00:00:01 Česká televize uvádí
americký dokument
00:00:28 Dobrý den!
Jsem Kevin Richardson.
00:00:32 Možná mě znáte
jako "Zaříkávače lvů"
00:00:35 a toto je Království Bílého lva,
rezervace o rozloze 600 hektarů,
00:00:39 která se nachází
v Jihoafrické republice
00:00:42 jižně od Magaliesbergských hor.
00:00:45 Rezervace byla založena v roce 2005
jako místo natáčení filmu Bílý lev.
00:00:51 Lvy jsem odjakživa miloval
00:00:53 a během posledních let
jsem měl to štěstí,
00:00:56 že jsem s několika z těchto
majestátních kočkovitých šelem
00:01:00 navázal osobní vztah.
00:01:04 Díky tomu jsem získal
i netradiční zaměstnání -
00:01:08 staral jsem se o lvy
při natáčení a připravoval je.
00:01:12 Film Bílý lev byl výsledkem
dvacet let starého snu
00:01:16 producenta Rodneyho Fuhra
o natočení hraného filmu
00:01:19 o životě bílého lvího samce
v divočině.
00:01:22 Požádal mě, abych s ním
na filmu spolupracoval.
00:01:26 V té chvíli mě vůbec nenapadlo,
do jak protichůdné pozice
00:01:30 se jako filmař
a cvičitel lvů dostanu.
00:01:33 Z Království Bílého lva
se stalo ideální útočiště zvířat.
00:01:38 Máme tu čtyřicet lvů a péče o ně
je práce na plný úvazek.
00:01:43 Můj kolega, Zolile Nombekena,
00:01:45 se kterým těsně spolupracuji
už přes deset let,
00:01:48 miluje velké kočkovité šelmy
stejně jako já.
00:01:51 Můj život se lvy
začal se dvěma mláďaty,
00:01:54 která se jmenovala Tau a Napoleon.
00:01:56 Toto je Napoleon.
Je to třináctiletý samec
00:02:00 a je to první lev,
se kterým jsem kdy pracoval,
00:02:03 společně s jeho bratrem Tauem.
00:02:05 Napoleon mě naučil všechno,
co umím a co dodnes používám
00:02:09 při práci se lvy.
00:02:11 A musím říct,
že za posledních třináct let
00:02:14 jsem neměl s žádným z nich
tak dobrý vztah jako s ním.
00:02:19 Při péči o Taua a Napoleona
00:02:21 jsem si vypracoval
svůj vlastní styl práce se lvy,
00:02:24 o kterém mnozí říkají,
že mi jednoho dne bude osudný.
00:02:28 Jsem však pořád ještě naživu.
00:02:31 Když se ke mně připojíte,
provedu vás zákulisím
00:02:33 jednoho z nejambicióznějších
hraných filmů o zvířatech,
00:02:37 který byl kdy natočen.
00:02:40 Světla...
00:02:44 Kamera...
00:02:46 Lvi!
00:03:22 PŘÍBĚH NATÁČENÍ FILMU BÍLÝ LEV
00:03:27 Podle legendy kmene Šangán
je narození Bílého lva
00:03:31 darem našich předků.
00:03:37 Jeho přítomnost zaručuje
mír a hojnost
00:03:40 každému na území kmene.
00:03:49 Legendy se však nerodí,
ale tvoří
00:03:53 a občas potřebují,
aby jim někdo trochu pomohl.
00:03:59 Bílé lvíče,
které se jmenuje Lecaci,
00:04:02 vyžene jeho vlastní smečka
na neznámé území,
00:04:06 kde je čekají
neobyčejná dobrodružství
00:04:09 při hledání nového domova.
00:04:15 Prožijte s ním
tuto podivuhodnou cestu,
00:04:18 která má naplnit jeho osud,
00:04:21 a poznejte společně s ním
podstatu pravého přátelství...
00:04:29 a důležitost poslání,
pro něž se zrodil.
00:04:59 Tohle je Gandalf,
00:05:01 jeden z nejúžasnějších lvů,
se kterými jsem kdy pracoval.
00:05:05 Ve filmu měl hodně velkou roli.
00:05:07 Všechno to ale začalo
už dávno, hodně dávno.
00:05:10 Jsem si jist, že ho
v příštích záběrech nepoznáte.
00:05:19 První dobrodružství Lecaciho,
ještě jako zvědavého lvíčete,
00:05:23 začíná, když je společně s bratrem
Butym zaujme motýl natolik,
00:05:27 že poprvé opustí bezpečí doupěte
a začnou ho honit.
00:05:42 Ve scénáři to vypadá
jako velmi snadné,
00:05:45 ale zkuste vzít malé,
všetečné lvíče,
00:05:48 čtyřicetičlenný štáb, dvě kamery,
hromadu filmařské techniky
00:05:52 a začněte natáčet.
00:05:59 Ihned mě napadlo,
jak moudré je anglické rčení
00:06:02 o nemožnosti udělat z koček stádo.
00:06:05 Gandalfovi je teprve
několik měsíců,
00:06:07 ale i když je roztomilý,
má už svoji hlavu.
00:06:10 Jen on ví, kam chce jít.
A podobně jako všechna mláďata
00:06:14 si nejraději hraje
se svými vrstevníky.
00:06:17 Velice důležitou členkou
našeho týmu je Helga.
00:06:20 S mladými lvy to vždy uměla,
00:06:22 však jsme jí také začali říkat
"Matka všech lvíčat".
00:06:26 V této scéně obdržela
obtížný úkol:
00:06:29 dostat Gandalfa na vybrané místo
00:06:31 a zajistit,
aby vyrazil správným směrem.
