Dokumentární film o fascinující proměně rušné křižovatky na pražském Smíchově, zvané odedávna Anděl, podle projektu významného francouzského architekta Jeana Nouvela (2000). Připravila M. Šandová
00:03:11Stříbrná mlha leží dole nad městem.
00:03:15Slunce nad námi hledí z mlžných závojů.
00:03:20Vtom se zablesknou v lehce prašné šedé modři nebe stříbrné pruhy:
00:03:27houfy holubů krouží, zrcadlí se v tichém povětří
00:03:32a mizí nad věžemi Týnského chrámu. Tiše - neskutečně.
00:03:49Myslím, že Praha je jedno z nejhezčích měst v Evropě.
00:03:57Ne-li nejhezčí.
00:03:59A když člověk dostane příležitost, že smí něco realizovat v Praze,
00:04:05potom musí vycházet ze znalosti tradice architektury v tom městě.
00:04:12Nemůže jen tak něco přidat.
00:04:16Výběr takových architektů, jako je Milunič, Gehry a Nouvel
00:04:22to není náhodný výběr lidí.
00:04:26Je to výběr lidí, kteří mají blízko ke změně, k něčemu novému.
00:04:31Vědí, jak pokračovat dál ve stoleté tradici.
00:04:34Z urbanistického hlediska bylo jasné, že všechny urbanistické
00:04:38moderní funkce se do starého historického jádra nevejdou.
00:04:41Bylo jasné, že Praha se bude rozvíjet podobným způsobem,
00:04:47jako se rozvíjí města, která mají velkou historickou tradici.
00:04:52Bude se tedy rozvíjet od kruhu 19. a 20. století dál.
00:05:01Vybrali jsme Smíchov po dlouhém přemýšlení, jak by se Praha
00:05:10mohla v budoucnu rozvíjet.
00:05:13Když se člověk podívá na staré fotografie z 19. století,
00:05:17ale i z 1. republiky, tak vidí, že to místo má určitou přitažlivost
00:05:48Pokud někdo chce postavit nějakou stavbu a chce ji postavit rychle,
00:05:51hledá dodavatele, kteří jsou nejrychlejší a nejlevnější.
00:05:55Pokud uspějí čeští dodavatelé, bude tu identita zejména česká.
00:05:59Ale protože jsme otevřená společnost, tak má každý možnost
00:06:04utvářet toto naše prostředí.
00:06:07Samospráva se podílí na tvorbě územního plánu
00:06:12a bývá účastníkem územního řízení.
00:06:14Jinak je to věcí zejména investorů, kteří kupují volné pozemky
00:06:19a realizují zde své projekty.
00:08:10Jean Nouvel pracoval v 80. letech pro město Rotterdam, kde jsem
00:08:18tehdy také pracoval pro město.
00:08:22Tam jsme ho pozvali v r. 1984, aby dělal revitalizaci města.
00:08:27Tenkrát se přeměňovaly rotterdamské přístavy na obytné čtvrti.
00:08:32Když jsem viděl kvalitu práce Jeana Nouvela na těchto velkých celcích,
00:08:37tak jsem si řekl, že v Praze by to určitě také uměl.
00:08:41Také jsme ho zvolili kvůli jeho výjimečnému talentu
00:08:46a jeho úctě k historickým městům.
00:08:49Pozvali jsme ho už v r. 1990.
00:08:54Zeptali jsme se ho, jestli by ho zajímalo pracovat
00:09:00na komplexním programu.
00:09:59Projekt sám vzniká 10 let.
00:10:02K tomuto projektu vedla dlouhá cesta přes různé urbanistické
00:10:06a ekonomické studie.
00:10:09Těchto 10 let bylo vyplněno intenzivní prací.
00:10:34Tohle je základní kámen stavby ZLATÝ ANDĚL, který jsme nechali
00:10:39vyrobit u příležitosti zahájení stavby.
00:10:42Tento předmět má být umístěn na čestném místě někde v budově
00:10:46ZLATÝ ANDĚL a obsahuje spoustu zajímavých materiálů a dokumentů.
