Mnoho evropských zemí v rámci EU se definuje jako křesťanský stát. Jak je to doopravdy? Francouzský dokument
00:00:03 Na stožáru vlaje vlajka Evropské unie.
00:00:06 Napadlo vás někdy, co znamená těch 12 hvězd v modrém poli?
00:00:11 Hádali byste, že se vztahují ke dvanácti zakládajícím zemím?
00:00:16 V tom případě se mýlíte!
00:00:21 Píše se rok 1950. Rada Evropy vypisuje soutěž na návrh vlajky.
00:00:26 Nápadů se sešla stovka: Precizní kresby i nahrubo načrtnuté
00:00:32 skici, složité i jednoduché znaky.
00:00:37 Návrhy se shromažďovaly u tehdejšího ředitele
00:00:40 tiskového odboru Rady Evropy, Paula Lévyho.
00:00:43 5 let poté Rada Evropy vybírá jako svůj symbol 12 žlutých hvězd
00:00:47 na modrém podkladu. Nepředstavují však počet zakládajících členů,
00:00:52 mají duchovní rozměr.
00:00:56 Dvanáctka je symbolické číslo: je 12 znamení zvěrokruhu,
00:01:00 12 úkolů Herkulových, 12 apoštolů, 12 Jákobových synů,
00:01:06 den má 12 hodin, rok 12 měsíců. Dvanáctka je dokonalá!
00:01:16 Těch 12 hvězd v modrém poli, na modrém západním nebi,
00:01:19 je mariánským symbolem.
00:01:22 Tvůrce návrhu se shlédl v Panně Marii, ve Zjevení svatého Jana:
00:01:29 "A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem,
00:01:33 s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy."
00:01:48 V roce 1986 se však na křesťanský původ vlajky
00:01:53 přijaté unijní dvanáctkou pozapomnělo.
00:01:57 Naopak se připomínají hvězdy na americké státní vlajce.
00:02:02 Křesťanská symbolika návrhu není ani v učebnicích občanské výchovy
00:02:06 v sekulární Francii.
00:02:11 Zato pro některé kandidátské země z východní Evropy
00:02:14 byla křesťanská symbolika více než přitažlivá.
00:02:17 Například pro Polsko, kde komunistickou ideologii
00:02:20 nahradilo náboženství.
00:02:24 Evropu tedy na počátku reprezentoval křesťanský symbol.
00:02:36 Je příběh vlajky anekdotický? Ne tak docela.
00:02:40 Rozhodně ne ve chvíli, kdy se přezkoumávají otázky víry.
00:02:44 V okamžiku, kdy převážně muslimské Turecko klepe na dveře Unie,
00:02:48 kdy islamisté prakticky po celé Evropě otevřeně hájí právo šaría,
00:02:53 kdy Vatikán prosazuje reformu odluky státu a církví.
00:02:57 Otázka "Čí je Evropa?" je právě teď nanejvýš aktuální
00:03:01 a výbušnější než kdykoli předtím.
00:03:27 A tato otázka stála i na počátku jedné bitvy.
00:03:31 Vzpomínáte? Píše se rok 2002.
00:03:37 Evropa hledá identitu a její představitelé pracují na ústavě.
00:03:41 Je vytvořena skupina vedená Valeri Gisquardem d Estaingem.
00:03:46 Cílem je vymezit a definovat Evropu budoucnosti.
00:03:50 Od samého počátku diskuse se hlasitě ozývají politické strany
00:03:53 křesťanské tradice. Požadují, aby "křesťanské dědictví" Evropy
00:03:58 bylo zakotveno i v preambuli ústavy.
00:04:00 Vášnivou debatu odstartovalo vystoupení poslance
00:04:04 německých konzervativců Bernda Posselta.
00:04:07 Evropa má židovsko-křesťanské kořeny, to nemůže popřít
00:04:10 ani marxista.
00:04:17 A když se Evropa odvrátí od Boha, od křesťanství a od judaismu,
00:04:22 přesekne si vlastní kořeny. A utopí se v materialismu.
00:04:27 Takové prohlášení je neakceptovatelné
00:04:30 pro zástupce evropských demokratů a socialistů,
00:04:33 například pro belgickou poslankyni Veronique De Keyserovou.
00:04:40 Co je v sázce? Jakou věc bráníme? V katolických zemích Evropské unie
00:04:44 nemají ženy právo na interrupci, v některých zemích Evropské unie
00:04:48 není možné se rozvádět. Nemají tam práva jako v jiných částech Evropy.
00:04:52 Máme snad žít ve společnosti, ve které vás odsoudí za rozvod,
00:04:56 kde žena spáchá smrtelný hřích, když jde na přerušení těhotenství,
00:05:00 protože se ocitla v neřešitelné situaci?
00:05:04 Takže tyhle zásadní otázky jsou v sázce. A věda, darwinismus?
00:05:14 Na jedné straně sekulární levice, na druhé křesťanská konzervativní
00:05:17 pravice. Dva pohledy na Evropu.
00:05:22 Je rozdíl, když si myslíte, že člověk je pouhým shlukem buněk,
00:05:28 a tím, když věříte jako já, že člověka stvořil Bůh.
00:05:33 Život je svatý, nikdo nemá právo zničit to, co Bůh stvořil.
00:05:38 Tohle jsou dva naprosto odlišné náhledy na práva člověka.
00:05:42 Dříve se politika točila kolem technických věcí, kolem ekonomiky,
00:05:46 dnes se zabývá základními otázkami. Středobodem debaty je víra,
00:05:52 náboženské přesvědčení.
00:06:00 Němci na tom nevidí nic špatného, Boha připomíná i jejich ústava,
00:06:04 zvaná Základní zákon.
