O závodním Masarykově okruhu a českém snu o vítězství (2011). Režie J. Střecha

Technické muzeum v Brně má ve svých sbírkách patník. Stával v Ostrovačicích u Brna. Zdejší proslulé zatáčky byly součástí Masarykova okruhu, na kterém se jezdila Velká cena Československa. Patřila k největším automobilovým závodům předválečné Evropy, a tak se kolem patníku řítily legendy. Nuvolari, Caracciola a taky Chiron, který se díky třem vítězstvím stal v Československu synonymem rychlosti. Na konci 30. let už Chiron neměl šanci. Na okruzích dominovaly týmy Mercedesu a Auto Unionu, součást propagandy Třetí říše.

Oněch sedm legendárních let bylo i obdobím, po které trval sen o vítězi v československých barvách.

Po válce to jeden rok vypadalo, že vše bude jako dřív. V roce 1949 zvítězil v Brně Angličan Whitehead na Ferrari a úsek slavných zatáček v Ostrovačicích byl tehdy zrušen. V padesátých letech vše, co připomínalo první republiku, muselo postupně zmizet. Masarykův okruh přestal být Masarykovým okruhem a místo Velkých cen formule 1 se tu jezdil motocyklový Závod družby národů. Mezi hvězdy motocyklového sportu patřila i česká jména: Šťastný, Havel, Jawa. Dnes je to neuvěřitelná a skoro zapomenutá historie. Zbyl jen sen o jezdci s českou trikolórou na čele startovního pole.

Tvůrci tohoto dílu

  • průvodce pořadem: Václav Žmolík
  • střih: Vladimíra Wildová
  • zvuk: Jan Štorek, Jan Šléška
  • kamera: Filip Havelka
  • scénář a režie: Jiří Střecha
Stopáž26 minut
Rok výroby 2011
 ST