Bývalý ministr kultury Pavel Dostál a undergroundový muzikant Mejla Hlavsa u baru Michala Prokopa (2000)
00:00:03 (zpěv)
00:00:05 V baru jménem "Krásný ztráty"
00:00:08 mám i já svůj stůl
00:00:15 V baru jménem "Krásný ztráty"
00:00:19 Buď tam přesně v půl!
00:00:25 Pojď sem svůj obraz hledat,
00:00:30 pojď mu koupit rám
00:00:35 V baru "Krásný ztráty"
00:00:40 má bejt velkej flám...
00:00:44 No tak pojď tam s námi!
00:00:49 No tak pojď tam hned!
00:00:54 Čekají tam známí
00:00:58 už pár tisíc let...
00:01:02 Dámy a pánové, dobrý večer!
00:01:04 Vítám vás opět v baru Krásný ztráty.
00:01:07 I dnes si budeme povídat o tom, co to znamená,
00:01:10 když člověk o něco usiluje. Zda-li více získává, či ztrácí.
00:01:15 Doufám, že se vám mí hosté budou líbit.
00:01:19 Ministr s šálou a náušnicí.
00:01:22 Socialista se sklonem k přílišnému liberalismu,
00:01:25 který mu straničtí kolegové vytýkají.
00:01:29 Ač ministr kultury, často se zapojuje do debat na jiná témata.
00:01:34 Zejména na otázky dodržování lidských práv.
00:01:38 Je už rok a půl ve vládě. Ale zdá se,
00:01:41 že se svým bezprostředním chováním nezměnil.
00:01:44 Zůstává otevřený, přátelský, někdy trochu příliš vznětlivý.
00:01:49 Budí dojem, že mu jde o věc.
00:01:52 Škoda, že už nemá čas psát do novin.
00:01:56 Jeho komentáře byly čtivé, i když jsem s nimi často nesouhlasil.
00:02:00 Takové politické soupeře bych rád potkával. Pavel Dostál.
00:02:11 Jsme z 1 hudební generace
00:02:14 a oba jsme začínali s hudbou koncem 60.let.
00:02:17 Osobně jsme se příliš nepotkávali.
00:02:21 Asi také pro to, že jsme měli jiné hudební ideály.
00:02:25 Když jsem počátkem 70. let svou kapelu rozpustil,
00:02:29 on se svými Plastiky se spustil pod zem.
00:02:33 Tak se z undergroundu hudebního stal underground skutečný,
00:02:36 kapela vystupovala tajně a nakonec byli její lidé souzeni a odsouzeni.
00:02:42 Byli mezinárodně proslaveným symbolem odporu proti komunismu.
00:02:47 Dnes koncertuje za přítomnosti hlav států,
00:02:51 experimentuje s moderními hudebními technologiemi a říká,
00:02:55 že je levicový katolík. Mejla Hlavsa.
00:03:12 Ale zapadlo to přesně do toho představení!
00:03:17 -To bylo přímo na scéně?
-Ano. Jak by to odemkl?
00:03:21 Ale to byl těžký tanec svatého Víta!
00:03:26 Pavle, baví tě práce ministra po tom roce a půl,
00:03:29 co to děláš? Baví tě to stejně jako tenkrát,
00:03:34 když jsi začínal pořád ještě?
00:03:37 To není o tom, jestli to baví člověka nebo nebaví,
00:03:42 ale má-li to smysl nebo nemá. Pořád se domnívám, že to smysl má.
00:03:47 Ale člověk tam jde s nějakou vizí a s nějakou představou,
00:03:52 do té práce má chuť.
00:03:54 Máš chuť pořád stejnou, nebo tě to už začíná udolávat?
00:04:00 Vím, o čem mluvím, proto se ptám.
00:04:03 Upřímně - někdy mě to udolává,
00:04:06 někdy si říkám Bože, jde vůbec tu bitvu vyhrát?
00:04:11 Vždyť to znáš: bitvu se státním úředníkem!
00:04:16 Někteří státní úředníci vynaloží daleko více energie na to,
00:04:22 aby dokázali, že věc nejde udělat,
00:04:26 než že by s daleko menší energii tu věc udělali.
00:04:31 O tom je ta každodenní bitva a někdy to člověka otráví.
00:04:34 Pak stačí takový malý úspěch, něco se povede
00:04:39 a to je injekce, která tě zase nasměruje.
