Seriál o televizních seriálech, které svého času bavily i uvědomovaly národ. Připravili: P. Taussig, K. Hynie a T. Tintěra
00:00:45 Mohu vstoupit?
00:00:47 Račte... Jste očekáván!
00:00:52 I dnes jsme sáhli do temnot televizních archivů
00:00:55 a vytáhli na světlo Boží jednoho takového hrdinu.
00:00:59 A sice "super star" naší kriminalistiky - majora Zemana.
00:01:06 -Dobrý večer!
-Dobrý večer.
00:01:08 Celé to bylo vlastně díky té euforii,
00:01:12 kterou my jsme prožívali,
00:01:13 a já si to uvědomuji zpětně, že opravdu intenzivně.
00:01:15 Protože najednou ta radost,
00:01:16 že můžeme ve svém televizním programu říct, co chceme,
00:01:20 že padla cenzura, že žádné velké bariéry nejsou,
00:01:24 ideové a ideologické už vůbec ne,
00:01:27 tak takhle to vzniklo.
00:01:29 No tak, občane.
00:01:32 Než sepíšeme protokol, musím vás upozornit,
00:01:35 že přiznání je polehčující okolnost.
00:01:41 No, to jsem rád, že to víte!
00:01:45 Já jsem měl tenkrát dojem,
00:01:46 že on to bere jako podobnou recesi, jako my,
00:01:49 a že si s chutí, stejně jako my,
00:01:51 z toho seriálu, a tím pádem sám trošku ze sebe, dělá legraci,
00:01:55 a já jsem to na něm vlastně tenkrát oceňoval.
00:01:59 Dobře, tak znova. Vy jste kdo?
00:02:03 To je konečně správná otázka.
00:02:05 Já jsem hudebník, jsem kytarista z rockové skupiny Mimikry.
00:02:11 Mimikry, Mimikry.... Jo, Mimikry! Aha, tam v tom lítaly drogy!
00:02:16 No, a taky tam lítaly včeličky. Bzum bzum...
00:02:19 Dejte pokoj!
00:02:21 Už je to lepší.
00:02:24 Ten případ je uzavřen.
00:02:26 No, právě jsme ho znovu otevřeli.
00:02:29 Přišli jsme s takovým nápadem, který možná byl trochu šílený,
00:02:34 ale majora Zemana v nových podmínkách
00:02:36 znovu vrátit do kinematografie.
00:02:38 Dobrý, gentlemane, v tomhle vybavení můžeš klidně vplout
00:02:40 na parket hotelu Moravia.
00:02:43 První člověk, koho jsme s tím seznámili byl Vladimír Brabec,
00:02:45 jestli by to vůbec vzal a on se tou myšlenkou nadchnul.
00:02:50 Vy jste se snad zbláznili ne?
00:02:54 Všichni!
00:02:56 "Major Zeman se vrací" byl příběh o tom,
00:03:00 že to bylo vlastně všechno jinak,
00:03:04 že on spolupracoval se CIA a že byl vlastně reaktivován,
00:03:09 protože před kongresem Měnového fondu a Světové banky
00:03:15 byly hlášky o světovém terorismu,
00:03:18 že teroristé chtějí celé Kongresové centrum
00:03:22 vyhodit do povětří.
00:03:24 Takže major Zeman byl reaktivován, protože stopy vedly i do Moskvy.
00:03:28 Měl úkol. Dostat se do týla bolševikům, na Ukrajinu,
00:03:33 navázat spojení.
00:03:37 Ty zrádná svině!
00:03:42 Takže majoru Zemanovi
00:03:43 se to podařilo na poslední chvíli všechno zachránit.
00:03:47 Ano, to mě velice rozesmálo
00:03:50 a bylo tam o tom...to je to báječné překrucování historie.
00:03:53 Slyšel jsem, že Brabec říkal,
00:03:55 že to bude báječné na těch pobřežích a tak dále,
00:03:58 a ono to nakonec tak dopadlo.
00:04:00 Když si uvědomíte, že ten
00:04:02 Vláďa Brabců je dneska hvězda České televize
00:04:05 v dabingu, filmu a tak dále, to znamená, ono se to ujalo.
00:04:11 Takže oni vlastně, podle mě,
00:04:12 ty majory Zemany a takové ty... točí dál.
00:04:16 Teda Honzo, to byl parádní výkon!
00:04:18 Nedáš se nakonec k divadlu? Jsi v pořádku?
00:04:21 Jo, to je dobrý. Ale jeho moc krmíte!
00:04:35 Je to zhruba tři roky, co jsme se s mým kolegou rozhodli,
00:04:38 že si uděláme restauraci ve stylu policejního klubu,
00:04:42 a tak nás napadlo, že by se mohl jmenovat "Major Zeman".
00:04:45 My jsme s přáteli, vlastně s mými věkovými vrstevníky,
00:04:51 založili v r. 1998 Společnost přátel majora Zemana,
00:04:53 která vznikla a trvala od období odvysílání seriálu
00:04:58 bratislavskou, slovenskou Markízou, a pak Českou televizí.
