Proč a jak? Zeptejte se Niny a jejích malých kamarádů, ti znají odpověď na všechno! Britský cyklus
00:00:03 Česká televize uvádí
00:00:05 (zpěv) Když tě něco zajímá a nevíš, za kým jít,
00:00:10 ptej se Niny, její věda hrou ti umí poradit.
00:00:13 Vnímat všemi smysly vás rychle naučí,
00:00:16 lektvary a pokusy tě o všem poučí.
00:00:19 Máš jazyk, prsty, oči, uši, nos!
00:00:24 Nina a neurony ti se vším pomohou!
00:00:27 Nina a neurony ti se vším pomohou!
00:00:30 Juky bystré oči má, Chňapík dotkne se a ví,
00:00:34 Voněnka čichem zavětří, Cinky všechno uslyší.
00:00:37 Mlsík bráška Voněnky chuť ukáže nám,
00:00:40 Nina a neurony teď přicházejí k vám.
00:00:43 Máš jazyk, prsty, oči, uši, nos!
00:00:48 Nina a neurony ti se vším pomohou!
00:00:51 Nina a neurony ti se vším pomohou!
00:00:55 NINA A NEURONY
00:01:00 Ahoj.
00:01:02 Přistihli jste mě při úklidu. Vyměňuju pytel do koše.
00:01:06 Fuj, to je ale puch! Hlavně že je to už za mnou.
00:01:11 Slyším signál, vidím světlo. Na co se asi budou ptát?
00:01:19 Ahoj, Nino. Ahoj, děti.
00:01:22 -Máme pro tebe otázku, Nino.
-Proč kytky tak krásně voní?
00:01:27 To je skvělá otázka. Proč kytky tak krásně voní?
00:01:31 Květiny jsou krásné, ale nikdy jsem nepřemýšlela o tom, proč voní.
00:01:36 Tak přijďte do mé laboratoře, uděláme si spolu několik pokusů.
00:01:40 Sejdeme se za chvíli, Nino. Ahoj.Ahoj.
00:01:43 S odpovědí na tuhle otázku potřebuju pomoct.
00:01:47 A já vím, za kým jít. Jdeme na to, neuronci, máme práci.
00:02:05 Jsme připraveni, Nino.
00:02:09 Dobře. Dnešní otázka zní, proč kytky tak krásně voní.
00:02:13 Který z vás pěti neuronů mi s ní dokáže nejlépe poradit?
00:02:17 -Já! -Já! -Já! Já!Já!
00:02:19 Bude to báječný Chňapík?
00:02:21 Jen se dotknu a vím hned, jakou mám dát odpověď.
00:02:25 Bude to krásná Cinky?
00:02:27 Z ucha do mozku znamení dám, všem dobře slyšet pomáhám.
00:02:31 Bude to skvělý Juky?
00:02:34 Ve dne i v noci sleduji svět, pomáhám vám všem uvidět.
00:02:38 Bude to úžasná Voněnka?
00:02:40 Voní to nebo cítíš puch? Čichem zjistím, jaký je vzduch.
00:02:45 Nebo to bude náš malý Mlsík?
00:02:47 Kyselé, hořké, sladké či slané, s Mlsíkem všechno ochutnáme.
00:02:55 Je to Voněnka!
00:02:59 Voněnka! Voněnka! Voněnka!
00:03:04 Můj čich je ti k službám, Nino.
00:03:09 Naše otázka zní, proč kytky tak krásně voní.
00:03:13 A využijeme tedy čichový neuron, proto mi dnes pomůže Voněnka.
00:03:18 Teď rychle připravit laboratoř, než přijdou malí výzkumníci!
00:03:24 Henry má rád horolezectví,
00:03:27 jeho sestra Rosie miluje jízdu na koni a Nicola ráda bruslí.
00:03:31 A všichni chtějí vědět, proč kytky tak krásně voní.
00:03:35 Dnes se tedy na jeden den stanou
00:03:38 z Henryho, Rosie a Nicoly výzkumníci!
00:03:41 Ahoj, Nino. Vítejte v mé laboratoři.
00:03:44 Račte dál, ráda vás tu vidím.
00:03:47 Zeptali jste se mě, děti, proč kytky tak krásně voní.
00:03:51 Proč to chcete vědět?
00:03:53 Protože třeba když dá máma kytky do vázy, krásně voní.
00:03:57 A my chceme vědět proč. Já si sem taky ráda dávám květiny.
00:04:01 Pomáhají mi například zbavit se nepříjemných pachů po pokusech.
00:04:05 Musíme to spolu prozkoumat.
00:04:08 A v našem prvním pokusu budeme používat smysly.
00:04:12 Juchú! Budou zábavné pokusy! Jsme připraveni, Nino!