00:04:43 Přečetl jsem si v 1 rozhovoru s tebou,
00:04:47 že jsi sám nikdy neměl ambice třeba jít do nějaké politiky,
00:04:52 nebo do státních služeb, i když asi v jisté době by nebyl problém,
00:04:57 kdybys o to stál.
00:05:00 Jak se díváš na kolegy z undergroundu nejen hudebního,
00:05:04 kteří to udělali. Myslím lidi jako Čuňas, nebo Honza Ruml,
00:05:10 nebo Petruška Šustrová atd.
00:05:13 Asi Honza Ruml... Dalo se čekat, že do toho vstoupí
00:05:18 takhle ostře a tvrdě.
00:05:21 Ti další... Myslím, že o tom tehdy ani moc nepřemýšleli.
00:05:27 Situace taková byla, tak do toho vstoupili.
00:05:31 Saša Vondra je velvyslancem v USA
00:05:36 a myslím, že to je muž na svém místě.
00:05:40 Většina lidí z undergroundu, kteří v těchto službách jsou,
00:05:45 tak to dělají prostě dobře.
00:05:48 Underground jsme chápali nikoliv jako odpor proti moci,
00:05:54 my neříkali, že elektrickou kytarou chceme zničit bolševický režim.
00:05:59 Ale underground jsme chápali spíše jako to,
00:06:04 že není pro nás to nejdůležitější být na výsluní nějakých hitparád,
00:06:09 ale dělat si věci, jak je máme rádi.
00:06:12 Proč jsi si tenkrát zvolil zrovna tenhleten žánr?
00:06:18 Začínali jsme všichni s rock'n rollem. Pak jsme si vybrali své!
00:06:23 Je to jednoduché. Někdy v r. 67,
00:06:26 kdy byli na vrcholu Beatles, Rolling Stones a Jimmy Hendricks,
00:06:30 tak jsme měli pochopitelně své školní kapely.
00:06:34 Tehdy už bylo jasné,
00:06:37 že člověk, který se tomu nevěnuje na plné pecky,
00:06:40 dejme tomu 12hodinové cvičení na nástroji,
00:06:44 asi dříve nebo později odloží kytaru
00:06:49 a bude se věnovat něčemu jinému.
00:06:52 Právě v roce 67 jsem se seznámil s kapelou Velvet Underground.
00:06:57 Ohromilo mě to, že oni vlastně nástroje příliš neovládali,
00:07:03 ale taková naléhavost... Nerozuměli jsme ani příliš textům,
00:07:08 ale cítili jsme z toho něco strašně důležitého.
00:07:12 Že s nimi dělal Andy Warhol, to pro nás nic neznamenalo.
00:07:17 Nevěděli jsme vůbec, kdo to je.
00:07:20 Za ta léta se ukázalo, že neumím nic jiného než brnkat na kytaru.
00:07:25 A skrze ni mohu vyjádřit nějaké osobní pocity,
00:07:30 nějaké problémy, které jsou kolem.
00:07:34 Ale prostředí, ve kterém teď žijeme,
00:07:39 prostředí mamonu a šílené touhy po penězích,
00:07:43 je to nejvhodnější pro undergroundové umělce.
00:07:51 Co pro vás znamená slovo underground?
00:07:53 Lze ho vykládat různě, můžete ho prostě přeložit z angličtiny.
00:07:58 Vám jde asi o underground, jako o určitý druh umění, kultury.
00:08:05 -Metro.
-Hodně pohodové lidi.
00:08:08 Podle mě je to taková divná muzika...
00:08:13 Hudba. Spíš rocková, starší bych řekl. 60. - 70. léta.
00:08:17 Politické podsvětí zruba asi 60.-70. léta,
00:08:20 kapela Plastic People of the Universe.
00:08:26 Stal jsi se členem vlády a to je asi vrchol politické kariéry,
00:08:31 kterou člověk... kterého může dosáhnout.
00:08:36 Když se podíváš zpátky,
00:08:40 a jsi na tom vrcholu,
00:08:43 je nějaký rozdíl jak se díváš na tu politiku řekněme
00:08:47 z tohoto vrcholu a jak ses na ni díval,
00:08:52 když jsi byl opoziční poslanec. Je v tom nějaký výrazný rozdíl?
00:08:57 Samozřejmě, že je.
00:09:01 Asi bych lhal, kdybych řekl, že nikoliv.
00:09:06 Opoziční poslanec má 1 výhodu.
