Německý dokumentární cyklus představuje významná díla světového malířství
00:00:02 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:00:06 MISTROVSKÁ DÍLA
00:00:10 Rogier van der Weyden Portrét mladé ženy
00:00:14 Olej na dřevěné desce
00:00:17 Národní galerie Washington D.C.
00:00:22 Portrét neznámé mladé ženy namaloval kolem roku 1455
00:00:26 Rogier van der Weyden a působí uvolněným,
00:00:30 byť zdrženlivým dojmem.
00:00:34 Nacházíme v něm prostotu a eleganci zároveň.
00:00:38 Jemná bledost tváře spolu s podobnými,
00:00:42 lehce našedlými tóny ženina závoje a průsvitné látky
00:00:46 halící hrdlo a hruď výrazně vystupují
00:00:50 z převážně tmavého, téměř černého okolí.
00:00:53 Živá, rumělková červeň pásu se zlatou sponou
00:00:56 a světle růžové rty působí jako zářivé ostrůvky,
00:01:00 jež se vymykají tlumené barevné paletě.
00:01:03 Přesto se nezdá,
00:01:05 že by obraz postrádal na barevnosti.
00:01:08 Tmavý odstín šatů má kaštanový nádech a pozadí je namalováno
00:01:12 temnou zelení připomínající černou.
00:01:15 Vedle těchto barev vypadá červeň
00:01:19 a zlatavá žluť jako zářivá medaile na slavnostní uniformě.
00:01:22 Spojené ruce umístěné u spodního okraje obrazu
00:01:26 barevně navazují na odstín obličeje.
00:01:28 Červený pás jim dává vyniknout,
00:01:32 a tak upoutají navzdory malému prostoru pozornost.
00:01:36 Ruce představují jakousi předehru k ústřednímu tématu obrazu -
00:01:39 obličeji se závojem, plasticky vystupujícím vpřed.
00:01:43 Šikmo se zdvíhající měkké obrysy rukávů a vzhůru směřující prsty
00:01:48 jsou předznamenáním nakloněné linie okrajů závoje
00:01:52 a stejně výrazně působících diagonál,
00:01:56 jež vymezují obnažené hrdlo.
00:01:59 Tvář mladé ženy je přitažlivá, zároveň však znepokojuje.
00:02:03 Není to dáno jen bledostí pokožky,
00:02:07 ale i napětím mezi zdrženlivým pohledem a smyslně plnými rty.
00:02:16 Ač je tvář půvabná, působí podivně strnulým dojmem.
00:02:22 Navzdory měkce modelovaným rysům má v sobě cosi kamenného.
00:02:27 Snad to způsobují ženiny oči.
00:02:31 Jsou mírně přivřené, hledí na stranu a zdá se,
00:02:35 že jsou zaměstnané spíš nějakou vnitřní záležitostí,
00:02:39 jíž se pozorovatel nemůže nijak účastnit.
00:02:43 Jsou to ale také černé zorničky očí,
00:02:47 které tento dojem podporují.
00:02:50 Jako by byly vyvrtané do hnědých duhovek, tak bezvýrazně působí.
00:02:55 Navíc jsou natolik suché, že ani neodrážejí světlo.
00:03:00 To je zvláštní fakt,
00:03:03 který nelze přisuzovat malířově neschopnosti nebo opomenutí.
00:03:08 Protože u jiných portrétů
00:03:11 van der Weyden tento odraz v očích namaloval.
00:03:14 Můžeme ho spatřit například na "Portrétu mladé ženy"
00:03:17 v galerii v berlínském Dahlemu.
00:03:20 Při pohledu na portrét, který spadá do pozdního,
00:03:24 zralého období van der Weydenovy tvorby,
00:03:27 nás napadá, zda dokonce nebylo malířovým úmyslem
00:03:30 dojem strnulosti ještě posílit.
00:03:34 Neživost očí umožňuje vyrušení diváka z rozjímání nad krásou
00:03:37 skutečné ženy a přivádí ho k tomu, aby obdivoval malbu
00:03:41 jako stylizovanou a dokonale promyšlenou kompozici.
00:03:50 Ruce naznačují,
00:03:52 že malíř pracoval s formálními vztahy mezi jednotlivými prvky.
00:03:56 Pokud budeme o obraze takto uvažovat,
00:03:59 dovede nás to k dalším, překvapivějším zjištěním.
00:04:05 Tělo má gotický tvar, působí drobně a křehce
00:04:09 a v porovnání s tak velkou hlavou je vlastně malé.
00:04:13 Jeho útlost je však zcela jistě úmyslem a nemá jen poukazovat
00:04:17 na jemnost a zranitelnost portrétované.
00:04:20 Určitě to také nebude stylistický prvek,
00:04:24 který by se v díle z II. poloviny 15. století
00:04:28 objevoval jako pozůstatek gotického malířského stylu.
00:04:32 Jde spíš o snahu přesměrovat
00:04:35 rozdílem v proporcích pozornost diváka.
00:04:38 Malířovi jde o způsob vnímání obrazu.
