Záznam hudebního večera jednoho z nejvýznamnějších orchestrů světa pořádaného v rámci projektu Praha – Evropské město kultury roku 2000 z Obecního domu v Praze. V úvodu osloví diváky šéfdirigent K. Masur. G. Mahler: Symfonie č.9 D dur.
Režie A. Rezek.

Newyorská filharmonie, nejstarší symfonický orchestr ve Spojených státech amerických a jeden z nejstarších na světě, hrál vedoucí úlohu v americkém hudebním životě od svého založení v roce 1842. První koncert se uskutečnil 7. prosince téhož roku pod taktovkou amerického dirigenta Ureli Corelli Hilla. Filharmonie, čítající dnes 106 hudebníků, z nichž třetinu tvoří ženy, vždy prováděla soudobou hudbu. Uvedla mj. světovou premiéru Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka. Průkopnický duch orchestru stále pokračuje v uvádění současných skladeb, které se objevují zcela pravidelně v koncertní sezóně. V roce 1991 se stal hudebním ředitelem tělesa Kurt Masur, který vnesl do práce vlastní umělecký vklad. Tento orchestr byl v minulosti formován takovými jmény jako jsou dirigenti Gustav Mahler, Arturo Toscanini (hostoval s orchestrem v Praze již v roce 1930), Leonard Bernstein, Pierre Boulez a Zubin Mehta. Mezi význačnými skladateli a výkonnými umělci, kteří s Newyorskou filharmonií účinkovali, čteme jména Antona Rubinštejna, Petra Iljiče Čajkovského, Antonína Dvořáka, Richarda Strausse, Sergeje Rachmaninova a Igora Stravinského. Dnes odehraje Newyorská filharmonie okolo 200 koncertů ročně, většinou na svém domovském pódiu v Avery Fisher Hall (nachází se v těsném sousedství Metropolitní opery v newyorském Lincolnově středisku), kde vystupuje v 35 týdnech své abonentní řady. Už v roce 1922 se stala Newyorská filharmonie první velkým orchestrem, jehož koncert se přenášel živě rozhlasem. O několik desítek let později proslulý televizní seriál hostil Leonarda Bersteina, který účinkoval na tzv. CBS koncertech pro mládež. Svým osobitým kouzlem a barvitým výkladem hudebních skladeb zaujal diváky po celém světě. Od roku 1976 se orchestr objevuje pravidelně v cyklu živě vysílaných koncertů z Lincolnova střediska (Live From Lincoln Center). Newyorská filharmonie se může pochlubit tím, že 18. února 1999 odehrála svůj třináctý tisící koncert, což je rekord, který nepřekonal dosud žádný jiný orchestr. Současný šéfdirigent Kurt Masur, který se narodil v roce 1927 ve slezském Briegu, je v České republice dostatečně znám z hostování s lipským Gewandhaus orchestrem a Drážďanskou filharmonií. Působil rovněž v berlínské Komické opeře v úzké spolupráci s režisérem Waltrem Felsensteinem. Hostuje pravidelně s Izraelskou filharmonií, Berlínskými filharmoniky, Orchestre de Paris a Londýnským filharmonickým orchestrem. Je nositelem francouzského řádu Čestné legie a kulturním vyslancem města New York.

Slavný skladatel Gustav Mahler se narodil v Čechách. Světlo světa spatřil 7. července 1860 Kalištích u Humpolce a mládí až do svých čtrnácti let prožil v Jihlavě. Rodokmen Mahlerovy rodiny lze v Čechách vysledovat už od konce 18. století - první doložený Mahler /1720 - 1800/ se jmenoval Abraham Jakub, měl sedm dětí a žil ve vesnici Chmelná u Vlašimi. V tomto prostředí získal Gustav Mahler první vzdělání, obecné i hudební, tady se odehrály klíčové epizody z jeho dětství. Není proto divu, že se do jeho tvorby promítly česká lidová melodika i vyhrávání vojenské dechové hudby v Jihlavě. Gustav Mahler přes svou rakouskou národnost hovořil plynně česky a prosazoval ve světě hudbu Bedřicha Smetany (uvedl ve Vídni Dalibora a v Newyorské Metropolitní opeře poprvé Prodanou nevěstu). Mahlerova IX. symfonie zazněla poprvé až po skladatelově smrti (zemřel 18. 5. 1911 ve Vídni) pod taktovkou Bruna Waltera, který shodou okolností byl také dva roky (1947 - 1949) šéfdirigentem Newyorské filharmonie. Podle Mahlerovy závěti jde v tomto díle, které zaznělo ve světové premiéře 26. června 1912 ve Vídni, o sumarizaci skladatelových uměleckých a estetických snah. Zároveň v době její tvorby v roce 1910 Mahler již tušil blížící se konec, a tak v ideové rovině můžeme tuto symfonii chápat jako rozloučení se životem. Napovídá tomu i formální složení díla, kde dvě rychlé střední věty jsou rámovány pomalými kontemplativními částmi.

Napište nám