Přál jsem si napsat něco, co by mohlo zajímat moje děti. Devadesátky prostě tak vyšly a nakonec tam vlastně tolik nejsou. Popravdě jsem se vyhnul příběhu ze současnosti, abych nemusel trefovat, jak se dneska na gymplech mluví. Oni jsou totiž jen dva typy filmů o dospívajících – mladí o mladých a staří o mladých. Jinak 90. léta pro mě byla – asi jako všechny plus mínus mojí generace – zásadní doba. Já si tehdy spolu s tisíci Pražáků-vrstevníků naplňoval sen o tom, jak to město změníme v dějiště nekončícího mejdanu, což se do značné míry povedlo. V té euforii byl ale už tehdy znát docela silný temný proud. Počítám, že většina lidí mojí generace měla kamarády, kteří na ten výbuch nevázanosti hodně doplatili. A proč Sudety? Mezi tématy filmu je i to, jaký vliv na život hrdinů má historie, bez ohledu na to, že o ní nic nevědí. A v kraji, kde jsme natáčeli, je ta historie hodně vyhrocená a je taky hodně vidět. Navíc ta kombinace kouřících komínů, velkých továren a romantických kopců nad vinoucí se řekou jak z obrazu Caspara Davida Friedricha je v něčem strašně silná.