00:10:51Jsou zde např. dětské kresby andělů, dokumentace, noviny
00:10:57ze dne 18. 5. 1999, kdy se pokládal základní kámen.
00:11:04Do těchto předmětů se většinou umísťuje dokumentace stavby.
00:11:09Ta je tam umístěna na dvou CD, kde je uveden celý projekt.
00:11:15Letopočet 1998 je tam uveden proto, že v r. 1998 začala vlastní stavba.
00:16:21Pracovat s Jaeanem Nouvelem je každodenní výzva.
00:16:26Nápady a myšlenky, které přináší a lidé, kteří s ním pracují,
00:16:31vyžadují každý den mít schopnost se na to podívat znovu.
00:16:35Vyžadují zapomenout na to, co člověk zažil do této chvíle
00:16:39a podívat se na problém úplně z jiné strany.
00:16:42Je to takový motor.
00:16:44Jde bez křídel, jde bez kormidla, jde bez kroků, jde, jak by stál.
00:18:04Nesouhlasíme s návrhem na spárořez od AJ.
00:18:10Z technologických důvodů žádáme AJ o nový návrh.
00:18:59Tak jak jsme jim to ukázali, si myslí,
00:19:02že to ještě není dodělané, že to ještě není hotové.
00:19:05Dobře, ale tento detail potírá veškeré normy ČSN.
00:19:13Je to fantastická kosmopolitní záležitost.
00:19:16Protože tady se opravdu střetly kultury z velké části Evropy.
00:19:21Investor je holandská firma, architekt je z Francie,
00:19:25stavební firma je česká.
00:19:28A protože ty světy jsou jiné, tak dochází ke střetům.
00:19:32Nám se na té stavbě podařilo, že se tyto střety odehrávaly
00:19:36velmi kultivovaným způsobem.
00:19:38Řešení, která se nalézala, byla vždy ku prospěchu věci.
00:22:12Anděli, dej tedy, dopřej nám neznámé místo a na něm ten záhadný
00:22:21koberec, kde by nám milenci předvedli figury,
00:22:27na něž jim tady nestačil um.
00:22:31Vysoké figury rozletu srdce, slast, její věže, její žebříky tam,
00:22:41kde nebyla zem...
00:23:14Architekti přišli s tím, že fasáda bude pokryta grafikou -
00:23:19grafikou anděla s panoramatem Prahy.
00:23:22Zadání bylo celkem účinné (jak co má vypadat),
00:23:26pouze se upravovaly nějaké detaily. A my jsme museli přijít s řešením.
00:23:31Řešení bylo takové, že se celá grafika převedla do malých
00:23:343-milimetrových bodů.
00:23:37Na metru čtverečním vychází asi 90 tisíc bodů.
00:23:41A při celkové velikosti fasády, která je asi 1850 m čtverečních,
00:23:45vychází 170 milionů bodů.
00:23:48U malého detailu okna s křídlem, které sousedí s panoramatem,
00:23:52ani není vidět, že tam nějaké panorama je.
00:23:56Ale při pohledu z dálky, z ulice, je panorama vykreslené.
00:24:00Záměrem architekta je, aby panorama bylo snové a potlačené, aby nemělo
00:24:05ostré hrany, takže se ubíraly hrany, aby to nebylo tak jasné.
00:24:12Zblízka není poznat detail, jestli tam je nějaké peří,
00:24:16není v tom poznat nic, je to shluk bodů.
00:24:20Až z 5 - 10 m je vidět obraz, který je v tom zakomponovaný.
00:24:27Body se dál převádějí na kružnice a tyto kružnice jsou potom postupně
00:24:33ve fóliích vyřezávány. Je to původní metoda.
00:24:37Zjišťovali jsme, jestli to už někdo nějakým způsobem řešil.
00:24:41Nikde ve světě to zatím není dělané tímto způsobem.
00:24:50Na počátku to byla potřeba překonat nedůvěru zahraničního architekta
00:24:57vůči menší české firmě,která do tak významného projektu vstupuje.
00:25:03Každá koncepce, která zde je, je něčím výjimečná, je specifická.
00:25:08Dalo by se jít od výběru typu skel, přes zborcené plochy fasády.
