Přechod pro chodce – kritické místo na komunikacích. Série pořadů k většímu vzájemnému pochopení účastníků silničního provozu
00:00:14 V našem seriálu jsme vám ukázali mnoho situací,
00:00:18 které jsou často příčinou nehod chodců.
00:00:21 Ale v dnešním dílu budeme ještě důslednější.
00:00:24 Ukážeme vám ta nejrizikovější místa a situace,
00:00:27 která často čekají na chodce v dopravním provozu,
00:00:30 a která jsou v realitě často příčinou nehod.
00:00:33 Ukážeme vám nejčastější chyby a správná řešení situací,
00:00:37 s nimiž si chodci často neví rady.
00:00:40 A kde se nejčastěji stávají nehody chodcům?
00:00:43 Která místa jsou nechvalně proslulá tím,
00:00:46 že tam narůstá nehodovost anebo smrtelná zranění?
00:00:50 Pokud máte na jazyku přechody pro chodce,
00:00:53 pak jste trefili do černého.
00:00:57 Pane plukovníku, mnoho lidí si myslí,
00:01:00 že na přechodech pro chodce mají přednost. Je to tak?
00:01:04 To je omyl. Přechody pro chodce jsou vyznačeny jako místa,
00:01:08 kde by měla být zajištěna větší bezpečnost pro přecházení,
00:01:12 ale pořád tam platí to,
00:01:14 že i chodec musí dbát zvýšené opatrnosti,
00:01:17 a měl by své chování přizpůsobit situaci, která tam je.
00:01:21 Ano, řidič vozidla má povinnost umožnit chodci bezpečné přecházení,
00:01:26 ale na druhou stranu si nemůže chodec přecházení vynucovat tím,
00:01:30 že tam tomu vozidlu bezprostředně vběhne.
00:01:33 Jaké jsou nejčastější příčiny nehod na přechodech pro chodce?
00:01:37 Z hlediska dodržování pravidel provozu
00:01:40 je to nedání přednosti chodcům na přecházení,
00:01:44 což je řada dopravních nehod zaviněná řidiči motorových vozidel.
00:01:49 Ale na druhou stranu je to právě to,
00:01:52 že chodec vstoupí na přechod pro chodce, aniž by se rozhlédl,
00:01:55 aniž by si ověřil, že může bezpečně přecházet.
00:01:59 A pak je to zavinění i na straně chodců.
00:02:02 Jak by se z hlediska předvídavosti měli chovat chodci na přechodu,
00:02:07 nebo třeba i maminky s kočárky, a jak řidiči motorových vozidel?
00:02:11 Z hlediska chodců je to o tom, že by měli přizpůsobit své chování
00:02:16 a přesvědčit se, že můžou bezpečně přecházet.
00:02:20 Podívat se, že vozidla jsou v dostatečné vzdálenosti,
00:02:24 která jim umožní bezpečně přejít.
00:02:27 Co se týká maminek s kočárkem, tak bohužel jsme často svědky toho,
00:02:32 že maminka nejdřív dá kočárek na komunikaci, na přechod,
00:02:36 a pak teprve sama přechází, což je asi velké riziko.
00:02:39 A řidič motorového vozidla, který přijíždí k přechodu,
00:02:43 musí dbát zvýšené opatrnosti a musí počítat s tím,
00:02:46 že se tam může vyskytnout osoba, která bude chtít přecházet.
00:02:50 Pokud dojde na přechodu pro chodce
00:02:52 ke střetu motorového vozidla a chodce,
00:02:55 jak se potom řeší odpovědnost za tuto nehodu?
00:02:58 Zkoumá se celá dopravní nehoda
00:03:00 včetně povinností jednotlivých účastníků.
00:03:03 Neznamená to, že pokud dojde k nehodě na přechodu pro chodce,
00:03:07 že je vždycky vinný řidič motorového vozidla.
00:03:10 I chodec má povinnosti ve vztahu k ostatním účastníkům
00:03:14 i ve vztahu k řidičům motorových vozidel.
00:03:17 To znamená, že je nesmí ohrozit tím, že na ten přechod vkročí.
00:03:21 Takže i na straně chodce
00:03:24 může být zavinění dopravní nehody na přechodu pro chodce.
00:03:32 Ještě než se dostaneme k přechodům,
00:03:35 podívejme se na situaci, kdy na vozovce žádný přechod není,
00:03:39 a my musíme přesto přejít na druhou stranu silnice.
00:03:42 Jak bychom se měli chovat na takovémto přechodu,
00:03:46 který není vůbec vyznačen. Jak tady máme správně přecházet?
