Dramaturg Bedřich Ludvík o filmu

Snad ani třetí díl z volného cyklu Oběti, jmenující se Svědek, nepotvrdí obavu novinářky Mirky Spáčilové, že příběhy o obětech zločinů budou stereotypní. Jednak proto, že tým Sovják, Ludvík, Slavík na to myslí, jednak proto, že pokaždé jde o setkání s jiným typem zločinu, a nakonec proto, že každý zlý čin přichází za jiných okolností a naráží na jiného člověka.

Ohlížím-li se za Svědkem, pak musím konstatovat, že na svět přicházel poměrně snadno. Zatímco u jiných dílů jsem nalezl v počítači i šest verzí, u Svědka mám uloženy pouhé tři. Bylo vidět, že Mirkovi Sovjákovi ležel ten „dělnický hrdina“ na srdci. Na mně pak zbylo jen poukazovat na možnosti ještě lepšího zapojení vedlejších figur a domýšlení jejich chování do důsledků. Některé nejdotaženější scény však nepřežily příchod Petra Slavíka. Ten, jako zkušený dokumentarista, citlivě zavnímal reálnost situací a některé scény musely pryč.

Kritické místo přichází vždy, když dojde na obsazování hlavních postav. I když měl v tomto bodu Petr Slavík zatím vždycky šťastnou ruku (Kodet, Janžurová v Přepadení, Brožová, Etzler ve Znásilnění), s Jaromírem Hanzlíkem ji měl snad nejšťastnější. To, jak Jaromír Hanzlík „prožil“ svou figuru, bylo obdivuhodné. Ponořil se tak dokonale do svého úpadku, že ho bezdomovci na Hlavním nádraží přijali mezi sebe.

Svědek je, mimo své palčivé společenské téma, i velká herecká exhibice Jaromíra Hanzlíka. S tím, že volný cyklus Oběti umožní tolika vynikajícím hercům „předvést se“, s tím jsme při koncipování původně sociologicko-společenského cyklu vlastně vůbec nepočítali. Je to něco navíc, něco, co přinesla až kvalita scénářů, v nichž je opravdu co a o čem hrát.

Na závěr bych ještě rád upozornil na exhibici poslední a to hudební – hudba Michala Pavlíčka už potřetí pomáhá vytvořit atmosféru, doplňovat či podtrhávat děj, odlehčovat či akcentovat uzlové okamžiky příběhu. Je jiná než ve dvou předešlých dílech a přece stejná. Dovede se skvěle přizpůsobit tématu, odlišit se jak nástrojově, tak harmonicky a přitom zůstat osobitá, Pavlíčkovská. Klobouček dolů. Už teď se těším na hudbu k dílu Jiný člověk.

O tom, jak citlivých společenských momentů se cyklus Oběti dotýká, nejlépe svědčí fakt, že v průběhu natáčení Svědka, došlo k odhlasování zákona o ochraně svědků. Přesto je i nadále situace člověka, který se rozhodne splnit svou občanskou povinnost a svědčit o okolnostech nějakého zlého činu, velmi složitá. To je dobré vědět. Všichni jsme totiž potencionálními Svědky.

Bedřich Ludvík