00:05:02 Čili tady v tomto mezidobí.
00:05:04 To jsou, více méně, nasbírané rekvizity od policistů,
00:05:07 tady ta polička, například,
00:05:09 to jsou policisté, kteří už jsou dnes v důchodu,
00:05:12 a to co měli doma různě ve sklepích,
00:05:14 takové zajímavé věci, co dostávali v té době jako prezenty.
00:05:16 Takže to takhle vypadalo.
00:05:18 My jsme zahájili naši činnost megalomansky tím,
00:05:20 že jsme uspořádali kongres majora Zemana v září r. 1998
00:05:24 v obci Krásensko na Vyškovsku,
00:05:30 kam jsme navezli přátele a známé autobusem,
00:05:33 a tři dny jsme si tam ten seriál
00:05:35 v místní Zemanské rychtě promítali
00:05:38 a různí lidé si k němu připravovali
00:05:41 takové mystifikační vědecké analýzy
00:05:43 těch jednotlivých dílů,
00:05:46 a myslím, že jsme se tím výborně bavili.
00:05:49 Třeba ta kostra, to už je zase recese, co jsme vymysleli my,
00:05:51 že to je kostra Jirky Hradce,
00:05:54 nebo ta urna s podplukovníkem Kalinou,
00:05:58 a ten zbytek už je takový v policejním duchu,
00:06:02 aby člověk viděl, když sem přímo vejde, kam se dostal.
00:06:08 Starej ji roztrhne!
00:06:15 Co je to?
00:06:16 Nejvzácnější kousek tady máme mědirytinu ze stejnojmenného dílu.
00:06:20 Je to vlastně ta vizitka,
00:06:22 na které byla kopie těch potravinových lístků.
00:06:26 -Šroubovák!
-Kde bych ho vzal?
00:06:28 Tak mi dej kudlu,
00:06:29 nějakej nůž na šroubování, snad něco máš ne? Dělej!
00:06:37 -No jo.
-Co no jo?
00:06:59 Z majora Zemana se stal určitý fenomén
00:07:04 spíše v polistopadové době, než v době předlistopadové.
00:07:06 Já si myslím, že ta doba byla zralá na to,
00:07:10 aby major Zeman byl uveden, nebo aby se o tom diskutovalo.
00:07:12 Přišlo s tím najednou víc lidí.
00:07:14 Já jsem byl jeden z nich a myslím,
00:07:16 že to bylo do jisté míry způsobeno tím,
00:07:18 že v té době do televize přišla skupina lidí,
00:07:22 kteří nejen, že nebyli spojeni s minulostí politicky,
00:07:25 myslím tím, že jsme nebyli bývalí členové
00:07:27 Komunistické strany a podobných organizací,
00:07:30 ale zároveň nikdo z nás nebyl spojen
00:07:33 s předlistopadovou normalizační televizí.
00:07:36 Čili, my jsme k tomu mohli přistoupit
00:07:37 poměrně chladně a s odstupem.
00:07:39 V té první sérii je, podle mého názoru,
00:07:41 několik výtečných detektivek,
00:07:43 ke kterým se současná televizní tvorba
00:07:46 v tomto tématickém, nebo žánrovém segmentu,
00:07:49 nemůže ani zdaleka přiblížit.
00:07:52 Jak mohu vůbec hodnotit kvalitu, nebo mluvit o kvalitě,
00:07:57 v lživém seriálu?
00:08:00 Ten seriál lže.
00:08:03 Takže pro mě je to vysloveně pokleslá tvorba,
00:08:07 která byla atraktivní.
00:08:10 Byla atraktivní hereckým obsazením a fabulací pro diváky,
00:08:16 ale podle mě, tím hůř.
00:08:20 A teď chvilku ticho!
00:08:22 Tady se vážně nedá jednat. Slyšíte!
00:08:25 Klid. Počkejte!
00:08:26 Takže je to všem jasný? Zavedeme pořádkovou službu.
00:08:30 Ve dne v noci teď budou městem chodit dvoučlenné hlídky,
00:08:34 vždycky jeden příslušník SNB
00:08:36 a jeden náš soudruh z naší organizace.
00:08:39 Obsadíme důležité podniky a ustavíme v nich lidové milice.
00:08:45 No, a kdo nám dá zbraně, Bohouši?
00:08:46 Zbraně? Strana, když bude potřeba.
00:08:51 Pro mě to byl tenkrát takový český Vinetou, ten major Zeman.
00:08:55 Pamatuji si, že když tehdy dávali Vinetoua,
00:08:58 tak na to byly obrovské fronty v kině,
00:09:00 jednou jsem dokonce nedostal lístky, brečel jsem,
00:09:03 večer potom dávali majora Zemana, tehdy jsem si tím spravil náladu.
00:09:09 Pane štábní strážmistře, konejte svoji povinnost,
00:09:13 odeberte mu zbraň!
00:09:40 Dejte to sem!
00:10:06 Je nabitá.
00:10:11 Doporučoval bych vám, abyste se klidně rozešli.