00:09:11 Prostě sepíše jakýkoliv protest, sepíše jakoukoliv kritiku,
00:09:17 a tím to pro něho končí.
00:09:20 -Protože nemá odpovědnost...
-Ano. Teď jsem to chtěl říct.
00:09:27 Ten, který sedí ve vládě, má ještě odpovědnost
00:09:30 a musí záležitosti řešit včetně té kritiky.
00:09:35 Takže být v opoziční lavici
00:09:37 je snadnější. Opravdu je to snadnější!
00:09:41 A je to legitimní. Nezlobím se na své kolegy,
00:09:45 dokonce někdy přátele, že na mne útočí,
00:09:48 protože to patří, promiň, k politické hře parlamentní,
00:09:54 opozice-pozice.
00:09:57 Spíše se zamýšlím nad tím, zda člověk ve vládní funkci,
00:10:02 kam až sahá, nebo kam až má sahat loajalita člověka.
00:10:08 Nad tím se teď v poslední době často zamýšlím.
00:10:14 Přemýšlel jsi o tom, co budeš dělat, až ministrem nebudeš?
00:10:19 Až tě Miloš vyhodí z vlády, nebo třeba až prohrajete volby?
00:10:25 Zdá se, že jsou 2 možnosti.
00:10:30 Jednak se vrátím k divadlu jako režisér,
00:10:33 jednak budu psát jako publicista nebo scénárista,
00:10:39 a jednak budu čekat na penzi!
00:10:43 Abych se přiznal, ale opravdu budu čekat na penzi.
00:10:47 Když jsi ve 20 začínal s muzikou,
00:10:50 chtěl jsi být slavný, mít holky, nebo jsi měl ještě jiné důvody?
00:10:55 Ptám se, protože jsem to sám prožíval v podobné době,
00:11:00 a těch důvodů rozhodnutí člověka, že bude muzikantem, bylo x.
00:11:07 Jak to bylo s tebou?
00:11:09 Tyto motivy tam byly, bylo to úžasné,
00:11:13 protože v 60. letech, když jsi šel po ulici s elektrickou kytarou,
00:11:17 tak to něco bylo!
00:11:20 Později jsem zjistil, že všichni moji spolužáci
00:11:27 a kamarádi někde jsou uchýlení buď na školách, nebo v učňácích
00:11:32 a já jsem chodil s elektrickou kytarou pořád.
00:11:37 Dělal jsem všechna možná zaměstnání,
00:11:42 ale ze všech jsem měl nejraději zeměměřictví.
00:11:47 To byla úžasná věc a na to rád vzpomínám.
00:11:51 -V majoru Zemanovi!
-S majorem Zemanem na mě nechoďte!
00:11:57 -Tam jste...
-Ale to nejsme my!
00:12:01 -Ale víš, jak to myslím!
-Samozřejmě!
00:12:04 Tehdy geodezie a geofyzika byla jedním z mála podniků,
00:12:09 která lidi z tohoto prostředí byla ochotna ještě zaměstnat.
00:12:14 A ještě odečet vodoměrů!
00:12:17 Máš pocit, že v 50 máš ještě co říci?
00:12:20 Je nějaký rozdíl v motivaci k hraní,
00:12:24 když jdeš na jeviště dneska jako padesátník,
00:12:28 -a jaký byl, když jsme začínali?
-Zásadní rozdíl u mne je v tom:
00:12:32 tehdy jsem se na jeviště těšil a už jsem se třásl na to,
00:12:37 jak ti lidé budou blbnout a reagovat.
00:12:42 Teď mám čím dál větší trému opravdu tak strašnou,
00:12:46 že jsem musel v Olomouci po koncertě vyhledat psychiatra,
00:12:50 aby mi pomohl. Opravdu!
00:12:53 Je to jakýsi podivný strach, jestli vůbec to,
00:12:58 co si myslím, že ještě můžeme říci, je-li to pravdou nebo ne.
00:13:12 Jak jsi se cítil, Pavle, jako ministr kultury,
00:13:17 čili opět říkám: vrcholný představitel establishmentu dnes,
00:13:22 když jsi přemlouval Karla Gotta,
00:13:24 aby se zúčastnil naší prezentace na Expo v Hannoveru?
00:13:31 Choval jsem se docela pragmaticky.
00:13:35 Protože jsem jednal v Hannoveru s generální komisařkou,
00:13:39 která vyslovila přání,
00:13:43 aby v té největší hale vystupoval Karel Gott.
00:13:48 Nevěděla, že ta hala je obsazena na to datum?
