Baletní mistryně Národního divadla moravskoslezského Tamara Černá v dokumentu R. Motyčky (2002)
00:00:08 Nejsou tam zrovna, ale ukážu vám ji.
00:00:13 To je jejich šatna - i mojí maminky.
00:00:29 Mohla by být v baletním sále, to je ve stejném patře.
00:00:39 Už tady je.
00:00:44 Dobrý den.
00:00:52 Maminka je dobrá baletka.
00:00:55 Já jsem také chtěla být sólistkou, protože sólisté stále tančili
00:00:58 milostné duety a pořád se váleli na zemi.
00:01:06 Moc mi to v životě nevyšlo - málokdy se mi podařilo něco
00:01:09 tančit na zemi.
00:01:45 O tom, kdy se končí s baletem, jsem nikdy nepřemýšlela.
00:01:47 Hodně se změnilo od doby, kdy jsem se pro balet rozhodla.
00:01:51 Původně bylo pravidlo, že tanečnice odcházely dříve do důchodu,
00:01:57 ale dnes to tak není.
00:02:03 Dnes uvidíte tanečnice tančit do 60 let.
00:02:08 Co budu dělat, až přestanu tančit?
00:02:11 To zatím nechávám jako tajná přání.
00:02:26 Musím se hodně líčit, protože z hlediště a pod určitým osvětlením
00:02:28 se některé rysy ztrácejí.
00:02:34 Výraz obličeje by bez líčení nebyl z dálky zřetelný,
00:02:40 a je mnoho dalších důvodů.
00:02:44 U nás se líčí i kluci, kteří to nemají moc rádi.
00:03:01 To jsou vložky do špiček.
00:03:04 Je to o něco příjemnější, ale moc znatelné to není.
00:03:10 Kolegyně používají i jiné typy vložek.
00:03:13 Toto jsou originály, které se vyrábí k těmto špičkám.
00:03:19 Jsem zvyklá žít před zrcadlem.
00:03:22 Už od dětství jsem v pokoji měla všude zrcadla.
00:03:27 Náš byt byl takto zařízený i předtím.
00:03:32 Maminka tvrdí, že to byl nápad tatínka.
00:03:35 V pokoji jsme měli celou stěnu zrcadel.
00:03:38 Já mám zrcadla už od narození.
00:03:46 Jsem z Ostravy.
00:03:49 Tancovat jsem se učila také v Ostravě.
00:03:52 Napadlo mě to už v 1. třídě.
00:03:57 Moje kamarádka chodila také do baletu a mně se to líbilo.
00:04:03 Maminku jsem těžko přemlouvala, ale nakonec mi to dovolila.
00:04:08 Začala jsem chodit do divadla do baletního studia,
00:04:10 které již tehdy fungovalo.
00:04:14 Ještě před dokončením konzervatoře jsem nastoupila do ostravského
00:04:18 divadla, kde působím bez přerušení.
00:04:25 Měřím necelých 175 cm.
00:04:29 Až zde uvidíte mé kolegy, tak kontrast bude znatelnější.
00:04:37 Někde jinde by to mohlo vadit.
00:04:43 Tamara je vysoká, těžce se shání partneři -
00:04:46 obzvlášť na klasické balety, kde je partner velice důležitý.
00:04:55 Tam můžou vzniknout problémy.
00:04:58 Záleží ale na repertoáru, co od daného člověka požadujete,
00:05:06 jak on je schopen reagovat,
00:05:08 jak pracuje choreograf,
00:05:12 jak využije daný potencionál - co má v sobě dobrého.
00:05:23 Jím skoro všechno.
00:05:26 Nejím pozdě večer.
00:05:30 Obědvám teplé jídlo, přes léto mám ráda saláty.
00:05:38 Nemám speciální stravu, jsem zvyklá chodit do jídelny.
00:06:33 Vstáváme kolem 7 hodiny, potom se rozčilujeme s oblékáním,
00:06:39 potom "mladý pán" vynese smetí a jdeme na trolejbus.
00:06:46 Trolejbus nás zaveze téměř ke školce.
00:07:12 Dny jsou si dost podobné,
00:07:13 každý den ráno mám trénink - včetně soboty.
00:07:15 Poté následuje zkouška.
00:07:17 Odpoledne je buď zkouška nebo představení.
00:07:22 Volný čas věnuji synovi, večery někdy zábavě.
00:07:28 Jsem zvědavá, jaké to bude, až půjde do školy.
00:07:32 Všechno se dozvíme až příští rok.
00:07:37 Zatím zařizujeme pokoj pro mladého školáka.
00:07:41 Původně mě zajímaly výtvarné obory - malování, tvoření.
