Ohlédnutí za milníky v životě a kariéře režiséra Miloše Formana.

Filmy-úspěch-kariéra-zklamání-přátelé-rodina-krutosti dětství-síla moci-vzpoura-svoboda. To jsou základní pilíře vizuálně velkoryse koncipovaného dokumentu režiséra Miloslava Šmídmajera, který hledá odpovědi na základní otázky, proč musel Miloš Forman natočit některé filmy tak, jak je natočil? Z čeho pramení jeho vnitřní síla? Jaký je jeho životní příběh?

Miloš Forman vypráví o nejsmutnějších zákoutích svého dětství i o tom, jak vnímal film, když byl malý kluk. Poodkrývá svůj životní příběh osmiletého kluka, kterému gestapo vzalo rodiče, a který se po válce musel protloukat internátní školou, kde se rodila mimořádná umělecká přátelství, a když ho z ní vyloučili, tak se protloukat, jak se dalo… Spolu se svými mladšími syny dvojčaty Jimmym a Andym odkrývá místa, kde vyrůstal a žil. Vzpomíná, jak komunistický režim ovlivnil jeho rodinu a první práci v televizi a na Barrandově… Jak bylo těžké se rozhodnout, zda zůstat s rodinou, anebo přece jen vyrazit na zkušenou do Ameriky. Forman vzpomíná s nadsázkou, humorem i životním nadhledem na svoje zkušenosti s dobovou komunistickou cenzurou, jak v 60. letech hledali cestu, jak ji obejít a do filmu propašovat svobodnější myšlenky. Poodhaluje zákulisí natáčení filmu Hoří, má panenko a rozchod s producentem Carlem Pontim, především však, jak se zrodilo jedinečné umělecké přátelství s Francoisem Truffautem a Claudem Berrim, kteří se rozhodli film od Pontiho odkoupit a zachránit Miloše Formana před komunistickým kriminálem… První pobyt v Americe, první flirt s Hair a práce na Taking Off v bouřlivém roce 1968 v letu mezi Cannes a New Yorkem… Jak se film Hoří, má panenko nepromítal v Cannes kvůli studentským nepokojům a jak ho právě zde zastihl zlomový srpen 1968. Slavný český režisér vzpomíná na práci na filmu Přelet nad kukaččím hnízdem a společně se staršími syny dvojčaty Matějem a Petrem, kteří ho konečně mohli navštívit v Americe a účastnit se oscarového večera, i na to, jak potrápil Louise Fletcherovou, než ji svěřil roli Big Nurse. Ukazuje svůj ranč v Connecticutu. Vzpomíná dále na práci na filmech Hair, Ragtime a Amadeus. Společně s Jean-Claudem Carrierem a Paulem Rassamem rozebírá kultovního Valmonta. Rovněž vzpomíná na nerealizované projekty, obhajuje svoji osobní motivaci, proč vůbec točil projekt Lid vs. Larry Flynt a čím byl pro něj výjimečný. Zavzpomíná na Muže na Měsíci, Andyho Kaufmana i Jima Carreyho a jeho zapálenost pro roli. Poodhaluje zákulisí Goyových přízraků a jejich madridské premiéry. Při natáčení dokumentu zkoušel v Národním divadle v Praze Dobře placenou procházku a na jevišti první české scény společně s herci oslavil i své 75. narozeniny.

Napište nám