00:04:41 Pokud naznačená neživost tváře navádí,
00:04:45 aby si pozorovatel všímal formálních stránek,
00:04:49 pak se totéž týká disproporce mezi hlavou a tělem.
00:04:53 Malíř pozměnil skutečnost,
00:04:56 aby upoutal pozornost diváka k samotné malbě.
00:05:00 Například ucho je záměrně umístěné příliš vysoko.
00:05:05 To zdůrazňuje nádhernou křivku šíje,
00:05:09 jež neodpovídá skutečným proporcím.
00:05:13 Na jedné straně směřuje linie dolů k cípu závoje,
00:05:18 na druhé stoupá k zadní části hlavy,
00:05:22 kde přechází v jemný sklad transparentní látky.
00:05:28 Tvar ucha je součástí křivky směřující k vrcholu účesu.
00:05:33 Kolem něj se oble stáčí a míří šikmo dolů ke druhé špičce závoje.
00:05:38 V jedné čtvrtině ucha se tato linie rozvětvuje:
00:05:42 její levá větev běží přes čelo k pravému křídlu závoje, kde klesá,
00:05:46 vykresluje obrys tváře a brady a navrací se zpět k uchu.
00:05:53 Van der Weyden projevoval
00:05:55 vskutku mistrovskou kompoziční vynalézavost.
00:05:59 Směřování a systémy linií představovaly
00:06:02 jeden ze stěžejních prvků jeho maleb a dodávají jim
00:06:05 nezaměnitelnou vytříbenou eleganci.
00:06:08 Je to zvláště patrné na závoji z jemné průsvitné látky.
00:06:15 Tato součást ženského oděvu nejspíš nebyla vůbec pohodlná.
00:06:29 Van der Weyden používá závoj spolu s rukama a červeným pásem
00:06:33 jako další pomůcku k upoutání pozornosti.
00:06:37 Především však jeho pomocí zajišťuje stabilitu obrazu.
00:06:42 Křídla závoje navádějí pohled k ženině tváři, čímž ji rámují.
00:06:46 Zprostředkovávají kontakt diváka s obličejem,
00:06:50 ale i celkovým vyobrazením.
00:06:53 Závoj se na třech místech dotýká okrajů malby,
00:06:57 a pokaždé jiným způsobem.
00:07:00 Harmonii mezi skutečností a portrétem však zásadním způsobem
00:07:04 zajišťuje spodní část obrazu.
00:07:09 Nacházejí se zde spojené ruce, představující jakousi předehru.
00:07:17 Zobrazení rukou coby součásti portrétu používal van der Weyden
00:07:22 velmi často a šlo v podstatě o jeho vynález.
00:07:26 Spojené ruce tak můžeme spatřit například v "Portrétu mladé ženy".
00:07:31 Sálavá atmosféra důvěrnosti naznačuje,
00:07:35 že by mohlo jít o malířovu manželku Elizabeth Gottartovou.
00:07:39 Je to jedno z van der Weydenových ranějších děl.
00:07:43 Ruce a jejich umístění jsou výrazným prvkem
00:07:46 a začleňují portrét do obdélníku plátna.
00:07:49 Tímto nápaditým pojetím se umělec snažil vymezit hranice malby,
00:07:54 jež mají divákovi pomoci naladit se na portrét i celý obraz.
00:08:02 Van der Weydenovy portréty nejsou jen pouhými výsečemi.
00:08:07 Jde o ucelené podobizny jak z psychologického,
00:08:10 tak malířského hlediska.
00:08:14 Jeho nápad se zachycením rukou později kopírovala
00:08:18 a pozměňovala řada umělců.
00:08:21 Rogier van der Weyden se narodil kolem roku 1400 ve městě Tournäi,
00:08:25 které dnes leží v Belgii.
00:08:28 Ve 30. letech 15. století se přestěhoval do Bruselu.
00:08:32 V tomto městě také roku 1464 zemřel jako uznávaný a ceněný umělec.
00:08:38 V raném období nizozemského portrétního malířství se bralo
00:08:43 jako samozřejmost, že portrétista měl svůj model skutečně před sebou.
00:08:47 Docházelo však i k případům, kdy jako východisko portrétu
00:08:51 sloužil pouze verbální popis nebo čirá fantazie.
00:08:55 Pravidlem však bylo, aby umělec svůj model znal,
00:08:58 což je zřetelné i na "Portrétu neznámé ženy",
00:09:02 zachycujícím tvář s osobitými rysy.
00:09:06 Někteří jsou dokonce přesvědčeni,
00:09:10 že na "Portrétu mladé ženy" je Marie de Valengin,
00:09:14 dcera burgundského vévody Filipa Dobrého.
00:09:47 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:09:49 ČESKÁ TELEVIZE 2014
Cyklus Mistrovská díla představuje skutečnou pokladnici výtvarného umění. Každá z desetiminutových částí je věnována unikátnímu počinu, který společně se svým autorem zaujímá význačné postavení v dějinách světového malířství. Tvůrci se vydali do světoznámých galerií, jako jsou Louvre, Prado, Ermitáž či sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách, aby divákům představili bohatou paletu obrazů od období vrcholného středověku až po současnou tvorbu.