00:06:07 Nepřípustná je však pro přívržence laicité, kteří požadují oddělení
00:06:11 státu a církve v čele s Francií.
00:06:14 Ta vykázala církev z veřejného prostoru už před více než stoletím.
00:06:18 Postoje laicité hájí také praktikující katolík a poslanec
00:06:21 Evropského parlamentu Francois Bayrou.
00:06:26 Náboženství je jako nitroglycerin. Ať máte k náboženství kladný vztah,
00:06:33 nebo je odmítáte, znamená to svár duše.
00:06:39 A miliony lidí jsou ochotny umřít za to, aby ti druzí respektovali
00:06:45 jejich víru.
00:06:49 Debata se brzy vyostřila.
00:06:52 Rozbušku zapálili konzervativní poslanci, kteří žádali, aby byla
00:06:55 do ústavy vložena poznámka o "křesťanských kořenech Evropy".
00:07:01 Církevní skupiny vedly dlouhé týdny zákulisní jednání.
00:07:04 Přímo se jich účastnil také Bernd Posselt, který vzpomíná:
00:07:12 Poslanci z řad židovské komunity a z řad muslimů prosazovali,
00:07:17 aby byla v ústavě zmínka o Bohu, tak jak je to v německé ústavě.
00:07:23 Ale s tím nesouhlasili zástupci křesťanských stran a navrhli,
00:07:27 aby se objevila spíš zmínka o křesťanských kořenech Evropy.
00:07:36 A s tím už nesouhlasili židé ani muslimové.
00:07:45 Řekli, že se cítí vyloučeni, přičemž předtím byli ochotni
00:07:49 připustit daleko důraznější formulaci - totiž prosazovat
00:07:53 odvolání se na Boha.
00:07:56 A tak jsme navrhli ty "židovsko-křesťanské kořeny",
00:08:00 ale s tím jsme narazili u muslimů, kteří byli proti.
00:08:03 A časem se z toho vyvinul spor.
00:08:09 Zastánci sekularizace se nevzdávají.
00:08:12 Rozprava se ocitá ve slepé uličce.
00:08:15 Francouzi, mimo jiné i Francois Bayrou vyslovují jasně svůj názor.
00:08:21 Zákon se nemá zabývat minulostí. To je záležitost historiků,
00:08:26 to je záležitost svědomí. Víte, zákony, když se začnou
00:08:31 zabývat historií, je na nás říct, od toho ruce pryč!
00:08:36 A když se státní moc hodlá zabývat vírou, je opět na nás říct,
00:08:40 do toho se nemáte co plést.
00:08:44 Nakonec se přistoupilo na kompromis:
00:08:47 v ústavě se "křesťanské kořeny" nezmíní. Bude v ní odkaz
00:08:51 na "náboženské, duchovní a humanistické dědictví" Evropy.
00:08:55 Poslanci křesťanských stran však neskládají zbraně.
00:09:02 Pane předsedo, mrzí mě, že náš doplňující návrh
00:09:05 týkající se zmínky o židovsko-křesťanských základech
00:09:08 Evropy nebyl přijat. Promiňte, ale je to chyba,
00:09:12 když pokládáte jednání o smlouvě za ukončená. Skutečně se domníváte,
00:09:17 že ji přijme všech 25 zemí a že se neozvou?
00:09:21 Prostudují ji a my doufáme, že zmínka
00:09:24 o "židovsko-křesťanských kořenech" se objeví v preambuli ústavy.
00:09:33 Myslím, že to, aby Evropa byla zase o něco blíž křesťanství,
00:09:37 tím pádem blíž člověku, je důležitější než nějaký papír.
00:09:41 Podle mého je diskuse teprve na začátku a cítím,
00:09:45 že víc a víc Evropanů se hlásí ke křesťanskému dědictví.
00:09:53 Tuhle bitvu vyhráli zastánci sekularizace.
00:09:56 Ale válka není zdaleka dovedena k vítěznému konci. Co na to Evropa?
00:10:02 Je prvorozenou dcerou církve anebo dědičkou republiky?
00:10:06 Váhá, nevybrala si.
00:10:10 Září 2008. Elysejský palác.
00:10:14 Kancelář prezidenta se blýskne. Ministři, pozor!
00:10:21 Přehlídka známých tváří z intelektuálních kruhů,
00:10:25 defilé církevních hodnostářů.
00:10:28 Pro koho se republika strojí do svátečního?
00:10:36 Pro hlavu Vatikánu, papeže Benedikta XVI.
00:10:43 Jsme svědky setkání vrcholných představitelů dvou států?
00:10:46 Ne tak úplně.
00:10:48 Nicolas Sarkozy již nějakou dobu ujišťuje, jak důležité místo
00:10:52 zaujímá v jeho životě víra. Před necelým rokem navštívil Řím.
00:10:56 Poslechněme si, co prohlásil francouzský prezident u papeže.
00:11:01 Francie má křesťanské kořeny.
00:11:04 Když tyto kořeny vytrhneme, odejmeme smysl, oslabíme tmel
00:11:08 národní identity a ještě víc nahlodáme vztahy ve společnosti,
00:11:12 které potřebují symboly paměti.
00:11:23 Do Elysejského paláce byl pozván i spisovatel a novinář
00:11:26 Denis Tillinac, velký zastánce křesťanských hodnot.
00:11:29 Pochází z Corése jako Jacques Chirac a je velkým přítelem
00:11:33 bývalého prezidenta. Nyní pracuje pro Nicolase Sarkozyho.
00:11:37 Sarkozy má svoje kladné i záporné stránky, Sarkozy ale vytrhuje
00:11:42 z letargie váhavé a ty, kteří nevědí.
00:11:46 A když vyslovil názor, že křesťanské kořeny nelze popřít,
00:11:50 byl jsem jednoduše nadšený.
