Eso v rukávu
Na začátku padesátých let, kdy už byl jedním z nejuznávanějších hollywoodských tvůrců, se Billy Wilder rozhodl k zásadnímu kroku ve své kariéře. Přátelsky se rozešel se svým scenáristickým partnerem a producentem Charlesem Brackettem a od té doby si své filmy produkoval sám.
Prvním z nich bylo Eso v rukávu (1951), příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a "hrdinskou práci záchranářů a tisku".
Wilder vytvořil jeden ze svých nejjízlivějších filmů (připomínající některými aspekty Formanovo Hoří, má panenko), takže ani tak nepřekvapuje, že při uvedení do amerických kin totálně propadl a nepomohla mu ani dodatečná změna názvu na atraktivnější The Big Carnival (Velký karneval).
Na svou dobu to bylo průkopnické dílo o novinářské etice, kterou podobným způsobem mnohem později zkoumaly snímky jako Network (1976) režiséra Sidneyho Lumeta nebo Město šílenců (1997), natočené Costou-Gavrasem.
Robustní výkon v hlavní roli podává Kirk Douglas, kterému dobře sekundují i většinou málo známí představitelé vedlejších úloh.
Scénář filmu, na němž s Wilderem spolupracovali Lesser Samuels a Walter Newman, byl nominován na Oscara.