00:07:49 To zdědil můj syn po mně.
00:08:02 To jsem já? Ty jsi mi udělal ve vlasech copánky?
00:08:08 Hm.
00:08:09 - To je maminka od Nikolky?
- Jo.
00:08:13 - Půjdeme do třídy?
- Jo.
00:08:16 Ta malá holčička je nevěsta mého syna - jeho největší láska.
00:08:23 Ona vystupuje také v baletu Copélia.
00:08:55 Nechtěla bych mít syna tanečníka, bude záležet na něm.
00:09:02 Byla bych ráda, kdyby si vybral obor, který se mu bude líbit.
00:09:06 Jaký budu mít názor později, to se teprve uvidí.
00:09:12 Ještě jsem si to nerozmyslel.
00:09:15 Už jsi nad něčím přemýšlel?
00:09:16 Na hodně, ale vždy jsem to zase vymazal.
00:09:20 Už nechces být ani dirigentem, ani archeologem?
00:09:26 Nevím, co budu, protože to zatím je ve hvězdách.
00:09:37 Musel se mnou absolvovat časy, kdy jsem neměla zorganizované
00:09:42 hlídání pro syna.
00:09:46 V době, kdy nebyla otevřená školka, musel zde syn se mnou být.
00:09:58 Děti nemusejí splňovat zvláštní podmínky - dobrý zpěv, tanec,
00:10:02 z toho důvodu si každý vzpomene na své nejbližší.
00:10:09 Protože syn neměl zrovna co dělat a byl zrovna v divadle,
00:10:17 začal vystupovat v představení.
00:10:20 Vystupuje v několika baletech a operách,
00:10:26 a je tím nesmírně nadšený.
00:10:30 Setkáváme se na jevišti a je to krásné.
00:10:38 Je krásné mít někoho blízkého na jevišti.
00:10:49 Vystupuji v baletu Louskáček a Copélie.
00:11:42 Pojďte dál.
00:11:45 Davide, až skončí první část a přestaví scénu,
00:11:49 buďte už připravení a zkusíme si přecházet přes schody.
00:11:57 - Máte strach?
- Ne, my nikdy.
00:12:00 - Ani trochu?
- Ani trochu.
00:12:14 V tomto baletu nám pomáhají sportovci.
00:12:17 Budou dnes divadlo dělat poprvé.
00:12:25 Museli jsme to nazkoušet celé znovu.
00:12:27 Nepředpokládala jsem, že takoví lidé budou chtít tančit.
00:12:30 Oni jsou ale pohybově připraveni, takže to pro ně není obtížné.
00:12:36 Pro mne je to výhoda, protože jsou patřičně vyšší než tanečníci.
00:12:43 Já si myslím, že vysoký člověk vypadá pěkně na jevišti.
00:12:49 Ti pánové vypadají moc dobře.
00:12:54 Toto je představení, ve kterém se stále o někoho otírám.
00:13:00 Musím si to přilepit pořádně.
00:13:42 Člověk si musí umět udělat náladu,
00:13:46 udělat si pocit, že se člověku chce.
00:13:57 Nyní to není problém, protože nyní tančím všechny role,
00:14:00 které se mi líbí a dělám je z radosti.
00:14:06 Nebylo to vždy tak, zažila jsem i horší věci.
00:14:54 My jsme s Danuškou zvyklé dlouho spolupracovat.
00:15:09 Moje příprava je hotová.
00:15:15 Uvidíme se na zkoušce a na jevišti s novými chlapci.
00:16:43 Oni se opravdu snažili a strhli mi řasu.
00:16:49 Snad to nebylo moc vidět.
00:16:53 Tančí se bez špiček i na špičkách.
00:16:56 Stát na nich je pohodlnější, než v nich tančit.
00:17:03 Všechny přechody přes pološpičky jsou nepříjemnější, než stát.
00:17:11 Studovat jsem začala z důvodu, že mne vždy bavilo učit.
00:17:19 Pedagogové, se kterými jsem pracovala, mi říkali,
00:17:26 že mám na učení talent, a že mám hodně tančit,
00:17:33 protože praxe pomáhá v učení.
00:17:36 Nejdříve jsem začala učit v baletním studiu.
00:17:38 Později jsem se rozhodla zkusit studium na vysoké škole.
00:17:46 Je obvyklé studovat ihned po střední škole,
00:18:01 ale člověk by nemohl být zároveň v angažmá.
00:18:04 Potom se stává to, že studují lidé po 40 letech nebo později.
00:18:07 Studovat současně s prací v angažmá je náročné.
00:18:12 Pro mne to bylo náročné - večer po představení jsem musela
00:18:15 přejíždět do jiného města.
