Zábavná show, kde největší hvězdou je příroda. Moderátoři Maroš Kramár a Vladimír Kořen vás provedou pořadem, u kterého se budete bavit a mnohé se dozvíte. Dále účinkují: P. Nesvačilová, M. Táborský, J. Nosek a J. Smetana. Režie A. Rezek
00:00:14 -Dnešními hosty jsou:
00:00:16 JAROMÍR NOSEK.
-Dobrý večer.
00:00:19 -JAN SMETANA.
-Dobrý večer.
00:00:22 -MIROSLAV TÁBORSKÝ.
-Dobrý večer.
00:00:26 -A PETRA NESVAČILOVÁ.
-Dobrý večer.
00:00:30 -Prosím, přivítejte moderátora MAROŠE KRAMÁRA.
00:00:34 -Dobrý večer! Dobrý večer.
00:00:37 Vítejte u reprízy benefičních ZÁZRAKŮ PŘÍRODY.
00:00:41 Během premiéry jste měli možnost zasílat dárcovské SMS
00:00:44 na konto neziskové organizace NAUTIS, která už od roku 2003
00:00:48 poskytuje pomoc lidem s autismem i těm kolem nich.
00:00:52 Pokud byste jí chtěli pomoct a podpořit i dnes,
00:00:55 můžete navštívit webové stránky NAUTIS.cz, tam kliknete na záložku
00:01:01 DARUJTE a tam získáte veškeré informace o nejrůznějších
00:01:05 formách pomoci.
00:01:07 Za vaši dobročinnost vám s celým týmem ZÁZRAKŮ předem děkujeme.
00:01:12 Ještě jednou dobrý večer.
00:01:21 Dobrý večer, rukulíbám, Petruško, dobrý večer.
00:01:25 Pánové, dobrý večer. Ne, vám nelíbám.
00:01:30 Prosím tě, Petro, co by ti tak pomohlo...
00:01:34 ke štěstí?
-Ke štěstí.
00:01:36 -Já když tu mám krásnou ženskou, já jsem vždycky tak trošku vedle.
00:01:41 Jak bych ti mohl pomoct?
-Pomoct...-A s čím?
00:01:45 -Určitě potřebuju přivrtat v kuchyni...
00:01:48 -Jo, na to jsem odborník.
-V kuchyni poličku.
00:01:51 -Já jsem starej vrták.
-Jo?
00:01:53 -No jasně, vrtání mě baví.
-Tak to bych potřebovala.
00:01:56 A dodělat ještě takovou zahrádku na okno.
00:01:59 -A pomáháš takhle lidem ty?
-Ráda pomáhám.
00:02:03 A pomáhám i tím, že třeba běhám pro Pamět národa
00:02:08 a pro jiný organizace, který pomáhaj.
00:02:11 -Takže když tě osloví takhle, jako na nějakou benefici,
00:02:15 tak seš ráda a uděláš to.
-Ano, proto jsem i tady.
00:02:22 -Mirku, co ty a benefice a takhle, máš to rád?
00:02:26 -Když říkala Petra, že běhá, tak já běhám pro Paraple každý rok.
00:02:30 A snažím se občas s touhle organizací spolupracovat a pomoct.
00:02:35 To je neuvěřitelný, co vybudovali a kolika lidem
00:02:39 už pomohli a jak pomáhají.
-Honzíku, ty taky pomáháš rád?
00:02:43 -Pomáhám, kdykoli to jde, pomáhám strašně rád.
00:02:48 Nejvíc asi teda svý ženě momentálně,
00:02:50 protože - to musíš ocenit, to je krásný.
00:02:52 -Je to krásný.
-My máme 3 děti...-Jé!
00:02:55 -No pozor... Děkuju, děkuju.
00:03:01 Takže 3 děti, kočku...
00:03:04 -Na kočku už nebudem tleskat, to bysme se utleskali.
00:03:07 -Ne, tak je to samozřejmě náročný. Nejvíc pomáhám ženě,
00:03:11 protože 3 děti, to máte, 12letá potřebuje podepsat úkol,
00:03:14 5letej syn sestavit z Lega něco, teď roční holčička přebalit.
00:03:19 Tak mně spíš chybí ruce.
00:03:21 Já bych pomáhal ještě víc, ale chtělo by to ještě
00:03:25 o nějakou ruku navíc.
-Míro, co ty a pomoc?
00:03:29 -No já pomáhám tak různě. Zejména točím hodně zadarmo.
