Seznámení s vývojem oděvu (1993)
00:00:24 (zpěv) Je to pravda odvěká
00:00:27 Šaty dělaj člověka
00:00:29 Kdo je nemá, ať od lidí
00:00:32 Pranic nečeká
00:00:35 Dokavaď jste nahatí
00:00:38 Od hlavy až do paty
00:00:40 Nikdo neví, kdo je chudý
00:00:43 A kdo je bohatý
00:00:46 Podle kabátu
00:00:48 Se svět měří
00:00:52 Lháři ve fraku
00:00:54 Každý věří
00:00:57 Protože je to pravda odvěká
00:01:00 Šaty dělaj člověka
00:01:03 Kdo v hadrech čeká na štěstí
00:01:06 Ten se načeká
00:01:15 Neopakovatelná individualita člověka se projeví v tom,
00:01:18 jak se obléká, ve stylu jeho odívání.
00:01:21 Člověk se oděvem vyjadřuje.
00:01:23 Zařazuje se do určité profesní nebo sociální skupiny.
00:01:27 Touha jedince po odlišení
00:01:29 se tedy realizuje kromě jiného také oděvem.
00:01:32 Tajemství jednoduchosti a výtvarného vtipu
00:01:34 tkví v materiálu.
00:01:36 Z jeho vlastností a barev pochází pojetí budoucího tvaru.
00:01:39 Alespoň to tvrdí jedna z našich nejznámějších oděvních výtvarnic
00:01:42 Liběna Rochová.
00:01:47 Je přirozený pocit ženy, odlišovat se, líbit se.
00:01:51 Proto vlastně oděv vznikl, proto má tolik podob po staletí.
00:01:55 Žena by svou osobnost měla dotvořit oděvem.
00:01:58 Vlastně harmonii vnitřního pocitu dát do zevnějšku.
00:05:28 Jakým způsobem vlastně přemýšlí návrhář
00:05:30 při práci pro konkrétního zákazníka?
00:05:33 Já strašně ráda oblíkám zajímavý lidi jako osobnosti.
00:05:38 Pro mě je hrozně důležitý kontakt s nimi,
00:05:41 protože nejen že se snažím mu udělat oblek na míru,
00:05:45 ale zároveň tím, co pro něj dělám,
00:05:47 se snažím podtrhnout jeho osobnost.
00:06:39 Tahle část modelu patří do kolekce,
00:06:42 která byla prezentována v prosinci loňskýho roku.
00:06:47 Byla součástí přehlídky, která se nazývala Supi a zuby,
00:06:52 a jedná se o modely velmi strohýho řešení,
00:06:58 jednoduchých,
00:07:02 skoro rustikálních lidových střihů.
00:07:11 Ta kolekce měla být zajímavá kromě jinýho i tím,
00:07:14 že z 50 % obsahovala pánský oděv.
00:07:20 Obsahovala i věci, dá se říct, méně účelné,
00:07:25 méně použitelné,
00:07:28 ale na tomto místě se díváme na věci konzervativní,
00:07:33 přísně účelné, nositelné.
00:07:38 Pokud to je v záběru vidět,
00:07:41 tak Rotunda na výstavišti
00:07:44 mně svým prostorem k tomuhle řešení vyhovuje.
00:08:18 Člověk se v každé situaci prezentuje jako jedinec.
00:08:22 Oděv kněží, kouzelníků, ale i skinů nebo hippies
00:08:25 vyjadřuje to, co nositel káže nebo ztělesňuje.
00:08:30 Herec pracuje s kostýmem
00:08:32 jako s výrazovým a vyjadřovacím prostředkem.
00:08:34 Talár soudce zase umocňuje vážnost situace.
00:08:37 Často však člověk může i na svou image rezignovat.
00:08:42 Bývají to lidé staří nebo ti,
00:08:44 u nichž je to důsledek nějakého sociálního zklamání.
00:08:48 Tito lidé pak na sebe obléknou, cokoliv je po ruce,
00:08:52 a v konečném důsledku vypadají všichni stejně.
00:08:59 Moderní vztah k oděvu
00:09:02 charakterizuje vztah k respektování individua,
00:09:06 k respektování jeho jedinečnosti a osobnosti.
00:09:10 Nedávno jsme dělali výzkum na pražském gymnáziu
00:09:14 a tam jsme právě zjistili, že už adolescenti,
00:09:18 třinácti-, čtrnáctiletí,
00:09:21 se oblékají vzhledem ke svému já, jak to vyjadřovali,
00:09:25 ke svému osobnímu vkusu.
00:09:29 Snaží se respektovat svou osobnost.
00:09:32 Jsou ale jiní, kteří zdůrazňovali praktičnost,
00:09:35 užitkovost oděvu.
00:09:38 Samozřejmě to jsou mladí lidé,
00:09:40 kteří se vídají denně ve stejné skupině,
00:09:43 chtějí s ní splynout.
00:09:45 Jak je to s dospělým člověkem?