00:13:52 Zřejmě ne.
00:13:54 Já jsem slíbil, protože navíc pan primátor města Hannoveru...
00:13:59 Slíbil jsem, že udělám pro to vše a snažil jsem se o to.
00:14:05 -Tím se nevymlouvám. To je 1 část.
-Ne, tak...
00:14:11 Já bych pokračoval. Na straně 2. chci říci zcela odpovědně:
00:14:15 to, co dělá Karel Gott nebyl nikdy šálek mého čaje.
00:14:20 Ale Karel Gott je pro mne v tom, co dělá,
00:14:25 prostě laťka nejvyšší profese.
00:14:30 Pokud česká kultura v oblasti popu, toho středního proudu,
00:14:35 má Karla Gotta, můžeme být rádi,
00:14:37 že Němci mají o toto vystoupení zájem.
00:14:42 Zachoval jsem se tak, jak jsem se zachoval.
00:14:45 Mohu k tomu něco...?
00:14:47 Celý ten humbuk, který se kolem toho spustil, mi připadá nesmyslný.
00:14:53 Ať Gott zpívá na Marsu, asi by tam své posluchače také našel.
00:14:59 -Proč se z toho stala...
-To jsem nezavinil já.
00:15:03 Vím, že ne, jenom to neříkám...
00:15:06 Jenom mi to připadalo,
00:15:08 jak se říká - zaprděný konflikt, který nemusí být.
00:15:13 Vrcholný představitel státu, který před tebou Gotta přemlouval,
00:15:17 byl Husák. Proto jsem se na to ptal.
00:15:20 Nechci ti to předhazovat, ale je to zvláštní,
00:15:25 nevím, jestli sis to uvědomil...
00:15:27 Michale, buď spravedlivý! Když jsem s Gottem...
00:15:32 Neznám se s ním tak jako ty, protože jsi u něho dělal.
00:15:38 Ano, 5 týdnů.
00:15:41 Já jsem Karla Gotta neznal.
00:15:43 Nejednal se mnou velkopansky jako: Pane ministře, omluvte se!
00:15:48 Říkal mi: Připadám si jako štvaná zvěř,
00:15:53 nezlobte se, na všechno se vykašlu.
00:15:56 Na mě dělal dojem člověka, který má všeho dost a chce bouchout dveřmi.
00:16:02 Snažil jsem se mu vysvětlit, že jsou v Německu lidé,
00:16:08 kteří chtějí, aby tam zpíval.
00:16:10 Kdyby kdokoliv napsal o nás totéž, co napsal Lukeš o Karlu Gottovi,
00:16:16 nedovedu si představit, že kvůli tomu vrcholný představitel státu
00:16:20 vstupoval do té věci. Jinak přesně souhlasím s Mejlou.
00:16:25 Gott tam má obrovský úspěch, já mu ho přeju, zasloužil si ho.
00:16:30 Také to není můj šálek čaje, ale to je jiná věc...
00:16:35 Mohu ještě ke Karlovi trošku? Tedy Gottovi!
00:16:39 On umí přesně formulovat to, co je.
00:16:46 Když jsme se před lety náhodně setkali
00:16:49 v chodbách Paláce kultury, kde on předával nějakou cenu někomu,
00:16:55 tak jsem se pozdravili
00:16:59 a Karel Gott mi říká: Pane Hlavso, vaše osudy sleduji již 25 let.
00:17:05 Vím, že vám jde především o tu společenskou věc,
00:17:10 mně jde především o hlasový projev. A tak to prostě je! Co má být?
00:17:20 Jaké jméno se vám vybaví, když se řekne česká hudba?
00:17:24 Jaké jméno?
00:17:27 To je těžká otázka.
00:17:30 Buď je to hudba klasická,
00:17:33 pak asi budeme směřovat k některým klasikům.
00:17:36 Pokud je to současná hudba, pak asi nejspíše Petr Eben...
00:17:41 Je to asi divné, ale napadne mě takový Vlach, Bedřich Smetana...
00:17:48 Škoda lásky, to mně přijde jako něco, co nás proslavilo.
00:17:54 Jmenoval bych hudbu XX. století, ta je mi nejbližší.
00:17:58 Třeba skupiny typu Chinaski, Lucie,
00:18:01 nebo zpěvačky typu Lucie Bílá, zpěváci Dan Bárta třeba, Hůlka...
00:18:07 Michal Kocáb, Vladimír Mišík, Petra Janů a řada dalších.