00:04:16 Takže, výzkumníci, nachystejte si nosánky.
00:04:20 Tady už máte připravenou květinu a pořádně si k ní přivoňte.
00:04:24 Růže mají prostě nádhernou vůni.
00:04:28 Dobře, a teď si prosím přivoňte ke všem dalším květinám.
00:04:35 Tak, jak tato květina voněla? Nijak.
00:04:39 Nijak? Já si přivoním. Tahle květina vážně vůbec nevoní.
00:04:48 Parfém. Jako parfém?
00:04:54 A tahle vám asi taky nevoní, že? Nevoní, ne.
00:05:01 A jak voní tahle kytka? Hrozně.Jo, příšerně.
00:05:07 Tento pokus nám ukázal, že zdaleka ne všechny květiny krásně voní.
00:05:14 Fajn, při tomto pokusu musíme mít na očích ochranné brýle.
00:05:19 Ano, je velmi důležité chránit si svoje oči,
00:05:23 jestliže děláme pokusy u Niny v laboratoři.
00:05:26 A musím si chránit i ruce, protože budu pracovat s chemikáliemi.
00:05:31 V těchto testovacích zkumavkách jsou různé chemikálie.
00:05:35 Některé chemikálie nám mohou ublížit, když je vdechneme,
00:05:40 nebo k nim strčíme nos moc blízko.
00:05:43 Já teď navanu jejich pach směrem k vám.
00:05:47 Páchne to. Není to příjemná vůně.
00:05:50 Co, nevoní vám to? Ne.
00:05:54 Teď obě dvě chemikálie smíchám tady v této zkumavce.
00:06:07 Nyní vložím tuto zkumavku opatrně do horké vody, abych je zahřála.
00:06:17 Zkumavka už po horké koupeli vychladla
00:06:22 a já do ní přidám ještě jednu chemikálii kvůli bezpečnosti.
00:06:28 Tak, děti, co cítíte teď?
00:06:33 Jablka. Ano, máte pravdu, jablka.
00:06:39 Vzala jsem různé chemikálie, které moc pěkně nevoněly,
00:06:43 a tím, jak jsem je smíchala, vznikla příjemná jablečná vůně.
00:06:47 Tohle je jako kouzlo.
00:06:50 To je přece kouzlo vědy, Voněnko. Tento pokus nám ukázal,
00:06:54 že vůni lze vyrobit smícháním různých věcí dohromady.
00:06:58 Květiny také smíchávají věci, aby vyrobily svou vůni.
00:07:03 Ale abychom zjistili, proč květiny voní,
00:07:06 půjdeme nyní do zahrady za speciálními přáteli.
00:07:12 A jedeme za dalším dobrodružstvím.
00:07:16 Nina říkala, že jedeme za nějakými přáteli do zahrady.
00:07:20 Možná, že jsou to ptáci. Mám nejradši velké černé vrány.
00:07:26 Slyšíte? Asi už jsme tady.
00:07:50 Že vypadáme skvěle?
00:07:53 To je speciální včelařské oblečení, které nás ochrání,
00:07:57 protože ti přátelé, v téhle krásné zahradě, jsou pilné včeličky.
00:08:02 A teď za mnou, pojďte!
00:08:22 Ahoj, Vinci. Ahoj, Nino.
00:08:25 Včelař Vince je vyškolený, aby se staral o včely.
00:08:29 Včely vám můžou dát žihadlo, proto musíme být opatrní.
00:08:33 To je nádherný pohled, jak všechny včely pilně pracují.
00:08:38 To před námi je včelí úl. Včely v něm bydlí a vyrábějí med.
00:08:44 Řekla Nina med? Já teda miluju med!
00:08:49 Ta slaďoučká, táhnoucí se ňamňamka!
00:08:54 Včely, které létající bzučí po celé zahradě,
00:08:58 přitom sbírají zevnitř většiny květů nektar.
00:09:02 Nektar je sladká šťáva, kterou některé květiny vyrábějí,
00:09:06 a včely ji přinášejí sem do úlu a dělají z ní med.
00:09:10 A jak myslíte, že včely najdou květiny?
00:09:14 Podle pestré barvy?
00:09:17 Ano, včely mají dobrý zrak, ale mají k tomu také dobrý čich.
00:09:21 A květiny vytvářejí speciální vůni,
00:09:24 aby si včely, ale i jiný hmyz, přiletěly pro jejich nektar.
00:09:28 Ale jak vyrobí květiny tolik různých, krásných vůní?
00:09:33 Musíme jít zpátky do laboratoře na poslední pokus!
00:09:37 Vyrobíme si naši vlastní vůni. Stejně jako květiny.
