Werckmeisterovy harmonie
Maďarský režisér Béla Tarr patří mezi filmové tvůrce, kteří nenatáčejí své filmy často a přitom vždy vytvářejí náročněji pojatá díla. Asi vůbec není náhodné, že je občas přezdíván "Fellini z předměstí", protože si ve své tvorbě všímá především finančně slabších vrstev společnosti. Takovými bezesporu jsou jeho hrané snímky Zatracení (1998) a sedm a půl hodinové Satanské tango (1994). Divácky náročný je také jeho dosud poslední film nazvaný Werckmeisterovy harmonie. Do malého provinčního městečka, sužovaného v zimě extrémně nízkými teplotami přijíždí cirkus. Jeho velkou atrakcí je tělo velryby uzavřené v obrovském pojízdném karavanu. Z městečka a okolí přicházejí na náměstí stovky mužů nabitých zvědavostí a mrazem vynucenou pasivitou. Když dojde k zákazu cirkusového představení, jejich hněv se promění v ničím neovladatelnou sílu... Film vznikl podle knihy, kterou napsal spisovatel László Krasznahorkai a je vyprávěn očima poněkud prostoduchého mladého pošťáka. Název byl inspirován Andreasem Werckmeisterem, žijícím v sedmnáctém století, jehož teorie o hudební harmonii jsou předmětem přednášky jedné z postav. K vysoké stylizaci příběhu, jenž je jakousi parabolou o moci, mocných a utlačovaných, napomáhají černobíle nasnímané, dlouhé filmové záběry, osobitá poetičnost s prvky balady a mystiky. Režisér Béla Tarr přesvědčuje o jistotě a svém režijním mistrovství (například ve scéně, v níž režisér venkovského divadla s pomocí namol opilých "štamgastů" předvádí oběh Země a Měsíce kolem Slunce pro další návštěvníky místní hospody). Zvláštní pozornost si zaslouží tíživá, melancholická hudba, jejímž autorem je skladatel Mihály Vig. Film vznikal v mezinárodní koprodukci a tři větší herecké party byly svěřeny německým hercům. Úlohu pošťáka Jánose hraje Lars Rudolph, roli politicky ambiciózní Tünde Eszterové ztvárnila známá Hanna Schygullová (Manželství Marie Braunové, Noc ve Varennes, Lea), jejího manžela Györgyho představuje Peter Fitz. Velkou část zbývajících postav vytvořili neherci. Na Maďarském filmovém týdnu v Budapešti v roce 2001 získal film Hlavní cenu a kameraman Gábor Medvigy Zvláštní cenu poroty.