00:11:53 Poprvé od počátků 5. republiky vrací prezident do hry
00:11:57 veřejnou debatu na téma náboženství.
00:12:00 Je v tom politický kalkul? Záliba v kontroverzi?
00:12:03 Nicolas Sarkozy si rýpne do učitelů, a ti přece symbolizují
00:12:06 sekularizaci.
00:12:08 Podívejme se na prezidentův projev, který přednesl ve Vatikánu.
00:12:12 Nikdo nevysvětlí lépe rozdíl mezi dobrem a zlem než kněz,
00:12:17 učitel nenahradí kněze nebo pastora.
00:12:22 -Pro věřícího člověka je Bůh na prvním místě,
00:12:26 stojí nad politikou, nad společností, je nad vším.
00:12:30 Zaznělo to před časem právě od Sarkozyho, v řeči,
00:12:33 kterou vítal v Elysejském paláci Benedikta XVI.
00:12:39 Víra je srdci drahá, v srdci hluboce uložená,
00:12:45 a politika, potažmo ten, kdo řídí společnost, ji musí brát v úvahu.
00:12:53 To je vrchol! Prezident se hlásí se ke křesťanským kořenům
00:12:57 přímo v kolébce sekulární části Evropy.
00:13:00 Je Sarkozy trójským koněm Vatikánu nebo strážcem historické pravdy?
00:13:05 Velká část francouzské společnosti vyjadřuje nespokojenost s cestou
00:13:09 Benedikta XVI. Slyšet je ale i nejstarší "dceru církve".
00:13:23 Lurdy, druhá papežova zastávka ve Francii.
00:13:26 K oslavě 150. výročí zjevení Panny Marie se tu sešly
00:13:30 desítky tisíc věřících.
00:13:36 Křesťané z různých koutů Evropy mají příležitost ujistit se
00:13:40 o společné historii. Pomáhá jim v tom i Benedikt XVI.
00:13:44 A ne náhodou. Papež si zvolil jméno Benedikt záměrně.
00:13:53 Svatý Benedikt položil základy mnišským řádům.
00:13:57 To bylo papežovu srdci blízké.
00:14:01 Italové, Poláci nebo Španělé považují Evropu za křesťanskou.
00:14:12 Skupina univerzitních studentů čeká na Benedikta XVI. přes 5 hodin.
00:14:17 Budoucí lékaři nebo advokáti vážili cestu přes Pyrenejský
00:14:21 poloostrov, aby uviděli papeže a zažili duševní souznění
00:14:25 s křesťany z jiných částí kontinentu.
00:14:30 S Francií a ostatními evropskými zeměmi nás pojí křesťanské kořeny.
00:14:35 Ve Španělsku, ve Francii, v Německu, v Anglii vyznáváme
00:14:39 po století stejnou víru. Je důležité si připomínat, že máme
00:14:44 stejnou krev a kořeny.
00:14:53 Ve Francii ale taková prohlášení nejdou z úst takhle samozřejmě.
00:14:58 Většina Francouzů uznává jediné legitimní dědictví,
00:15:01 a tím je osvícenství, dále Velká francouzská revoluce
00:15:04 a akt oddělení státu a církví.
00:15:07 Ale když někomu něco vadí, stačí přimhouřit oko.
00:15:21 Polovina obcí má ve svém názvu nějakého svatého,
00:15:25 za každou zatáčkou narazíme na vesnici nebo městečko
00:15:28 s věží kostelíka nebo s katedrálou a při četbě našich literárních
00:15:32 autorů nebo při pohledu na obrazy mistrů je zřejmé, že vězíme hluboko
00:15:37 v židovsko- křesťanské a katolické kultuře.
00:15:47 Univerzity vznikaly ve středověku, byly církevními institucemi.
00:15:52 Vyrůstaly všude v Evropě na stejných principech.
00:15:55 Je to snadné.Tam, kde ve středověku končí fenomén budování univerzit,
00:16:00 tam končí Evropa.
00:16:07 Jinými slovy, odluka státu a církví není nic jiného než známé:
00:16:12 "Dejte, co je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu.
00:16:18 Tak praví Písmo, tak promluvil Ježíš."
00:16:23 Evropa je utvářena právě tímhle prostorem, tak Evropa existuje.
00:16:26 Jiné kontinenty existují pouze geograficky.
00:16:30 -Nechceme se definovat jen jako křesťané, to chápu.
00:16:34 Je ovšem jisté, že nemůžeme popírat vlastní dějiny a své kořeny.
00:17:06 Lurdy, Benedikt XVI. slouží mši před více než 200.000 poutníků.
00:17:12 Obraz Evropy semknuté kolem kříže.
00:17:16 Rozjímání, modlitby, meditace.
00:17:46 Francouzští katolíci jsou rozpačití.
00:17:49 Není lehké mluvit o víře.
00:17:55 V jiných zemích, například v Mexiku nebo ve Španělsku, to vyplývá
00:17:59 docela přirozeně. Ve Francii mají lidé blok.
00:18:04 -Víra se zkrátka nenosí, vyšla z módy.
00:18:06 Myslím, že nad otázkami morálky, etiky a podobně
00:18:09 se ve Francii jen mávne rukou. Ve Španělsku je to jinak.
00:18:15 Mají silnější vztah k tradicím. Možná, že to zůstává na úrovni
00:18:19 tradic, ale je to samozřejmé, víra se nekritizuje, nevidí ji
00:18:24 jako něco negativního.
00:18:41 A vytěsnění křesťanských kořenů nezůstane bez následků.
00:18:45 Bratr Jovan z řádu Svatého Jana se s neblahými důsledky setkává
00:18:48 denně.