00:18:15 Dneska asi Lucka Bílá.
00:18:18 Mne by napadlo jméno, ale já to vždycky zapomenu...
00:18:21 To byli dříve ti...
00:18:24 Ježíši, jak se jmenovali?
00:18:28 Co je za komunistů všechny zavřeli!
00:18:31 -Myslíte Plastic People?
-Yes.
00:18:34 Asi nejvíc Karel Gott...
00:18:37 Nic moc, ale Karel Gott.
00:18:43 Tušils, že budeš hrát americkému prezidentovi,
00:18:47 když jsi hrál s Lou Reedem a nota bene ještě se svým idolem...
00:18:52 Samozřejmě to byl nápad pana prezidenta!
00:18:56 Tedy Havla, aby bylo jasno!
00:19:00 Kolem toho byla spousta dramatických okolností.
00:19:07 Když v protokolu Bílého domu se dozvěděl, Bílá...
00:19:12 Co česká strana... No to je škandál!
00:19:19 Co česká strana chystá, tak naprosto zpanikařili.
00:19:22 Dělali vše, aby tomu zabránili.
00:19:26 Vytáhli si ze starých čísel články o Lou Reedovi, jeho texty,
00:19:33 udělali složku, předložili to prezidentu Clintonovi:
00:19:36 Pane prezidente, podívejte se, co tu bude vystupovat za člověka!
00:19:46 Prezident Clinton se na to ani nepodíval
00:19:50 a údajně řekl: Reed je přítelem jeho přítele Václava Havla,
00:19:55 takže v Bílém domě hrát rozhodně bude.
00:19:59 Další problém: trápil jsem se tím, jestli je to košer
00:20:05 hrát v Bílém domě establishmentu americkému,
00:20:10 což je asi totéž jako establismentu našemu, nic pěkného.
00:20:17 Ne!
00:20:18 Pavel Dostál je 1 z mála normálních lidí z establishmentu.
00:20:24 Trochu jsem se tím trápil. Pak jsem si řekl:
00:20:28 Pan prezident určitě ví, co dělá, a rozhodl jsem se tedy, že jo.
00:20:35 Nato jsem dostal fax od Reeda co si mám připravit za písničky.
00:20:40 Pochopil jsem, že Reed je nehodlá šetřit ani trošku.
00:20:47 Později se ukázalo, že on měl vlastně ty samé problémy.
00:20:52 Ve svých písních americký establishment
00:20:57 tvrdě a tvrdě kritizuje.
00:21:00 Songy, které jsme tam hráli...
00:21:02 Bylo vidět, že občas publiku tuhnou sanice.
00:21:08 Když to tak posloucháš,
00:21:11 není ti líto, že ti zbyla z celé kultury jen ta úředničina?
00:21:16 Že vlastně jakoby kromě těch řečí na těch různých vernisážích
00:21:20 a oficiálních akcích jako by... Že ti to publikum nezatleská?
00:21:31 Já si myslím, že to není správná otázka.
00:21:35 Nechci působit jako můj šéf... (napodobuje Miloše Zemana)
00:21:40 Mně říkal: To je vyloženě inteligentní otázka!
00:21:43 Za to ti, Michale děkuji.
00:21:46 Ano. Divadelní potlesk, momentální úspěch, děkovačka,
00:21:51 klanění se, kytky, je krásné! To platí všude.
00:21:57 Ale dostaneš-li se do situace, že použiješ věci,
00:22:03 o kterých jako ministr kultury... Není to ani ve tvých kompetencích!
00:22:08 Vždyť je to náš společný problém!
00:22:11 Podaří-li se ti bratrům Formanovým sehnat loď za 7 milionů,
00:22:17 aby mohli na ní dělat své divadlo,
00:22:22 není jejich děkovačka pak i tvojí děkovačkou?
00:22:29 Vzpomněl by jsi si na okamžik, kdy jsi byl v politice šťastný?
00:22:37 Jsem šťastný, jsem sakramentsky šťastný,
00:22:42 a chce se mi říct: jú!
00:22:47 Když ve vládě třeba sedíš a prosadíš peníze na záležitost,
00:22:53 o které jsi pochyboval, že ji vůbec neprosadíš.
00:22:58 V 1 rozhovoru, který jsi někomu dával, jsi řekl,
00:23:02 že se považuješ za levicového katolíka, za levičáka.
00:23:06 Znamená to, že tato levicová vláda je tvou vládou?
