Memento
Na sklonku 20. století se americký nezávislý film dostal do slepé uličky. Řada společností, podporujících alternativní tvorbu (např. Miramax), se buď ocitla v područí hollywoodských studií, nebo svoji "nezávislost" udržovala pouze pomocí komerčních ústupků. Jedním z důsledků byla renesance tzv. žánrových snímků, jejichž tvůrci se sice nebránili komerčním vlivům (např. účasti známých herců), ale přitom se snažili udržet určitou míru tvůrčí integrity. Dobrým příkladem takového díla je kriminální drama Memento (2000), které důsledně experimentuje s obrácením toku filmového času. Jeho hrdina Leonard trpí po úrazu ztrátou krátkodobé paměti a žije pouze pomstou za smrt své manželky. Scenárista a režisér Christopher Nolan (nar. 1970 v Londýně) svůj příběh, vycházející z nepublikované povídky jeho bratra Jonathana, precizně vystavěl pozpátku, což jednoduchému ději dodává na tajemnosti především díky motivacím, jež jsou zašifrované nejen pro hlavního hrdinu, ale i pro diváka. Ústřední postavu postiženého muže vytvořil Australan anglického původu Guy Pearce, který se v Hollywoodu prosadil snímkem L.A. - Přísně tajné (1997). Film, který vznikl za pouhých 25 natáčecích dnů, se dočkal řady ocenění, mj. oscarových nominací za původní scénář a za střih (Dody Dornová) a čtyř Independent Spirit Awards (nejvyšší ocenění americké nezávislé scény), a sice za nejlepší film, režii, scénář a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Carrie-Anne Mossová).