Fenomén Šmejdi

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 13  
Sdílet
| Poslat odkaz

Co všechno dokáže dokumentární film? Dokument Šmejdi zarezonoval českou společností tak, že vyvolal i změnu zákona. Režie Z. Piussi

Jedním z hlavních společenských témat roku 2013 byl boj proti předváděcím akcím, na kterých pořadatelé ve velkém okrádají seniory. Dokument Fenomén Šmejdi zachycuje, co všechno dokázal dokumentární film Šmejdi a s ním spojená celospolečenská diskuse a mediální masáž. Petici proti „šmejdům“, jež doputovala do Sněmovny, podepsalo více než 180 tisíc lidí. Ve finále všech těchto snah byl zcela reálný zákonodárný akt: nově zvolená Poslanecká sněmovna 10. prosince 2013 schválila jako svůj úplně první zákon novelu na ochranu spotřebitele. Hlasování o zákonu bylo jednomyslné: pro bylo 184 poslanců ze všech sedmi stran zastoupených v dolní komoře parlamentu.

Přehrát video

Více na portálu ČT24

  • "Šmejdi" se bojí publicity, před kamerami ČT utekli

    17. 2. 2014

    Příbram – Navzdory negativnímu image předváděcích akcí se stále najdou senioři, kteří na příslib odměn slyší. Do příbramského kulturního domu dnes tzv. šmejdi nalákali desítky starších lidí. Dárků se ale lidé nakonec nedočkali. Když na místo přijela Česká televize, obchodníci akci zrušili a ze sálu utekli.

  • Inspekce už má na "šmejdy" bič, začal platit nový zákon

    15. 1. 2014

    Praha – Česká obchodní inspekce (ČOI) si ode dneška může lépe došlápnout na nekalé praktiky firem, které pořádají předváděcí akce. Začíná totiž platit novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci musí inspekci předem nahlásit každou předváděcí akci. Pokud to neudělají, hrozí jim pětimilionová pokuta. Podle pověřeného ředitele ČOI Vlastimila Turzy obdržela inspekce jen během dnešního dne desítky oznámení.

  • Poslanci schválili novelu, která má zkomplikovat podnikání šmejdům

    10. 12. 2013

    Praha – Ve zrychleném řízení prošla sněmovnou novela zákona, která posílí pravomoci České obchodní inspekce (ČOI) při kontrole předváděcích akcí. Jejich pořadatelé nově budou muset inspekci zasílat předem informace o místu a datu konání akcí i o tom, jaké zboží na nich budou nabízet. Za porušení budou moci kontroloři uložit až pětimilionovou sankci. Zákon nyní míří do Senátu.

  • Slovensko zasahuje proti "šmejdům", i díky českému filmu

    10. 11. 2013

    Bratislava - Slovensko zakročí proti nekalým prodejcům na předváděcích akcích. Obchodníci, kteří hlavně důchodcům nabízejí často nekvalitní a předražené zboží, budou muset akce dopředu nahlašovat. Zákazníci také dostanou výrazně větší šance při reklamacích. Poslanci přiznávají, že k novele zákona je přivedl i český dokument Šmejdi, který nevybíravé praktiky prodejců popisuje.

  • Šmejdi to mají čím dál těžší, tržby jim spadly o desítky procent

    4. 11. 2013

    Praha – Předváděcích akcí ubývá. Některé firmy skončily, jiné svou činnost omezují. Lidé se totiž nákupu zboží jinde než v obchodě bojí, a tak dotčeným společnostem padají tržby až o 40 procent. Zatímco jedna část obchodníků se proti takzvaným šmejdům vymezuje, druhá hledá způsoby, jak dál nepoctivě vydělávat. Předváděcí akce přesouvá třeba do zahraničí.

  • Tažení proti šmejdům pokračuje, přidali se exekutoři

    13. 10. 2013

    Praha – Exekutoři zaostřili na společnosti, které lidem nutí za pomoci nekalých praktik předražené zboží. Pořadatelé předváděcích akcí tak častěji končí v exekucích. Mezi nimi i jedna z největších firem v tomto oboru – 1. Česká reklamní společnost. Čelí jedenácti exekucím v celkové výši jeden milion korun.

  • Šmejdi zapůsobili v Evropském parlamentu

    25. 9. 2013

    Brusel - Film Šmejdi o nekalých praktikách prodeje na předváděcích akcích ocenil eurokomisař pro práva spotřebitelů Neven Mimica. Podle něj Brusel částečně inspiroval ke krokům, které mají agresivní způsoby vymýtit. Snímek koprodukovaný Českou televizí zachycuje drsné metody prodejců používané na českých seniorech.

  • Čtyři Šmejdi už nesmí podnikat

    19. 9. 2013

    Praha - Sankce i jiná opatření proti takzvaným šmejdům se v některých případech zcela míjely účinkem. Česká obchodní inspekce (ČOI) proto navrhla živnostenským úřadům, aby některým firmám pořádajícím předváděcí akce zrušily podnikatelské oprávnění. Čtyři z nich nakonec po zásahu úřadu nebudou smět dál podnikat.

  • "Šmejdi" vytáhli nový trik: Seniory zahlcují smlouvami s více subjekty

    8. 7. 2013

    Praha – Pořadatelé předváděcích akcí jsou vskutku vynalézaví. Nyní vymysleli nový trik, jenž lidem ztěžuje odstoupení od uzavřených smluv – nutí je kromě kupní smlouvy uzavřít i zprostředkovatelskou smlouvu s jiným subjektem. Tím klienty matou. Pokud lidé chtějí od hlavní smlouvy odstoupit, řada z nich zapomene na druhou smlouvu. O tomto triku informoval časopis dTest s tím, že lidé se tak připravují o stovky korun.

Diskuse diváků
  • Miloš Homolka 28. 4. 2014 16:19

    Smejdi a nabozenstvi-jaky rozdil? neni zadny.

    Tak to se tedy mĂ˝lĂ­te. Ĺ mejdi vám za Vaše penĂ­ze nÄ›co hmatatelnĂ©ho dajĂ­. FlamÄŹ…

  • Milan Mach 75 let 25. 4. 2014 22:54

    Smejdi a nabozenstvi-jaky rozdil? neni zadny.

    Iak jako chytry duchovni si okolo sebe shromazdi stado hloupych ovci,stejne ta…

Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.

Napsat do televize Vstoupit do diskuse

Stopáž: 26 minut – Rok výroby: 2014 – P  ST  AD  HD
Žánr: Dokument
Vysílání pořadu

Tento pořad v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.