiných státních zaměstnanců (mimochodem slibovaných loňských 1,5 % se v tabulkách zatím neobjevilo)a že mnohem větší problém je financování pomůcek a neustálé reformy a to bohužel k horšímu, nemělo by proto větší účinek postavit se proti tomuto, jako to nedávno udělali ve Francii?“
František Dobšík: „Výzva ke stávce spočívala v uzavření školy a všech jejích pracovišť. Samozřejmě s vyjímkou speciálních zařízení, ústavů a podobně. Jak se k tomu jednotlivé školy připojily je rozhodnutí té konkrétní školy, tedy jejich zaměstnanců.“
Robert Štěrba: „Dobrý den, nemám žádný dotaz, jen bych rád vyjádřil svoje pobouření, nad chování školských odborů. Mám syna v první třídě a nechci, aby si jej brali pupkatí odboráři, jako rukojmí. Domnívám se, že by se rodiče měli při prvním kontaktu se školou, do které chtějí svoje dítě dát, zeptat ředitelle na to, jestli tato škola patří mezi ty, které stávkují. Doufám a věřím, že se stávky odborářům vrátí ve zlém. Kdo nechce učit a má děti rád tak málo, že je ochoten je hodit přes palubu, ať jde dělat něco jiného. Veřejný sektor je otevřený každému. Jenomže tam se musí skutečně makat... Zlobím se a budu zvažovaz, jek se odborářské brutalitě bránit. S pozdravem, Štěrba“
František Dobšík: „Asi vás chápu. Nadváhu ve vedení odborového svazu mám jen já a jako rukojmí jsem si nikoho nebral. Soudíte bohužel povrchně a pod vlivem emocí.“
Martin Melichna: „pane předsedo Dobšíku, proč některé školy - údajně ZŠ Londýnská v Praze - dostaly na projekty RVP /ŠVP/ peníze a jiné jsou povinny tyto novinky dělat zdarma?“
František Dobšík: „Nevím. Takový přehled odbory nedělají. Pravděpodobně se zapojila zmíněná škola do projektů z evropských sociálních fondů.“
Martin Melichna: „pane Dobšíku, můžete, prosím, laickou veřejnost seznámit s tím, jak je to s těmi učitelskými třemi měsícemi volna? Můžete alespoň naznačit, že učitel se musí stále vzdělávat, shánět literaturu a o prázdninách vylepšovat rodinný rozpočet, aby z platu v červenci a v srpnu /bez příplatků a přespočetných hodin/ trochu důstojně vyžil?“
František Dobšík: „Pedagogové mají 8 týdnů řádné dovolené. Volno nemají. O dalších prázdninách, které si užívají děti, mají pedagogové ze zákona 12 dnů studijního volna. Mohou je čerpat se souhlasem ředitele, pokud to umožní provozní podmínky. Na další dna prázdnin jim ředitel musí přidělit práci.“
Martin Melichna: „pane předsedo Dobšíku, můžete veřejnosti otevřeně říci, kolik bude u každého učitele dělat stále ministrem Liškou zmiňovaná a s velkou pompou vydolovaná půlmiliarda na platy učitelů? Můžete veřejně říci, o kolik "díky" inflaci vlastně poklesla učitelská mzda za poslední rok?“
František Dobšík: „Půlmiliarda je 192 Kc hrubého na pedagoga a na měsíc. Za 1. čtvrtletí 2008 je pokles reálného platu 5,2%“