Následky otřesu
Zemětřesení, které zasáhlo 28. července 1976 čínské milionové průmyslové město Tchang-šan, si vyžádalo přes dvě stě padesát tisíc obětí a je považováno za nejničivější zemětřesení dvacátého století. Na základě této reálné tragédie natočil přední čínský expert na divácké hity Feng Siao-kang výpravné melodrama.
Film sleduje napříč třemi desetiletími příslušníky jedné rodiny, které rozdělila přírodní katastrofa v roce 1976. Po zemětřesení jsou dva sourozenci zasypáni v ruinách domu a jejich matka je okolnostmi donucena rozhodnout, jestli dá při záchraně přednost synovi nebo dceři. Dcera, která je následně prohlášena za mrtvou, nicméně přežije, ale pod tíhou křivdy z matčina rozhodnutí se vydává za sirotka. Je adoptována bezdětným párem záchranářů z řad armády a vyrůstá daleko od svého rodiště. Jenže stejně jako její bratr, který se snaží žít svůj život nezávisle na minulosti, kterou mu neustále klade na srdce přehnaně starostlivá matka, také ona žije ve stínu katastrofy.
Ačkoli se snímek opírá o události roku 1976, ale také o zemětřesení v provincii S'-čchuan z roku 2008, které se stalo iniciací pro natočení filmu, nepřistupuje k těmto tragickým událostem s pompézní senzacechtivostí. Namísto nabízejícího se rámce katastrofického filmu vystavěli tvůrci okolo obou událostí důmyslně se vyvíjející melodramatické vyprávění, které se soustředí na postavy poznamenané tragédií. S ohledem na časový záběr příběhu se vyprávění odehrává na pozadí obrazů ekonomického růstu, kterým Čína prošla za posledních třicet let. Film tak nevyhnutelně obsahuje či naopak opatrně vynechává klíčové historické milníky této doby v souladu s oficiální státní doktrínou. Nicméně nikdy nesklouzne do agitační roviny a zdejší pojetí historie s ohledem na aktuální státní konsensus spíše může divákům odhalit, jak moc je ideologická poplatnost vlastní nejen čínským, ale také soudobým americkým i českým filmům středního proudu.
Následky otřesu vznikaly jako první celovečerní projekt pro kina IMAX realizovaný mimo americkou produkci. Stejně jako předchozí filmy žánrově všestranného režiséra Fenga Siao-kanga, např. válečné melodrama Hrdinové války či romantická komedie If You Are the One, se i tento film stal diváckým hitem roku, navíc dokonce ustanovil nový rekord v návštěvnosti. Současně se dostal do distribuce také v zahraničí. Vedle řady domácích i panasijských výročních cen získal také Cenu diváků na význačném festivalu asijských filmů v italském městě Udine.