Fair trade - obchod jak má být
Dělník na banánové plantáži dostane z ceny banánu, za jakou ho koupíme v našem supermarketu, pouhá 2 %. Majitel plantáže 10. Ale dopravce 22, "celník" 15, velkoobchod 12 a maloobchodní prodejce dokonce 30 %. K tomu daň z přidané hodnoty 9 %.
Cílem myšlenky Fair trade je zajistit lidem z Asie, Afriky a Latinské Ameriky spravedlivé obchodní podmínky. Zlepšit život dosud vyloučených a znevýhodněných výrobců v rámci konceptu udržitelného rozvoje. Má ale dobrá myšlenka šanci opravdu něco změnit? Mohou se peníze dostat skutečně potřebným? Kdo z občanských sdružení a prodejců za férovým obchodováním u nás stojí? A co na to ekonomové? Ukazuje se, že myšlenka přímého obchodu nemusí pomáhat jen ve třetím světě. Souvisí i s farmářskými trhy. Tam se také výrobce a spotřebitel obejdou bez překupníků a obchodují přímo, bez dalších poplatků.