00:09:48 Myslím si, že jsou momenty,
00:09:50 kdy ten člověk chce být také individum, jedinečný.
00:09:56 Potřebuje, aby oděv vyjadřoval jenom jeho,
00:10:00 aby se svým oděvem odlišoval od druhých.
00:10:05 Například mezi ženami je tato potřeba velice výrazná
00:10:08 a je velice výrazná
00:10:11 třeba při příležitosti různých společenských událostí.
00:10:16 Ale ve všedním životě
00:10:18 člověk nechce tak poutat na svoje já,
00:10:22 potřebuje splynout s ostatními.
00:10:25 Potřebuje mít věci standardní,
00:10:28 věci, které pochopitelně odpovídají době,
00:10:31 které jsou aktuální.
00:10:34 My svým oděvem sdělujeme leccos a kromě jiného také to,
00:10:37 že jsme současní, že žijeme tuto dobu.
00:10:41 To nám třeba dlouho chybělo,
00:10:44 za tou módou jsme pokulhávali.
00:10:48 Ani tvůrci nebyli tak svobodní, aby vyjádřili cokoliv,
00:10:52 co podle nich se dalo vyjádřit
00:10:55 textilem, oděvní formou z té současnosti.
00:11:01 Ale zatím to, co se předkládá spotřebiteli
00:11:04 v té oblasti standardního oblečení,
00:11:07 není uspokojivé.
00:11:09 Jednak jsme trošku klesli v kultuře nabídky,
00:11:12 protože my jsme městská kultura,
00:11:14 která byla zvyklá nakupovat v obchodech,
00:11:17 v uzavřených interiérech.
00:11:19 A dneska se to, co bychom třeba v sezóně nosili,
00:11:22 trička, šortky,
00:11:25 plátěné kalhoty, sukně,
00:11:28 se nám nabízí na ulici.
00:11:31 Dále ten náš spotřebitel není zvyklý
00:11:34 respektovat značku.
00:11:36 Chápe tu značku jako záruku kvality,
00:11:38 záruku dobrého designu, stylu, módy,
00:11:42 ale také kvality. Tzn. když tričko vyperu,
00:11:47 zůstane, udrží svou formu, barevnost,
00:11:50 že se mi nerozpářou švy apod.
00:11:55 Myslím si, že náš konzument se musí naučit rozpoznávat značky,
00:11:59 hodnotit je
00:12:01 a mezi nimi, to je prvořadá funkce té značky,
00:12:05 si nacházet svůj styl.
00:12:14 Mekkou nabídky všeho, co člověk obléká,
00:12:17 do čeho se obouvá, co na sebe připíná,
00:12:19 čím se krášlí a čím se voní,
00:12:21 je mezinárodní veletrh spotřebního zboží.
00:12:31 Při brněnských jarních veletrzích tady pracovaly 3 komise,
00:12:34 které měly vybrat nejlepší nabízený výrobek.
00:12:39 Ve všech těch 3 komisích zavládlo všeobecně zděšení.
00:12:42 Byly tady dobré věci,
00:12:44 ale nebylo jich tolik, kolik se čekalo.
00:12:51 Člověk se potřebuje oblékat 24 hodin.
00:12:54 To znamená volný čas, oddech, odpočinek.
00:12:57 A tam je ta nabídka, dá se říct, dobrá.
00:13:00 Ale potom ještě existuje velká část dne,
00:13:03 kdy je činný...
00:13:07 Pro mnohé není pracovním oděvem kostým či oblek.
00:13:10 Jsou profese, kde musí pracovní oděv chránit
00:13:12 a umožňovat přitom člověku aktivní činnost.
00:13:15 Jako například tyto oděvy návrhářky Ivany Doubkové
00:13:19 nebo pláště navržené Romanem Humlíčkem
00:13:22 pro zdravotnický personál
00:13:23 Fakultní nemocnice v Brně-Bohunicích.
00:14:10 Oblečení je projektem osobnosti.
00:14:13 To si musíme uvědomit nejen my zákazníci,
00:14:15 kteří se potřebujeme dobře oblékat,
00:14:17 nosit kvalitní doplňky, chodit v dobrých botách
00:14:20 a být skvěle učesaní,
00:14:21 ale i ti, kdo pro nás připravují nabídku.
00:14:24 Je potřeba, abychom všichni společně
00:14:26 vytvořili takovou atmosféru, v níž konečně dojde
00:14:29 k docenění práce návrhářů, designérů
00:14:32 a k uskutečnění té nabídky, jako je ve světě,
00:14:35 kde se tak rádi díváme.
00:14:38 Design je konstruktivní, racionální, realistický,
00:14:41 ctí estetiku a respektuje módu,
00:14:43 její postavení v čase a prostoru.
00:14:46 Tu módu, která je tak veselá, lehkovážná a svádivá.
00:14:53 A tak už střih.
00:14:55 Skryté titulky: B. Červinková Česká televize 2014
00:14:59 .