00:25:14Každý prvek, který na fasádě byl, byl svým způsobem originál.
00:25:19Tím, že na něj přišel motiv mraků nebo anděla nebo panoramatu Prahy,
00:25:26tak se z typového skla, které se rozměrově i tvarově podobá,
00:25:32stal originál.
00:25:35Z původní myšlenky od architekta se stane normální strojařský prvek:
00:25:40šroubek, kus lišty apod.
00:25:43A ty musí do sebe zapadat jako hodinky, jak Lego.
00:25:58Bylo hrozně důležité najít symbiózu mezi architekturou a technikou.
00:26:02Technik dokáže zrealizovat skoro všechno, ale to ještě neznamená,
00:26:06že to vypadá dobře.
00:26:09Je zapotřebí, aby ruku technika vedl někdo, kdo stavbu cítí.
00:32:39Tuto stavbu jsem začal projektovat na jaře roku 1996.
00:32:45Byl jsem pověřen, že budu dělat hlavního inženýra projektu.
00:32:49Z ateliéru IGN jsme dostali architektonický návrh stavby.
00:32:53Ten se začal zpracovávat v ČR. Času na to bylo málo.
00:32:58Přesto všechno to bylo postavené tak, že jsme se museli snažit
00:33:03na dálku domyslet, co tím chtěl architekt vyjádřit.
00:33:09Snažili jsme se to dát do prvních stavebních výkresů,
00:33:13které by byly už čitelné technikům.
00:33:16Naši architekti to hodně domýšlí od začátku.
00:33:20Ale francouzští architekti udělají nějakou ideu, která se dá na papír,
00:33:28z papíru se to zrealizuje formou vzorků a dál se to dotváří,
00:33:33než se to vůbec zrealizuje.
00:33:35Často se stávalo, že se to zrealizovalo, ale stále to nebylo
00:33:38ono a stále se to měnilo.
00:33:41Jean Nouvel má svou pravou ruku, což je jeho asistentka
00:33:45a s tou jsem v úzké spolupráci.
00:33:48Spolu jsme vyvíjeli spoustu detailů a samozřejmě jsme
00:33:52prošli i spoustou diskuzí, které byly někdy i trochu tvrdší.
00:33:58Vždy se to ale dořešilo tak, jak si přáli architekti
00:34:01a aby to bylo i ke spokojenosti našich statiků a českých norem.
00:34:05Stavbu takovéhle velikosti jsem v životě nedělal.
00:34:08Je to moje první stavba, takže člověk zažívá všechno poprvé.
00:45:17Stojíme před ZLATÝM ANDĚLEM, kolem kterého pan architekt Nouvel
00:45:23vlastně postavil tuhle budovu.
00:45:26Myslím, že je to dost významný symbol pro Smíchováky
00:45:30a vůbec pro Pražáky.
00:45:33Tato freska byla v exteriéru původního domu, zájezdního
00:45:37hostince, který stál od 19. stol. na tomto místě.
00:45:41Pravděpodobně je významná svým tématem a snad tím, že autorem
00:45:47je mladý Václav Brožík.
00:45:51Mohl ji namalovat někdy kolem roku 1860, kdy maloval kulisy
00:45:57pro ochotnické divadlo v tom domě.
00:46:09V roce 1979 jsme s kolegou Tomkem zachránili a ztransferovali fresku.
00:46:16Bylo to těsně před odstřelem té budovy
00:46:20Bylo to iniciované místními smíchovskými občany.
00:46:28Za cenu poškození malby jsme ji přelepili a rozřezali na 13 dílů.
00:46:36S kolegou Tomkem jsme ji asi během 14 dnů sundali.
00:46:40Dům už byl navrtaný a po nás se střílelo.
00:47:049
00:47:068
00:47:077
00:47:086
00:47:095
00:47:104
00:47:113
00:47:122
00:47:131!
00:47:31V dalším procesu došlo k dalšímu ošetření
00:47:35a vlastně k restaurování malby.
00:47:39Pro mě je to symbolika toho, že památková péče a restaurování
00:47:45je běh na dlouhou vzdálenost.
