Rikša
Režisér Tran Anh Hung se coby Vietnamec žijící ve Francii stal jedním z předních filmařů vietnamské diaspory. Již jeho celovečerní debut Vůně zelené papáje se stal mezinárodní senzací a v roce 1993 si z prestižního festivalu v Cannes odnesl Zlatou kameru. O dva roky po tomto lyrickém a příjemně náladovém snímku přišel s neméně vizuálně strhujícím snímkem Rikša. Nicméně zatímco v debutu režisér zobrazoval poklidný život v harmonickém bezpečí předměstského rodinného sídla v padesátých letech, tentokrát divákům předkládá nelítostný pohled do stinných zákoutí soudobého Ho Či Minova města. Mladý rikša a jeho starší sestra se náhodou zapletou s jednou z mnohých skupin organizovaného zločinu. Zatímco on je nucený vykonávat všemožnou špinavou práci, ona se stane prostitutkou pro specifickou klientelu. Navzdory prostředí plného násilí, perverzity a chudoby zpracovává Tran tento svět do uhrančivě lyrického a symbolistního vyprávění. Všechny zdejší postavy jsou v základu tragické a jejich niterná nevinnost a empatie ostře kontrastují s devastujícím prostředím, z něhož se nedokážou vyvázat. Možná právě proto i ty nejzavilejší a nejzlověstnější osobnosti současně projevují vytříbený cit pro krásu a poezii. Zásadní mírou dotváří atmosféru snímku precizní kamera vedená francouzským kameramanem Benoitem Delhommem, jenž spolupracoval také s dalšími věhlasnými režiséry jako např. Jean-Jacquesem Beineixem, Tsaiem Ming-liangem a Johnem Hillcoatem. Jeho dlouhé klouzavé kompozice jakoby mimoděk nahlížející do prostor mimo hlavní dění odhalují, že zobrazované bizarní universum se nachází hned po boku každodenního světa obyčejných lidí. Film měl světovou premiéru na mezinárodním festivalu v Benátkách, kde získal hlavní cenu Zlatého lva a cenu FIPRESCI. Roli hlavní hrdinky ztvárnila režisérova manželka Tran Nu Yen-Khe, jenž se objevuje v každém jeho filmu, a básnícího mafiána ztvárnila hongkongská superstar Tony Leung Chiu Wai.