00:06:34 Jedním z problémů pro ni bylo
dostat se včas ze záběru.
00:06:38 Přivolání lvíčete obvyklým
"kip, kip, kip" vždy nezabíralo.
00:07:03 Používali jsme proto odměny -
00:07:05 vždy jsme museli mít
po ruce dost mléka.
00:07:14 Dalším problémem byli motýli.
00:07:18 Museli jsme vyrobit
několik umělých,
00:07:20 abychom aspoň nad něčím
měli kontrolu.
00:07:27 Když jsme s nimi ale
vyrazili jedním směrem,
00:07:30 lvíčata, která pokaždé
zaujalo něco jiného,
00:07:33 se vydávala na jinou stranu.
00:07:40 Když se dnes dívám
na natáčení zpětně,
00:07:43 vždy mě pobaví,
že lvíčata vypadají,
00:07:46 jako kdyby opravdu hrála -
00:07:48 my jsme přitom prováděli
mimo záběr
00:07:50 ty nejneuvěřitelnější věci,
abychom zaujali jejich pozornost.
00:07:58 Dokonce i v nejútlejším věku
se Gandalf ukázal
00:08:02 jako velmi schopný mladý herec,
00:08:04 a ve filmu jsme ho
proto hodně využívali.
00:08:13 Na konci scény s motýlem
volá Misava, jejich matka,
00:08:17 lvíčata zpátky do doupěte.
00:08:20 Nebyla ale její, proto hrozilo,
že je napadne a zabije,
00:08:24 z toho důvodu jsme museli
scénu točit nadvakrát.
00:08:28 Nejdříve jsme nafilmovali Misavu,
jak volá mláďata.
00:08:38 A potom jsme natočili lvíčata,
běžící zpátky k matce.
00:08:43 Oba záběry se potom
v postprodukci spojily
00:08:47 pomocí metody zvané
split screen - dělený záběr.
00:08:50 To znamená, že ze záběrů
pořízených statickou kamerou
00:08:54 se použije jedna polovina snímků
z jedné sekvence
00:08:57 a druhá polovina z druhé sekvence.
00:09:00 Když se spojí dohromady,
divák má dojem,
00:09:03 že Misava a lvíčata
na sebe reagují.
00:09:12 Během natáčení jsme tuto metodu
použili mnohokrát.
00:09:20 Možná to vypadá,
že si s nimi hraju,
00:09:23 mým cílem je ale nepřetržitě
udržovat ve smečce své postavení.
00:09:28 S každým lvem pracuju jinak.
00:09:31 Nemusím se vždy chovat
jako dominantní samec.
00:09:34 Našemu vztahu někdy víc prospěje,
když se chovám poddajně.
00:09:38 Moje schopnost poznat,
v jaké jsou náladě,
00:09:41 mi umožnila přimět jednotlivé lvy,
00:09:43 aby dělali před kamerou,
co jsme potřebovali.
00:09:48 Když tyto šelmy
ve volné přírodě neloví,
00:09:51 šetří energií.
V zajetí napodobujeme lov tak,
00:09:55 že jim za požadovaný výkon
dáme za odměnu maso.
00:09:58 To má dvě výhody -
jednak se procvičují
00:10:01 a jednak od nich mohu
získat určitý výkon.
00:10:05 Z hodné kočičky se dokážou
změnit v lítou šelmu
00:10:08 během zlomku sekundy.
00:10:10 A když chcete, aby hráli,
musejí být samozřejmě aktivnější.
00:10:15 A k tomu potřebujete
několik kousků masa.
00:10:18 Stop!
00:10:19 Stop!
00:10:21 Ví, že v kapse mám maso,
00:10:23 naštěstí mě ale natolik
respektuje, že mi neukousne nohu.
00:10:29 Mají pořádný hlad,
proto jsou dnes trochu nevrlí -
00:10:33 to je ale dobré, když s nimi
chcete natočit živější scénu.
00:10:38 Napoleone! Běž od kamery!
00:10:41 Hodnej kluk!
00:10:49 Při psaní scénáře
jsme se rozhodli,
00:10:51 že na začátku dobrodružné cesty
odvážného mladého lva
00:10:55 by mělo být překonání řeky.
00:10:57 To ale bylo spojené
s nesnadným úkolem -
00:11:00 přimět lva,
aby ji dobrovolně přeplaval.
00:11:04 Lvi vodu moc rádi nemají.
00:11:07 Přesto jsme se rozhodli,
že Gandalfa naučíme plavat.
00:11:36 Výuka plavání probíhala
na Krokodýlí řece,
00:11:39 která protéká
Královstvím Bílého lva.
00:11:42 Vlezli jsme do ní já,
Helga i Zolile
00:11:45 a nalákali Gandalfa do vody.
00:11:47 Nakonec si ji úplně zamiloval.
00:12:12 Přesně takhle
jsme to s ním dělali.
00:12:15 Hodili jsme do řeky kámen,
aby ho to nalákalo do vody,
00:12:18 a to úplně stačilo.
Dívejte se na něj! Miluje to!
00:12:29 Teď vylezl na ostrov.
00:12:31 Kdo říká,
že se kočky bojí vody?
00:12:35 Stačí jen překonat
jejich počáteční strach.
00:12:38 Když si uvědomí,
že je to dobrá věc,
00:12:41 tak si to moc užívají.
00:12:54 Hodnej kluk!
00:13:01 Sem!
00:13:03 Plav sem! Pojď ke mně!