00:18:50 Na některých francouzských univerzitách pořádáme přednášky
00:18:55 o křesťanské kultuře.
00:18:57 Protože studenti, kteří se chtějí věnovat umění, mají v plánu
00:19:00 studovat třeba malbu, musí mít nějaké povědomí.
00:19:05 Právě těm jsou určeny naše přednášky, protože vůbec nechápou
00:19:09 umělecký odkaz minulosti. Jak to, že mu nerozumějí?
00:19:13 Jednoduše proto, že ztratili kořeny. Nic jiného za tím není.
00:19:17 A ty kořeny jsou křesťanské.
00:19:41 Jak vypadá sekularizace "po francouzsku"?
00:19:44 Vládne tu naprostá neznalost náboženských souvislostí,
00:19:48 které jsou ovšem provázány se souvislostmi kulturními
00:19:51 a společenskými. To by se mělo vyučovat na školách.
00:19:55 Té role by se měli ujmout učitelé dějepisu, a ne imámové,
00:19:58 rabíni anebo kněží.
00:20:18 Proč Francie neuznává křesťanské dědictví?
00:20:22 Proč chce popřít své kořeny?
00:20:25 Abychom to lépe pochopili, musíme se vrátit do historie,
00:20:29 do roku 1905, kdy byl završen boj státu a církve.
00:20:32 V platnost je uveden zákon z roku 1905 zakotvující odluku
00:20:36 církví od státu. Rodí se laicité hájící přísné oddělení státu
00:20:41 od církve. Od této chvíle: "Stát zaručuje svobodu svědomí.
00:20:47 Zajišťuje svobodný výkon kultů, aniž by jeden stavěla nad druhý."
00:20:53 Církev je vykázána z veřejného prostoru, uzavírá se do kostelů.
00:20:57 Boj byl opravdu tuhý.
00:20:59 I proto je zřejmě těžké zpochybňovat výsledek dlouhého
00:21:03 a nakonec vítězného zápasu.
00:21:05 V minulosti nebylo možné v katolickém společenství nevěřit.
00:21:11 Lidé museli bojovat, jednak uvnitř církve, spolu s ní, aby byl posléze
00:21:17 bezvěrec - agnostik vzat na milost, uznána jeho práva,
00:21:22 ne aby byl jen tolerován, ale aby byl uznáván se vším všudy,
00:21:25 takový, jaký je. Ale to byl bojovný ateismus.
00:21:30 Za tahle práva se bojovalo.
00:21:32 Nepřišla sama, nepřišla postupně, ale rychle a násilím.
00:21:37 Utínaly se hlavy.
00:21:39 Nastolení společného dobra, zesvětštění společnosti se dělo
00:21:43 krvavou cestou.
00:21:51 A důsledky? 30.000 duchovních odejde do exilu.
00:21:56 A ti, kteří zůstanou, se vzdávají slibu a sutany.
00:22:06 Je to osvobozující. Proč?
00:22:09 Protože se nikdy neocitnete ani jako občan,
00:22:13 ani ve svém osobním přesvědčení před neprostupnou zdí moci.
00:22:19 Jaká vám zbývá svoboda, když se spojí politická
00:22:24 a církevní moc?
00:22:33 Kdo se pustí v zemi galského kohouta do debaty o náboženství,
00:22:37 ocitá se rázem v podezření.
00:22:39 K prvnímu tabu, které se vynořuje z minulosti, se připojuje
00:22:43 jedno žhavě přítomné téma:
00:22:46 ve Francii druhé nejrozšířenější náboženství islám.
00:22:50 Připomínka křesťanských kořenů Evropy znamená pro některé skupiny
00:22:54 jen přilévání oleje do ohně. A nejen pro muslimy.
00:22:58 Nakolik zapovězené je tohle téma, ukáže následující polemika.
00:23:05 Skandál způsobil muž jménem Sylvain Gouguenheim.
00:23:08 Uznávaný historik zažehl roznětku publikací "Aristotelés
00:23:12 na Mont Saint Michel". Přibližme si tu aféru:
00:23:17 Většina historiků se kloní k názoru, že křesťanský Západ
00:23:21 vděčí za přístup k řeckému myšlení, na němž stojí základy
00:23:24 naší moderní civilizace, muslimským Arabům.
00:23:28 Gouguenheim však toto všeobecně vžité mínění zpochybňuje.
00:23:32 Tvrdí, že práce řeckých učenců a filozofů překládali i křesťané,
00:23:36 především řeholníci opatství Mont Saint Michel.
00:23:40 A ve svém tvrzení jde ještě dál, domnívá se, že překlady
00:23:43 řeckých autorů zprostředkovávali především křesťané Orientu,Syriaté.
00:23:48 Jinak řečeno, podle Gouguenheima Evropanům nepřinesli poznání
00:23:52 řeckého myšlení výhradně muslimští Arabové.
00:23:55 Poté se strhne zuřivá polemika.
00:23:58 V deníku La Liberation se ozve 56 intelektuálů a vědců.
00:24:02 "Autor nabízí falešný obraz vztahů křesťanského Západu
00:24:05 a muslimského Orientu".
00:24:08 "Přístup Sylvaina Gouguenheima je ideologický, s nepřípustnými
00:24:11 politickými konotacemi".
00:24:13 "Publikace zavání kulturním rasismem".
00:24:19 Označili mě na rasistu, islamofoba. Psali,
00:24:22 že patřím k hnutí Opus Dei.
00:24:25 Mám takový pocit, že jakmile se pustíte do tématu,
00:24:29 které se nějak dotýká evropské identity, hned jste podezírán
00:24:33 z postranních úmyslů. Ale to není můj případ.
00:24:39 Jakmile se autor rozepíše o křesťanských vlivech,
00:24:42 tak se ve Francii proti tomu okamžitě zvedne kritika.