00:47:48Je to 21 let, kdy jsme malbu sundali.
00:47:54Počítalo se s ní původně do metra Lidická, resp. Anděl.
00:47:59Pak z toho byla Moskevská.
00:48:01Čas plynul, přišel rok 89 a já jsem pořád myslel na anděla.
00:48:06Založili jsme v Litomyšli školu.
00:48:09Vyzvedl jsem těch pár transferů z depozitů Muzea města Prahy.
00:48:15Jako absolventskou práci dávali fresku dohromady naši
00:48:20první absolventi ve škole.
00:48:24Pak jsme fresku měli dál v depozitáři v Litomyšli.
00:48:27Stále jsem doufal, že se jí někdo ujme a znovu ji osadí na místo,
00:48:33kde původně byla.
00:50:24Tohle je první kavárna, která je programově obklíčená domy,
00:50:29a to ještě takovými technologickými.
00:50:33Jinak se snaží každý tam mít co nejvíc zeleně
00:50:36a připodobnit to přírodě.
00:50:39Tohle se mi zdá být dobré, že to bude mít úplně jiné obklíčení.
00:50:49Jaké jsou tady verše?
00:50:51Gustav Meyrink, Rainer Maria Rilke, Konstatnin Biebl,
00:50:55Franz Kafka a Jiří Orten.
00:50:59To je dobrá společnost.
00:51:02Mně se moc líbí, že ten dům je popsaný verši.
00:51:08Já osobně mám nejraději text Franze Kafky, který je na severní
00:51:12fasádě této budovy za mnou.
00:51:14Připadá mi hodně vypovídající o duchu stavby a o čase,
00:51:19který stavba zabrala, o přechodu od totality až do dnešní doby.
00:51:35Je svobodným a zajištěným občanem země, neboť je uvázán k řetězu,
00:51:40který je dost dlouhý, aby mu zpřístupnil všechny okrsky země,
00:51:45ale přece pouze tak dlouhý, že ho nic nemůže vytrhnout z hranic země.
00:52:00Zároveň je však také svobodným a zajištěným občanem nebes,
00:52:05neboť je uvázán na podobně vypočtený nebeský řetěz.
00:52:17Chce-li nyní na zem, škrtí ho nebeský obojek,
00:52:20chce-li do nebe, pozemský. A přesto může cokoliv a cítí to:
00:52:30ba dokonce odmítá svést to všechno na chybu při prvním připoutání.
00:54:10Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, milí přátelé.
00:54:15Jsem rád, že můžu být přítomen této významné události,
00:54:20jako je otevření komplexu ZLATÝ ANDĚL.
00:54:24Je to vlastně vlajková loď přestavby centrální části
00:54:29městské části Praha 5.
00:54:32Další objekty budou v pořadí příští léta.
00:57:10Skryté titulky Alena Kardová
Pamět anděla je dokumentárním filmem o fascinující proměně rušné křižovatky na pražském Smíchově, zvané odedávna Anděl. Moderní projekt přestavby kdysi průmyslové části pochází z dílny Jeana Nouvela, významného francouzského architekta.
„Moderní postoj znamená co nejlépe využít paměti, hledat kontinuitu starých myšlenek do současnosti,“ říká autor, jehož tvorba je označována za architekturu jedenadvacátého století. Jejím charakteristickým prvkem je sklo a hra světla.
Nejde však jenom o účast architekta Jeana Nouvela a nizozemské společnosti, která byla investorem stavby, ale o společnou snahu všech zúčastněných změnit pražskou čtvrť v pulzující bod moderní Evropy. Vzrušující dobrodružství spolupráce na tvorbě města, o němž vyprávějí mnozí jeho další účastníci, dokumentární časosběrné snímání vzniku projektu od bourání bývalého areálu ČKD Tatra Smíchov až po magickou večerní premiéru nového komplexu Zlatý Anděl v listopadu roku 2000, to vše umožňuje divákovi stát se svědkem jedinečné a neopakovatelné realizace světové architektury. Zlatý fond České televize je pak obohacen o umělecký dokument o historické proměně města Prahy na počátku třetího tisíciletí.