00:03:51 Musíme se rozhlédnout a zjistit, kde máme v naší blízkosti přechod,
00:03:56 protože jsme povinni, pokud je přechod blíž než 50 metrů,
00:04:00 nebo třeba podchod, nadchod, tak jsme povinni ho použít.
00:04:04 Pakliže takový přechod nebo podchod v blízkosti nemáme,
00:04:08 budeme přecházet pokud možno kolmo k vozovce tak,
00:04:11 aby to bylo co nejkratší cestou přes vozovku.
00:04:15 Rozhlédneme se doleva, doprava, doleva na bezpečném místě,
00:04:19 odkud máme opravdu rozhled na komunikaci,
00:04:22 a pak můžeme bezpečně přecházet, pokud nepřijíždí žádné vozidlo,
00:04:27 nebo jsem si jistý, že ta vozidla zastavila.
00:04:30 Takže přelézání zábradlí nebo přecházení po diagonále,
00:04:33 tak to je asi špatně. Jaké jsou nejčastější chyby?
00:04:38 Právě přelézání zábradlí bývá nejčastější chyba zejména u dětí.
00:04:42 Děti na zábradlí sedí, hrozí tam pád do vozovky.
00:04:46 A je to velkou chybou, protože zábradlí jsou na místech,
00:04:50 která jsou nebezpečná, a není tam dobré vozovku přecházet.
00:04:54 Nejlépe je vozovku přejít co nejkolměji tak,
00:04:58 abychom měli přes vozovku co nejkratší cestu.
00:05:01 A nevybírat si místa tak, aby byla dlouhá,
00:05:04 protože nám hrozí potom srážka s nějakým vozidlem.
00:05:09 Tady máme přechod bez světelné signalizace na obousměrné vozovce.
00:05:13 Jak tady přecházet?
00:05:15 Přijdu k přechodu, rozhlédnu se doleva, doprava, doleva,
00:05:19 tak jak učíme děti ve školách, půjdu po jeho pravé straně,
00:05:23 tak abychom se vyhnuli s protijdoucími,
00:05:26 počkám, až nám vozidla zastaví v obou směrech,
00:05:30 a pak teprve můžu přechod bezpečně použít.
00:05:33 Jaké jsou tady nejčastější příčiny nehod?
00:05:36 Zbrklost, spěch, nerozhlédnutí se a podobně.
00:05:40 U řidičů přehlédnutí přechodu, nerespektování toho chodce.
00:05:44 Tady je velká hustota osídlení, je tady asi problém zaparkovat.
00:05:49 Parkují třeba tady správně? Tamhleto auto je třeba blízko.
00:05:54 Vozidlo by mělo parkovat nejblíže 5 metrů před přechodem,
00:05:59 aby se dalo bezpečně rozhlédnout, a aby i ta vozidla viděla chodce.
00:06:04 Zejména u dětí je to problém, protože přes vozidla nejsou vidět.
00:06:08 Pak nám vybíhají za vozidlem a dochází k nehodám.
00:06:12 Je rozdíl ve vzdálenosti parkování před a za přechodem ve směru jízdy?
00:06:16 Je to rozdíl, protože chodec, který vstupuje do vozovky,
00:06:20 přichází z levé strany řidiče,
00:06:23 a ten musí mít dostatečný prostor na to, aby toho chodce viděl.
00:06:27 Kdežto vozidlo stojící za tím přechodem,
00:06:31 tak tam ten prostor už není tak nutný.
00:06:38 Jak vidíme, i ta nejjednodušší varianta přechodu,
00:06:42 kde jsou dodrženy všechny bezpečnostní standardy,
00:06:46 dělá mnoha chodcům problémy.
00:06:49 Tak na takovém přechodu se snad nedá udělat chyba?
00:06:52 To zvládne i malé dítě, ne? Tak to byste se divil.
00:06:56 Je mnoho chodců, kteří nechodí na zelenou, chodí na červenou.
00:07:00 Nerespektují signál, toho červeného panáčka,
00:07:03 který jim zakazuje vstoupit do přechodu,
00:07:06 a stejně do něj vstoupí.
00:07:08 Co se stane, když mi jako chodci padne v polovině přechodu červená?
00:07:13 Nebudu se obracet, nebudu tam stát,
00:07:16 musím bezpečně přejít na druhou stranu,
00:07:19 bezpečně přechod opustit, nebudu se vracet určitě zpátky.
00:07:23 Tady je tlačítko. Jak by se mělo pracovat s tlačítkem pro chodce?
00:07:27 Pokud se blížím k přechodu, zmáčknu si ho, počkám chvíli
00:07:31 a tlačítko mi umožní bezpečně přejít na druhou stranu.
