Skutečný příběh o největší padělatelské operaci všech dob, zorganizované nacisty v koncentračním táboře Sachsenhausen. Rakousko-německý film, oceněný Oscarem.
Hrají: K. Markovics, A. Diehl, D. Striesow, M. Brambach, S. Urzendowsky, A. Schmidt a další. Režie Stefan Ruzowitzky.

Na břehu moře sedí muž, který toho hodně prožil. Muž, který přežil. Přijel sem do Monte Carla s kufříkem plným dolarů, aby je tu roztočil v banku a alespoň částečně se zbavil vzpomínek na to, jak v koncentračním táboře bojoval o holý život a také o svou týranou, ponižovanou, ale nikdy ne zcela zlomenou duši. A toto je jeho vykoupení. Válka skončila a on tu hodlá prohrát svou minulost do posledního centu, aby mohl začít znovu.

Snímek Ďáblova dílna natočil rakouský režisér Stefan Ruzowitzky podle stejnojmenné knihy účastníka popisovaných událostí Adolfa Burgera, slovenského rodáka žijícího v Praze. Zaměřuje se v něm na osud legendárního padělatele Salomona Smolianoffa, ve filmu přezvaného na Sallyho Sorowitsche, a na největší padělatelskou akci v dějinách, Operaci Bernhard. Nacisté zřídili v koncentračním táboře Sachsenhausen dílnu, v níž pracovali specialisté různých profesí na padělání dokladů, dokumentů, známek a především bankovek. Vyrobilo se tu sto třicet dva milionů falešných liber, které chtěli Němci použít k rozvrácení britského hospodářství. S výjimkou prologu a epilogu a krátké epizody Sorowitschova zatčení v roce 1936 v Berlíně se děj soustředí na Sallyho pobyt v koncentračních táborech v Mauthausenu a v Sachsenhausenu. Líčí vztah mezi Sorowitschem a esesákem Herzogem i mezi spoluvězni, k nimž patří i komunistický typograf Burger. Vězni nechtějí řešit vnucující se morální dilema, zda přežít i za cenu pomoci nenáviděnému režimu. Většina z nich včetně Sallyho lpí na životě, zatímco osamocený Burger výrobu falešných peněz sabotuje.

Sám režisér snímek charakterizuje jako konflikt mezi idealismem a pragmatismem, který v existenciálně extrémních válečných podmínkách nabývá obzvláště ostrých kontur. Ďáblova dílna je sugestivní, autentická studie charakterů v mezní situaci, drama s řadou silných momentů a přesvědčivou ústřední figurou ve skvělém podání Karla Markovicse. Její vývoj od pragmatického podvodníka a bonvivána k muži, který ví, že prohrává, i když pořád žije, vytváří nosný dramatický oblouk příběhu. Film věcně zaznamenává dramatické situace, krutost i lstivost nacistů. Poukazem na otázku morálního imperativu pak konkrétní události přesahuje.

Snímek, který vznikl za účasti německých producentů, byl v roce 2008 jako první rakouský film oceněn Oscarem za nejlepší cizojazyčný film.

Napište nám