00:13:12 Pojď sem!
00:13:17 Ne, jste mokří! Jste celí mokří!
00:14:05 Když se Gandalf naučil plavat
a dorazili jsme na místo natáčení,
00:14:09 byli jsme přesvědčeni,
že to zvládneme.
00:14:22 Dva dny jsme strávili montováním
kamerového jeřábu a mola,
00:14:27 na které jsme ho postavili.
00:14:29 Kamera měla sledovat Gandalfa,
jak plave přes řeku.
00:14:33 Chtěl bych,
aby plaval těsně pod kamerou.
00:14:37 Na horním toku ale v noci
před natáčením silně pršelo
00:14:41 a v řece byl velmi silný proud.
00:14:44 Gandalfova bezpečnost byla
pro nás to nejdůležitější.
00:14:48 A protože hrozilo nebezpečí,
že ho voda odnese,
00:14:51 tak jsem to odmítl riskovat.
00:14:53 Po prozkoumání řeky
jsem proto rozhodl,
00:14:56 že musíme použít
náhradní plán natáčení.
00:15:00 Přesvědčil jsem režiséra
Michaela Swana,
00:15:03 že dnes bude lepší
natočit Gandalfa,
00:15:05 jak vylézá z vody
na druhé straně řeky
00:15:08 a pokračuje nahoru na kopec.
00:15:10 Ke scéně, v níž plave,
se můžeme vrátit další den.
00:15:15 Jenže nastala potíž,
jak ho dostat na druhou stranu.
00:15:20 Byli jsme
v neprostupné krajině,
00:15:22 proto nebylo možné převézt ho
na druhý břeh autem.
00:15:30 Jednu z hlavních částí filmového
štábu tvoří takzvaná stavba.
00:15:35 Tito muži zodpovídají za všechno,
co se má postavit nebo sestrojit.
00:15:40 Ten den dostali neobvyklý úkol -
00:15:42 zajistit přepravu Gandalfa
přes řeku po laně.
00:15:48 Když budu s ním, bude klidnější.
00:15:52 Tahejte pomalu, pánové.
00:15:55 Ještě by to chtělo nějaké lidi
k lanu, víc lidí k lanu!
00:16:02 Gandalf byl nejspíše
první lev na světě,
00:16:05 který se vezl přes řeku
v lanovce postavené jen pro něj.
00:16:11 A protože už byl
slavnou filmovou hvězdou,
00:16:14 zvládl to docela snadno.
Byl jsem na něj pyšný.
00:16:20 Dobrá práce, hochu. Seš frajer!
00:17:19 Druhý den jsme bez problémů
natočili záběry Gandalfa,
00:17:22 jak plave ve vodě.
00:17:30 Abychom zvýšili napětí
ve scéně s krokodýlem,
00:17:34 rozhodli jsme se pro něco,
co ještě nikdo předtím neudělal -
00:17:38 natočit plavajícího lva zespodu.
00:17:41 K tomu jsme ale potřebovali
bezpečnější prostředí -
00:17:44 proto jsme se rozhodli
natáčet v jezeře.
00:17:47 Chtěli jsme, aby Gandalf
plaval co nejrychleji,
00:17:50 protože to mělo vypadat,
že ho honí krokodýl.
00:17:54 Takže jsme přivázali Helgu na lano
a táhli ji po hladině jako návnadu.
00:18:00 Pro kameramana bylo
příliš nebezpečné
00:18:02 natáčet v takové blízkosti
vzrostlého lva,
00:18:05 proto jsem to musel vzít za něj.
00:18:15 Zažili jsme při tom
několik horkých chvil.
00:18:18 Rekvizitáři nás museli táhnout
dostatečně rychle,
00:18:22 abychom se nedostali
do dosahu Gandalfových drápů.
00:18:38 Po nafilmování těchto
unikátních záběrů pod vodou
00:18:42 jsme se vrhli
na natáčení krokodýla.
00:18:56 Práce se skutečným krokodýlem
byla příliš riskantní.
00:19:02 Proto jsme si půjčili maketu,
která vypadala úžasně.
00:19:06 Byli jsme přesvědčeni,
že si s ní vystačíme.
00:19:18 Na souši to fungovalo
docela dobře.
00:19:21 Když jsme ale umělého krokodýla
dali do vody, bylo jasně vidět,
00:19:25 že nepohybuje končetinami.
Bylo očividné, že to nepůjde.
00:19:29 Museli jsme proto začít odjinud,
00:19:31 a to pomocí trojrozměrné
počítačové animace.
00:19:39 Nejdříve jsme v počítači
vytvořili hrubý model,
00:19:42 a potom jsme ho vrstvu po vrstvě
přivedli k životu.
00:20:08 Krátce po vstupu
do nového teritoria
00:20:11 se Lecaci setkává s cizím lvem.
00:20:18 Jako jeho nového filmového druha
jsme obsadili Sudžu,
00:20:22 zlatohnědého samce.
00:20:24 Potřebovali jsme, aby se k sobě
zprvu chovali agresivně,
00:20:28 jak je tomu ve volné přírodě,
proto jsem se rozhodl,
00:20:31 že je vzájemně seznámím
až před kamerou.
00:20:34 Už jsem takto v minulosti
seznamoval mnoho mladých lvů
00:20:38 a nikdy nedošlo k žádnému zranění.
00:21:15 Sudža - podobně jako Gandalf -
je dnes mnohem starší.
00:21:19 Dalším důležitým předpokladem
úspěšné práce se lvy
00:21:22 je jejich rychlá přeprava
mezi různými místy.
