Sixtinská kaple a Michelangelo. Japonský dokument
00:00:05 Česká televize uvádí druhou
00:00:08 závěrečnou část japonského dokumentu
00:00:11 POKLADY VATIKÁNU
00:00:20 Sixtinská kaple.
00:00:23 Tato významná církevní stavba
00:00:26 se nachází v komplexu vatikánských muzeí.
00:00:30 Úlohy průvodce se tu občas ujímá samotný papež.
00:00:39 Stropní fresky vyprávějí příběhy ze Starého zákona.
00:00:45 Tady jsou výjevy z knihy Stvoření,
00:00:48 popisující stvoření světa Hospodinem.
00:00:52 Na tomto velebném výjevu s názvem Adamovo stvoření
00:00:56 se vůbec poprvé v dějinách církve objevuje Bůh v lidské podobě.
00:01:01 I Adam.
00:01:02 Postava krásného nahého mladíka
00:01:05 je tu zobrazena bez jakéhokoli ostychu.
00:01:11 Autorem tohoto mimořádného díla je Michelangelo Buonarroti,
00:01:16 umělec, který nikdy neustupoval ze svého přesvědčení
00:01:19 a odmítal sklonit se před mocnými tehdejšího světa.
00:01:28 Vcházíme do Rafaelových síní,
00:01:31 které kdysi využívala papežská kancelář.
00:01:42 Stěny jsou vyzdobeny nádhernými freskami.
00:01:52 Na fresce Athénská škola vidíme všechny mudrce antického Řecka.
00:02:04 Význam díla zdůrazňují postavy dvou nejvýznamnějších filosofů:
00:02:09 Platóna a Aristotela.
00:02:16 Autorem těchto fresek byl Raffaello Sanzio,
00:02:19 který vešel do dějin umění jako Rafael.
00:02:23 Tento neobyčejně nadaný umělec
00:02:26 tu používá moudrost antického Řecka jako symbol autority.
00:02:33 Oba tito mimořádně nadaní umělci
00:02:37 přijeli do Vatikánu počátkem 16. století
00:02:40 na pozvání jednoho z papežů.
00:02:45 216. papež Julius II. provedl řadu odvážných reforem
00:02:50 a pro jeho bojovnost se mu přezdívalo "Zachránce papežství".
00:03:02 Ale proč pozval do Vatikánu ve stejnou dobu
00:03:06 dva tak povahově rozdílné umělce?
00:03:09 Později se ukázalo, že Julius tím sledoval jistý politický cíl.
00:03:17 V papežských muzeích je k vidění množství uměleckých pokladů.
00:03:22 Druhý díl tohoto filmu je věnován Vatikánu 16. století,
00:03:27 a připomene příběh jednoho papeže a dvou geniálních umělců.
00:03:35 ČÁST 2
00:03:37 NÁDHERA RENESANCE: JULIUS II. A DVA GÉNIOVÉ
00:03:48 Bazilika svatého Petra je symbolem Vatikánu.
00:03:52 Její stavbu prosadil v roce 1506 Julius II.,
00:03:56 který současně začal s rekonstrukcí
00:03:59 další významné stavby na území papežského státu,
00:04:03 Sixtinské kaple.
00:04:08 V roce 1508 byly zahájeny práce na obrovských freskách,
00:04:13 které měly předstihnout vše,
00:04:16 co bylo až dosud v církevních stavbách vytvořeno.
00:04:23 Kaple je 21 metrů vysoká, 13 metrů široká a 40 metrů dlouhá.
00:04:37 Po její dostavbě v roce 1483
00:04:41 byly freskami vyzdobeny pouze stěny.
00:04:53 Díky této rytině si můžeme udělat představu,
00:04:56 jak vypadal vnitřek kaple hned po jejím dokončení.
00:05:00 Fresky na bočních stěnách se do dnešních dnů nezměnily.
00:05:07 Strop kaple původně zdobily hvězdy zářící na modré noční obloze.
00:05:13 Julius se však rozhodl
00:05:15 přemalovat je freskami s biblickými výjevy.
00:05:25 Tuto práci svěřil
00:05:28 geniálnímu florentskému sochaři Michelangelovi.
00:05:43 Ve Svatopetrské bazilice je umístěna jedna z jeho soch,
00:05:48 kterou Michelangelo vytvořil už ve svých 25 letech.
00:05:54 Sousoší Pieta zobrazuje truchlící Pannu Marii
00:05:58 s mrtvým Ježíšem na klíně.