00:24:47 Hlavně aby se nezmínily křesťanské kořeny, i když jsou
00:24:51 i jiné kořeny než ty křesťanské.
00:24:53 O tomhle se nemluví, protože to by se pak vrátila doba,
00:24:56 kdy společnosti vládla církev.
00:24:59 Znamenalo by to, že bychom se vrátili do časů,
00:25:01 kdy církev řídila chod státu.
00:25:06 Za touto polemikou se skrývá debata zásadního významu.
00:25:09 A proto jsme požádali o názor "papeže" historiků středověku,
00:25:13 odborníka světového věhlasu, Jacquese Le Goffa.
00:25:20 Je to intelektuální lynč, propůjčili se k němu i někteří
00:25:26 medievalisté. Musím říci, že tomu příliš nerozumím,
00:25:35 lituji toho a mám obavy z téhle bouře,
00:25:40 která nemá v našem milieu co dělat. V něm má místo vědecká kritika,
00:25:49 ta může být jistě velice tvrdá, nicméně se drží v hranicích
00:25:53 kritického myšlení a polemiky.
00:25:59 Je snad možné začít otevřenou debatu týkající se otázky
00:26:03 významu islámu v evropských dějinách a přínosu islámu a muslimů
00:26:07 Evropě.
00:26:13 Voltaire prohlásil:
00:26:16 "Nesouhlasím s vámi, ale budu se bít za to,
00:26:18 abyste mohl vyslovit svůj názor.
00:26:22 Nejsme-li toho schopni, pak si nezasloužíme deklaraci práv
00:26:25 člověka a občana, ani odluku církví od státu, ani naše občanství."
00:26:31 Je to lpění na jednom názoru, odmítání dialogu nebo debaty
00:26:37 na jistá témata. Myslím, že se lidé bojí.
00:26:40 Co kdyby ta debata přinesla politické nebo společenské otřesy?
00:26:45 Ale tohle není ten případ.
00:26:49 O papežovi, o katolické církvi se může říct cokoli,
00:26:53 to nikomu nevadí, ale zkuste sáhnout na islám
00:26:56 a třeba i na některé odnože židovského náboženství,
00:26:59 a spálíte si prsty!
00:27:01 Máme se snad bát debaty o idejích? To si nemyslím, ony jsou nutné.
00:27:08 Přiznejme si však, že se před drahnou dobou vytratily.
00:27:18 Proč by měli mít francouzští věřící i nevěřící zábrany
00:27:22 vůči čtyřem milionům muslimských spoluobčanů?
00:27:25 Podivná představa o demokracii!
00:27:28 Proč se bát otevřené debaty a pokládat ji stále za tabu?
00:27:31 Proč nechávat monopol na dialog extrémistům zprava i zleva,
00:27:34 když se týká nás všech?
00:27:36 Máme snad tak malou důvěru v naše hodnoty?
00:27:40 Myslím, že Francouzi netrpí komplexem.
00:27:44 Jsou spíš ustrašení, zakřiknutí, neodvažují se říct,
00:27:48 že jsou katolíci, že se k tomu náboženství hlásí, že za ním stojí.
00:27:55 Na islám se nesmí útočit.
00:27:58 Nesmí vzniknout dojem, že napadáme islám, protože máme strach,
00:28:02 že se na nás vyhrnou muslimové z předměstí a vyplení Paříž.
00:28:06 Lidem vězí v hlavách představa o barbarech, kteří jsou všude.
00:28:10 Taky žijeme v domnění, že poškodíme naše muslimské sousedy,
00:28:14 když například prohlásíme:
00:28:16 Jsme na křesťanské půdě, a nebude to jinak.
00:28:19 Ve Francii jsme prostě na starobylé půdě křesťanstva, hotovo, tečka.
00:28:23 To je potřeba říct!
00:28:27 Islám vnímáme jako výbojný, bojíme se proti němu postavit
00:28:31 jiné náboženství, aby někdo náhodou neřekl:
00:28:35 "Vidíte, je to tady! Zase začínají křižácké výpravy!"
00:28:41 Ve Francii je zkrátka zmínka o křesťanských kořenech tabu.
00:28:45 Francouzi mají daleko k debatám, jaké se na toto téma vedou
00:28:48 v jiných evropských zemích.
00:28:51 Podívejme se, jak vypadá situace v Německu.
00:28:56 Tady jsou na koni křesťanské politické strany.
00:28:59 Boha výslovně zmiňuje preambule ústavy, vysoká "náboženská daň"
00:29:04 poskytuje prostředky na udržování církevních staveb
00:29:07 i na duchovenstvo.
00:29:09 Německo je zkrátka tradičně křesťanskou zemí a neskrývá to.
00:29:12 Bavorsko ještě méně než ostatní spolkové země.
00:29:16 Těžko si nevšimnout vlivu církve, kříže jsou na každém kroku.
00:29:24 Jsou i ve třídách státních škol.
00:29:30 Učitel Christof Wolf je bez vyznání.
00:29:32 Působí v Diedorfu poblíž Augsburgu.
00:29:36 Před několika týdny požádal příslušné bavorské úřady,
00:29:39 aby byl z jeho třídy odstraněn krucifix.
00:29:42 Christofu Wolfovi je bližší tabule než tělo Kristovo na kříži.
00:29:46 Ale v Bavorsku nebývají podobná přání vyslyšena.
00:29:50 Informace se chopili novináři a učitel brzy poslouchá
00:29:53 ze záznamníku výhrůžky:
00:29:58 Pane Wolfe, jste neskutečný hlupák.
00:30:07 -Tohle jsou katoličtí fundamentalisté, jiný výraz
00:30:10 pro ně nemám. Napadat lidi za to, že mají odlišné názory,
00:30:14 to se přece nedělá.