00:21:26 Chcete-li, aby si zvykli
na pobyt v dopravním prostředku,
00:21:30 musíte je to učit od útlého věku.
Je to spousta práce.
00:21:42 Obohacuje to ale jejich život,
00:21:44 protože jim to umožňuje
poznat nová prostředí.
00:21:47 A to je další důležitá součást
naší práce -
00:21:50 pracovat se lvy
v otevřené krajině bez plotů.
00:21:53 Zde se musí naučit
ignorovat podněty z okolí.
00:22:27 Tato schopnost byla při natáčení
následujících scén neocenitelná.
00:22:40 Sudža a Gandalf se pro tuto
část filmu skvěle hodili.
00:22:58 Když se Lecaci spřátelil
se zkušenějším lvem,
00:23:01 netušil, že ho Sudža naučí
i některým zlozvykům.
00:23:07 Přesně to se stalo
ve scéně se slepicemi,
00:23:10 v níž dva hladoví lvi
vyplení malou ohradu s drůbeží.
00:23:21 Vypadá to jako brutální násilí,
my bychom ale nikdy nedovolili,
00:23:26 aby lvi před kamerou útočili
na živé slepice a zabíjeli je.
00:23:30 I v tomto případě
jsme proto použili
00:23:33 všechny možné filmové triky.
00:24:10 Tato scéna byla spojená s další,
ještě těžší zkouškou.
00:24:15 Lvi loví především v noci,
proto mají velmi bystré smysly,
00:24:19 a já jsem se bál,
00:24:20 jak budou reagovat na takové
množství lidí a techniky,
00:24:24 které potřebujeme
při nočním natáčení.
00:24:35 Bylo by neštěstí,
kdyby v noci utekli.
00:24:47 Začali jsme s jednoduššími záběry,
00:24:49 na kterých lvi přicházejí k farmě
a blíží se k ohradě se slepicemi.
00:25:01 Docela se mi ulevilo,
00:25:03 protože jako většina
dobře připravených herců
00:25:06 si i naši lvi přečetli scénář
00:25:08 a přesně věděli,
co se po nich chce.
00:25:47 K natočení záběrů lvů,
jak loví slepice,
00:25:50 jsme vyrobili
několik slepičích loutek
00:25:53 a já se musel velmi rychle
naučit je vodit.
00:26:13 Pytel se slepičím peřím
hozeným do vzduchu dotvořil iluzi.
00:26:19 Při natáčení hraných filmů
se vždy všechno pečlivě plánuje.
00:26:23 Je nezbytné pracovat podle
časového plánu - a rozpočtu.
00:26:29 Někdy se ze šťastné náhody
stane nejlepší část filmu.
00:26:33 Zolile se jednou snažil
nalákat Sudžu do ohrady
00:26:37 slepičím křídlem na provázku.
00:26:39 Náš kameraman naštěstí
včas zareagoval
00:26:42 a natočil záběry lva
skákajícího za návnadou,
00:26:45 které se ukázaly
jako velmi užitečné.
00:26:49 Podařilo se nám dát
dohromady vynikající štáb,
00:26:53 který dokázal vydržet
dlouhé a namáhavé natáčení
00:26:56 a občas se mu podařilo zachytit
tyto krásné, nečekané okamžiky.
00:27:09 Měli jsme za sebou
dvě natáčecí sezóny
00:27:12 a podařilo se nám shromáždit
spoustu krásného materiálu.
00:27:17 Celí vzrušení jsme pozorovali,
jak se film probouzí k životu.
00:27:21 Se lvíčaty a dospívajícími lvy
se nám dařilo,
00:27:25 teď jsme ale měli před sebou
ještě důležitější
00:27:28 a obtížnější část práce -
natáčení s dospělými lvy.
00:27:32 V té době jsme měli
v naší rezervaci
00:27:35 jen jednoho plně dorostlého
bílého lva. Jmenoval se Lecaci.
00:27:39 To jméno vám zní asi povědomě -
ano, byl to skutečný Lecaci,
00:27:43 lev, který se stal inspirací
k našemu filmu.
00:27:49 Sekvence, kterou jsme potřebovali,
nebyla nijak obtížná:
00:27:53 Lecaci kráčí otevřenou krajinou
lemovanou vycházejícím sluncem.
00:27:58 Pro tyto záběry jsme vybrali
jinou lokalitu,
00:28:01 ležící na sousední farmě,
00:28:03 která byla podstatně větší
než naše rezervace
00:28:05 a nabízela široké výhledy -
a právě ty jsme potřebovali.
00:28:10 Natáčení začalo
ve dvě hodiny odpoledne
00:28:12 a pro štáb a pozvané hosty
se musela postavit velká klec.
00:28:16 Tak to vyžadují
bezpečnostní předpisy
00:28:19 při práci s dospělými lvy.
00:28:21 Stavění klecí pro každý záběr
bylo značně časově náročné.
00:28:25 Ukazuje to na složitost
natáčení těchto šelem.
00:28:31 Budete vždy čekat na povel.
Musí panovat přísný pořádek.
00:28:37 Pro ty, kteří budou v kleci:
00:28:39 když se k vám přiblíží lev,
nijak nereagujte -
00:28:42 žádné mluvení,
ani se na něj nedívejte.
00:28:45 Musíte ho ignorovat.
00:28:47 Osobně jsem nebyl
úplně přesvědčený,
00:28:50 že Lecaci je už dobře
připravený na hlavní roli,
00:28:53 jako filmaři mi ale bylo jasné,
že musíme začít natáčet.
