Portrét jednoho z našich nejvýznamnějších filmových scenáristů (2000). Režie Z. Zelenka
00:00:01 Byla jsem v Praze.To zrovna dostal výpověď z Barandova.
00:00:06 Že se uživí psaním.Od té doby, myslím už nic nenapsal.
00:00:13 Na klavír jsme musel chodit,což mě nebavilo.
00:00:18 Pak jsem zapomněl noty.Když mě bylo úplně zle,..
00:00:21 ...tak jsem si na ty noty vzpomněl a občas jsem si něco zahrál.
00:00:24 HUDBA.
00:01:27 Tak tady jsem netrefil ani 1 notu. To je hrozný.
00:01:30 STŘELBA ZE SAMOPALU.
00:01:34 Asi ho ovlivnily zážitky z dětství. Je velice citlivý člověk.
00:01:43 Ztratil tatínka,když mu bylo 6 let. Má obrovskou,fotografickou paměť.
00:01:54 Skutečně si pamatuje větší detaily, než maminka.
00:02:03 -Je to zvláštní hra osudu. Toto místo je opravdu osudné.
00:02:09 Tady tatínek napsal rok 1941 u Řečice se syny.
00:02:17 O 4 roky později toto místo určilo i můj osud.
00:02:23 Sem jsem chodil s tatínkem na ryby. 1x chytil štiku,která byla větší,..
00:02:28 ...než jsem byl já. To jsem byl velmi malý.
00:02:32 Tady to všechno začalo i skončilo.
00:02:35 Myslím,že bych psát,nebo něco takového nepotřeboval nikdy dělat.
00:02:40 Tady ještě někde jsou.Tady je 1. Dum dum.Tu dostal do plic,...
00:02:45 ...jako když vydloubnete kávovou lžičkou pod paží.
00:02:50 Člověk vidí,co to muselo být za strašnou řež,...
00:02:53 ...když to po 55 letech ještě zůstalo tady.
00:02:57 Pan řídící mi vzkázal, abych přišla do školy.
00:03:04 To už si lidi klekali.Už byl mrtvý.
00:03:11 Mami,proč sem chodil?
-Byl voják,víš.
00:03:16 Jinak by nás možná osvobodili o 2 dny později.
00:03:19 Možná by přišlo víc lidí o život.
00:03:23 To jsou Dum dum.Stříleli z 2.břehu. To byla řežba.
00:03:31 1.ránu dostal sem,jako když vydloubneš jamku kávovou lžičkou.
00:03:36 Taky střílel,aby nemohli vyhodit můstek do vzduchu.
00:03:40 Když mu došly náboje,urval si kus košile,jako že se vzdává.
00:03:44 A oni ho ....
00:03:46 -Teď přemýšlím,jestli je smrt ... tak strašná,jak se říká.
00:03:50 A smrt v polích možná není 1 nejlehčích,ale je z nejhezčích.
00:03:57 HUDBA.
00:04:11 Od 14 let,kdy jsem šel do Čimelic na školu,...
00:04:15 ...byl můj život spojen s filmem. Mě ještě učili mistři němého filmu.
00:04:21 Takže mou velkou ctižádostí je psát v obrazech.
00:04:27 Začal jsem současnými látkami. Ty narazily tak,že šly do stoupy.
00:04:35 To byly hned první 2 věci,které jsem napsal na začátku 60-tých let.
00:04:40 Tím mě zaháněli stále dál do středověku a do historie.
00:04:44 Ale na tématu nezáleží.
00:04:46 Když člověk popisuje pád Jeruzaléma dobitý Křižáky v 13.století,..
00:04:52 ...je to vždycky svědectví o době, v které ten člověk žil.
00:04:57 Hlavně byly složité zákazy filmů. Podle toho jak se měnily režimy..
00:05:03 ...a vlády ,tak jim poetika mého vyprávění vadila.
00:05:10 Každý kdo se dostane k moci, potřebuje optimismus.
00:05:14 Bojí se tragických příběhů.
00:05:19 Čili když píši na jakékoliv téma, tak je to obraz současné doby.
00:05:24 U Údolí včel nám kritika vytýkala, že jsme se nechali ovlivnit...
00:05:29 ...vpádem vojsk v roce 1968. Film ale vznikl v roce 1967.
00:05:36 ZVUKY BOJE.
00:05:43 Já jsem českých filmů natočil velmi málo.1.byl zastaven ve výrobě.
00:05:50 Po Devátém jménu vznikla ještě Místenka bez návratu.
00:05:54 Pak už jsem jako scénárista nemohl dělat vůbec.
