Osudy tří výjimečných fotografů a přátel očima Věry Chytilové. Tvorbu Václava Chocholy, Karla Ludwiga a Zdeňka Tmeje, jenž se narodil právě před sto lety, zachycuje dvojdílný dokument ve vší pestrosti od bohémského života po drsnou konfrontaci s totalitními režimy 20. století

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Dokumentární snímek Vzlety a pády zachycuje setkání třech výjimečných tvůrčích osobností s dvacátým stoletím. Prostřednictvím životních a uměleckých pohledů významných českých fotografů Václava Chocholy, Karla Ludwiga, Zdeňka Tmeje, a svědectví jejich příbuzných, milenek a přátel, se ocitáme v epicentru intenzivního prožívání, které dokázalo navzdory době anebo právě díky ní přesahovat existenční limity. Pro trojici tvůrců je společné, že se neidentifikovali s politickými ani estetickými režimy, stejně tak jako s idylicky umrtvujícími mezilidskými vztahy, což svojí výpovědí potvrzuje i režisérka filmu Věra Chytilová. Ta do filmu, stejně tak jako kdysi do života Karla Ludwiga, vstupuje a umocňuje tak přesvědčivost otevřeného a bezelstného způsobu vyprávění společného příběhu, v němž spolu s lidmi vystupují fotoaparáty, fotografie, filmy, předměty, byty, domy, ulice, města či krajiny, aby se tak mohl zrodit spontánní filmový organismus.

Dvojdílný film uvádíme u příležitosti stoletého výročí narození Zdeňka Tmeje (*5. 7. 1920 – †22. 7. 2004), jenž patřil ke špičkám české reportážní a dokumentární fotografie. Prosazoval se nadčasově působícími fotografiemi osobností z umělecké sféry, jedinečné svědectví poskytl fotografickými sériemi z totálního nasazení během války a zničeného poválečného Německa. Po únoru 1948 se zaměřoval především na zachycování světa divadla a baletu. Ocitl se však v nemilosti režimu a ten ho na osm let uvěznil. I v normalizační éře byl v nemilosti – musel se vypořádat s neustálým dohledem StB, ztratil své trvalé profesní zázemí v Souboru písní a tanců a dokumentoval demolice v pražských Vysočanech. Jeho fotografický archiv však vyvolával zájem veřejnosti a v 90. letech díky jeho zpracování mohl Tmej spolupracovat s řadou domácích i zahraničních galeristů a kurátorů.

Stopáž52 minut
Rok výroby 2000
 ST 4:3
ŽánrDokument