00:10:15 Ty syčáku! Ty zrádče!
00:10:19 Tohle si odskáčeš, já tě přece jenom musím ...
00:10:27 My jsme to chtěli uvést také kvůli určité
00:10:29 demytizaci majora Zemana,
00:10:32 takže se ukázalo, že ta věc není tak dobrá, jak se říkalo,
00:10:36 protože se říkalo, že v trezoru je vynikající dílo,
00:10:39 které z politických důvodů nesmí běžet.
00:10:41 Já myslím, že ani v kontextu tvorby režiséra Sequence
00:10:44 to nepatří k jeho lepším dílům,
00:10:47 že to je vlastně formálně poměrně podprůměrná série detektivek.
00:10:54 Já to nemůžu poslouchat, chroustáš jako králík,
00:10:56 tumáš kudlu, prosím tě!
00:10:58 Ne, s kudlou by mi nechutnalo. Vezmi si, jsou prima!
00:11:01 Děkuju. Já mám zrovna teď myšlenky na jablka.
00:11:05 Za minutu se ozve Stardust.
00:11:07 Dává často náhradní termíny vysílání?
00:11:10 Přijde na to. Taky je možný, že se neozve už nikdy.
00:11:14 I to se stává. Víš ty, kolik již už zmlklo?
00:11:21 Ty lidi jsou tam v dálce úplně sami.
00:11:23 A když si po nás šáhnul rádiem,
00:11:25 tak kdo ví, co se kolem nich zrovna děje?
00:11:27 Když se ten major Zeman, přes velké protesty,
00:11:31 vysílal před několika lety,
00:11:35 tak potom následovaly diskuse,
00:11:38 které měly to zkreslování historie uvést na pravou míru.
00:11:42 Byly nedokonalé, ale tam jsem se musela zasmát,
00:11:47 když se moderátor, nebo moderátorka, oni se střídali,
00:11:51 zeptal herečky, paní Obermajerové,
00:11:53 jestli při natáčení Ministerstvo vnitra
00:11:56 zasahovalo do toho natáčení,
00:11:59 protože, samozřejmě, nebyli tak naivní,
00:12:02 aby to dělali okatě,
00:12:03 toto jsou všechno, samozřejmě, skryté materiály,
00:12:06 a uvědomila jsem si,
00:12:09 jak ta mladší generace o těchto praktikách
00:12:13 vlastně vůbec nic neví.
00:12:16 Nacházíme se v podzemí Kavčích hor,
00:12:17 kde je umístěn spisový archiv České televize,
00:12:20 který shromažďuje písemné materiály Československé televize
00:12:24 za padesát let její činnosti.
00:12:26 Jsou tu umístěny výrobní složky, jsou tu umístěny scénáře,
00:12:31 a je tu korespondence mezi jednotlivými
00:12:33 ministerstvy a institucemi.
00:12:35 Je tu také dokumentace a výrobní složky
00:12:38 k Třiceti případům majora Zemana.
00:12:40 O seriál jsem se začal zajímat zhruba před rokem,
00:12:43 protože se zajímám o televizní historii
00:12:47 z pohledu vztahu totalitní moci a televize.
00:12:52 To znamená, jakým způsobem tehdejší
00:12:53 Ústřední výbor Komunistické strany Československa
00:12:56 ovlivňoval vysílání a tvorbu Československé televize,
00:13:00 a jak ta, tím pádem, ovlivňovala televizní diváky.
00:13:03 Major Zeman. To je totéž, jako když řeknete Král Šumavy.
00:13:07 To je totéž, jako když řeknete Žena za pultem, atd.
00:13:11 To jsou všechno věci, nebo filmy,
00:13:14 které byly dělané jako na zakázku dezinformačního oddělení STB.
00:13:18 Říkalo se a psalo se,
00:13:20 že tento seriál byl natočen na objednávku Státní bezpečnosti.
00:13:24 Materiály, které se nalezly k tomuto seriálu,
00:13:28 tuto hypotézu nepotvrzují.
00:13:31 Ovšem potvrzují, že tu byla
00:13:32 spolupráce mezi televizí a Federálním ministerstvem vnitra,
00:13:36 a to velmi intenzivní.
00:13:39 Postupují přesně podle směrnic
00:13:40 pražského residenta akce, tedy Steina.
00:13:44 Zaprvé, proniknout do hlavních sdělovacích prostředků.
00:13:47 To se konečně podařilo, je v televizi.
00:13:49 Zadruhé, nezaútočit na stranu a socialismus přímo,
00:13:51 ale přes kritiku státního aparátu.
00:13:55 A zatřetí, narušovat naše spojenectví se Sovětským svazem.
00:14:00 Federální ministerstvo vnitra
00:14:01 se na seriálu podílelo
00:14:03 prostřednictvím tiskového odboru Ministerstva vnitra,
00:14:06 které vedl tehdejší náčelník, plk. Jan Kovář,
00:14:10 který byl vlastně ideovým autorem celého seriálu,
00:14:14 tzn. že on byl tím, kdo vyhledával náměty,
00:14:18 a vlastně i ideovou nit celého seriálu,
00:14:21 od roku 1945 do roku 1973.