00:28:58 Pro práci na neoplocené,
neznámé farmě
00:29:01 bych si ho sám nevybral,
00:29:03 v té době ale byl jediný,
kdo to mohl hrát.
00:29:06 Natáčení prostě muselo pokračovat.
00:29:09 Když jsme ho pustili z auta,
Lecaci se začal procházet kolem
00:29:13 a umožnil kamerám,
aby natočily nějaký ten záběr.
00:29:16 V duchu jsem měl
celou dobu strach,
00:29:18 že když se Lecaci
jednou vydá do krajiny,
00:29:21 už se nebude chtít vrátit zpátky.
00:29:24 Moje nejhorší obavy se naplnily.
00:29:27 Dělali jsme všechno možné,
aby se vrátil,
00:29:29 nebylo to ale nic platné.
Prostě šel stále dál.
00:29:34 Teď už jsem nebyl
jen naštvaný filmař,
00:29:37 ale také velmi
znepokojený chovatel.
00:29:40 Šlo o neobyčejně rozsáhlou farmu
00:29:42 a mohlo trvat několik dní,
než ho najdeme.
00:29:46 Pořád jsme ho proto sledovali.
00:29:48 Když Lecaci urazil
několik kilometrů,
00:29:51 začal se nebezpečně
přibližovat ke stájím,
00:29:54 což nás donutilo
k nekompromisní akci.
00:29:57 Museli jsme ho uspat.
00:29:59 Jeho filmová kariéra
skončila dřív, než začala.
00:30:06 Teď už jsme neměli žádného lva,
00:30:08 který by hrál roli
dospělého Lecaciho.
00:30:11 Byly natočené dvě třetiny filmu,
00:30:13 stále jsme ale měli před sebou
ještě jednu třetinu.
00:30:17 Nezbývalo než čekat, až Tór,
kterému byly tři a půl roku,
00:30:21 dospěje a naroste mu hříva,
00:30:23 aby vypadal
jako hrdina našeho filmu,
00:30:25 který si nakonec vybojuje
svou vlastní smečku.
00:30:36 Uběhl rok a Tór konečně
dospěl v majestátního lva.
00:30:40 Vypadal jako opravdový hrdina.
00:30:44 V důsledku všech těch problémů,
které jsem měl s natáčením
00:30:49 a s prací se lvíčaty
a dospívajícími lvy,
00:30:52 jsem se nemohl věnovat Tórovi
tak, jak bych měl.
00:30:57 Od prvních okamžiků proto
všechno záviselo jen na vztahu,
00:31:01 který se mezi námi vyvinul
před několika lety,
00:31:05 když jsem se o Tóra staral
ještě jako o mládě.
00:31:08 Na začátku si vedl velice dobře,
00:31:11 a když jsme s ním
filmovali v krajině,
00:31:13 poměrně snadno se nám podařilo
natočit skvělé záběry.
00:31:18 Dokonce jsem tehdy
zašel za režisérem a řekl mu,
00:31:22 že práce s ním bude brnkačka.
Byl opravdu výborný!
00:31:28 Tak snadné to však nebylo,
00:31:30 protože se zátěž,
které byl Tór vystaven,
00:31:33 stále zvyšovala.
00:31:35 A pořád jsme měli před sebou
dvě velice důležité scény.
00:31:53 Lecaci se v našem příběhu
stane zkušeným lovcem.
00:31:57 Abychom to demonstrovali,
00:31:59 napsali jsme scénu,
v níž uloví v noci pakoně.
00:32:39 Museli jsme lov natočit tak,
aby byli diváci přesvědčení,
00:32:44 že je skutečný,
aniž bychom přitom trápili pakoně.
00:32:47 K tomu jsme potřebovali záběry
pořízené z různých úhlů,
00:32:51 což je v akčních scénách nezbytné,
abychom z nich mohli sestříhat
00:32:55 dynamickou a vizuálně
vzrušující sekvenci.
00:32:58 Nejtěžším úkolem ale bylo
uvést Tóra do bláznivého světa,
00:33:02 kterým je filmové natáčení.
00:33:05 Opravdu snad nemohlo
být bláznivější.
00:33:08 Jedna věc je vodit loutku slepice
00:33:11 a druhá pracovat se skutečnou
půlkou dospělého pakoně.
00:33:15 Mělo se natáčet v noci,
00:33:17 my jsme ale museli během dne
několik hodin zkoušet,
00:33:20 abychom věděli,
že to bude fungovat.
00:33:23 Pokud vím, nikdo před námi se
o nic takového ještě nepokoušel.
00:33:46 K našemu překvapení
náš bláznivý nápad vyšel.
00:33:50 Všechno fungovalo, jak mělo.
00:33:52 Tór začal návnadu
s chutí pronásledovat
00:33:55 a pak po ní skočil
a srazil na zem.
00:33:59 Já sám jsem se ale dostával
do velmi nepříjemné situace.
00:34:03 Když Tór chytil
a srazil na zem svou kořist,
00:34:06 musel jsem mu ji sebrat,
abychom mohli natočit další záběr.
00:34:11 Všichni lvi si úlovek brání,
00:34:13 proto ho opakování této situace
začalo vytáčet.
00:34:22 Bylo to proti zásadám mé práce,
00:34:25 protože po dobrém provedení úkolu
má následovat odměna.
00:34:29 I tentokrát ale zvítězila
moje pozice filmaře,
00:34:33 takže jsme museli Tóra trápit dál.
00:34:46 Noční natáčení jsme měli rozdělené
na několik různých záběrů.