00:06:04 Jemná struktura svalů na Ježíšově těle
00:06:08 i záhyby na Mariině rouchu vytesané z mramoru
00:06:11 působí neobyčejně realisticky.
00:06:19 Michelangelo mohl toto dílo vytvořit
00:06:23 pouze díky svým hlubokým znalostem lidské anatomie.
00:06:26 Obdivuhodné je zejména vypracování obrysů svalů
00:06:31 i jemných linií šlach a žil.
00:06:39 Sousoším Piety si Michelangelo získal nehynoucí slávu.
00:06:55 V době, kdy se Julius II. začal zaobírat plány
00:06:59 na obnovu Sixtinské kaple,
00:07:02 byl Michelangelo shodou okolností v Římě,
00:07:04 kde připravoval plány pro papežův náhrobek.
00:07:08 Když si Julius Michelangelovy nákresy prohlédl,
00:07:12 ohromila ho majestátnost rozměrného objektu
00:07:15 zobrazeného v nákresech.
00:07:22 V té chvíli v něm dozrálo rozhodnutí,
00:07:26 že malbou fresek pověří právě Michelangela.
00:07:34 Když se o jeho rozhodnutí dozvěděl Michelangelo,
00:07:38 uprchl z Říma, kde zanechal jen dopis pro přítele.
00:07:43 Vyjadřuje v něm své hluboké zklamání,
00:07:47 že nemůže pokračovat v práci na náhrobku,
00:07:50 a současně oznamuje, že se vrací do Florencie,
00:07:53 aby mohl pokračovat v sochařské tvorbě.
00:08:01 Zaskočený Julius se obrátil dopisem na představitele florentské vlády.
00:08:10 Píše v něm, že se na Michelangela ani v nejmenším nehněvá,
00:08:14 ale žádá Florenťany,
00:08:17 aby Michelangela přesvědčili k návratu do Říma.
00:08:20 Zároveň slíbil, že se k němu bude chovat vlídně.
00:08:27 Upřímná papežova slova Michelangela dojala.
00:08:31 Zastyděl se za své chování a kajícně se vrátil do Říma.
00:08:49 Papežovo rozhodnutí mnozí lidé nechápali.
00:08:54 Podle nich byl nesmysl pověřit sochaře malbou stropních fresek,
00:08:59 jejichž tvorba je krajně obtížná
00:09:02 a vyžaduje značné znalosti a dovednosti.
00:09:07 Michelangelův zázračný renesanční talent
00:09:11 však všechny pochybovače umlčel.
00:09:13 Dá se předpokládat, že své nákresy konzultoval s papežem,
00:09:17 který se jenom utvrdil ve správnosti svého rozhodnutí.
00:09:23 Michelangelo tím potvrdil své všestranné nadání,
00:09:29 a Julius II. prokázal, že umí rozpoznat talent.
00:09:39 Michelangelo začal pracovat na stropních freskách v roce 1508,
00:09:45 zatímco Julius se o rok později
00:09:47 pustil do modernizace vatikánského paláce.
00:09:53 Papež tu měl k dispozici čtyři nevelké síně.
00:09:57 Do paláce často přicházeli zahraniční vyslanci,
00:10:01 a Julius II. je chtěl ohromit okázalou renesanční výzdobou,
00:10:06 která by současně demonstrovala jeho moc.
00:10:17 Tímto nelehkým úkolem pověřil teprve 25letého Rafaela,
00:10:22 který byl v Římě sice téměř neznámý,
00:10:26 ale ve Florencii už proslul nádherným obrazem Panny Marie.
00:10:31 Mladý umělec měl nejprve vyzdobit jednu z menších síní.
00:10:41 Papež ji využíval k důležitým úředním úkonům.
00:10:54 Mimo jiných ji zdobí freska Athénská škola.
00:11:01 Rafael na ní zobrazil všechny mudrce antického Řecka,
00:11:06 hledající pravdu v matematických, filosofických
00:11:09 a přírodovědných zákonitostech.
00:11:12 Uprostřed malby vidíme dva vzrušeně diskutující muže.
00:11:16 Vlevo je Platón, vpravo Aristoteles.
00:11:23 Pod schody zasvěcuje okolostojící do tajů matematiky Euklides.
00:11:32 Ne druhé straně malby je do studia pohroužen
00:11:36 další slavný matematik Pythagoras.