00:09:41 V každé z těchto lahviček před námi je olej s jinou květinovou vůní.
00:09:47 Teď si k nim všichni přivoníme a vybereme tři,
00:09:51 které jsou nám nejpříjemnější, ano? Jdeme na to!
00:10:06 Voní každá jinak, že? Ano.
00:10:09 Všechny tyto olejové vůně jsou z rostlin a z květin.
00:10:13 Třeba růžový olej je z růží.
00:10:17 Tak už máte vybrané tři parfémové vůně?Ano.
00:10:21 Takže nyní dáme jednu kapku z každé vaší vybrané vůně do té zkumavky,
00:10:26 a pak k tomu přidáme trochu vody.
00:10:47 Výborně, děti, vyrobili jsme si vlastní voňavky.
00:10:52 Teď si k nim přivoníme.
00:10:57 Přátelé, už jsou tady parfémové hody.
00:11:04 Tak co, jak to voní, Rosie? Máta s pomerančem.
00:11:09 Máta s pomerančem? Hezké. A co tvoje, Henry?
00:11:13 Pomeranč. A líbí se ti?Ano.
00:11:17 A jak voní tvoje, Nicolo? Mátově.
00:11:21 Bezvadný, šlo vám to moc dobře. No, obávám se, že moje nevoní.
00:11:26 Použila jsem sice stejné oleje jako vy,
00:11:30 ale je z toho úplně jiná směs a není vůbec příjemná.
00:11:34 Tento pokus nám ukázal, že smícháním různých vůní
00:11:38 můžeme vyrobit zcela jinou, novou vůni.
00:11:42 A tak to dělají i květiny.
00:11:47 Zeptali jste se mě dnes, proč kytky tak krásně voní.
00:11:51 A odpověď teď už znáte. Nejdřív jsme zjistili,
00:11:55 že některé květiny krásně voní a jiné rozhodně ne.
00:11:59 A v zahradě jsme objevili, že květiny vydávají vůni,
00:12:03 aby pomohly včelám a jinému hmyzu najít jejich nektar.
00:12:07 Berou si voňavé chemikálie přímo z půdy
00:12:11 a pak je míchají, aby různě voněly. Tím, že každá květina jinak voní,
00:12:15 láká včely a další hmyz, který potřebuje.
00:12:19 A hmyz pomáhá květinám v dělání dalších květin.
00:12:23 Snad jste s odpovědí spokojeni. Děkujeme, Nino. Ahoj.Ahoj!
00:12:31 Chcete-li poodhalit tajemství vědy, která je všude kolem nás,
00:12:36 sledujte naše další epizody a bavte se!
00:12:41 Obléct plášť, Nino. Plášť oblečen, Voněnko.
00:12:46 Navléct rukavice, Nino. Jsou navlečeny, Chňapíku.
00:12:50 A nezapomeň na brýle, Nino. Na nose, Juky.
00:12:54 Jsme připraveni!
00:12:56 (zpěv) Baví nás dělat pokusy. Pokusy!
00:13:00 Šuby duby pokusy. Bublající, prskající pokusy.
00:13:05 -Pokusy!
-Jeď, Nino! Pokusy.
00:13:09 Výbuchy, šumění, pára a dým, bezpečnost nadevše, to já vím,
00:13:14 bezpečnost nadevše, to já vím.
00:13:18 Šuby duby, duby duby. Baví nás dělat pokusy.
00:13:23 Pokusy! Jeď, Nino!
00:13:25 Velmi jsem se dneska bavila. Byl to den plný vůní a pachů.
00:13:30 Dneska to bylo vážně super.
00:13:34 Všude tolik krásně barevných květin. Nádhera!
00:13:39 Já si to moc užil. Nejvíc se mi líbily včeličky.
00:13:44 Bzzzzzz.
00:13:47 I já si to náramně užila.
00:13:50 Bavilo mě, jak si všichni vyráběli parfém.
00:13:54 Náš dnešní den byl plný úžasných pokusů.
00:13:58 Snad jste si ho užili. Tak příště. Ahoj.Ahoj.
00:14:04 Titulky: Veronika Červínová, Česká televize 2013
Ve druhé řadě cyklu Nina a neurony se budete vídat se stejnými kamarády jako doposud, jen otázky budou trochu jiné. Na světě je přece tolik zábavných, jedinečných a úžasných věcí k prozkoumání! Jako vždy bude Nině, která hledá odpovědi na zvídavé otázky malých předškoláků, pomáhat pětice neuronů – čichový neuron Voněnka, zrakový neuron Juky, hmatový neuron Chňapík, sluchový neuron Cinky a samozřejmě malý chuťový neuron Mlsík. Všechny dohromady totiž baví dělat zábavné pokusy!