00:34:51 Nejdříve jsme filmovali
pasoucí se stádo pakoňů,
00:34:54 kteří netuší,
že se k nim plíží lev.
00:34:57 Potom je mělo vyděsit
něco ve vysoké trávě.
00:35:11 Nakonec jsme vypustili
z klece Tóra,
00:35:14 který se vynořil z trávy
a začal stádo pronásledovat.
00:35:25 Opět jsme použili
metodu split screen,
00:35:28 která nám umožnila dostat
pronásledujícího lva
00:35:31 a prchající kořist
do stejného záběru.
00:35:35 Potom jsme měli natočit
sekvenci se zadkem pakoně,
00:35:38 kterou jsme během dne nazkoušeli.
00:36:16 I tentokrát -
stejně jako předtím -
00:36:19 jsem musel Tórovi
několikrát jeho úlovek odebrat.
00:36:23 Napětí, které mezi námi vzniklo,
se tak dál stupňovalo.
00:36:29 Další den - podle scénáře,
00:36:31 ve skutečnosti to ale bylo
o několik dnů později -
00:36:35 jsme opět nemohli nechat Tóra,
aby sežral celou kořist,
00:36:38 protože jsme potřebovali,
aby hrál i zítra.
00:36:41 Proto jsme z ní odřezali
většinu masa
00:36:44 a nechali jen kosti,
kůži a několik zbytků
00:36:46 a umístili ji kousek
od klece s kamerou.
00:36:54 Potřebovali jsme natočit scénu,
00:36:57 jak si Lecaci pochutnává
na svém úlovku,
00:37:00 odpočívá na ranním slunci
00:37:02 a zvědavě si prohlíží letadlo,
které letí na obloze.
00:37:09 Na mrtvole ale bylo
zřejmě ještě dost masa,
00:37:12 protože Tóra zaujala natolik,
že se jí nechtěl vzdát.
00:37:16 Kromě toho ho rozčilovala
blízkost filmového štábu,
00:37:19 takže se rozhodl odtáhnout
zdechlinu do stínu
00:37:22 u nedalekého stromu,
kde ji celou sežral.
00:37:26 Přesouvání klece
bylo plýtvání časem,
00:37:28 proto jsem se vydal za ním
00:37:30 a doufal jsem,
že natočím několik záběrů.
00:37:34 Podle vrčení jsem poznal,
že je hodně naštvaný,
00:37:37 ale ignoroval jsem to
a pokračoval v natáčení.
00:37:41 Když ale proti mě vyrazil -
i když to bylo jen varování -
00:37:45 rozhodl jsem se
dál nepokoušet štěstí.
00:37:53 Přestože jsme neměli všechno,
co jsme potřebovali,
00:37:56 usoudil jsem,
že raději ten den skončím.
00:38:09 Rodney Fuhr chtěl v tomto filmu
ukázat Afriku v celé její kráse,
00:38:14 to znamená na jaře a v létě,
kdy je všechno nádherně zelené.
00:38:18 Natáčení v tomto období
má ale jednu velkou nevýhodu -
00:38:22 počasí.
Je velké horko a vlhko
00:38:24 a za těchto podmínek
se lvům nepracuje dobře.
00:38:29 Museli jsme si proto
dávat přestávky,
00:38:31 během nichž lidé
odpadávali jako mouchy.
00:38:43 A potom přicházel déšť.
00:38:54 V této oblasti
v létě pravidelně prší.
00:38:57 Každé odpoledne přicházel déšť
přesně jako hodinky.
00:39:01 Obvykle to nebyla žádná krátká
přeháňka, ale pořádná bouřka.
00:39:08 Člověku to občas
šlo dost na nervy.
00:39:13 Musíme odehnat déšť tancem.
00:39:16 Prosím, pojďte všichni tancovat,
ať odeženeme déšť.
00:39:21 Déšť také znamená bláto,
00:39:24 a když je někde bláto,
uvíznou v něm auta.
00:39:31 Při natáčení hraného filmu
je potřeba spousta vozidel,
00:39:35 proto jsme osobní
a nákladní automobily
00:39:38 vyprošťovali téměř neustále.
00:39:40 Většinou stačilo jen zatlačit,
00:39:42 občas jsme si ale
museli půjčit traktor.
00:39:49 Když uvízl v bahně
i tahač s deseti koly,
00:39:52 který jsme si pronajali,
aby vytáhl zapadlý kamerový jeřáb,
00:39:56 pomyslel jsem si,
co nás tu ještě čeká.
00:40:02 Všechny tyto události předcházely
zřejmě nejdůležitější scéně
00:40:06 celého filmu,
kterou byl souboj s druhým lvem.
00:40:11 Lecaci nyní už úplně dospěl
00:40:13 a musel si vybojovat s jiným
samcem právo na vlastní smečku.
00:40:48 Bylo to jedno
z dramatických vyvrcholení filmu,
00:40:51 pro mě to ale znamenalo
vyhrotit vztah mezi mnou a Tórem.
00:40:55 Pochopitelně jsme nemohli
nechat lvy skutečně se servat,
00:40:59 všechno se muselo
dotvořit ve střižně.
00:41:03 V první části scény, v níž
jdou oba sokové proti sobě,
00:41:06 jsme potřebovali získat
odhodlaný výraz ve tváři.
00:41:10 Udělal jsem proto ze sebe
růžovou slepici.
00:41:13 Přitom jsme to sestříhali tak,
00:41:15 že se oba lvi neblíží ke mně
jako k návnadě,
00:41:18 ale jdou proti sobě
a reagují stejně,
00:41:20 jako by ve volné přírodě
reagovali na protivníka.
