Strnadovi
Během 35 let společného soužití jednoho páru se odehraje mnohé: od chvil absolutního porozumění až po dramatické propady. Po většinu času však partneři řeší všem dobře známé běžné starosti a radosti spojené s výchovou dětí, chodem domácnosti nebo třeba podnikáním. A přesně takový život žijí i majitelé prodejny s nábytkem Ivana a Václav Strnadovi, které režisérka Helena Třeštíková v rámci projektu Manželské etudy sleduje se svou kamerou už od roku 1980. Její celovečerní dokumentární film o Strnadových na televizní filmy tohoto cyklu navazuje, především ale ukazuje další překvapivé zvraty, které život manželů a jejich dětí přinesl.
V roce 1980 byla režisérka Helena Třeštíková oslovena Krátkým filmem ke sledování několika manželských párů od momentu jejich svatby po dobu šesti let. V roce 1986 byl dokončen první díl projektu Manželské etudy, který je základem jejího nového celovečerního dokumentu Strnadovi.
Tématem tehdejšího projektu mělo být zkoumání příčin časté rozvodovosti mladých párů. Hlavní hrdinové nového celovečerního snímku Strnadovi, rodiče pěti dětí a majitelé obchodu s nábytkem, spolu však vydrželi nejen do předchozího pokračovaní Manželské etudy po 20 letech, ale i dalších deset let, které z větší části Třeštíková opět poctivě zaznamenala na kameru. Nově sestříhaný příběh Strnadových zahrnující 35 let jejich života.
Režisérka Helena Třeštíková se svou časosběrnou metodou zaujala i ve světě, což potvrdila i Evropská filmová akademie, která v roce 2008 ocenila její časosběrný snímek René jako nejlepší evropský dokument roku. Když se režisérka v letech 1999 až 2005 ke svým hrdinům s kamerou vrátila a vznikly Manželské etudy po 20 letech, Česká televize je odvysílala za velkého diváckého zájmu.
„Vybrat pro filmový tvar právě Strnadovy byla naše společná volba s producenty. Zdálo se nám, že v příběhu této rodiny se zrcadlí několik důležitých témat. Kromě manželských vztahů jsou to vztahy s dětmi, víra ve vlastní schopnosti a odhodlání vzít život do vlastních rukou a podnikat. A také nás zaujala jejich jedinečná schopnost to vše otevřeně a upřímně reflektovat,“ říká režisérka Helena Třeštíková.
Strnadovy si hodně diváků pamatuje už z televizních filmů, možná i proto, že v Čechách není obvyklé mít pět dětí, a také díky tomu, že se hned po změně režimu v roce 1989 vrhli do podnikání a v centru Prahy si otevřeli prodejnu s nábytkem. Ne všechny děti manželů Strnadových však byly ochotné s filmaři spolupracovat, a dokonce i samotní protagonisté se v průběhu natáčení rozhodli spolupráci ukončit.
„U Strnadů byla velká krize po zrušené svatbě dcery a dramatickém konfliktu rodičů. Ivana mi tehdy zavolala, že s natáčením končí. Václav naopak pokračovat chtěl. Asi půldruhého roku jsme se neviděli, emoce se uklidnily, zavolala jsem jim a s dalším natáčením souhlasili. Bylo to krásné opětovné setkání a měla jsem velkou radost, že k sobě zase našli cestu. A že ji našli i k nám,“ dodává Třeštíková.
Třetí etapa natáčení Manželských etud probíhala od roku 2009 a skončila po dlouhých osmi letech až v roce 2017.
Celovečerní dokument Strnadovi vznikl v koprodukci České televize a společnosti Negativ.