Rozhovor s Janem Budařem

Jitka Rudolfová tvrdí, že hlavním tématem jejího filmu je posedlost. Čím je hlavně posedlý váš Hynek?

Hynek touží být originální, chce být nejlepší a přitom se bojí, aby nebyl moc komerční, protože být moc komerční, to už možná není nejlepší. Bohužel se v tom dost motá, protože každou chvíli je pro něho komerční a nejlepší něco jiného a z toho usuzuje, že tak to mají i všichni ostatní. To ho dokáže mučit celé hodiny, dny i roky.

Příběh se odehrává v prostředí umělců – a váš hrdina je prototypem talentovaného tvůrce, pro něhož je ovšem tvorba až sebedestruktivní. Má taková tvorba smysl, když umělci přináší spíš pochyby a deprese, než radost z obyčejného života, rodiny?

Já si myslím, že je lepší tvořit s radostí a beze strachu. Někdy se mnou přátelé polemizují (a myslím, že polemizují i s Hynkem), říkají, že trýzeň, pochyby a bolest k umění patří. A jistě to tak pro někoho může být, ale já si přeju být šťastný, veselý, milovaný a milující. Naštěstí už jsem pochopil, že jediný, kdo mi to může zařídit, jsem já sám.

Hynek je pro hlavní hrdinku Milenu příkladem autentického, originálního tvůrce, na rozdíl od režiséra, kterého spíš zajímají peníze a úspěch…. Je tedy Rozkoš nejen o partnerství, přátelství a lásce, ale i o vztahu k umělecké tvorbě?

Může být. Věřím, že každý si v tom filmu najde to své téma, které ho v životě zrovna zaměstnává. Tvořivý a originální ten film rozhodně je.

Váš hrdiny nedokáže vlastně fungovat v osobních a rodinných vztazích – je to kvůli jeho ponoření se do tvorby, nebo i vinou psychické lability?

To bychom si nejdříve museli definovat termín psychická labilita. Je to stav mysli, kdy se člověk často bojí? Kdy se až příliš směje? Kdy nechce vstát z postele a v hlavě mu běhají myšlenky, které říkají: Nic nedokážeš, nic jsi nedokázal, jsi nula, jsi hloupý a navíc vypadáš hůř než Leonardo DiCaprio. Je to psychická labilita? Myslím, že Hynek Valentýn žije vztahy, protože není možné vztahy nežít. Žije je svým velmi originálním způsobem, který možná sám vyhodnocuje jako málo originální. Je totiž posedlý touhou po tom být originální. Možná si myslí, že ho díky tomu budou mít lidi radši.

Rozkoš je hodně o tom, jak odosobněná technika přebírá funkci živé mezilidské komunikace. Jak jste na tom s využíváním mailu a mobilu ve styku s blízkými a přáteli vy?

Dobře. Mám mail i mobil a umím s nimi pracovat. Maily mám dokonce dva! Co mi zatím chybí, je znalost, kdo, jak a kde vyhodnocuje všechna data, která se geometrickou řadou hromadí kdesi v elektronických oblacích.

Co myslíte, nenadržuje Jitka Rudolfová tak trochu ženskému živlu, když vlastně jedinou životaschopnou postavou příběhu je Milena?

Nadržuje. Ale pro mě je to v pořádku. Já si přeji matriarchát.