00:23:11 Musím se přiznat, že k této vládě mám sympatie,
00:23:18 ne kvůli Pavlu Dostálovi. Honzovi Rumlovi bych to tu řekl také!
00:23:22 Jsou tam věci, které mi vadí.
00:23:26 To je především ta nešťastná smlouva.
00:23:29 Myslím, že sociální demokracie vlastně nevládne.
00:23:33 Mám pocit, že máte na nohou 2 kýble, nohy zabetonované,
00:23:38 že rukama můžete, ale kroky jsou někdy těžké.
00:23:42 To je asi problém té smlouvy.
00:23:46 Na 2. stranu mám pocit,
00:23:49 když vás vidím jako ministry, nebo poslance,
00:23:57 že jste se trošku přiblížili lidem.
00:24:01 Mám obavy, že když byla vláda ODS,
00:24:05 že člověk, který věcem nerozuměl, tak měl takový podivný pocit,
00:24:13 že oni mezi sebou domlouvají cosi,
00:24:18 co pro normálního občana je naprosto nesrozumitelné!
00:24:24 Volil jsem vždy ODA. Vás asi budu volit,
00:24:30 až nebudete mít předsedu, kterého máte.
00:24:33 Ačkoliv před lety jsem měl Zemana rád, má docela dobré fóry.
00:24:39 Bohužel těch fórů ubývá, a aroganci,
00:24:45 kterou vyčítal jiným politikům, začíná brát do svého repertoáru.
00:24:51 Nevadí ti, že, bohužel, v poslední době
00:24:56 se vrací k moci někteří lidé, kteří tě trápili za těch x let?
00:25:03 Před tou revolucí?
00:25:05 Koho máš na mysli třeba?
00:25:07 Některé lidi z okolí premiéra...
00:25:11 -To víš, že mi to vadí!
-Nejen tam, ale i v těch úřadech,
00:25:14 ve kterých vláda, ač jí vyjadřuješ podporu,
00:25:20 tak s sebou vleče některé věci...
00:25:24 Michale, prosím tě, jak jsi mohl taková léta
00:25:28 spolupracovat s představitelem komunistického establishmentu,
00:25:32 kterým nepochybně byl Vladimír Dlouhý?
00:25:36 Kdyby nepřišel rok 89, Vladimír Dlouhý by byl úspěšný komunista!
00:25:44 Nechci hodnotit kariéru Vladimíra Dlouhého,
00:25:48 ale jeho pozice v tom establishmentu byla jiná,
00:25:54 než lidé, o kterých teď mluvím já.
00:25:58 To nebyl člověk aparátu, ani strany, ani státní moci.
00:26:02 Byl předseda závodní organizace na Prognostickém ústavu!
00:26:07 -Nevím, jestli předsedou...
-Tak místopředsedou!
00:26:11 Byl straníkem, to nikdy nepopíral,
00:26:15 ale pracoval v oblasti řekněme vědy ekonomické.
00:26:19 Lidé, o kterých mluvím já,
00:26:22 spadají do oblasti bezpečnostních sfér,
00:26:25 nebo státní správy, či přímo do aparátu KSČ.
00:26:29 Mně to připadá jako rozdíl.
00:26:32 Když v roce 76 jsme byli jako kapela uvrženi do žaláře,
00:26:38 tak 1. lidé, kteří se nás zastali, kromě Václava Havla,
00:26:43 tak byl třeba Zdeněk Mlynář a spousta reformních komunistů,
00:26:47 o který si nemyslím, že by to dělali nějak účelově.
00:26:51 Pavel Kohout, samozřejmě! A další.
00:26:54 Nedělali to s nějakou vizí do budoucna,
00:26:58 že by si už připravovali půdu.
00:27:01 Mám pocit, že to udělali jen proto, že věděli,
00:27:05 že naše zatčení je nesmysl a strašná nespravedlnost.
00:27:10 Když potom někdy v 90. letech
00:27:15 začalo se na tyto lidi házet bahno,
00:27:18 tak mně bylo strašně smutno. To je nespravedlnost.
00:27:24 -O tom nemluvím.
-Vím, že ne!
00:27:27 Ve vedení ČSSD bych viděl raději Petru Buzkovou
00:27:34 a další mladé, sympatické lidi, než...
00:27:38 -Pavle!
-Mluvme pravdu!
00:27:41 Pravdou je, že vadí i mně,
00:27:46 že jisté mocenské pozice v mé straně
00:27:52 získávají lidé, kteří jsou spojeni s minulým režimem.