00:11:44 Tady zas Sokrates vysvětluje filosofické poučky
00:11:48 athénskému vojevůdci Alkibiadovi.
00:11:56 Pozadí fresky tvoří právě rozestavěná bazilika svatého Petra.
00:12:23 Michelangelo a Rafael byly dvě zcela protichůdné osobnosti
00:12:29 a papež si je vybral zřejmě záměrně.
00:12:33 Rafael totiž ztělesňoval Juliův sen o harmonii a návratu Zlatého věku,
00:12:40 zatímco z Michelangelových děl čišela autorita.
00:12:50 Uměl vyjádřit vášeň i utrpení lidské duše
00:12:57 a to vše si Julius velmi dobře uvědomoval.
00:13:07 Toto je Sixtinská kaple,
00:13:09 jejíž strop měl Michelangelo vyzdobit freskami.
00:13:15 Pro práci v 21metrové výšce bylo nutné lešení.
00:13:26 Díky zachovaným nákresům si můžeme postup prací zrekonstruovat.
00:13:32 Michelangelo navrhl lešení obloukovitého tvaru.
00:13:41 Jeho nákresy využili i malíři,
00:13:44 kteří byli v roce 1981 pověřeni restaurováním vzácných fresek.
00:13:50 Toto je model lešení.
00:13:58 Obě boční stěny propojil jakýsi most.
00:14:04 Michelangelo využíval při práci posuvnou plošinu.
00:14:16 Takový způsob tvorby byl nesmírně pracný a časově náročný.
00:14:22 Zeptali jsme se soudobých malířů fresek,
00:14:26 jak asi práce v Michelangelově době probíhala.
00:14:30 Nejprve se musela připravit a nanést omítka.
00:14:37 Její povrch musel být co nejhladší.
00:14:45 Dalším krokem bylo přenesení nákresu na omítku.
00:14:50 Do linií nákresu se špendlíkem nadělaly malé otvory.
00:15:04 Takto upravený nákres se pak přiložil na omítku
00:15:09 a štětcem se na něj nanesl černý prach.
00:15:18 Nákres se tak překopíroval do omítky.
00:15:26 Pak přišla na řadu barva.
00:15:35 Vybarvení nákresu muselo proběhnout rychle,
00:15:38 protože na vyschlou omítku by už malba dostatečně "nepřilnula".
00:15:46 Michelangelovi pomáhali omítkáři a kreslíři,
00:15:50 kteří přenášeli nákresy na omítku.
00:16:01 Jako první vznikly fresky
00:16:04 se starozákonními příběhy z knihy Stvoření.
00:16:08 Oddělení světla od temnoty.
00:16:11 Stojící Bůh odtlačuje temnotu, aby uvolnil místo světlu.
00:16:25 Hned vedle je Stvoření Slunce, Měsíce a planet.
00:16:31 Michelangelo použil postavu Stvořitele
00:16:35 na jediném panelu hned dvakrát.
00:16:44 Pravou rukou tvoří Bůh Slunce, levicí Měsíc.
00:16:57 Na levé straně výjevu je Bůh zachycen,
00:17:00 jak po Slunci a Měsíci tvoří živočichy a rostliny.
00:17:04 Některé z nich právě vyrašily v levém dolním rohu.
00:17:21 O práci, kterou Michelangelo a Rafael ve Vatikánu odvedli,
00:17:26 se zmiňuje i kniha
00:17:28 "Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů",
00:17:33 která popisuje uměleckou dráhu renesančních umělců.
00:17:43 V 16. století ji napsal malíř Giorgio Vasari,
00:17:47 jenž zmiňuje i incident, vyvolaný jednoho dne Michelangelem.
00:17:54 Michelangelo si pozval z Florencie několik malířů,
00:17:58 aby mu ukázali, jak se s freskou pracuje.
00:18:02 Výsledky jejich práce však nesplňovaly jeho očekávání,
00:18:06 takže se jednoho rána zavřel v kapli,
00:18:09 veškerou jejich práci odstranil a už je do kaple nepustil.
00:18:13 Všichni se pak museli s hanbou vrátit zpátky do Florencie.
00:18:30 Michelangelo tak zůstal na rozlehlý strop kaple sám.
00:18:42 Pouhých sto metrů od něj mezitím Rafael pracoval
00:18:47 na výzdobě síní papežské kanceláře.
00:18:52 Oba umělci však na sebe jednoho dne narazili
00:18:56 na chodbě Vatikánského paláce.