00:30:20 -Měl byste se stydět, nevíte, kde žijete? Běžte k čertu!
00:30:31 Tohle netahejte do Bavorska, do Německa ne!
00:30:39 Běžte si do Turecka, nebo kam jen chcete, hlavně táhněte!
00:30:48 -Pane Wolfe, vezmu své děti z vaší třídy.
00:30:50 Postarám se o to, abyste u nás neučil.
00:30:53 Ani Hitler nebyl proti krucifixům ve třídě.
00:31:06 Žádost učitele bez vyznání zamítl i bavorský správní soud.
00:31:10 Samozřejmě zdvořileji.
00:31:12 Dnes je první školní den a učitel Wolf míří do třídy
00:31:15 s jistými obavami.
00:31:22 Dnes se uvidím poprvé s kolegy, se žáky, s jejich rodiči.
00:31:27 Jsem přece trošku nervózní a taky zvědavý, jak se ke mně budou
00:31:30 rodiče chovat, až se potkáme.
00:31:43 Blížíme se ke škole, přímo naproti její budově
00:31:47 se tyčí venkovský kostelík.
00:31:49 Krucifix v každé třídě státní školy, tak to ukládá
00:31:53 článek 7 bavorského školského zákona.
00:31:59 V této spolkové zemi si klade škola za cíl vychovávat především
00:32:02 úctě k Bohu.
00:32:07 A ředitelka školy to pokládá za samozřejmost.
00:32:14 Kristus na kříži je nedílnou součástí vybavení tříd,
00:32:18 krucifixy jsou víceméně stejné. Vždycky takhle vypadaly,
00:32:22 s Kristem na kříži.
00:32:24 V některých školách mají třeba jen kříž, ale ne v té naší.
00:32:30 Pan učitel Wolf mě požádal, abych odstranila ze třídy krucifix,
00:32:34 protože nevěří v Boha.
00:32:40 Ale já musím dodržovat zákony, a tak jsem té žádosti nevyhověla.
00:32:49 V Bavorsku je náboženská výchova povinný předmět, absolvovat ji musí
00:32:54 každý žák, bez ní neprojde výš.
00:32:59 Žáci mají dvě tři hodiny katolické anebo protestantské výchovy týdně.
00:33:03 S církví úzce spolupracujeme.
00:33:10 A mše, ty pořádáme taky společné.
00:33:33 Nepřijde mi normální, když učitel žádá,
00:33:36 aby se tady v Bavorsku odstranil ze třídy krucifix.
00:33:42 Německá kultura stojí na křesťanství
00:33:45 a kříž je jeho symbolem.
00:33:50 Pokládám za důležité, aby moje dítě mělo takovou výchovu.
00:34:12 V principu jsem pro oddělení církve a státu.
00:34:21 V bývalé NDR nebyla svoboda vyznání.
00:34:29 V dnešním Bavorsku zlepšuje postavení církve stát,
00:34:33 takže to je přesný opak.
00:34:37 Ale podle mého by stát neměl zasahovat do náboženství
00:34:41 žádným způsobem.
00:34:44 Německá ústava - Základní zákon - nezmiňuje výslovně umístění
00:34:48 krucifixu ve školních třídách. Tady má volnou ruku legislativa
00:34:52 spolkových zemí. Kříže v bavorských školách mají tudíž před sebou ještě
00:34:56 dlouhou a světlou budoucnost.
00:34:58 Doma nemám kříž, ani Panenku Marii a svaté obrázky.
00:35:02 Domácnost bez náboženských symbolů se v Bavorsku vidí málokdy.
00:35:13 Doma mám klid, ale jakmile ráno rozhrnu závěsy, není úniku.
00:35:18 Všude jsou kříže. Musím se s tím smířit.
00:35:29 Jak lépe porozumět všudypřítomnému náboženství?
00:35:33 Vypravme se do 180 kilometrů vzdáleného Mnichova,
00:35:36 na zelené předměstí.
00:35:40 Je nedělní ráno, poslední den zemských voleb.
00:35:43 Všude v Bavorsku je vidět stejný obrázek.
00:35:46 Levice na chodníku před radnicí, konzervativní pravice před kostelem
00:35:56 Don Camillo v poklidných bavorských kulisách.
00:36:00 Dominic Stoiber zastupuje konzervativní bavorskou stranu
00:36:04 -křesťansko-sociální unii.
00:36:06 Náboženství je v Bavorsku volební kartou,
00:36:09 katolická víra přináší hlasy.
00:36:13 Podle mého soudu jsou pro politiku důležité konzervativní hodnoty.
00:36:17 Můj otec, bývalý předseda spolkové země Bavorsko, dostal 72%.
00:36:22 Kolik získám já, to se uvidí.
00:36:29 Krucifix není ve školních třídách pro ozdobu, je symbolem hodnot,
00:36:34 které vyznávají a hájí obyvatelé Bavorska.
00:36:39 Jsou v něm obsaženy naše dějiny i tradice.
00:36:42 Proto jsou kříže ve školách, v budovách státních úřadů.
00:36:52 -Proč je kříž důležitý?
00:36:56 -Je přece symbolem našich hodnot a kultury.
00:36:59 Křížem neříkáme pouze, "jsem křesťan", říkáme tím daleko víc!
00:37:08 Kristus na kříži představuje názor na svět.
00:37:13 Kde se vzal náš způsob uvažovaní a naše kultura?
00:37:18 -Není to drsné, říct něco takového muslimovi?
00:37:23 -Vůbec ne, mám jednoho výborného přítele muslima,
00:37:27 chodil jsem s ním na gymnázium, tyhle otázky jsme hodně probírali,
00:37:31 a neměl s tím problémy.