00:27:56 Vadí mi to. Leč musím respektovat, že se tam dostali
00:28:00 na základě demokratických principů v té straně.
00:28:05 Mohu proti nim vystupovat tak, jak vystupuji.
00:28:10 Leč,
00:28:12 nemohu jim, i s ohledem na listinu základních práv a svobod,
00:28:16 brát právo se politicky angažovat.
00:28:23 Politika jsou střety. Neustálé střety. Na tom politika stojí.
00:28:29 Který střet, za dobu 10 let, kterou v politice trávíš,
00:28:34 ti nejvíce utkvěl v paměti, nebo který nejbolestněji neseš?
00:28:41 To ti řeknu velice přesně.
00:28:44 Dokonce v těchto souvislostech: lustrační zákon.
00:28:49 Lustrační zákon, který přišel z vlády.
00:28:54 Tys seděl ve federálním parlamentu se mnou, s tím jsem souhlasil.
00:28:59 To byl zákon, který se zajímal o vinu lidí,
00:29:04 na základě konkrétních důkazů, konkrétních svazků.
00:29:08 To, co pak tam prosadil Doležal a celá ta skupina,
00:29:14 že jsi vedený v nějakých svazcích,
00:29:19 tím pádem jsi vinný, čili presumce viny mně od začátku vadila.
00:29:27 Byla to veliká prohra moje,
00:29:29 protože ve své podstatě se nastartoval proces,
00:29:33 že začala vítězit ona šedá zóna,
00:29:39 o kterou se StB nikdy nezajímala, ta najednou byla čistá
00:29:45 a ta najednou se stala oním arbitrem,
00:29:48 rozhodujícím o vině či nevině jiných.
00:29:52 To za těch 10 let považuji za svou největší prohru.
00:29:56 Ale to je prohra, jak se sám přiznal, i Václava Havla.
00:30:02 To je prohra tehdejší Federální vlády atd.
00:30:05 Měl jsem Státní bezpečnost na krku 13 let.
00:30:10 Z toho mě 3 roky nutili k vystěhování,
00:30:14 a zhruba stejně dlouhou dobu ke spolupráci.
00:30:19 Po 3 letech už jsem byl hodně, hodně rozebraný.
00:30:25 To byly výslechy 3x - 4x týdně! A bylo to drsné.
00:30:28 Řekl jsem jim, že mě nikam nikdy nedostanou.
00:30:33 Musím říci, že to bylo díky mé manželce,
00:30:36 která řekla, že nikam nepojede a já bych bez ní také nikam nejel.
00:30:42 Po tom výslechu, kdy jsem řekl, že nikam nepojedu, tak řekli:
00:30:47 Dobře, přinutíme vás ke spolupráci.
00:30:50 Další 3 roky mě tvrdě nutili ke spolupráci.
00:30:54 Nikdy jsem to neudělal. Vedl jsem s nimi válku,
00:30:58 spoustu bitev jsem prohrál, ale tohle jsem neudělal.
00:31:05 Poslední výslech na toto téma, to bylo v roce 87, 88,
00:31:11 už byli vlažnější, už se trochu stahovali.
00:31:14 Gorbačov nastoupil, a ty věci začaly mít trochu jiný směr.
00:31:20 Odváželi mě na výslech a říkali: Tak co, dnes nám to podepíšeš.
00:31:25 Řekl jsem: Nezlobte se, pánové, víte, že to je nesmysl.
00:31:29 Zastavil, vyhodil mě z auta a řekl: Nevadí, agenta z tebe uděláme.
00:31:35 Co tato slova znamenají, jsem si uvědomil až v 91. roce,
00:31:41 když vyšly ty seznamy, které vydalo Rudé krávo.
00:31:49 Byl jsem naprosto šokovaný, říkal jsem: To prostě není možné!
00:31:54 -Byl jsi uvedený?
-Samozřejmě!
00:31:58 Říkal jsem si: Co mám dělat?
00:32:00 Byl jsem za Petruškou Šustrovou, s Honzou Rumlem jsem mluvil.
00:32:04 Říkali: Vykašli se na to!
00:32:07 Tehdy Honza na vnitru to projel a říkal, že tam nic není.
00:32:13 Říkal jsem si: Tak, teď prostě buďto je budu okamžitě žalovat,
00:32:20 ale docílím, že dostanu lustrační osvědčení,
00:32:23 a budu pobíhat po lidech a ukazovat ho? To snad ne!