00:14:26 Oni vlastně přímo žádné díly nenapsali,
00:14:29 ale měli několik mocenských mechanismů,
00:14:34 jak ovlivnit výběr autorů scénářů a jejich námět.
00:14:40 V prosinci roku 1972 se sešla schůzka.
00:14:45 Svolal ji soudruh plk. Bromský,
00:14:50 který na ni pozval pana ing. Procházku,
00:14:54 a pozval na ni plk. Kováře z Federálního ministerstva vnitra.
00:14:57 Byl na ní pan Šikl, a byl na ní pan Adolf Gruber.
00:15:01 Rád bych na tom místě viděl tebe!
00:15:03 To bych teda moc rád viděl, ty chytrej!
00:15:05 Mě vynech! Já jsem to nezvoral, já jsem na tý lodi nebyl.
00:15:09 Tak to je vohromný. To jsem si ho měl dát na řetízek?
00:15:11 Ticho!
00:15:13 Hádat se mi tady nebudete, kluci.
00:15:15 Přeci nechceš, abych si o Bláhovi myslel,
00:15:17 že je větší machr, než ty.
00:15:20 Převezl nás, no.
00:15:22 Teď plav do fotooddělení,
00:15:24 ať toho napráskají, co jen stačí, a rozjedeme to po celý republice.
00:15:29 Dostaneme ho.
00:15:31 A ty ho vlastnoručně sebereš, co říkáš?
00:15:35 Tato schůzka skončila s tím,
00:15:37 že autoři mají tento scénář, nebo ten ideový námět, dopracovat,
00:15:41 protože ještě zcela neodpovídal tomu,
00:15:44 co oni z toho seriálu chtěli udělat,
00:15:46 tzn. oslavu 30. výročí Sboru národní bezpečnosti
00:15:50 a 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.
00:15:56 Ten seriál se začal promítat se zpožděním.
00:16:00 Nebyl uveden k 30. výročí osvobození v roce 1975,
00:16:04 protože se u nás všechno dělalo podle výročí,
00:16:08 a ani neskončil v roce 1978,
00:16:11 k dalšímu 30. výročí, únorovému, k převratu,
00:16:15 ale dostal se na naše obrazovky až v lednu 1976,
00:16:20 a přes všechny ty peripetie
00:16:22 poslední díly byly promítány v polovině roku 1979.
00:16:28 Na základě prosincové schůzky byl ideový námět dopracován,
00:16:31 a vznikl čtyřstránkový materiál,
00:16:35 který se jmenuje Třicet slavných případů majora X,
00:16:39 který již vlastně popisuje, jak by měl seriál působit,
00:16:44 že by měl být situován do každého roku jeden kriminální případ,
00:16:48 a hovoří také o tom, jak by měl vypadat hrdina toho seriálu.
00:16:53 Měl to být mladý, dynamický hrdina,
00:16:55 podobný těm, kteří se vyskytují
00:16:57 v západních kriminálkách a detektivkách.
00:17:01 Prosím vás, kde bych tady našel pomocníka VB?
00:17:08 Jo, tak soudruhu, vy hledáte místního vébáčka?
00:17:14 -No tak, to teda máte štígro!
-Jak to?
00:17:17 Protože támhle sedí.
00:17:26 Platím!
00:17:27 To máme dva rumy, jedno pivo, deset padesát.
00:17:30 -Vy jste pomocník VB?
-Jo.
00:17:34 Já bych s vámi potřeboval pár slov...
00:17:39 Tak teda ještě dvě bahna a dva velký prcky. Na mě!
00:17:47 -Jsem major Zeman.
-Nech to tam! Nedělej ostudu!
00:17:51 Nejprve se vlastně hovořilo o tom,
00:17:53 že by to měl být jakýsi major Kocourek,
00:17:55 ale to byla vlastně úplná prehistorie.
00:17:57 Poté to byl major X,
00:17:59 v materiálech Ministerstva vnitra se objevuje major Horák,
00:18:02 nicméně, v březnu a v dubnu už to byl major Zeman.
00:18:11 -Dobrýtro, paní Zemanová!
-Dobrýtro!
00:18:14 -Prosím vás, Honzík je ještě doma?
-Kde by měl být? Vždyť je ráno!
00:18:17 To se ho v kanceláři nemůžete dočkat? Pojďte dál!
00:18:22 Nakonec se na seriálu podílelo patnáct scénáristů,
00:18:26 ať už s plnou scénáristickou prací, anebo jenom částečně.
00:18:34 Byl to především Jiří Sequenc,
00:18:36 který si všechny scénáře přepisoval do technických scénářů,
00:18:38 kromě pana Sequence to byl Oldřich Železný, Miloslav Vydra,
00:18:41 Věra Kalábová, která měla pseudonym František Dittrich,
00:18:47 dále Jiří Procházka - dramaturg, Jan Otčenášek, Vladimír Fiala,
00:18:51 Jiří Fried, Jiří Čermák, Vladimír Sýs, Ladislav Langpaul,
00:18:56 Jitka Nováková - Hladká, Milan Gruber,
00:18:59 Jiří Svetozár Kupka a Jaroslav Šikl.