00:18:17 Asi bych to neopakovala.
00:18:21 Když jsem začínala s baletem, učili nás, že dobrá tanečnice
00:18:25 má tančit všechno.
00:18:30 Začala jsem tančit různé víly - dobré, květinové...
00:18:35 Později to pro mne přestalo být zajímavé, chtěla jsem něco jiného.
00:18:41 Později se mi podařilo tančit role výrazové,
00:18:46 které se mi moc líbili.
00:19:13 Dostala jsem se k rolím, které byly velice ženské, dramatické.
00:19:15 K tomu mám asi nejblíže.
00:19:17 Když jsem tančila často vyhrocené postavy, chtěla jsem začít tančit
00:19:22 zase něco jiného.
00:19:25 Nyní jsem moc ráda, že mohu tančit v Copélii naivní dívenku.
00:19:32 Mé role se odvíjely od toho, zda v té dané době v souboru byl
00:19:37 tanečník, který mohl se mnou tančit.
00:19:48 Nyní se hraje romantický balet Copélia.
00:19:51 Copélia je loutka.
00:19:57 V tomto jednání, které právě zkoušíme, se já - vesnická dívka,
00:20:02 převléknu za loutku, a Copélius - který sestrojil Copélii,
00:20:06 uvěří tomu, že já jsem ta loutka, a že se pohybuju daleko dokonaleji
00:20:09 než on stvořil svou mechanickou hračku.
00:20:19 Je zde jen banální zápletka, ale je ji nutno udělat herecky přesně.
00:20:25 Děj zůstal v klasické rovině, netransponoval se do moderny.
00:20:34 Pantomima je zde těžší - musí se vyjádřit to, co je v tomto příběhu
00:20:43 důležité.
00:20:49 Tento příběh je v podstatě o žárlivosti, protože můj ženich
00:20:55 se naivně zamiluje do mechanické hračky, myslí si, že je živá.
00:21:03 Já se vloupám do domu Copélia a zjistím, že je to hračka.
00:21:07 Od tohoto se příběh odvíjí dále - žárlím na svého ženicha...
00:21:14 Učila jsem se od tanečníků, kteří již dnes nežijí.
00:21:30 Tito mě učili podkládat jakékoliv gesto slovem, takže já mám
00:21:37 celý balet podložen textem.
00:21:46 Stále mi běží v hlavě text.
00:21:52 Na počátku baletu zde stojím jako loutka a Copélius jde pro mozek.
00:22:00 Já nevím, zda se prozradí, že nejsem loutka.
00:22:13 Copélius jde k Francovi, já se dívám co dělá.
00:22:16 Když se vrací, musím se postavit zpátky...
00:22:28 On mi bere srdce a dává mi ho do hrudníku, tak musím vyjádřit
00:22:36 otázku: "Co mi to tam dáváš? Co děláš?"
00:22:59 Nyní musíš vyjádřit, že jsi naštvaná.
00:23:52 Když nejsem v práci, tak lenoším.
00:24:02 Pohyb nemám ráda, pohyb mi není blízký, tak nevím,
00:24:09 jak jsem se k této práci dostala.
00:24:11 Mamka někdy jezdí na kole.
00:24:20 To nejde.
00:24:24 Co nejde, to nejde.
00:24:30 Udělám jen toto a spadnu.
00:24:38 Už jsem počtvrté spadl.
00:25:29 Během studia mívali tanečníci málo času, aby se věnovali jiným oborům.
00:25:39 Školou žili od rána do večera.
00:25:50 Když jsem já studovala, měli jsme zakázáno sportovat,
00:25:55 čímž jsme žili mimo okruh sportu.
00:26:01 Dnes mladí lidé u baletu mají širší rozhled a mnoho zájmů o jiné věci.
00:27:28 Proč se tančí balet na špičkách?
00:27:30 Původně to mělo smysl, protože na špičkách tančili víly a motýli,
00:27:36 aby vyjádřili, že se země nedotýkají.
00:27:43 Všem se to tak zalíbilo, že to zůstalo.
00:27:46 Nyní se budeme trápit až na věky.
00:27:51 Baletem si člověk nevydělá spoustu peněz.
00:28:02 Tuto práci dělá člověk proto, že chce,
00:28:05 finanční stránka není zajímavá.
00:28:08 Zajímavá práce je práce, pro festival, kde si můžeme vydělat
00:28:12 více, než na co jsme zvyklí. Nejsou to ale astronomické částky.
00:28:21 Baví mě zahrát si osud jiných, být pokaždé někým jiným -
00:28:30 tak jako si hrají malé děti.