00:32:29 Nechal jsem to být a v 92. roce
00:32:32 v Reflexu vyšly fotografie 2. správy StB
00:32:36 a tam byl 1 z těch mých estébáků.
00:32:39 Hele, za těch 13 let jsem nevěděl, jak se jmenují.
00:32:44 -1 byl Mareš, 1 Klíma...
-Vždycky se jmenovali jinak!
00:32:48 Podle fotografie jsem našel jeho bydliště. Jaroslav Švec.
00:32:53 Bylo jich tam asi 5 toho jména, 1 z nich bydlel v Počernicích.
00:32:57 Na známém sídlišti ministerstva vnitra.
00:33:01 Vzal jsem z kapely Tomáše Šilu a jeli jsme tam. Zazvonil jsem.
00:33:06 Přišel otevřít. Upřímně říkám, že mi ho bylo líto.
00:33:10 To byla opravdická troska.
00:33:13 Řekl jsem: Chci vědět jen 2 věci.
00:33:17 Nutil jste mě k vystěhování, ke spolupráci,
00:33:21 nikdy jsem to nepodepsal. Jak je možné, že jsem v seznamu?
00:33:26 Řekl: S vaším, a nejen s vaším svazkem,
00:33:30 si mohl na oddělení každý dělat co chce.
00:33:34 Řekl jsem: Jste ochoten toto říci u soudu?
00:33:38 Odpověděl: Ne, protože jsem vázaný mlčením.
00:33:43 Mně toto prostě stačilo.
00:33:50 Krásný ztráty je něco, co člověk obětuje za něco.
00:33:55 V rodině, v osobním životě, v kariéře,
00:33:59 Dovedl bys označit nějakou takovou ztrátu za krásnou?
00:34:06 Co se ti v životě za to vrátilo?
00:34:11 Zatím se ještě pořád ptám, jestli jsem tomu dal všechno, co jsem měl,
00:34:16 -nebo co jsem mohl.
-Co ty?
00:34:21 Ztratil jsem iluzi, že se to nikdy nezmění.
00:34:26 Že se tato ztráta vyplnila, je strašně dobře. Že se to změnilo.
00:34:31 Promiňte, že to zdržuji,
00:34:34 ale jsem člověk, který je na tom jazykově špatně.
00:34:39 Z prostého důvodu: když jsem byl v té kotelně,
00:34:42 tak tam se mnou seděl, tedy pracoval
00:34:47 kunsthistorik docent Togner,
00:34:51 1 spisovatel, kněz tam byl,
00:34:55 bývalý ideologický tajemník KSČ,
00:34:57 a ti na nočních směnách dělali němčinu,
00:35:02 angličtinu a připravovali se na státnice.
00:35:06 Chodil jsem si a říkal: Pánové, k čemu vám to je?
00:35:10 Sebrali nám pasy! A četl jsem Nietscheho, Marxe
00:35:16 a prostě všechno jsem četl.
00:35:19 Jinými slovy:
00:35:23 Oni pochopili, že jednou bude doba, kdy se jim toto zhodnotí.
00:35:31 Pro mne špatnou ztrátou je toto.
00:35:38 Tak jo. Pánové, já vám děkuji za čas, který jste nám věnovali
00:35:44 a kdykoli je v baru Krásný ztráty otevřeno každý 2. týden.
00:35:51 -Ať se vám daří!
-Díky.
00:35:54 -Nemůžete se opřít o mne spíše?
-No můžu, asi jo...
00:35:59 Měl bych takhle...
00:36:11 Dámy a pánové, to bylo pro dnešek všechno.
00:36:14 Dík za pozornost a příště opět v baru Krásný ztráty na shledanou!
Před dvanácti lety, když cyklus setkání Michala Prokopa Krásný ztráty teprve začínal, se v televizním baru sešli dva výjimeční hosté a protipóly ze světa kultury: tehdejší ministr kultury Pavel Dostál a undegroundová legenda, zpěvák a kytarista skupiny Plastic People of the Universe Milan Hlavsa. Je to dlouhá doba. Dva roky po natáčení byl Milan Hlavsa již posmrtně zvolen do Síně slávy Akademie populární hudby. Ani Pavel Dostál nakonec svůj statečný boj s rakovinou nevyhrál. Oba pánové však své místo na českém kulturním nebi drží stále, jsou symbolem míry, jak se věci dělat mohou a mají.