00:00:44 Orfeus byl thrácký pěvec,
jehož hudba měla kouzelnou moc.
00:00:48 Ovládl svým zpěvem
a hrou celou přírodu
00:00:50 a vnesl do ní harmonii,
hýbající kameny i srdci zvířat,
00:00:55 která se alespoň na chvíli vzdávala
svého vzájemného nepřátelství.
00:01:00 Motiv Orfea,
v různých výjevech z jeho mýtu,
00:01:03 přetrvává ve výtvarném umění
celá staletí.
00:01:11 V ranném křesťanství
a ve středověku
00:01:13 se Orfeus stal symbolem
a předznamenáním Ježíše Krista.
00:01:17 Divoká zvířata,
zkrocená jeho hrou,
00:01:19 byla interpretována jako lidé,
00:01:21 podléhající různým vášním
a neřestem.
00:01:27 Renesance se vrací
k antickým kořenům
00:01:29 a k mnohostrannému tlumočení
orfeovského mýtu.
00:01:33 Orfeus je chápán jako
patron hudby, poezie a řečnictví,
00:01:37 či jako symbol humanity
nebo dokonce civilizace.
00:01:47 V baroku je ideová interpretace
mýtu už značně potlačená.
00:01:51 Umělci velmi často využívají
motiv Orfea
00:01:53 jen jako možnost
efektní prezentace
00:01:55 bájného pěvce v krajině,
obklopeného zvířaty.
00:02:00 V prvním desetiletí
osmnáctého století
00:02:02 začal svou uměleckou dráhu
00:02:04 pražský malíř
Václav Vavřinec Reiner,
00:02:07 vnuk stavitele
a syn sochaře a řezbáře.
00:02:11 Projevoval se prý jako
mladík ohnivého ducha,
00:02:14 který se účastnil nejedné
pouliční rvačky.
00:02:33 Dnes je jeho jedinou vlastní
podobiznou tento obraz,
00:02:37 který vznikl, spolu s obrazem
jeho choti, Anny Veroniky,
00:02:41 zřejmě u příležitosti
jejich svatby.
00:02:44 Václav Vavřinec Reiner
je dnes známý
00:02:47 především svojí freskařskou
tvorbou,
00:02:50 která zdobí mnohé pražské kostely.
00:03:02 Právě u něj si objednal známý
sběratel Jan Antonín Nostic
00:03:06 obraz Orfea mezi zvířaty,
00:03:08 jenž se měl co nejvíce
blížit obrazu,
00:03:11 který pro jeho otce
Jana Hertvíga
00:03:13 namaloval slavný slezský malíř
Michael Willmann.
00:03:18 V té době byly Nosticové
na vrcholu své mecenášské slávy.
00:03:23 Napodobovat mistry bylo v první
polovině osmnáctého století
00:03:26 možno bez újmy na umělecké cti,
00:03:29 ba naopak, zdařilá díla,
která takto vznikla,
00:03:32 byla vysoce ceněna.
00:03:33 Mladý Reiner navázal
ve svém obraze
00:03:35 na starou ikonografickou tradici
00:03:37 prostřednictvím obsahově shodného
i stylově blízkého
00:03:40 díla Willmannova,
00:03:42 k němuž se přiklonil v koncepci
a detailním provedení.
00:03:49 Václav Vavřinec Reiner
převedl formát obrazu na výškový,
00:03:53 a změnil i úhel pohledu
00:03:55 s vysunutým horizontem
a prohloubeným popředím.
00:04:08 Zvířata si Reiner vybral
a rozmístil podle vlastní vůle.
00:04:11 Barevnou a světelnou vyvážeností
však ctí Willmannovu předlohu.
00:04:15 Zvířata jsou zobrazená
v jakémsi strnutí,
00:04:18 okouzlena Orfeovou hudbou,
00:04:20 která mezi ně vnáší
harmonii a smír.
00:04:26 Zajímavé je pojetí ústřední
postavy obrazu,
00:04:29 samotného Orfea.
00:04:31 Reiner nám ho ukazuje jako
poněkud neohrabaného mladíka,
00:04:35 rozpačitě pózujícího
v předepsané roli,
00:04:38 jenž křečovitě svírá harfu
a hledí strnule na diváka.
00:04:44 V realistickém ladění
této stísněné postavy
00:04:46 zaznívá zřetelně holandský vliv.
00:04:50 Je velice pravděpodobné,
00:04:51 že se v souladu s dobovou módou
jedná o kryptoportrét
00:04:55 některého z členů rodu Nosticů.
00:05:12 Zobrazení jednotlivých zvířat,
00:05:14 stejně jako množství
propracovaných detailů,
00:05:17 ukazují na velikost
malířského umění
00:05:19 tehdy zhruba třicetiletého
umělce,
00:05:22 který byl teprve na začátku
své úspěšné kariéry.
00:05:55 Obraz Orfea se zvířaty,
00:05:56 stejně jako svá ostatní
krajinářská díla,
00:05:59 Reiner nepodepsal,
ani ho nedatoval.
00:06:03 Předpokládaná doba jeho vzniku
je kolem roku 1720.
00:06:07 Do téhož období patří
00:06:08 i jeho další obraz
s alegorickým pozadím,
00:06:11 "Slet ptactva s výrovkou",
00:06:14 který rovněž vznikl
na objednávku Nosticů,
00:06:16 v duchu Willmannovy tvorby.
00:06:21 Tyto dva obrazy tvoří
v Reinerově malířském opusu
00:06:24 zcela ojedinělou enklávu.
00:06:26 Z Nostické obrazárny obě díla
putovala do Národní Galerie.
00:06:35 Motiv Orfea později ztrácí
na popularitě.
00:06:38 V osmnáctém století se v malířství
a plastice střední Evropy
00:06:43 objevuje relativně zřídka,
00:06:45 a v Čechách po Reinerovi
již vůbec.
00:06:50 Větší popularitu nezískal
ani v době osvícenecké.
00:07:06 Jen díky zvláštní shodě okolností,
00:07:08 touze Jana Antonína Nostice
mít obraz ve Willmannově duchu
00:07:12 a ochotě Václava Vavřince Reinera,
00:07:14 stylově vybočit z obvyklého rámce
své tvorby,
00:07:17 můžeme dnes obdivovat dílo,
00:07:19 které je výjimečné jak
svým tématem,
00:07:21 tak i krásou uměleckého ztvárnění.