00:19:01 Rafael, kterého jako vždy doprovázelo několik pomocníků,
00:19:05 prohodil: "Vypadáš tak opuštěně..."
00:19:13 Michelangelo odvětil:
00:19:15 "Zato tebe pořád obklopuje spousta nohsledů.
00:19:19 Vypadáš skoro jako aristokrat."
00:19:25 Za maskou zdvořilosti se však skrývala
00:19:29 jen stěží potlačovaná rivalita.
00:19:36 Rafael často spolupracoval s dalšími lidmi.
00:19:40 Důkazem toho jsou Rafaelovy lodžie ve vatikánských muzeích.
00:19:49 Chodba je normálně veřejnosti nepřístupná,
00:19:53 autoři filmu však získali zvláštní povolení k natáčení.
00:20:00 Strop je vyzdoben 62 výjevy ze Starého a Nového zákona.
00:20:10 Kniha Stvoření pojednává o stvoření Země Bohem.
00:20:19 Na malbě Adama a Evy pojídajících zakázané ovoce
00:20:23 se podíleli i Rafaelovi pomocníci.
00:20:28 Fresky jsou orámovány kopiemi dekorativních
00:20:32 starověkých římských basreliéfů.
00:20:40 Ty podle Rafaelových předloh vyrobili řemeslníci,
00:20:44 pracující v té době v paláci.
00:20:55 V samotné chodbě není ani jediné Rafaelovo dílo.
00:20:59 Ten jenom vybral umělce z nejrůznějších oborů
00:21:03 a pouze řídil jejich práci.
00:21:09 Rafael zapojil do svých aktivit i další umělce.
00:21:15 Podle mě to byla jedna z dalších skvělých stránek jeho osobnosti,
00:21:20 kterou trochu připomínal Andyho Warhola.
00:21:25 Z nezávislých mladých tvůrců vytvořil družiny,
00:21:29 do jejichž práce příliš nezasahoval.
00:21:34 Zasloužil se tak o vznik prvních tvůrčích skupin.
00:21:44 Michelangelo zas po skončení denních prací
00:21:47 studoval antické sochy.
00:21:51 Láokoón byl uštknut hadem a jeho svaly se v agónii napínají.
00:21:58 Michelangelo strávil u tohoto sousoší celé hodiny,
00:22:02 a dokonce neváhal navštívit místo jeho nálezu.
00:22:13 Zdrojem inspirace se mu prý stalo i Belvederské torzo,
00:22:19 postrádající hlavu i končetiny.
00:22:27 Celé dílo je skvěle vyvážené a svaly vypadají velmi realisticky.
00:22:36 Michelangelo si sochu mnohokrát ohmatal
00:22:40 a veškeré vjemy si vrýval hluboko do paměti.
00:22:50 Lehce natočený trup torza a pozvednutá pravá noha
00:22:54 dráždí pozorovatelovu představivost a nutí ho k otázce:
00:22:59 "Co to asi dělá?"
00:23:02 Předobrazem této postavy ze stropu Sixtinské kaple
00:23:06 bylo podle všeho výše zmíněné Belvederské torzo,
00:23:10 protože i ona má trup mírně natočený
00:23:13 a lehce zvednutou levou nohu.
00:23:17 Michelangelo pokryl strop kaple lidskými akty.
00:23:25 Do té doby se nahé lidské tělo nesmělo v kostelech objevit,
00:23:30 takže Michelangelovo dílo muselo mnoho lidí vyvést z míry.
00:23:37 Julius II. ho ale schválil.
00:23:41 Krajina, příroda či perspektiva ho nezajímaly.
00:23:48 Přitahovalo ho pouze lidské tělo,
00:23:52 jehož prostřednictvím vyprávěl příběh.
00:23:57 Právě to bylo jeho pojetí estetiky i filosofie.
00:24:06 Jedné noci, když Michelangelo odešel domů,
00:24:10 vešel do kaple Rafael.
00:24:20 Vasari píše:
00:24:23 Rafael si potichu odemkl dveře,
00:24:25 protože už dávno toužil spatřit Michelangelovy fresky.
00:24:29 Když se k nim bázlivě přiblížil,
00:24:32 otevřel se před ním dosud nepoznaný svět,
00:24:35 protože před jeho očima defiloval bezpočet nahých lidských těl
00:24:40 v nejrůznějších polohách.