00:29:05 Učila jsem dlouho a moc ráda.
00:29:13 O čas, který jsem věnovala jiným dětem, jsem ochuzovala svého syna.
00:29:22 Neměla jsem dost času být s ním.
00:29:25 I práce zde zabírá dost času.
00:29:34 Když byl Sebastián malinký, tak jsem to těžce nesla.
00:29:40 To je jeden z důvodů, proč jsem přestala učit.
00:29:45 Času na tancování mi tolik nezbývá, proto se nemohu věnovat ještě
00:29:51 něčemu jinému.
00:29:54 Chtěla bych dokončit práci tanečnice, a potom se teprve vrátit
00:29:59 k pedagogické činnosti.
00:30:02 V době, kdy jsem čekala svého syna, jsem byla naprosto vyrovnaná s tím,
00:30:06 že už tančit nebudu.
00:30:08 Vše jsem hrozně prožívala, na balet jsem si ani nevzpomněla.
00:30:16 Přišla jsem se sem občas podívat, ale nepřišlo mi, že něco ztrácím.
00:30:24 Těhotenství byl pro mne silný zážitek, protože jsem ho zažívala
00:30:29 až v "dospělém" věku.
00:30:38 Vrátila jsem se poté, co mi byla nabídnuta role v novém baletu.
00:30:44 Začala jsem přemýšlet, jestli není vhodná doba na návrat.
00:30:51 V letošní ženské kategorii uměleckého oboru balet - pantomima
00:30:57 byli nominováni: Neli Danko, Zuzana Susová a Tamara Černá.
00:31:04 Když jsem byla nominována na cenu Thálie,
00:31:09 uvědomila jsem si, že jsem šťastná, že mne Igor Vejsada přemluvil
00:31:17 k tomu, abych ještě tančila.
00:31:19 Bylo to již v období, kdy jsem přemýšlela, že už tančit nebudu.
00:31:23 Role, za kterou jsem byla nominována, byla pro mne
00:31:27 jedna z nejkrásnějších.
00:31:30 Ráda jsem tuto roli tančila.
00:32:07 Je zvláštní, že na každého partnera reaguji zcela jinak -
00:32:11 začnu dělat jiné prvky na stejný dotyk.
00:32:16 Člověk vnímá energii partnera, která ho inspiruje k tomu,
00:32:23 že používá jiné prvky.
00:32:34 Barborka, která vás učila, říkala, že jsi nechtěla improvizovat,
00:32:37 že jsi nechtěl tančit s ostatními?
00:32:41 Neměl jsem tam žádné kamarády na improvizování.
00:32:44 - Mohl jsi tančit sám.
- Sám jsem nemohl improvizovat.
00:32:53 Mohl jsi to alespoň učit.
00:33:02 Postav se a něco hezkého zatanči.
00:33:04 Na to potřebuji tebe.
00:33:05 - Co mám dělat?
- Budeme si házet s balónkem.
00:33:09 Hoď mi balónek, ale musíš to tančit.
00:33:43 Záleží na tom, jakou postavu děláte, co je to za balet, jaká produkce.
00:33:52 V tanečním divadle nemusíte mít tolik techniky,
00:33:57 spíše tam vítězí herečka, soubor, stránka vnitřního prožití.
00:34:04 V divadle je nejdůležitější, aby tam byl vždy herecký projev.
00:34:07 Tanečníci v baletních soutěžích, které se pořádají i na vysoké úrovni
00:34:12 nepotřebují herecký projev, ale správně technicky provedené prvky -
00:34:18 jako u sportu nebo v cirkuse.
00:34:27 Které balety mám ráda a které ne?
00:34:32 To je těžká otázka.
00:34:38 Ke každému baletu má člověk vztah - lepší nebo horší.
00:34:41 V mé pozici se to odvíjí od toho, zda tam hraji nějakou roli,
00:34:46 a jakou roli.
00:34:49 Ze starších baletů mám raději romantické a klasické balety.
00:35:34 Nad tím už několik let nepřemýšlím - čím bych chtěla být,
00:35:39 kdybych nebyla tanečnicí. Mne tato práce baví.
00:35:45 Všichni máme život podobný.
00:35:47 Tanečnice má stejné starosti jako každá jiná maminka,
00:35:53 jen je změněna pracovní doba - pracuji v jiném čase,
00:35:57 což se hůře kombinuje s provozem školky a ostatními úřady.
00:36:08 Skončit s tančením je opravdu těžké, pokud není zdravotní problém.
00:36:22 Čím později se člověk rozhoduje, tím je to těžší.
00:36:33 Skryté titulky: Marie Marek a Josef Batěk