00:19:05 Tvůrci si byli vědomi toho,
00:19:07 že ten seriál je jakoby vážné téma,
00:19:09 protože se zabývá ideovými a historickými událostmi,
00:19:13 a proto chtěli ten seriál občas odlehčit.
00:19:18 Proto se také v zápise z porady tvůrčího štábu v r. 1975 píše,
00:19:22 že by i nadále měl být tam, kde to bude možné,
00:19:25 uplatňován humor.
00:19:29 (Zní píseň Ach ta láska nebeská)
00:19:34 Postřeh!
00:19:36 Víš kolik je hodin? Čtvrt na osm!
00:19:45 -Ach...
-Já ti dám ach!
00:19:48 -Přijdeš pozdě do školy.
-Mezitím všechno stihnu.
00:19:56 Ten seriál má ukázat jednu věc.
00:19:58 A v tom myslím, že to jeho poslání
00:20:00 bylo pro tu společnost opravdu varující,
00:20:05 lidé to tehdy neměli jenom ironizovat, tu tzv. všemocnost,
00:20:12 byť vtipy na policii jsou tak staré, jako ona sama,
00:20:17 protože oni tam ti "tvůrci"
00:20:20 dost otevřeně a pravdivě říkají:
00:20:21 Podívejte se, my když chceme, o každém vašem kroku víme.
00:20:25 Když si vzpomeneme na ty díly,
00:20:27 jak tam major Zeman dostává do ruky nahrávky z odposlechu,
00:20:33 fotografie pořízené při sledování dotyčné osoby a tak dále,
00:20:39 takže využívání a nasazování operativní techniky,
00:20:41 práce s agenturou, to tam je, více méně, všechno obsaženo.
00:20:46 V tom bych řekl, že lze ten seriál, s určitou licencí, mi dovolte,
00:20:49 označit za pravdivý.
00:20:53 Diapozitivy, prosím.
00:20:58 To jsou originální názory Pavla Beneše.
00:21:05 Tady pod tou věžičkou bydlí pan Bertold Stein.
00:21:09 To je paní redaktorka Dagmar Konečná.
00:21:12 Patří ke stálým hostům Steinových dýchánků.
00:21:15 Konec.
00:21:17 Už chápeš, proč se Jarda Neštolík tolik zajímá?
00:21:22 Hm, a jak jste to získali?
00:21:24 No, jeden z těch, kterým pan Beri Stein věří a které zve,
00:21:28 Je náš člověk.
00:21:31 To všechno opravdu směřovalo k tomu,
00:21:33 aby ve společnosti byl klid, pořádek,
00:21:36 a do jisté míry i bázeň a strach.
00:21:40 -Žádnej strach!
-Správně!
00:21:42 Že by dostali strach?
00:21:43 Já mám strach.
00:21:44 Říkám ti, to dělá strach.
00:21:46 Protože jste sami dostali strach.
00:21:48 Na zítra mě předvolali do Bartolomějský.
00:21:50 Každej má strach.
00:21:51 Budou mě vyslýchat.
00:21:53 Já mám strach. Já to nevydržím!
00:21:58 Zajímavé je, že původně navrhovaným režisérem
00:22:00 byl Jaroslav Šikl,
00:22:02 který byl také autorem těch prvních pěti scénářů.
00:22:06 Zřejmě se nějakým způsobem v průběhu jednání
00:22:09 Jaroslav Šikl vytratil,
00:22:12 a tato nabídka byla svěřena Jiřímu Sequensovi,
00:22:15 který už měl za sebou v té době seriál
00:22:17 Hříšní lidé města pražského,
00:22:19 a také film Kronika žhavého léta z roku 1973,
00:22:22 což byl velmi politický film.
00:22:25 On tu nabídku pochopil, on ji přijal a uvádí:
00:22:30 Když jsem před dvěma lety
00:22:31 uzavřel dlouhodobou práci na televizním třináctidílném,
00:22:33 a později čtyřdílném filmovém seriálu
00:22:35 Hříšní lidé města pražského,
00:22:37 hledal jsem neustále možnost,
00:22:39 jak využít zkušeností scénáristických, realizačních
00:22:42 i technicko - produkčních na látce,
00:22:44 která by obsahovou závažností a politickou aktuálností
00:22:48 směřovala mnohem dál,
00:22:50 než k ironicko - hravému pohledu na figurky
00:22:53 a starobylé historky hříšných lidí.
00:22:55 Zavazoval mne k tomu nejen
00:22:57 umělecký a divácký úspěch tohoto seriálu
00:22:59 doma i za hranicemi,
00:23:01 ale i odpovědnost tvůrčího člověka,
00:23:02 pracujícího v oblasti filmu a televize
00:23:04 za současných podmínek společensko - politických,
00:23:07 které nejen respektuje,
00:23:09 ale iniciativně koncipuje a spoluvytváří.