00:37:36 -Jsem jiného vyznání. Jsem evangelík.
00:37:38 -Ano? To je zajímavé.
00:37:40 -Proč vám to připadá zajímavé, zdá se vám to exotické?
00:37:44 -Ne, má žena je protestantka, protestanti bývají otevřenější.
00:37:51 -No každopádně, na kříži se shodneme.
00:38:09 -V CSU jsme se vyjádřili jasně, chceme, aby byl v ústavě zakotven
00:38:13 křesťanský pohled na člověka. Doufám, že návrh brzy prosadíme.
00:38:20 Bojujeme za každý hlas, chceme rozvíjet a šířit tradice
00:38:23 a křesťanský pohled na člověka.
00:38:26 A jestli jsem hrdý na to, že jsem z Bavorska? Ano, jsem.
00:38:30 Jsem hrdý i na tradice, ve kterých jsem vyrůstal.
00:38:37 Francouze to, co se děje v Bavorsku, asi překvapí.
00:38:40 Třeba ale v Polsku, v Itálii nebo ve Španělsku jsou blíž
00:38:44 německému modelu než francouzskému přístupu.
00:38:48 Přesvědčíme se o tom v Bruselu, v Evropské čtvrti.
00:38:57 Úderem osmé hodiny zaplní tisíce evropských úředníků 70 budov.
00:39:08 Než však přispějí svým dílem ke stavbě budoucí Evropy,
00:39:12 zastaví se někteří z nich v kapli, která stojí mezi budovami
00:39:15 Rady Evropy a Evropského parlamentu.
00:39:21 Do této chvíle nic překvapivého. Podívejme se ale, jak se na místě
00:39:25 bohoslužeb zvláštně prolíná politika a náboženství.
00:39:33 Parlamentní úředníci, poslanci a členové komise tu přednášejí
00:39:37 podivné modlitby.
00:39:46 Pane, dej, ať jsme v centru evropské politiky, ať jsme v ní
00:39:51 i nadále a pokračujeme v ní. O to tě žádáme, Pane.
00:40:10 Jerome Vignon, úředník evropských struktur a někdejší spolupracovník
00:40:13 Jacquese Delorse, nemyslí, že by se víra a politika vylučovaly
00:40:17 Naopak, doplňují se.
00:40:19 Rád by o tom přesvědčil i nadřízené.
00:40:21 Proto považuje za dobré být v samém středu institucí.
00:40:24 Tohle místo je pro budování Evropy rozhodně důležité.
00:40:35 Evropu tvoří různé národy a různé země, a proto vzniká potřeba
00:40:40 opřít se o společné hodnoty, které tu odlišnost překonají.
00:40:46 Rozvoj Evropské unie vychází z velmi úzkého pohledu
00:40:50 na lidské potřeby. Pohled je to velice krátkozraký.
00:40:54 Podle něj je dobré to, co přináší výhody.
00:40:57 Ostatně tak prezentuje Evropu mnohý vrcholný představitel, říká:
00:41:01 "Podívejte se, co vám přináší!" Ale nedoplní už názor, co je Evropa
00:41:05 a k čemu nás inspiruje.
00:41:20 Je tohle zastavení v kapli a modlitba za Evropu, směšné?
00:41:25 Ne tak docela.
00:41:27 Připomeňme si spor o ústavu, o které jsme hovořili na počátku.
00:41:31 Politici z křesťanských stran požadovali, aby v ní byla zmínka
00:41:34 o "křesťanských kořenech" Evropy. Marně.
00:41:40 Nejdřív to bylo velké vítězství.
00:41:43 "Křesťanské kořeny" se do ústavy nedostaly.
00:41:47 Ale boj zdaleka není u konce, protože na to téma
00:41:50 se momentálně hodně diskutuje.
00:41:55 Kancléřka Merkelová prohlašuje, že kořeny sice nejsou v ústavě,
00:42:01 ale že ona osobně si myslí, že Evropa křesťanské kořeny má.
00:42:09 Bojovníci za náboženskou identitu Evropy nejsou dnes zdaleka
00:42:13 beze zbraní.
00:42:15 Křesťansky orientované strany a církevní zájmové skupiny
00:42:19 bubnují do útoku.
00:42:21 O vliv se bojuje v Bruselu, v centru evropských institucí.
00:42:29 A není vůbec jisté, zda tentokrát bude štěstí
00:42:32 na straně jejich odpůrců.
00:42:35 Dá se to vytušit z četných schůzek různých křesťanských platforem
00:42:38 a náboženských spolků se zástupci evropských stran.
00:42:41 Obědy, setkání, konzultace a konečně i vystoupení
00:42:45 na půdě parlamentu.
00:42:50 Střídají se tu teologové, káží tady.
00:42:53 A skutečně extrémní pravice, lobbisté prosazující zájmy církve,
00:43:00 nacionalisté, neuvěřitelné!
00:43:05 V Bruselu se obnovuje debata o náboženství.
00:43:08 Děje se tak v době, kdy Unie přijímá nových 10 členů
00:43:12 z východní Evropy.
00:43:13 Křesťanské hodnoty nahradily komunistické dogma.
00:43:19 Vystoupilo tady množství poslanců odhodlaných prosadit své.
00:43:25 Role církve v jejich zemích je velká a jako příklad
00:43:28 bych uvedla Poláky.
00:43:30 Přišli s požadavky, řádně vyzbrojení.
00:43:33 Na začátku se vytasili s nejrůznějšími citacemi.
00:43:37 Polská poslankyně Kruppová předvedla v parlamentu výstup
00:43:40 na téma potraty. Jen jsme zírali!
00:43:44 Byli jsme jako v Jiříkově vidění. Říkali jsme si, že to není možné,
00:43:48 tohle jsme ještě neslyšeli.
