Prozaik Miloš Urban, fotografka Dita Pepe a sochař Čestmír Suška, to jsou jen někteří z hostů dalšího dílu literární revue, v níž se moderátoři Jan Lukeš a Jan Schmid budou zabývat problémem osobnostní, autorské, tvůrčí, národní, sociální a třeba i etnické identity

Identita – pojem, který je nejen v literatuře často skloňovaný

Kniha Dita Pepe Například: Kdo je na obálce knihy Dity Pepe Autoportréty (2012) fotografovaný model a kdo sama autorka?

Hra s vlastní identitou je dnes čím dál častějším uměleckým projevem. Jan Schmid s manekýnem, v pozadí sleduje Komenský Politickou identitou se ohánějí demokratické strany, národní identitou zase nejrůznější fundamentalisté a extremisté. Někdo vidí naši identitu v jazyce a lpění na pravopise, jiný ve vepřo knedlo zelu, Václav Klaus spatřuje identitu pravičáka v jeansových kalhotách, levičáka v jeansové bundičce a plastové láhvi.

Miloš Urban

Spisovatel Miloš Urban A co když identita tkví ve schopnosti neustálých proměn.

Takovým pro někoho milým a pro jiného nemilým překvapením se stala nejnovější kniha Miloše Urbana Praga Piccola.

Přitom Urban sám si hned od své prvotiny Poslední tečka za Rukopisy (1998) s autorskou identitou a mystifikací začal vydatně pohrávat – vydal ji pod pseudonymem Jan Schmid a Miloš Urban nad Libní Josef Urban a ošálil i leckoho ze slovutných kritiků (později zase pod jménem Max Unterwasser vydal novelu Michaela, 2004). Tentokrát však napsal prý knihu „spořádaně měšťáckou“ (Petr Koubský v LN 20. 10. 2012). Změnil snad autor až branaldovského příběhu jedné automobilové továrny z první republiky náhle svou spisovatelskou identitu? Uvidíme při rozhovoru na žižkovském Krejcárku, odkud je výhled na libeňský plynojem, důležitý inspirační motiv knihy.

Dita Pepe

Dita Pepe a Honzové Ostravská fotografka Dita Pepe šokovala fotografiemi, na nichž se sama portrétovala s nejrůznějšími ženami, do jejichž fyzické i sociální podoby se natolik vintegrovala, že někdy ani nerozeznáme, kdo je kdo. Ve svých chameleónských Dita Pepe proměnách pak pokračovala na fotografiích s muži i s celými rodinami, vydávajíc tak provokativní svědectví nejen o psychofyzických konstantách lidí nejrůznějších vrstev, ale také o životním stylu naší současnosti. Jak své zatím nekončící stylizace promýšlí, jak pro ně získává své „modely“, zvláště když v nich v závěru poznáváme některé veřejně činné osoby, a co to dělá s její vlastní identitou?

Jan Ruml

Jan Ruml Disident, novinář, expolitik a dnes ředitel IT firmy Jan Ruml prohlašuje problém identity za své celoživotní téma. To zní celkem věrohodně, Jan Ruml a Honzové zvážíme-li, že byl postupně lesním dělníkem, topičem, pastevcem dobytka, sanitářem na ARO, spoluzakladatelem Lidových novin, časopisu Respekt, ministrem vnitra, předsedou Unie svobody, senátorem…

Čím a kým je po tom všem teď, jak ho to baví, co mu to vzalo i dalo a jaké místo v tom ještě má či nemá četba a psaní?

Jakub Cortés

Antikvář Jakub Cortés Jakub Cortés provozuje celkem tři antikvariáty (Anděl, Bělehradská, Nusle) s literární kavárnou, s nabídkou asi 44 tisíc svazků, LP desek a možností objednávek knih po internetu s dodávkou do 24 hodin. Vzděláním je právník, proto k jeho specializaci patří kromě české předválečné dětské literatury i současná evropská právnická literatura. O knihy se prý zajímá dvacet let, antikvariáty provozuje poslední dva roky. Prostory pro antikvariát na adrese Pod Nuselskými schody 3 má pronajaté od Nadace Český literární fond, jde tedy o dnes dosti vzácný úkaz spolupráce dvou institucí, které mají péči o literaturu v popisu práce.

Čestmír Suška

Sochař Čestmír Suška Sochař Čestmír Suška měl v létě rozsáhlé výstavy v Ostravě a Praze, které doprovodila monografie Jiřího Oliče. V knize sleduje dráhu Čestmíra Sušky, charakterizované monumentálními objekty ze dřeva nebo plazmovým plamenem prořezávaných cisteren.

Sochy v atelieru Čestmíra Sušky Suška je tvoří v Řeporyjích, v „industriální katedrále“, bývalé skladové hale, kterou od roku 2000 přeměnil ve svůj ateliér. Právě tam ho navštívíme, abychom si popovídali nejen o jeho práci sochařské, ale také o jeho práci divadelní a scénografické.

Stopáž52 minut
Rok výroby 2012
 P ST
ŽánrMagazín