00:05:58 Potom díky Fr.Vláčilovi to byly 2 pohodové roky,...
00:06:03 ...kdy se dalo dělat bez problémů.
00:06:08 HUDBA.
00:06:10 -Dostal jsem nabídku od Fr.Vláčila, že má pěkný scénář od Vl.Körnera.
00:06:16 Že je to o 2 chlapech a odráží určitý svár,který byl i v Körnerovi
00:06:21 Téma,které Körner přinesl,se mi zdálo zajímavé,hluboké,...
00:06:26 ...a v té době aktuální.
00:06:29 Střet mezi přísností v pohledu na svět a na 2.straně projev úcty..
00:06:37 ...svobodě a volnosti, přírodě a lásce.
00:06:42 To střetnutí v té době vůbec nebylo historické.
00:06:47 -Šli s námi také rytíři za plat a ne pro věčné blaženosti.
00:06:51 Chtěli si na jihu najít krásné ženy a bohatství.
00:06:55 Pili na poušti svou moč,proklínali Boha i vlastní matku.
00:07:02 Volám vás.Ve jménu Otce i Ducha i Syna svatého,který nás osvítí...
00:07:12 ...k modlitbám a činům ve službě boží.Zahajuji Velký půst.
00:07:18 -Čím dál víc se mi zdá,že to byl film velice důstojný a silný.
00:07:26 I když v době,kdy měl premieru, se to tak nezdálo.
00:07:30 Ještě stále si lidi pamatovali na film Markéta Lazarová...
00:07:33 ...a ty filmy srovnáli. Samozejmě ve prospěch Markéty.
00:07:37 Říkalo se,že tento film je jaksi z ušetřeného materiálu.
00:07:41 Doba běžela a svár těchto 2 lidských osudů se jevil aktuálnější
00:07:50 Je to film,který,také díky tomu, že je v historických kostýmech,...
00:07:58 ...tak nezestárnul.
00:08:00 -Pros Boha za odpuštění.
-Nic nevidím.
00:08:03 -Lidi se tváří,že jsou unavení historickýma,nebo starýma příběhama
00:08:10 Ale na 2.stranu si rádi vyslechnou příběh,...
00:08:13 ...který má metaforickou,nebo dokonce mýtickou sílu.
00:08:17 Myslím si,že Körner vlastně k těmto podstatám vždy směřoval.
00:08:23 -Pro spásu duše,modli se.
-Pusť psy,Markvarte.
00:08:30 Komedie není můj žánr. To není moje opera.
00:08:40 On nebyl nikdy moc veselý.
00:08:44 Byl stále takový zasmušilý, jako nešťastný.
00:08:53 Já se směji spíš v životě. Proto píši vážné příběhy.
00:08:57 Tam si odbudu ty tragedie,...
00:09:01 ...a pak už je to pro mě záležitost ne veselá,ale směšná.
00:09:06 Moraváci mají jiný přístup k životu.Pro mě je typický Moravák.
00:09:12 Víno je pro mě prostředek komunikace.
00:09:16 Já trávím život vlastně mezi přízraky.
00:09:20 Přízraky myslím to,co si vymyslím.
00:09:24 Já jsem strávil více jak 1/3 života při psaní s fiktivními postavami.
00:09:29 To je vlastně říše duchů.
00:09:31 Když se dostanu mezi živé lidi, kteří mluví a mají tkaničky,...
00:09:34 ...botičky,tak mám takovou radost, že se s nimi musím sdružit.
00:09:39 To nejde rychleji,než přes víno. Franta měl raději rum,já víno.
00:09:45 Oba jsme byli strašně těžko komunikativní lidé.
00:09:51 To bez vína,nebo rumu nešlo.
00:09:55 Pan Vláčil stále říkal, že má kolegu.
00:10:02 Že spolu teď dělají Údolí včel, a že mě s ním musí seznámit.
00:10:07 Pan Vláčil byl narozen v roce 1924, tak jsem si říkala,kolega?
00:10:10 Jak bude ten kolega asi starý? Tak nás dal dohromady.
00:10:15 Markétka se narodila rok a 2 dny po svatbě.
00:10:19 My máme takový velký říjen. Markéta se narodila 14.října,...
00:10:23 Vladimír 12.,12.října jsme se brali a já jsem se narodila 18.10.
00:10:32 -Dcera je pro mě předobraz mnoha dívčích postav ve filmech.
00:10:37 Ulriky v Berhofu,Emilky v Kukačce v temném lese,
00:10:41 Grétka v Ranném životě.