00:24:59 Rafaela, který lidské akty téměř nikdy nemaloval,
00:25:03 prý majestátnost scén ohromila.
00:25:20 Po tomto zážitku se Rafael začal věnovat anatomii
00:25:24 a studoval i řeč těla.
00:25:28 Výsledky svých studií pak začlenil i do svého díla.
00:25:38 V jedné z papežových síní najdeme fresku Požár v Borgu.
00:25:43 Její ústřední postavou je papež, hasící pouhým žehnáním požár,
00:25:48 který zachvátil Řím v 9. století.
00:25:55 Úplně nahý muž visí na stěně
00:25:58 a zoufale se snaží uniknout plamenům.
00:26:02 Má velmi svalnaté tělo.
00:26:09 Rafael si dal záležet
00:26:12 i na prokreslení svalstva starce vynášeného z budovy.
00:26:20 Nelze přehlédnout
00:26:23 mimořádně zdůrazněnou muskulaturu postav tohoto díla,
00:26:27 na jehož tvorbě se Rafael aktivně podílel.
00:26:33 Ohromující fyzičnost Michelangelových maleb
00:26:37 se Rafaelovi vryla hluboko do duše.
00:26:42 Rafael si začal uvědomovat,
00:26:45 že navzdory svým nesporným malířským schopnostem
00:26:48 nemůže nikdy dosáhnout Michelangelovy dokonalosti.
00:26:53 "Kdybych začal malovat stejně jako Michelangelo,
00:26:57 byl bych pořád ten druhý.
00:26:59 Proto si musím najít svou vlastní cestu."
00:27:06 Rafael pak došel k následujícímu rozhodnutí:
00:27:11 "Malířství, to není jen zobrazování lidského těla.
00:27:15 Musím přijít s vlastními kompozicemi a ty pak namalovat."
00:27:23 S tímto odhodláním se Rafael pustil do fresky Osvobození sv. Petra,
00:27:29 na níž anděl osvobozuje svatého Petra z římského vězení.
00:27:37 Rafael tu použil úplně nový způsob obrazového vyjádření
00:27:43 spočívající ve využití "světla",
00:27:45 k němuž dospěl metodou pokus - omyl.
00:27:51 Z těla anděla, osvobozujícího svatého Petra,
00:27:55 vychází oslnivá záře,
00:27:58 která se odráží i na helmicích a brněních vojáků.
00:28:03 Jeden z vojáků budí své druhy,
00:28:06 aby je upozornil, že je svatý Petr volný.
00:28:11 Na jeho brnění se odráží
00:28:14 i světlo pochodně, kterou drží v ruce.
00:28:17 Právě tím je toto dílo významné.
00:28:24 Tímto dílem a úplně novou technikou využití světla
00:28:28 vyvrcholilo období Rafaelova hledání.
00:28:40 Hned nato vytvořil v rychlém sledu za sebou devět mistrovských fresek.
00:28:50 Tím zaplnil Juliovy sině
00:28:53 nejskvělejšími renesančními malbami své doby
00:28:57 a dokonale splnil svůj úkol.
00:29:03 Athénská škola byla jednou z prvních maleb,
00:29:08 kterou Rafael pro papeže vytvořil. Později se k ní ale vrátil,
00:29:12 aby na ni přimaloval ještě jednu postavu.
00:29:17 Toto je Rafaelův autentický nákres Athénské školy.
00:29:26 Vidíme, že místo pod schody je prázdné.
00:29:36 Na konečné verzi malby však na posledním schodě sedí muž.
00:29:42 Je to Michelangelo.
00:29:49 Rafael tím chtěl vyjádřit svůj vděk Michelangelovi,
00:29:54 který ho v podstatě donutil
00:29:57 k nalezení vlastního způsobu obrazového vyjadřovaní.
00:30:08 Stropní fresky Sixtinské kaple byly dokončeny v listopadu 1512.
00:30:18 Do kaple začali okamžitě proudit návštěvníci nejen z Itálie,
00:30:23 ale z celé Evropy,
00:30:25 kteří toužili fresky spatřit na vlastní oči.
00:30:29 Tak obrovskou plochu vyzdobenou freskami dosud nikdo nespatřil.
00:30:50 Freska Stvoření Adamovo vypráví příběh stvoření lidstva Bohem,
00:30:57 který po světle a rostlinách stvořil i člověka.
00:31:04 Bůh obklopený anděly právě Adamovi vdechuje život.