00:23:13 Divná doba.
00:23:16 Zmatená.
00:23:19 Nám vyčítají každýho lumpa, kterýho zmáčknem,
00:23:22 a sami vraždí, podřezávají.
00:23:28 Sám sis vybral to, co děláš.
00:23:33 Mockrát jsem se ptala sama sebe, jestli správně.
00:23:41 Ovšem, situace nebyla tak jednoduchá,
00:23:43 protože se uvažovalo zřejmě o dvou tvůrčích týmech.
00:23:47 Každopádně nejméně o dvou režisérech.
00:23:51 To on tady už v tom listopadu odmítá a opět cituji:
00:23:55 Došel jsem k závěru, že bych se takové práce,
00:23:58 tedy kdyby se dělil ještě s jiným režisérem,
00:24:00 nemohl účastnit,
00:24:01 a to především proto, že nejen
00:24:03 autorská koncepce a herecké vedení hlavní postavy,
00:24:05 ale i celá souhrnná tvůrčí
00:24:07 a společensko - ideová atmosféra uzavřeného celku
00:24:10 se zcela logicky soustřeďuje
00:24:12 do jediné nedělitelné odpovědnosti za takové závažné dílo.
00:24:18 To teda v kinematografii ještě nebylo!
00:24:19 To je přímo revoluční tvůrčí metoda!
00:24:22 Tady si už režíruje každej komparsista! A hostinskej!
00:24:26 V průběhu natáčení docházelo k tvůrčím neshodám
00:24:28 mezi režisérem a dramaturgem celého seriálu Jiřím Procházkou,
00:24:32 protože pan režisér Sequens
00:24:35 si některé scénáře upravoval podle obrazu svého,
00:24:41 tzn. v rozporu s dramaturgickými připomínkami,
00:24:43 a někdy dokonce i v rozporu s připomínkami odborných poradců.
00:24:48 Tento spor vyvrcholil u dílu třicátého, to byl poslední díl,
00:24:51 který měl být jakýmsi
00:24:53 ideovým vyvrcholením celého seriálu
00:24:55 a měl být věnován disidentům.
00:24:58 21. května 1978 píše Jiří Sequens takový, bych řekl,
00:25:04 hodně otevřený a sebevědomý dopis ministru Obzinovi.
00:25:11 Naznačuje, že je velký problém, jak natočit tyto dva díly.
00:25:18 Cituji: Znovu tě... upozorňuji na oslovení,
00:25:23 naléhavě prosím v rámci situace
00:25:25 zvláště kolem posledního dílu Zemana
00:25:28 a po promítání 24. dílu, zvaného Klauni,
00:25:31 jemuž byl přítomen soudruh tajemník Bilak,
00:25:34 abys mi poskytl možnost konzultovat s tebou mé návrhy postupů,
00:25:38 které by vedly k důstojnému zakončení Zemana
00:25:40 a vytáhly by seriál ze spekulací
00:25:43 o tak ožehavých politických detailech.
00:25:46 Za těch pár urážek na cti se omlouvám, no.
00:25:49 Ne, opravdu? Copak vy jste to nemyslel vážně?
00:25:51 Improvizace na danou situaci,
00:25:53 kterou jste ráčil svým vypadnutím z role zavinit vy.
00:25:56 Jak jinak se dalo zachránit vaše incognito, co myslíte?
00:25:59 -Prosím.
-Děkuju.
00:26:01 Děkuju za záchranu v případu s nářadím.
00:26:03 -To byl výkon.
-Profese jako vaše.
00:26:06 A pak, řekněte, kdy se člověku podaří,
00:26:08 aby seřval majora od kriminálky?
00:26:13 Posloužím pánovia?
00:26:14 Džbánek Tokaje. Na usmířenou, co říkáte?
00:26:18 Když se seriál překlonil do své třetí třetiny,
00:26:21 posledních deset dílů,
00:26:23 které se týkaly krizového období v naší společnosti,
00:26:26 tak tam už to vedení
00:26:27 Československé televize bylo ostražité,
00:26:29 protože právě ono bylo
00:26:31 dosazené po roce 1969 Komunistickou stranou,
00:26:34 aby provedlo normalizaci v televizi,
00:26:36 tudíž nebylo žádoucí,
00:26:38 aby televize špatně interpretovala,
00:26:41 anebo nežádoucím způsobem interpretovala ta krizová léta.
00:26:44 Takže se stávalo, že do těch
00:26:46 tří inkriminovaných dílů z let 1967 až 1969
00:26:50 zasahovala náměstkyně ústředního ředitele Československé televize
00:26:53 Milena Balašová, která byla kovaná soudružka,
00:26:58 která byla vlastně dosazená z Ústředního výboru KSČ.
