Dokument o významném českém skladateli filmové hudby. Kamera A. Barla. Scénář a režie P. Ruttner

Roku 1983 završil svou tvůrčí a životní dráhu skladatel, jehož hudební invence zanechala výraznou stopu v neuvěřitelných, více než 420 filmových titulech, hraných i dokumentárních, a to v časovém rozpětí 35 let! Úctyhodné dílo. Nejen rozsahem, ale i kvalitou.

Svou první filmovou hudbu začal komponovat už v roce 1946, především v oblasti krátkometrážní produkce. O necelých patnáct let později, od konce 50. let se stal jedním z nejvyhledávanějších a nejžádanějších skladatelů hudby k celovečerním hraným filmům. Spolupracoval s režiséry tak zvučných jmen jako jsou či byli František Vláčil (Markéta Lazarová, Údolí včel, Stíny horkého léta…), Jiří Krejčík (Vyšší princip, Božská Emma…), Alfréd Radok (Laterna magiky, Hra o lásce a smrti…), Karel Zeman (Vynález zkázy, Baron Prášil, Pan Prokouk…), Vladimír Sís (Král komiků, Kouzelný zámek…), Hermína Týrlová (Pohádka o drakovi, Nepovedený panáček…), Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund (cestopisy), Jan Švankmajer (Rukavičkárna, Don Šajn, Leonardův deník…), Martin Hollý (Balada o siedmich obesených, Signum laudis…), Jan Kádár a Elmar Klos (Obchod na korze, Touha zvaná Anada…), Karel Kachyňa (Už zase skáču přes kaluže, Vlak do stanice nebe…), Jan Schmidt (Luk královny Dorotky, Osada havranů…), Jiří Sequens (seriál Hříšní lidé města pražského, Pěnička a Paraplíčko…) a s mnoha dalšími. V nahrávacích studiích spolupracoval s hudebním režisérem Jiřím Zobačem, s dirigenty Františkem Belfínem a Štěpánem Koníčkem, se sbormistrem Pavlem Kühnem.

Zdeněk Liška byl suverénním skladatelem filmové hudby. Jako málokdo pochopil její význam, její zákonitosti i její specifika. Propracoval se, na svou dobu k neobvyklé technice komponování: přímo nad běžícím filmovým pásem, u stříhacího stolu zapisoval své hudební nápady a budoval architekturu hudebního díla. Spolupodílel se na vzniku nejlepších děl tehdejší československé kinematografie (Markéta Lazarová, Obchod na korze…).

Řadu výše jmenovaných žijících osobností jsme oslovili, aby vydali svá svědectví. Jsou jedinečná… Prohlédli jsme filmové archivy, aby poodhalily svá tajemství. Jsou velice objevná.

Co tedy může divák očekávat od televizního dokumentu Zdeněk Liška? Především obraz Liškovy osobnosti, odvozený z míry jeho tvůrčího vkladu ke každému z filmových děl, na jehož vzniku se podílel, úvahy nad specifičností filmové hudby, stejně jako zamyšlení nad tvůrčím prostorem, který si filmaři v minulých desetiletích, snad i navzdory konkrétní společenské a politické situaci, dokázali vytvořit… a ne v poslední řadě i hodně ukázek za starších filmů.

Napište nám