00:41:24 Nejnebezpečnější
na natáčení této scény
00:41:26 byla snaha o cílené
vyprovokování agresivního chování
00:41:30 u dospělých lvů.
00:41:32 Abychom je nevystavili
žádnému riziku,
00:41:34 nechali jsme vyrobit
jednoho robotického.
00:41:37 Je to v podstatě jiná forma loutky
s kovovou kostrou,
00:41:41 která se dát ovládat pomocí
hydrauliky a je pokrytá kůží.
00:41:45 Měli jsme dvě kůže -
00:41:46 bílá napodobovala Lecaciho
a hnědá Kudzindzu, jeho soka.
00:41:52 Robot nám měl umožnit natočit
několik dynamických,
00:41:55 detailních záběrů
bojujícího dospělého lva.
00:41:59 Potom jsme chtěli vyměnit kůži
a udělat totéž s Tórem.
00:42:03 Rozhodli jsme se,
že začneme s Lecaciho protivníkem,
00:42:07 kterého po většinu filmu
hrál Napoleon.
00:42:11 Napoleon byl v té době v říji,
proto jsem byl přesvědčený,
00:42:14 že mu vyšší hladina testosteronu
dodá agresivitu,
00:42:18 kterou jsme potřebovali.
00:42:36 Napoleona ale rvát se s robotickým
lvem bohužel ani nenapadlo.
00:42:41 Zkoušel jsem všechno možné,
00:42:43 předstíral jsem,
že se s ním sám rvu,
00:42:46 nebo jsem použil kusy masa,
ale Napoleon mi to nezbaštil.
00:43:10 Jako zoufalý pokus
jsme vyzkoušeli Sandra,
00:43:13 který se vyznačoval
neobyčejnou snahou
00:43:15 přivlastnit si
všechno žrádlo pro sebe.
00:43:18 Když jsme ho pustili ven,
jednou se podíval na našeho robota,
00:43:22 a když jsme s ním klesli dolů,
okamžitě ho zuřivě napadl.
00:43:33 Natočili jsme několik
úžasných záběrů.
00:43:36 Sandr nastavil Tórovi
laťku hodně vysoko.
00:43:40 Před začátkem natáčení
za mnou přišel jeden technik
00:43:43 a vyjádřil obavu, že by náš robot
plný ocele a hydrauliky
00:43:47 mohl některého ze lvů poranit.
00:43:55 Nebylo potřeba se bát.
00:43:57 Sandr při útoku zlomil umělému lvu
natřikrát ocelovou páteř,
00:44:01 poškodil na více místech
hydraulické zařízení
00:44:04 a zlomil mu přední nohu a čelist.
00:44:07 Místo jednoduché výměny kůže
00:44:09 jsme potřebovali
na opravu škod celý den.
00:44:16 Potom jsme připravili scénu
pro natáčení záběrů,
00:44:20 na kterých měl být Tór.
00:44:24 Když jsme ho vyvedli ven,
doslova jsem zadržel dech
00:44:28 a modlil se, aby na robotického
lva reagoval stejně jako Sandr.
00:44:32 Tór ho ale stejně jako Napoleon
okamžitě prokoukl.
00:44:36 Ani na sekundu ho nenapadlo,
že by to mohl být skutečný lev.
00:44:43 Byl jsem nešťastný.
Měli jsme polovinu souboje
00:44:47 a zdálo se,
že druhou nedokážeme natočit.
00:44:55 Jedinou možností,
jak lva rozčílit,
00:44:58 aby vypadal
aspoň trochu přesvědčivě,
00:45:01 bylo přinést kousek masa.
00:45:07 Když se Tór přiblížil, klesli jsme
s robotickým lvem dolů,
00:45:11 aby si myslel,
že mu chce vzít maso.
00:45:14 Tóra to sice rozčílilo, ale pouze
popadl maso a začal ho žrát.
00:45:23 Snažil jsem se ho
nějak vyprovokovat,
00:45:26 přimět ho, aby si myslel,
že umělý lev mu brání v jídle.
00:45:30 Za jiných okolností bych jako
trenér zvířat řekl, že to stačí.
00:45:34 Šel bych za režisérem
a přesvědčil ho,
00:45:37 že toho už víc nenatočíme.
00:45:39 Ale byl jsem také v pozici
filmaře a věděl jsem,
00:45:42 že to nejdůležitější pořád chybí -
00:45:44 bílý lev musí podat
přesvědčivý důkaz,
00:45:47 že je skutečný hrdina.
Proto jsem ho musel vyprovokovat.
00:45:52 Bylo vidět,
že Tór už má všeho dost.
00:45:55 Podíval se na mě -
nikdy na ten pohled nezapomenu -
00:45:58 vstal, nechal maso být,
chytil čelistmi pevně moji ruku
00:46:03 a přitlačil mě ke kleci,
ve které byl schovaný štáb.
00:46:08 Jen tak stál a díval se na mě.
00:46:11 Měl jsem jeho tlamu
několik centimetrů od obličeje.
00:46:14 Díval se na mě, jako by říkal:
"Můžu tě kousnout,
00:46:18 můžu tě zabít, nech mě být.
Co je dost, to je dost."
00:46:23 A já si pomyslel,
že přišel ten den,
00:46:25 kdy se po celém internetu
bude šířit zpráva,
00:46:28 že jsem dostal,
co jsem si zasloužil.
00:46:31 A pak mně ruku pustil
00:46:33 a vrátil se ke svému žrádlu
a pokračoval v hodování.
