Král Richard III.
Jedna z nejslavnějších her světového divadelního repertoáru přímo navazuje na tři díly Krále Jindřicha VI. a dovršuje tak první Shakespearovu historickou tetralogii, která se odehrává na pozadí války "dvou růží", drastického zápasu mezi Lancastery a Yorky probíhající v letech 1455-1485.
Obraz Richarda jako fyzicky a duševně pokřiveného člověka, jak ho dramatik pojímá, je z historického hlediska nespravedlivý - Richard je pod svou suverénní maskou člověkem sžíraným nejistotou a komplexem méněcennosti ze své fyzické podoby i nedůstojného postavení u dvora. Je v nitru zraněným dítětem ovládaným potřebou mstít se světu za všechna příkoří, jimiž musel projít. Je ale i hráčem, který se pouští do předem ztracených akcí, a když v nich zvítězí, sám žasne nad svými netušenými schopnostmi. Dokáže být neodolatelným svůdcem i neohroženým obráncem země před cizími vojsky.
Touto cestou se vydávají inscenátoři brněnského Národního divadla - úpravy překladu J. Joska se ujal dramaturg Martin Dohnal a režisér Zdenek Plachý. Petr Halberstadt v hlavní roli se musel vypořádat s nelehkým úkolem: inscenátoři pojímají svého Richarda jako divadlo jednoho herce, jehož projev a řeč se brilantně proměňují podle protějšku - od ironie přes přátelský tón či dvornou krasomluvu k drsnému tónu. Musí zahrát i "zlom, krach osobnosti" po zavraždění synů krále Edvarda, kdy zlo nahradí jeho dřívější sílu a rozhodnost.