00:07:35 Tlačítko je tam proto, aby fáze semaforu mohla zaregistrovat to,
00:07:39 že se tam blíží chodec, a že chce přejít na druhou stranu.
00:07:42 Je samozřejmě lepší počkat, až nás bude víc.
00:07:45 Pokud vystupujeme z autobusu, abychom šli jako celá skupinka
00:07:49 a nebrzdili bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
00:07:54 Jak bych měl ukázkově přecházet jako chodec na takovémto přechodu?
00:07:58 Počkám si, až se mi rozsvítí zelený panáček.
00:08:01 Měl bych se podívat i na vozidla, která se blíží,
00:08:05 jestli náhodou nejede nějaký neukázněný řidič,
00:08:08 který nerespektuje červený signál "STŮJ".
00:08:12 Důležité je zachovat oční kontakt s těmi řidiči,
00:08:16 abychom navzájem o sobě věděli, a pak můžu přejít na druhou stranu.
00:08:21 Samozřejmě po té pravé straně, nezkracovat si to šikmo a podobně.
00:08:26 A použít opravdu přechod, a ne tu část vozovky těsně vedle.
00:08:31 Nehoda na přechodu pro chodce
00:08:34 bez signalizace na vozovce s více pruhy.
00:08:37 To je asi takový strašák, kterého se hned tak nezbavíme.
00:08:40 Jak se vyhnout příčinám takových nehod?
00:08:43 Existuje pouze jediný způsob,
00:08:45 jak bezpečně přejít na druhou stranu.
00:08:48 To znamená, že nevstoupím do přechodu,
00:08:52 musím se bezpečně rozhlédnout na viditelném místě,
00:08:56 aby mě viděl i ten řidič, abych viděl i já dobře,
00:08:59 a počkám, než ve všech jízdních pruzích vozidla zastaví.
00:09:03 Pokud je to s bezpečnostním ostrůvkem,
00:09:07 přejdu si napřed jednu část vozovky,
00:09:10 kde mi zastavila vozidla,
00:09:13 počkám, než zase zastaví v druhé části vozovky ta vozidla,
00:09:17 a pak bezpečně přejdu na druhou stranu.
00:09:21 Jaké jsou nejčastější příčiny nehod na tomto typu přechodu?
00:09:25 Bývá to agresivitou řidičů,
00:09:27 nerespektování dopravního značení "PŘECHOD PRO CHODCE" a podobně.
00:09:32 Samozřejmě jsou na vině i neukáznění chodci.
00:09:37 Přecházejí mimo přechody a vbíhají před auta.
00:09:42 Takže jak je to s viníky těch nehod?
00:09:45 Jsou to více řidiči nebo chodci? Je to zhruba půl na půl.
00:09:50 Nedá se to úplně přesně říct.
00:09:55 Další nebezpečný přechod je ten, který vede přes tramvajovou trať.
00:10:00 Podle nejnovější vyhlášky by takové typy přechodu
00:10:03 měly být vždy vybaveny světelnou signalizací.
00:10:07 V praxi to ovšem přináší zmatky.
00:10:09 Radnice šmahem rušily přechody, které tuto podmínku nemohly splnit,
00:10:14 a to se zase nelíbilo chodcům, kteří neměli kde přecházet.
00:10:18 Skutečnost je tedy taková,
00:10:20 že přechody, které se kříží s tramvají,
00:10:24 stále najdeme i bez světelné signalizace.
00:10:27 V čem tkví největší nebezpečí přechodů, které kříží tramvaj?
00:10:31 Tramvaj je kolejové vozidlo, je tam velké riziko,
00:10:35 brzdná dráha je delší než u běžného vozidla.
00:10:39 Mnoho chodců si neuvědomuje, že nemají tu absolutní přednost,
00:10:43 o které se domnívají, že mají, ta tam skutečně neexistuje.
00:10:48 Řidič, který se blíží k přechodu pro chodce,
00:10:52 by měl umožnit chodci bezpečně přejít na druhou stranu,
00:10:56 pokud už na přechodu je, nebo jej zřejmě hodlá použít.
00:11:00 Ale právě u tramvaje je to tak, že tramvaj má před chodci přednost.
00:11:04 Takže nemůže dávat chodcům přednost jako ostatní vozidla?
00:11:08 Přesně tak, tramvaj chodcům přednost nedává.
00:11:12 Proto slouží u mnoha přechodů s tramvají i nápis "POZOR TRAM".
00:11:16 Co mám dělat, když stojím na přechodu a blíží se tramvaj?
