Na východě ďábel, na západě jed
Mezinárodní kritikou oslavovaný hongkongský autor Wong Kar Wai, který se v 90. letech stal hlavním vývozním autorem bývalé britské kolonie, v novém tisíciletí navázal na trend oprašování vlastních starších děl, který praktikují především hollywoodští tvůrci. Podobně jako Francis Ford Coppola s Apokalypsou či George Lucas s Hvězdnými válkami také asijský filmař upravil jeden ze svých předchozích filmů podle svých soudobých představ a nově ho uvedl na filmových festivalech. Původní snímek "Na východě ďábel, na západě jed" Wong natáčel několik let a uvedl ho v roce 1994.
Příběh vychází z populárního románu o potulných šermířích, ale je ztvárněn jako vysoce estetizovaný milostný příběh protkaný tesknou melancholií, v němž legendární hrdinové mezi bitvami vzpomínají na své osudové lásky. I přes historické dějiště tento snímek stejně jako jiné Wongovy filmy z 90. let odráží tehdejší atmosféru z nadcházejícího předání Hongkongu Číně. Bezmocnost zdejších nadlidských bojovníků tváří v tvář konfliktům přesahujícím jejich síly odpovídá existenciální úzkosti dobových obyvatel britské kolonie, kteří se museli vyrovnat s událostmi, které sami nemohli ovlivnit. Jak je pro Wong Kar Waiovy filmy typické, i zde jsou všechny hlavní postavy obsazeny hvězdnými osobnostmi stříbrného plátna i populární hudby, jejichž zář přesahuje hranice Hongkongu a zasahuje celý Dálný východ.