Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga.
Hrají: G. Hawnová, B. Johnson, M. Sacks, W. Atherton, G. Walcott, S. Kanaly, L. Lathamová a další.

Slavný režisér Steven Spielberg sice nemá filmové vzdělání, ale jako úspěšný filmový amatér dostal angažmá v televizním oddělení společnosti Universal, kde vedle jednotlivých epizod několika seriálů (např. Columbo) režíroval tři televizní filmy. První z nich, nazvaný Duel (1971), byl tak dobře přijat, že byl později distribuován v evropských kinech (objevil se i u nás) a upozornil odbornou i diváckou veřejnost na nepřehlédnutelný nový talent. Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob.

Napište nám