00:43:52 -Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi,
00:43:56 abych nejprve poděkovala Bohu za to, že mi dal možnost
00:43:59 obrátit se na evropský parlament s nejpalčivější otázkou doby.
00:44:04 A to otázkou obrany života.
00:44:07 V lůně matčině skončí ročně život padesáti milionů dětí.
00:44:11 To je genocida!
00:44:13 Nemá obdoby ani v porovnání s několika miliony obětí holocaustu
00:44:20 Utajovaný terorismus dopadá na ty nejslabší.
00:44:23 Vytváří se tak moderní vyhlazovací tábory. Jak se liší zabití
00:44:27 bezbranného tvora v matčině lůně od krvavé lázně v Beslanu?
00:44:32 Na jakém základě si Evropská unie osobuje právo rozhodovat
00:44:36 o životě a smrti?
00:44:43 Ve Štrasburku nejsou podobné útoky z řad křídla ultrakonzervativních
00:44:47 poslanců nijak vzácné. Ale nemylme se.
00:44:53 Představitelé protilehlého tábora musí dávat pozor i na nenápadnější
00:44:57 kroky, mnohem kultivovanější. Na akce křesťanské lobby.
00:45:06 Stovka "zájmových skupin", jak se jim slušně říká,
00:45:09 se v bruselských kuloárech činí.
00:45:14 Lobby vstupují naprosto do všech oblastí, do všech otázek,
00:45:17 které budou zajímat Evropany.
00:45:20 Ať je to pružnost pracovního trhu nebo snížení DPH.
00:45:25 Myslím, že církev zasahuje do všech oblastí,
00:45:28 ve kterých bychom ji dosud nečekali.
00:45:32 Tato slova potvrzuje například EUROFAM, což je zkratka
00:45:35 "Evropské rodiny".
00:45:37 Na těchto stránkách se "známkují" poslanci podle toho, jak přistupují
00:45:41 k hlasování o etických otázkách.
00:45:44 Každý poslanec má jako na základní škole
00:45:46 tabulku se jménem, pohlavím a e-mailovou adresou.
00:45:50 Při každém hlasování je ohodnocen znaménkem plus anebo minus.
00:45:54 A podle toho dostane buď zelený puntík, anebo červený.
00:45:58 Na první pohled je vidět, kde je dobro a kde ohně pekelné.
00:46:02 Ale tím to nekončí.
00:46:05 Podobně jako na Tour de France mají i poslanci celkové pořadí
00:46:08 za ten který rok. Je zde přehled šampionů.
00:46:11 V čele pelotonu bývají němečtí a polští křesťanští konzervativci.
00:46:16 A prstem se ukazuje na poslance z řad protilehlého tábora,
00:46:19 kteří bývají v galerii hanby, například Veronique de Keyserová.
00:46:24 Ptáte se, jaký mají tyto stránky smysl?
00:46:28 Měli jsme velice dobré vztahy s některými křesťanskými poslanci,
00:46:31 ale s těmi z umírněného křídla.
00:46:34 Ti byli ochotni podepsat se pod umělé přerušení těhotenství
00:46:38 nebo se hlásili k výzkumu a k využití kmenových buněk.
00:46:42 Jakmile se to ovšem ocitne na těchto stránkách,
00:46:45 vyšle se tak signál směrem k voličům a na poslance
00:46:48 vyvíjejí následně tlak ve volebních obvodech
00:46:52 jednak samotní voliči a jednak lokální lobby.
00:46:55 Několikrát jsme se přesvědčili o tom, že nakonec přinutí poslance
00:46:59 k tomu, aby stáhli své podpisy, a návrh potom nemůžeme předložit.
00:47:30 Někteří poslanci se hlásí ke kreacionismu a říkají to nahlas.
00:47:35 To má být budoucnost Evropy? Myslím, že my nejsme ti nemoderní.
00:47:39 Evropa se ohlíží zpět.
00:47:42 Při vytváření Evropy zaujímala církev podstatnou roli.
00:47:46 Ale pak přišel skok, proti tmářství vystoupili osvícenci.
00:47:51 A já se nechci vrátit do dob tmářství.
00:47:55 Právě proto se musíme semknout proti konzervativním tendencím
00:47:58 a být daleko ostražitější a neústupnější.
00:48:04 Má Evropa židovsko-křesťanské kořeny? Mimo jakoukoli pochybnost.
00:48:10 Máme se za ně stydět? Proč? Měly by se zmínit v ústavě?
00:48:16 Poslanci to zamítli. Mají se k tématu vrátit?
00:48:22 Rozhodnutí je na vás.
00:48:30 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2011
Skoro každý, koho se zeptáte na původ vlajky Evropské unie a na význam symbolu dvanácti hvězd v kruhu, vám řekne, že jde o dvanáct zakládajících zemí. Nebude mít ale pravdu. Jednak zakládajících zemí bylo 15 a sice se původně uvažovalo o rozšíření počtu hvězd, ale to se neuskutečnilo. Logickým se zdál počet 12 – tolik je znamení zvěrokruhu, hodin na hodinách, měsíců v roce, tolik bylo apoštolů. A dostáváme se ke křesťanským kořenům nejen vlajky, ale také samotné Evropy. Autor vlajky Arsene Heitz totiž vychází z biblické knihy Zjevení, v jejíž 12. kapitole se píše o ženě s dvanácti zlatými hvězdami kolem hlavy. Modrá barva je také barva mariánského kultu. O tom ale dnešní dokument není. Zamýšlí se nad tím, nakolik je pro současnou podobu Evropy důležité náboženství, zejména pak křesťanství, když se EU rozšiřuje stále více na východ a stále více se setkává s islámem.