00:31:09 Postava ležícího Adama je úplně uvolněná,
00:31:13 beze známky jakéhokoli svalového napětí.
00:31:17 Zatímco na malbách z předchozí doby
00:31:20 se v tvářích lidí zračí při pohledu na Boha bázeň a úcta,
00:31:25 postavy na této fresce jsou zobrazeny tak,
00:31:28 jakoby si byly rovny.
00:31:30 Tady jde o opravdové vyjádření renesančních ideálů.
00:31:36 Příběh pokračuje freskou Prvotní hřích,
00:31:40 na které Bůh vyhání provinilce z Rajské zahrady.
00:31:46 Adam s Evou porušili slib daný Bohu a ochutnali zakázané ovoce.
00:31:55 Za svůj čin byli Bohem vyhnáni z Ráje.
00:32:02 Adam je vlevo, Eva vpravo.
00:32:08 Jejich pokřivené tváře mají nehezký výraz.
00:32:17 Tradiční náboženské obrazy
00:32:19 představovaly v nepěkném světle pouze Evu,
00:32:22 která ovoce utrhla a ochutnala jako první.
00:32:26 Tato freska však divákovi říká,
00:32:29 že nečestného jednání jsou schopné ženy i muži.
00:32:37 Freska Potopa zase zobrazuje zoufalé lidi
00:32:42 prchající před valící se vodou.
00:32:48 V porovnání s lidmi v popředí,
00:32:50 kteří se ze všech sil snaží dostat na pahorek,
00:32:54 je archa v pozadí mnohem menší.
00:32:57 Ve tvářích lidí, kteří nakonec stanuli na pahorku,
00:33:01 se zračí obrovská úleva.
00:33:09 Muž v malé loďce shazuje do vody nešťastníky,
00:33:14 kteří se pokoušejí vylézt na palubu.
00:33:16 Freska jasně ukazuje lidské sobectví.
00:33:27 Renesanční malby představují podobu lidí i jejich pocity
00:33:31 bez jakéhokoli přikrášlování.
00:33:35 Na stropních freskách v Sixtinské kapli
00:33:39 se Michelangelovi podařilo zvěčnit lidskou krásu i špatnost
00:33:43 v té nejryzejší podobě.
00:33:46 Stropní fresky v Sixtinské kapli jsou naším nebem,
00:33:51 odkud nás nikdo neodežene.
00:33:53 Pro běžného věřícího bylo nebe něčím nedosažitelným,
00:33:58 protože církev mu je vždy líčila jako absolutně dokonalý svět,
00:34:03 jemuž se běžný člověk nemůže ani přiblížit.
00:34:09 Naproti tomu na nebi v Sixtinské kapli najdeme prvky,
00:34:13 které se velmi blíží našemu každodennímu životu.
00:34:30 Prostřednictvím dvou renesančních géniů,
00:34:33 jimiž Michelangelo a Rafael bezesporu byli,
00:34:36 chtěl Julius II. ukázat světu slávu i velikost Vatikánu.
00:34:41 A výsledek předčil jeho očekávání.
00:34:53 V únoru 1513,
00:34:55 tedy pouhé tři měsíce po dokončení stropních fresek,
00:34:59 však Julius II. umírá.
00:35:09 Vzhledem k tomu, že si Rafaela vybral samotný papež,
00:35:14 měl ve Vatikánu natolik pevné postavení,
00:35:17 že mohl pokračovat v práci i po Juliově smrti.
00:35:27 Ve vatikánských muzeích je vystaveno dílo,
00:35:31 které si u Rafaela objednal jeden z kardinálů.
00:35:40 Jedná se o obraz Proměnění Páně.
00:35:44 Kristus je na něm zobrazen na vrcholku hory,
00:35:48 jak před zraky svých učedníků vykonává zázrak.
00:35:56 V pravém dolním rohu vidíme matku
00:35:59 prosící za uzdravení svého nemocného syna.
00:36:05 Její žádosti naslouchají apoštolové.
00:36:13 Jeden z nich ukazuje na Krista na vrcholu hory.
00:36:20 Z Kristova těla vychází záře, symbolizující jeho lásku k lidem.
00:36:28 Kristus má ve tváři vznešený výraz plný něhy.
00:36:43 Tato malba, na níž Rafael pracoval sám, bez pomocníků,
00:36:48 je považována za jeho nejkrásnější dílo.
