Velikonoční koncert
Na Velký pátek připravilo brněnské studio České televize koncert jubilejního 10. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby, který probíhá v těchto dnech v Brně, v katedrále sv. Petra a Pavla. Státní filharmonie Brno, Brněnský akademický sborNĚNSKÝ AKADEMICKÝ SBOR, KLÁRA NOVOTNÁ (zpěv), MARIO KOŠIK (dirigent) nastudovali pro festival dvě díla. Na objednávku pro první sezónu činnosti Newyorské filharmonie v novém Lincolnově centru vznikla skladba Francise Poulenca (1899-1961) Sedm responsorií z temnot, nejvážnější a snad nejopravdovější z jeho skladeb, které autora učinily jedním z velkých tvůrců duchovní hudby ve dvacátém století. Zpracovává na liturgické texty Svatého týdne; Poulencova hudba je o lidském utrpení trýznivějším než všechno ostatní, o utrpení, jehož Syn člověka nezůstal ušetřen: o pocitu úzkosti, zrady a opuštěnosti. Po jistotě vítězného vzkříšení, jež je spodním tónem všech velikonočních obřadů, tu není ani stopy a vykupitelská mohutnost utrpení, ať už Spasitelova nebo každé lidské bytosti, je tu jen naznačována - jakoby mimochodem, ale tím přesvědčivěji.Nedlouho před svými padesátinami dokončil Otakar Ostrčil (1879-1935) snad nejvýznamnější skladbu svého nevelkého symfonického odkazu, symfonické variace Křížová cesta. Skladatel, odchovanec Zdeňka Fibicha, byl v té době na vrcholu svého tvůrčího rozletu a jako šéf opery Národního divadla patřil k předním osobnostem české hudební kultury Soustředěná hudební výpověď o posledním a největším utrpení Syna člověka jako Vykupitele vyrůstá z vlastního poznání životních strastí a z přesvědčení o jejich očistném účinu. Řada čtrnácti variací sleduje obřad Křížové cesty, nabízející ve svých čtrnácti zastaveních zamyšlení nad jednotlivými událostmi mezi Kristovým odsouzením a uložením do hrobu, jak je popisují evangelia.