00:10:46 Markéta je pro mě perla, slunce v mém životě.
00:10:51 Jenže slunce zhaslo,jak dcera odešla do Bruselu.
00:10:56 Napřed studovala v Belgii, teď pracuje v Bruselu.
00:11:09 -Vladimír Körner je srovnatelný s takovými autory,...
00:11:13 ...jako byl Vančura, nebo Jaroslav Durych.
00:11:15 Pro někoho je to přirovnání možná příliš smělé.Ale je to autor,...
00:11:20 ...který ve své tvorbě řešil velká témata vztahu dějin a jedince,...
00:11:27 ...chaosu a řádu české národní povahy.
00:11:31 Tím se stával nepohodlným autorem.
00:11:37 Tvořil v dobách, které jeho tvorbě nepřály.
00:11:42 Je to 1 z velmi mála autorů,kteří si po těch 40 let,co on sám tvoří..
00:11:50 ...udrželi souvislost tvárnou i myšlenkovou.
00:12:00 Je to autor,který je stejně zdatný jako scénárista i jako prozaik.
00:12:08 Obvykle to tak nebývá.U Körnera nikdy nepoznáme,...
00:12:14 ...jestli byl dříve scénář, nebo prozaická předloha.
00:12:25 HUDBA+STŘELBA.
00:12:39 Určitě bych těch filmů mohl jmenovat víc.
00:12:42 Údolí včel,Zánik samoty Berhof.
00:12:47 Pro mně stále zůstává nejvýznamnějším filmem,film,který..
00:12:52 ...přinesl nesmírně silné téma, téma poválečného odsunu Němců.
00:12:59 Je to film Fr.Vláčila Adelhaid.
00:13:07 -Když některý film hodně narazil se scénářem,tak jsem napsal novelu.
00:13:12 To bylo u Adelhaid, Zániku samoty Berhof.
00:13:15 A to nějak už připravilo cestu pro schválení filmu.
00:13:19 STŘELBA.
00:13:24 Ty filmy se v Čechách nikdy netrefí do širokého publika.
00:13:29 U kritiky jdou tak středně, většinou spíš propadnou.
00:13:33 Ale jak narazí na mezinárodní publikum,nebo mezinárodní poroty,..
00:13:36 ...na jakémkoliv festivalu, tak okamžitě ten film prorazí.
00:13:41 Nestalo se,aby některý film byl prodán do méně ...
00:13:44 ...jak 10-ti nebo 15-ti zemí.
00:13:49 Já mám 2 kufry kritik. Všechno jsem četla.
00:13:55 Musím to někomu darovat. Nějakému muzeu.
00:14:01 Přeji mu celý život,aby kritiky nebyly moc zlé.
00:14:07 To víte, toho štěstí jsme moc neměli.
00:14:12 HUDBA.
00:14:25 -Pak přišla normalizace.Jedině ve Zlíně se natočila Stříbrná jedle
00:14:29 Ta taky měla pohnutý osud.Ten film, měl zobrazovat poválečnou situaci..
00:14:37 ...a my jsme museli přes 3 noci film přepsat na současnost.
00:14:43 Pak vzali Fr.Vláčila na milost.Mohl dělat film Sirius a další filmy.
00:14:49 Mě nevzali na milost celá 7O léta. Napsal jsem asi 10 scénářů,
00:14:54 ...které se pak natočily až díky Slovákům a Polákům v 80 létech.
00:15:01 Ironie je,že s dětskými filmy jsem měl největší úspěchy.
00:15:09 Dětství je těch prvních 7 let života.
00:15:14 Ty jsou vždycky nejdelší a nejhezčí
00:15:17 Celý svět je znovu objevován po 1. Pak se to už začíná opakovat.
00:15:23 Já měl těch prvních 6 let života velmi idylických.Byla válka,...
00:15:28 ...a v té době byly prázdné lesy, čisté řeky,čistá příroda.
00:15:33 Hospody neměly co čepovat,chlapi byli doma,rodinný život vzkvétal.
00:15:43 Film je nové umění 20.století a s 20.stoletím taky trochu zaniká.
00:15:50 Nastupují zcela jiné techniky a s technikou se bude zrychlovat...
00:15:55 ...i poetika vyprávění,způsob, rychlost tempa.
00:15:59 Pro mě je film 20.století již uzavřenou kapitolou.
00:16:05 A to co přijde dál.Snažím se chytnout dech.
00:16:09 Ve volném čase přemýšlím,jaká bude poetika let příštích.
00:16:14 Možná je to otázka generace, do které se nikdy netrefím.