00:36:58 Rafael měl jako papežův dvorní malíř
00:37:01 pevné postavení, které si stále upevňoval.
00:37:07 V roce 1520 však náhle onemocněl a ve věku nedožitých 36 let zemřel.
00:37:15 Z Rafaelovy smrti byli zdrceni i jeho asistenti,
00:37:20 kteří položili obraz Proměnění Páně na jeho rakev.
00:37:28 Michelangelo se po smrti Julia II. vrátil do rodné Florencie,
00:37:33 kde pokračoval v sochařské práci.
00:37:38 V roce 1527 však ve Florencii vypuklo povstání
00:37:42 proti vládě Medicejských.
00:37:46 K Florencii přitáhlo papežské vojsko, které město oblehlo.
00:37:59 Michelangelo stál na straně Florenťanů.
00:38:06 Ale v obavách o život se ukryl v kryptě kostela.
00:38:18 Na zdech krypty se dochovaly jeho kresby,
00:38:22 které jsou cenným svědectvím doby.
00:38:29 Michelangelo na jedné straně litoval,
00:38:32 že se nechal zatáhnout do převratných změn...
00:38:35 Ale současně se styděl za svou zbabělost...
00:38:51 V temnotě kostelního sklepení
00:38:54 Michelangelo vzpomínal na dny strávené ve Vatikánu,
00:38:58 kdy se mohl cele oddávat své tvorbě,
00:39:01 a kvůli svému slabošskému chování upadal do depresí.
00:39:12 Jeho osud však změnily až další nepokoje.
00:39:17 Náboženské reformy,
00:39:20 inspirované Martinem Lutherem a dalšími církevními reformátory,
00:39:24 se počátkem 16. století šířily Evropou jako lavina.
00:39:28 Reformátoři ve svých kázáních
00:39:31 kritizovali zkaženost katolické církve,
00:39:34 požadovali návrat k původnímu Ježíšovu učení
00:39:37 a odmítali autoritu Vatikánu.
00:39:42 Papež Pavel III. se však v roce 1535
00:39:46 rozhodl ukázat světu svou moc.
00:39:52 Současně chtěl vyslat všem pochybovačům jasné poselství.
00:40:10 Tím měla být impozantní nástěnná freska v Sixtinské kapli,
00:40:15 která měla překonat všechna dosavadní výtvarná díla.
00:40:21 Jejím autorem měl být opět Michelangelo.
00:40:32 Je zachován dopis, který papež Michelandgelovi poslal.
00:40:39 V jeho úvodu nadšeně vychvaluje Michelangelovu práci,
00:40:44 a poté se na něj obrací s naléhavou prosbou
00:40:47 o namalování fresky Posledního soudu
00:40:51 na oltářní stěnu Sixtinské kaple.
00:40:55 Michelangelo neváhal a okamžitě se vydal na cestu.
00:41:05 V té době mu už bylo 61 let,
00:41:09 a od dokončení stropních fresek v Sixtinské kapli
00:41:13 uplynulo celých 23 let.
00:41:22 Michelangelo se celý život soužil a trápil,
00:41:27 a freska Posledního soudu
00:41:29 je jakýmsi účtováním s jeho dosavadním životem.
00:41:33 Vynaložil obrovské úsilí,
00:41:36 aby do malby převedl veškeré emoce tryskající z jeho nitra.
00:41:45 Po šestileté usilovné práci byl konečně hotov.
00:41:58 Freska je se svými 14,5 m výšky a 13 m šířky
00:42:04 největší oltářní malbou na světě. Lze na ní napočítat 400 postav.
00:42:13 Freska zobrazuje Kristův návrat, předznamenávající konec světa.
00:42:19 Mrtví vstávají z hrobů, aby Kristus mohl rozhodnout,
00:42:23 zda je čeká věčná blaženost nebo zatracení.
00:42:28 Ústředním bodem malby je Kristus
00:42:31 vynášející se vztyčenou pravicí svá neodvolatelná rozhodnutí.
00:42:43 Všichni tito lidé čekají na Kristův ortel.
00:42:57 V horní části malby
00:42:59 provázejí andělé šťastlivce, které Kristus poslal do nebe.
00:43:09 Malba Posledního soudu je jasným poselstvím,
00:43:14 že o osudu každého z nás se rozhodne až na konci světa.
00:43:18 Současně naznačuje, že do nebe se dostanou jen vyvolení.
00:43:28 Tito andělé čtou jmenný seznam
00:43:32 sestavený podle Kristových rozhodnutí.