00:27:03 (Zní undergroundová píseň Bič Boží)
00:27:42 Ale tato náměstkyně nedbala jenom na ideovou čistotu,
00:27:45 ale dbala i na jakousi morální čistotu,
00:27:48 protože tehdejší 70. léta, to bylo vlastně po roce 1968,
00:27:53 kdy byla éra hippies, kdy se nosily dlouhé vlasy,
00:27:55 takže vlastně Československá televize
00:27:57 zahájila v té době i tažení proti dlouhým vlasům,
00:28:00 musely se před kamerou nosit podprsenky,
00:28:04 a tato náměstkyně dokonce psala autorům,
00:28:07 že by měli ve svém seriálu hospodařit s mordýřstvím
00:28:12 a příliš naturalistickými záběry.
00:28:15 Tak pojďte, syčáci!
00:28:17 Ukážu vám, jak se perem u nás, v Kateřinský Hoře!
00:28:32 A dokonce u dílu osmnáct, který se týká Bílých linek,
00:28:35 to je bar v západním Německu,
00:28:38 tak tady píše přímo šéfredaktorovi Bromskému,
00:28:41 že jej nedoporučuje k realizaci, protože to není dobrý příběh,
00:28:45 protože má moc rvaček a několik svlékacích barových scén,
00:28:49 které nenavodí tu přijatelnou atmosféru.
00:28:52 (Zpívá německou píseň)
00:29:08 Jeď do ulice doprava, tam je přechod!
00:29:10 Ale ty snímky nemáme! Akce vybouchla!
00:29:13 -Vezmu tě sebou, chceš?
-Ne, vyhodíš mě z auta!
00:29:15 Hanko!
00:29:16 Musíš, já jsem tady ještě neskončila.
00:29:18 Neboj se, přežiju to, mám kočičí život.
00:29:20 On mě nepřejede, znám ho.
00:29:22 Hanko, já tě...
00:29:23 Já tebe taky, Jirko. Pozdravuj doma.
00:29:25 Brzdi! Vyhoď mě, slyšíš!
00:29:31 Teď!
00:29:43 Hanko!
00:29:47 -Jaké je vlastně měla?
-Zářivé.
00:29:51 Jako modrá světla.
00:30:01 Zajímavé je, že díly z let 1967 až 1969
00:30:04 po schválení byly odevzdány
00:30:05 ústřednímu řediteli Československé televize Janu Zelenkovi,
00:30:09 který provedl připomínky.
00:30:11 Scénáře s těmito připomínkami
00:30:13 si vyžádal tehdejší ideologický tajemník
00:30:16 Ústředního výboru Komunistické strany Československa Jan Fojtík,
00:30:19 který k nim zapracoval své připomínky
00:30:22 a zaslal zpět štábu, aby je zapracoval do scénáře.
00:30:29 Díl z r. 1967 kromě Fojtíka ovlivňoval také Vasil Bilak,
00:30:35 tehdejší tajemník Ústředního výboru strany,
00:30:37 který, a to je nespecifikováno v materiálech písemných,
00:30:41 nechal udělat drobné změny.
00:30:45 Máme několik dokumentů, z kterých vyplývá,
00:30:48 že změny byly velice velkorysé.
00:30:53 Seriál se zřejmě tedy
00:30:54 na těch kompetentních místech opravdu líbil.
00:30:57 Měl býti uděleny čtyři tituly "Zasloužilý umělec",
00:31:01 tři vyznamenání "Za vynikající práci",
00:31:04 deset medailí SNB
00:31:07 a patnácti osobám měla býti předána finanční odměna.
00:31:13 Byli to jednak herci a zároveň i lidé,
00:31:18 kteří byli ve štábu,
00:31:21 jako režiséři, střihači, kameramani,
00:31:26 takže vlastně zástupci více uměleckých profesí.
00:31:42 Dobrý den, dámy!
00:31:46 Finanční odměny dostala rovněž řada lidí
00:31:50 a více méně pomocný personál,
00:31:53 jako maskéři, maskérky, pokladník, asistenti, byli odměněni rekreací,
00:31:58 takže tam, samozřejmě, nějaké to odstupňování,
00:32:02 nějaká ta hierarchie, zřejmě, byla.
00:32:14 Víme také, že...jak jsem říkal,
00:32:16 v té původní velkorysosti, dokonce Obzina navrhuje
00:32:21 udělení některých těch titulů Zasloužilý umělec
00:32:26 a koresponduje se svým resortním kolegou,
00:32:28 ministrem kultury Klusákem, který tam uvádí,
00:32:33 že pro letošní rok jakoby kvóta těch vyznamenání,
00:32:37 které on může ve své gesci udělit, je vyčerpána,
00:32:40 že se ty Obzinovy návrhy budou snad řešit příští rok.
00:32:55 Co se mně zdá jako dost ještě nemravnější,
00:32:58 než cokoli jiného, je to, že jsem se dozvěděl,
00:33:01 že tvůrci toho, co dělali ty Zemany i toho Krále Šumavy,
00:33:07 že za to berou tantiémy.
00:33:10 A tantiémy, samozřejmě, jsou jako třicet stříbrných,
00:33:16 já říkám blbě ř,
00:33:17 ale je to pro mě jako třicet stříbrných,
00:33:19 protože místo toho,
00:33:20 aby to věnovali na Člověka v tísni v televizi,
00:33:23 měli by být nějak velkorysí, když přešli do té demokracie,
00:33:26 tak by se to mělo aspoň nějak objevit v této podobě.