00:11:20 Buď počkám na chodníku, kde je pro mě bezpečno,
00:11:23 pakliže už v té vozovce jsem, tak vozovku opustím do místa,
00:11:27 které pro mě bude bezpečné, tak abych nezdržoval
00:11:31 bezpečnost a plynulost provozu a nehrozilo mi žádné nebezpečí.
00:11:35 Ale rozhodně před tramvaj nebudu vstupovat.
00:11:38 Tenhle přechod má všechny bezpečnostní prvky.
00:11:41 Světelnou signalizaci, označení. Co když tam světla nejsou?
00:11:45 Je to o to složitější pro chodce,
00:11:47 protože tam už je přechod na jeho rozhodnutí.
00:11:50 A je to o jeho osobním bezpečí.
00:11:53 Jak ukázkově přecházet jako chodec tento přechod se signalizací,
00:11:57 a jak přechod, který taky kříží tramvaj,
00:12:00 a je bez světelné signalizace? Tady máme světelnou signalizaci,
00:12:05 takže si opět počkáme na signál zeleného panáčka,
00:12:09 který nám umožní bezpečně přejít na druhou stranu.
00:12:13 Jdeme po pravé straně přechodu, nesmíme se zapomenout rozhlédnout.
00:12:18 Zase opět oční kontakt, pakliže se blíží tramvaj,
00:12:22 vidím, že mám zelenou, jsem si jistý, že tramvaj nepojede.
00:12:26 Ale jinak bych opravdu měl na tu tramvaj dávat pozor.
00:12:30 V případě, že je tam přechod bez světelné signalizace,
00:12:33 je to pro mě složitější.
00:12:36 Opět se rozhlédnu doleva, doprava, doleva,
00:12:39 jestliže se blíží nějaké vozidlo, a vím, že tam může jet tramvaj,
00:12:43 nechám ta vozidla raději projet a počkám si nějakou minutku,
00:12:49 až tam budu mít opravdu prázdno, protože spěchat se nevyplácí.
00:12:54 V našem seriálu o dopravních značkách
00:12:57 se dnes budeme věnovat značce, se kterou se mohou potkat i chodci.
00:13:01 Je to "VÝSTRAŽNÍ KŘÍŽ PRO ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZD".
00:13:04 Znamená to, že na takovém značení
00:13:07 se chodci musí chovat stejně jako řidiči motorových vozidel?
00:13:11 Ano, zvláště opatrně,
00:13:13 protože železniční přejezd je něco jako křižovatka.
00:13:17 Na křižovatce se také každý rozhlédne, než ji přejde.
00:13:21 Tudíž železniční přejezd je stejný jako křižovatka
00:13:26 a je o dost nebezpečnější než křižovatka.
00:13:29 Takže před železničním přejezdem opravdu dbát zvýšené opatrnosti.
00:13:33 Když se blíží vlak a vidím ho už na velkou dálku,
00:13:37 tak do něj radši nebudu vstupovat,
00:13:40 protože nedokážu odhadnout rychlost a vlak opravdu nezabrzdí na místě.
00:13:45 Pokud je přejezd opatřen signalizací, může třeba chodec
00:13:49 ignorovat červená blikající světla nebo stažené závory?
00:13:53 Tak to rozhodně ne. To hraničí se sebevraždou.
00:13:56 To je věc, která by rozhodně neměla být.
00:14:00 A jakmile jsou ty závory v pohybu, jdou dolů,
00:14:04 nebo jsou v pohybu směrem nahoru,
00:14:06 pořád je ten železniční přejezd nějakým způsobem nebezpečný.
00:14:10 Zvláště pokud je vícekolejný
00:14:12 a je tam delší vzdálenost pro jeho překonání.
00:14:16 Nenechte se ukolébat falešným pocitem bezpečí
00:14:19 a absolutní předností před ostatními. Není to pravda.
00:14:22 Nezapomínejte, že mnoho přechodů v ČR ještě nemá
00:14:25 optimální bezpečností standardy a řidiči jsou často bezohlední.
00:14:29 Jde především o vaše zdraví.
00:14:35 Titulky: Veronika Červínová, Česká televize 2010
V dalším dílu osvětového cyklu se zaměříme na přechody pro chodce coby jedno z nejkritičtějších míst na komunikacích. Pojmenovány budou nejčastější chyby i řešení nastalých mezních situací. Naučíme se, jak správně zdolávat přechody pro chodce a jak se zachovat v úsecích, kde přechody pro chodce nejsou značené. Zvláštní pozornost bude věnována tradičnímu nešvaru dětí, přelézání zábradlí s okamžitým vstupem do vozovky. V seriálu o dopravním značení si vyložíme význam značky Výstražný kříž pro železniční přejezd.