Bezvýznamnost
Je březnová noc roku 1954 a v Americe kulminuje hon na čarodějnice. Senátor Joe McCarthy už léta bojuje proti všemu, co ohrožuje zemi - a ohrožuje ji vše a každý. Nebezpečí komunismu číhá za každým rohem a v každém člověku. Ostatně žádný div, když Sověti byli ochotni rozpoutat druhou světovou válku jen proto, aby se mohli zmocnit vlády nad Evropou. Že přitom ztratili nějaký ten milion lidí? To ještě vůbec nic neznamená, protože Rus je mazaný darebák! A takový chytrý člověk jako Albert Einstein by to měl pochopit a měl by to mít zítra při slyšení před výborem na paměti... Joe McCarthy ovšem není jediným pozdním hostem Einsteinova hotelového pokoje. A návštěva, která jej vzápětí vystřídá, je rozhodně sympatičtější a milejší. Neboť jí není nikdo jiný než krásná a slavná hvězda všech hvězd, Marilyn Monroe...
Režisér Nicolas Roeg (Teď se nedívej, Muž, který spadl na Zemi atd.) převedl na filmové plátno divadelní hru Terryho Johnsona, která byla počátkem osmdesátých let k vidění na londýnských jevištích. Fiktivní příběh setkání čtyř nejslavnějších lidí své doby - kromě McCarthyho, Einsteina a Marilyn jím měl být ještě hereččin tehdejší manžel, baseballista DiMaggio (maskovaných ovšem nicneříkajícími obecnými označeními "senátor", "profesor", "herečka" a "hráč") - v jednom hotelovém pokoji chce být jakýmsi podobenstvím rozporuplného současného světa i apokalyptickou vizí budoucnosti.
Vtipné, brilantně napsané dialogy rozkrývají neznámé stránky především dvou protagonistů - Einsteina a Marilyn Monroe, kteří oba byli - každý samozřejmě svým způsobem - vězni svého vlastního úspěchu.
Zajímavost: Roli Marilyn hrála Theresa Russellová, režisérova manželka.