00:33:30 Ale je to asi tak nemravné, že si to všichni nechávají dávat.
00:33:36 Sbohem, Honzíku.
00:33:47 Jediní, kdo byli proti uvedení v době, kdy se o tom diskutovalo,
00:33:54 byli bývalí političtí vězňové, především ti z padesátých let,
00:33:57 a my jsme s nimi zahájili takovou sérii rozhovorů.
00:34:01 Já si vzpomínám, že jsme jednou
00:34:02 s Čestmírem Kopeckým byli na Žofíně,
00:34:06 kde byl sjezd politických vězňů,
00:34:08 tam jsme o tom s nimi diskutovali.
00:34:10 A pro mě osobně to byl, a dodnes je,
00:34:13 jediný argument proti uvedení,
00:34:14 že někoho z těch lidí, kterých si vážím,
00:34:16 by se to mohlo dotknout.
00:34:17 Poznali jsme, že jsou to skutečně lidé,
00:34:21 na které společnost zapomněla,
00:34:23 a kteří nejsou ve skutečnosti rehabilitovaní
00:34:26 a nesou to jako skutečné trauma, což už dnes nikoho nezajímá.
00:34:30 Nikoho nezajímá to, že jsou ukřivdění,
00:34:33 a že se jim nedostalo spravedlnosti.
00:34:37 Ale nasadit to vysloveně pro zvýšení sledovanosti,
00:34:40 protože lidi chtějí příběhy kriminálky... Ne.
00:34:44 Ono to bylo něco jiného skutečně v padesátých letech,
00:34:49 kdy ubíjeli lidi a mučili je elektrickým proudem,
00:34:52 jako dodnes neodsouzený pan Grebeníček,
00:34:57 a potom další díly, které byly okolo Charty,
00:35:02 kdy už to nebylo tak hrozné, bylo to daleko mírnější,
00:35:05 ale mělo to jednu základní věc. Brainwashing. Vymývání mozku.
00:35:09 A to vymývání mozku jde do dnešních dnů,
00:35:11 protože když slyším reakce na to,
00:35:13 že se to znovu reprizuje,
00:35:16 a lidé, kteří zkrátka nemají ty zážitky,
00:35:18 mají jiné rodiny,
00:35:19 dostávali se na školy,
00:35:21 dostávali se do zahraničí, výjezdní doložky atd.,
00:35:25 takže o tom nemůžou mít žádný zážitek.
00:35:29 Já tu dobu nemám prožitou a neměl jsem žádného příbuzného,
00:35:32 který by nějak vážně utrpěl za minulého režimu
00:35:38 a nemohu se k tomu proto vyjadřovat v těchto konotacích.
00:35:43 Zatajovat nic nemá cenu, ten seriál vzniknul.
00:35:47 Každý ať se na to, podle mě, podívá,
00:35:48 každý ať si z toho vezme, co chce, a takové ty strachy,
00:35:51 že to ohrozí někoho v jeho rozhodnutí,
00:35:54 nebo v jeho politickém přesvědčení, mně přijdou směšné,
00:35:56 a jestli to někoho skutečně zviklá na nějakou stranu,
00:35:59 tak to není problém toho seriálu, ale problém těch lidí,
00:36:02 že si neuvědomují souvislosti.
00:36:05 No vida, tak se nám to povedlo.
00:36:10 -Super, super.
-Děkuji.
00:36:13 Myslím, že jste byl úspěšnej, dobrý do bylo.
00:36:16 Děkuju, děkuju.
00:36:18 To je běžná kriminalistická práce.
00:36:21 Ne, byl jste výbornej.
00:36:22 -Díky. Cože?
-Výbornej!
00:36:24 -Já to rád poslouchám!
-Výbornej jste byl!
00:36:25 Ještě jednou, na shledanou!
00:36:27 Jo, moment, chtěl bych se zeptat.
00:36:29 Já jsem tady vlastně na záskok, je to tak?
00:36:31 Vy jste minule slíbili televiznímu divákovi,
00:36:35 že sem pozvete kolegu Moučku, jo, tak to jenom aby bylo jasno.
00:36:39 No to je pravda, ale my jsme si nakonec řekli,
00:36:42 že je lepší Brabec v hrsti, než Moučka na střeše.
00:36:46 Vladimír Brabec! Děkujeme!
00:37:32 Tak, na to, že jsi přežil!
00:37:36 Skryté titulky: Blanka Plocarová
Premiéra příběhů neohroženého kriminalisty a čestného soudruha Zemana i jeho kolegů estébáků proběhla klidně – byl to jen další z korálků navlečených na červené niti normalizačního televizního vysílání. Skutečnou senzací – především v tom negativním smyslu – bylo znovuuvedení seriálu spolu s „vysvětlujícími“ dokumenty o dvacet let později. Pokusme se – snad už naposledy – podhalit zákulisí obou premiér.