00:43:38 Zajímavé je, že seznam zatracenců je
00:43:41 ve srovnání se seznamem vyvolených dvojnásobně velký.
00:43:54 Satan sráží do pekel zatracence,
00:43:58 kteří se odmítají smířit se svým osudem.
00:44:01 V jeho tváři se zračí zuřivost a krutost.
00:44:11 O hrůzách posledního soudu svědčí i zaťaté pěsti andělů.
00:44:18 Tato malba sděluje všem náboženským reformátorům,
00:44:22 že lidé, kteří se otočí k církvi zády, budou zatraceni.
00:44:31 Michelangelo vtělil do tohoto díla i svůj vlastní náboženský postoj.
00:44:41 Ze strnulých tváří světců hledících na Krista
00:44:46 lze vyčíst napětí a hrůzu.
00:45:01 Panna Maria po Kristově boku
00:45:04 je tvrdostí synových rozhodnutí natolik vyděšena,
00:45:08 že na něj nedokáže ani pohlédnout a raději odvrací tvář.
00:45:14 Celá malba je přímo prodchnuta hrůzou a strachem.
00:45:30 Michelangelo na ní namaloval i sám sebe
00:45:34 jako jednoho ze zatracených.
00:45:40 Stažená lidská kůže nese nepochybně jeho tvář.
00:45:45 Michelangelo tím naznačuje,
00:45:48 že duše je odsouzena k věčnému bloudění.
00:45:57 Michelangelo pečlivě studoval výrazy lidských tváří.
00:46:02 Na základě vlastních celoživotních zkušeností
00:46:05 byl přesvědčen,
00:46:08 že potlačování negativních emocí patří k lidské přirozenosti.
00:46:14 Toto mistrovské dílo daleko přesahuje hranice renesance,
00:46:19 která kladla důraz na humanismus
00:46:22 a byla předehrou k novému věku lidstva.
00:46:28 Po dokončení fresky
00:46:31 se Michelangelo vrhl do práce na dalších projektech,
00:46:34 včetně plánů na kupoli Svatopetrské baziliky.
00:46:39 Zemřel ve věku 89 let.
00:46:48 Pomalu končila i éra renesance,
00:46:51 která tak významně změnila myšlení a duši středověkého člověka,
00:46:56 a otevřela bránu novému věku lidstva.
00:47:01 Renesance se nepodvolila žádné síle a stala se předehrou novověku.
00:47:11 Velkou zásluhu na tom měl i Julius II.,
00:47:15 zatímco Rafael s Michelangelem
00:47:18 přispěli ke zhmotnění jeho představ.
00:47:25 Velmi progresivní renesanční myšlenky
00:47:28 o nezávislosti a svobodě člověka před tváří Boha
00:47:33 dosáhly v Itálii svého vrcholu především díky velkým umělcům.
00:47:44 Renesanci tak můžeme právem považovat
00:47:49 za počátek moderního věku lidstva.
00:47:58 Ve vatikánských muzeích
00:48:01 dnes můžeme potkat návštěvníky z nejrůznějších zemí a kultur.
00:48:06 Obdivují díla,
00:48:09 za jejichž vznik vděčíme renesančním papežům a umělcům.
00:48:14 Tyto umělecké skvosty
00:48:16 jsou v každé době nesmrtelnou výpovědí o stavu lidstva.
00:48:21 Svým způsobem tak vypovídají i o nás.
00:48:57 Titulky: Marie Luzarová Česká televize 2012
Úlohy průvodce v Sixtinské kapli se někdy ujímá samotný papež. Stropní fresky vyprávějí příběhy ze Starého zákona. Jsou to výjevy, popisující stvoření světa Hospodinem. Na velebném výjevu s názvem Adamovo stvoření se vůbec poprvé v dějinách církve objevuje Bůh v lidské podobě. Postava nahého mladíka je tu zobrazena bez jakéhokoliv ostychu. Autorem tohoto mimořádného díla je Michelangelo Buonarotti, umělec, který nikdy neustupoval ze svého přesvědčení a odmítal se sklonit před mocnými tehdejšího světa. Autorem některých fresek na stěnách je Rafael, který z nezávislých mladých tvůrců vytvořil družiny, do jejichž práce nezasahoval. Zasloužil se tak o vznik prvních tvůrčích skupin. Michelangelo zase po skončení denních prací studoval antické sochy.