00:46:37 A já jen stál, celý konsternovaný,
protože ruka byla úplně v pořádku.
00:46:42 Nebyla na ní ani kapka krve,
ani škrábnutí.
00:46:47 Ve chvíli,
kdy se naše pohledy setkaly,
00:46:50 si zřejmě uvědomil,
že jsem stále jeho přítel
00:46:53 a nechal mě být.
00:46:55 Kameramanům se naštěstí
podařilo pořídit
00:46:58 několik přesvědčivých záběrů,
jak Tór bojuje.
00:47:02 Natočili jsme s ním
ještě několik scén
00:47:05 a já byl přesvědčený,
že naše přátelství přetrvalo,
00:47:08 ale o několik měsíců později,
bez kamery a bez stresu z natáčení,
00:47:13 jsem měl s Tórem další konflikt,
po kterém jsem si uvědomil,
00:47:17 že budu muset začít
od úplného začátku.
00:47:26 Aby se obnovil náš vztah,
00:47:28 začal jsem s ním nejdříve
komunikovat přes plot.
00:47:32 Nechal jsem ho ke mně přijít,
aby si mě očichal
00:47:35 a já ho mohl pohladit.
00:47:40 O něco později jsem vstoupil
na jeho stranu plotu,
00:47:43 na jeho teritorium
a nechal ho přijít ke mně.
00:47:47 Ne moc daleko od vrat, pro případ,
že by se něco přihodilo.
00:47:52 Jedna věc je být se lvem,
když je za plotem,
00:47:55 a druhá,
když vlezete na jeho stranu.
00:47:58 Srdce vám začne bušit,
zvedne se vám adrenalin,
00:48:02 nedokážete tomu zabránit.
00:48:05 A když vidíte lva,
kterého jste zavolali,
00:48:08 jak se k vám blíží
se sevřenou tlamou,
00:48:11 tak nevíte, jestli máte utéct,
nebo zůstat na místě.
00:48:19 Na začátku jsem
přesně tohle dělal.
00:48:22 Čekal jsem, až ke mně přijde,
00:48:24 ale vždycky jsem si hlídal
vzdálenost od vrat,
00:48:28 abych mohl utéct,
kdyby se to zvrtlo.
00:48:31 Trvalo to několik měsíců,
00:48:33 během kterých jsme byli spolu
ve styku v této vzdálenosti.
00:48:37 Vždycky jsem vstoupil vraty
dovnitř na stejné místo,
00:48:40 odkud jsem ho zavolal,
a on přišel, hráli jsme si spolu,
00:48:44 a utužovali jsme zase svůj vztah.
00:48:47 Nejraději na světě měl
takový malý modrý kartáč,
00:48:51 proto jsem ho vždycky používal.
00:48:53 Možná to někdy vypadá,
že Tór je při hře trochu drsný,
00:48:57 to je ale celý on,
to je jeho přirozenost.
00:49:01 Trvalo to docela dlouho, než jsem
zase nabyl tolik sebedůvěry,
00:49:06 že jsem si s ním mohl
dovolit tyhle věci.
00:49:09 A jednoho dne se na mě podíval,
zvedl se, udělal několik kroků
00:49:13 a ohlédl se na mě,
jako kdyby říkal:
00:49:16 "Kevine,
nechceš se ke mně připojit?"
00:49:19 A já si uvědomil, že když mě lev
nechá vstoupit do svého teritoria,
00:49:23 že jsme pokročili
do dalšího stádia.
00:49:26 Od té doby jsme spolu
začali podnikat
00:49:28 trochu dobrodružnější
procházky podél řeky,
00:49:31 kde jsem mohl využít hory
jako jednu bariéru
00:49:34 a řeku jako druhou bariéru
00:49:36 a mohli jsme jít z bodu A
do bodu B.
00:49:39 A když jsem potom
už s jistotou věděl,
00:49:41 že je náš vztah zase v pořádku,
00:49:43 vyrazili jsme do neoploceného
buše, kde jsou zvířata.
00:49:52 Asi největším důkazem důvěry,
kterou vám lev projevuje, je,
00:49:57 když vás nechá strčit mu
do ucha prst,
00:49:59 aniž by vám ukousl ruku.
Tór to doslova miluje.
00:50:04 Věděl jsem to už z dřívějška,
00:50:07 proto když jsme se dostali
do tohoto stádia
00:50:10 a já si mohl sednout vedle něj,
položit hlavu na jeho hřívu
00:50:14 a strčit mu prst do ucha
a poškrábat ho,
00:50:16 mu bylo mi jasné,
že je všechno oukej.
00:50:19 Tór byl zase šťastný,
a proto jsem byl šťastný i já.
00:50:24 Tak co, plácneme si?
00:50:27 Hodný kluk.
00:50:33 Natáčení bylo dlouhé a náročné,
stálo to ale za to.
00:50:41 V posledních letech často
vzpomínám na prospěšnou lekci,
00:50:45 kterou mi Tór uštědřil.
Už nikdy nedovolím,
00:50:48 aby se můj vztah
s kterýmkoli z mých lvů narušil
00:50:52 kvůli nějakému záběru nebo tlaku,
vyplývajícímu z požadavků filmaře.
00:50:57 To jsem mu slíbil.
00:50:59 Film Bílý lev byl
pro mě osobně velký úspěch.
00:51:03 Nebyl by ale ničím,
kdybych nevěděl,
00:51:06 že vztah mezi mnou
a všemi mými lvy
00:51:09 byl na konci natáčení lepší
než na jeho začátku.
00:51:43 Titulky: Marie Luzarová
Česká televize 2014