00:16:19 Zjišťuji,že posluchačům na filosofii,nebo těm co mají...
00:16:24 ... zájem o film,nebo o literaturu, je moje poetika stále blízká.
00:16:29 I přes 1 nebo 2 generace,
00:16:36 S televizí začaly maléry úplně nevinně.Uvedli Údolí včel...
00:16:42 ... v normalizačních letech bez uvedení jmen autorů.
00:16:49 A nakonec cenzurovali konec. Tak jsem je zažaloval.
00:16:53 Abych stáhl žalobu,tak mi navrhli, ať si napíši inscenaci jakou chci.
00:17:00 Tak si vlastně objednali tento velký průšvih.
00:17:04 Inscenace Psí kůže,byla v televizi uvedena jenom 1.
00:17:10 Byla to pro mě taková nezahojená rána.Proto jsem napsal knížku,...
00:17:14 ...která vyšla v 90 letech.
00:17:23 Ani ta kniha nevzbudila nějaký velký ohlas.
00:17:26 Tak na rozloučenou,jsem se rozhodl na výzvu Vinohradského divadla...
00:17:32 ...napsat z toho divadelní hru.
00:17:36 Ta divadelní hra byl pro mě výlet do neznáma.
00:17:42 Před tím jsem k divadlu vztah neměl Ani jsem do divadla moc nechodil.
00:17:48 -Vl.Körner je skutečně 6O-ti letý divadelní začátečník.
00:17:53 Nicméně je to mistr.Pokud ta hra vznikla,je živá a funguje,...
00:18:00 ...tak je to výsledek toho, že je to člověk,který obrazně...
00:18:07 ...myslí,jeho dialog má velký dramatický náboj,...
00:18:12 ..a který píše o 30-ti leté válce, ale je to náš současník.
00:18:19 Je to člověk,který se zajímá o dnešek.
00:18:25 Ta 30-ti letá válka je vlastně záminka k tomu,aby člověk...
00:18:30 ...uvažoval o tom,a za jakou cenu přežít?Jakou cenu má lidský život?
00:18:37 Jakou cenu má víra,lze žít bez víry?A naopak,jaké se staly,...
00:18:43 ...stávají a budou stávat největší zločiny ve jménu víry.
00:18:53 Když se hra zkoušela,tak v divadle byla atmosféra dobrá.
00:18:58 Nevím.Já jsem to bral jako dílo na rozloučenou.
00:19:06 -Pro mě to bylo těžké.Jsem zvyklá na divadlo s barevnými kulisami.
00:19:13 Bylo to zvláštní.Stroj,kulisy. Ale líbilo se mi to.
00:19:20 Matce se líbí všechno, když syn něco stvoří.
00:19:27 Teď už mě baví jediná věc, nicnedělání.Ležet na gauči.
00:19:32 Intrikovat,většinou sám proti sobě, hrát pasiáns.
00:19:36 Koukat z okna jestli bude pršet, nebo jestli už prší.
00:19:40 Tohle hrála nějaká bába v domě na Ořechovce.
00:19:44 A pak z toho dostala mozkovou mrtvici.
00:19:48 HUDBA.
00:20:17 .
„Svědek nebývá tvůrcem velkých dějů, je ale často jejich obětí…“ Tímto výrokem končí dokumentární film o jedné z nejpozoruhodnějších postav naší kulturní scény, o scenáristovi a spisovateli Vladimírovi Körnerovi. Je to výrok, kterým sám sebe V. Körner charakterizoval, sám se označil za pouhého svědka velkých dějinných událostí, který na ně ale ve svém životě mnohokrát doplatil, a to nejen nesmyslnou ztrátou otce dva dny před koncem II. světové války, ale později i nejrůznějšími zákazy své tvůrčí činnosti, ať už v podobě rozmetání sazby románu, či mnoha zákazů realizace scénářů.
Ve spolupráci Ateliérů Bonton Zlín a.s. a České televize tak vznikl dokument o člověku, jehož životní osud se sám o sobě stal symbolickým podobenstvím některých klíčových okamžiků našich novodobých dějin. Vladimír Körner, navzdory pověsti o své obtížné komunikativnosti, vypráví otevřeně nejen o svém soukromí, rodinných vztazích a inspiračních zdrojích, ale zamýšlí se i nad otázkami spojenými např. s vývojem kinematografie, národní povahou, smyslem tvorby, obtížností objektivního hodnocení uměleckého díla apod. Nemalá část tohoto dokumentu je věnována jeho pozoruhodné spolupráci s režisérem Františkem Vláčilem.