00:03:34 Jako že pomáhám takovým těm různejm VŠE, famákům,
00:03:37 klukům z Písku a takhle. Tak to je jeden druh pomoci.
00:03:41 Ale seriózně pomáhám dost tím, že mě zajímá ekologie,
00:03:45 dramaticky docela.
00:03:47 A pomáhám ať už nějakou obrodou... Nejvíc se snažím
00:03:50 lidem vysvětlit, že třídění odpadu by měl být základ, a nikoliv,
00:03:55 jako že to je drama nějaký strašný.
00:03:57 A hodně jsem cestoval, nebo ještě se snažím cestovat.
00:04:00 A tak se snažím o nějakou obrodu i přes Greenpeace a tyhle věci.
00:04:04 Záleží mi na planetě, abych tak řekl hezky filosoficky.
00:04:12 Existují lidé, kteří jsou přímo závislí
00:04:15 na pomoci jiných. Třeba takový kolega VLADIMÍR KOŘEN,
00:04:18 který to tady se mnou vždycky moderuje, je závislý na mně.
00:04:21 Protože než já řeknu jeho jméno, on tam stojí v zákulisí,
00:04:25 nervózně čeká a je takovej napjatej, protože neví,
00:04:28 jestli se nesplete s tím textem, co má připravenej.
00:04:32 A on tam stojí. A já nevím, mám mu pomoct?
00:04:35 -Jo!-Pomůžeme mu? Pomůžeme, uvolní se.
00:04:38 Dámy a pánové, VLADIMÍR KOŘEN!
00:04:42 -Děkuji. Dobrý večer, ahoj.
00:04:44 Maroši, jsem fakt rád, že sis vzpomněl.
00:04:48 To napětí tam bylo opravdu velké.
00:04:50 Kdo by ti dneska pomáhal se všemi těmi pokusy,
00:04:53 které nás čekají?
-To je pravda.
00:04:55 -S fyzikou, chemií...
-Já jsem závislej na tobě zase.
00:04:58 -A navíc tento pořad pomáhá.
00:05:00 Jak už jsme se dozvěděli, dneska pomáháme nestátní
00:05:03 neziskové organizaci NAUTIS, která svými celoživotními programy
00:05:08 poskytuje lidem s autismem už od roku 2003
00:05:12 celé spektrum služeb.
00:05:14 Od vzdělávání třeba po to, aby lidé s autismem,
00:05:18 ať už děti nebo dospělí, nezůstávali sami.
00:05:22 A navíc je to největší organizace, která se na autismus
00:05:25 v ČR specializuje.
-Přesně tak.
00:05:32 Pozor, ale ne náhodou my tady máme Mirka a Petru.
00:05:36 Vy hrajete takový představení, jak se to jmenuje?
00:05:40 -"Taneční hodiny".
-"Taneční hodina", a ty tam...
00:05:43 -"hodiny"!
-"Taneční hodiny"!
00:05:46 A ty tam hraješ právě učitele?
-Profesora...
00:05:50 -To je profesor a autista.
-Autistu.
00:05:53 -A jak to probíhá, jak jste to cvičili vůbec?
00:05:57 -Tak jako každá divadelní hra, dostaneš text.
00:06:01 Ale ta hra je dobře napsaná.
-Já to vím.
00:06:04 Ale taky ses radil s někým? Nebo jak se chovají autisté?
00:06:08 -Tak já jich pár znám. A hodně mi pomohla jedna knížka.
00:06:13 Napsal ji Josef Schovanec, což je český jméno,
00:06:18 ale on je to Francouz.
00:06:20 Narodil se českým rodičům, emigrantům ve Švýcarsku,
00:06:24 žije ve Francii, a napsal knížku
00:06:26 "Můj život s autismem aneb O kolečko míň".
00:06:30 A v tý knížce on popisuje ze svýho autistickýho pohledu
00:06:34 jejich myšlení. A snaží se to nám,
00:06:38 neurotypikům takzvaným, vysvětlit, jaký je ten rozdíl
00:06:42 a v čem spočívá kolikrát to nedorozumění,
00:06:45 proč jim nerozumíme.
00:06:47 Proč nevíme, jak s nimi komunikovat.
00:06:50 A ta knížka mi hrozně pomohla.
00:06:53 On sám ten autor té knížky je na tom asi tak zhruba stejně
00:06:56 jako moje postava v té hře.
00:07:00 -On vlastně neexistuje ani typický model člověka s diagnózou autismu.
00:07:05 A je to velmi složité popsat, protože postihuje
00:07:08 nejenom lidi retardované, ale třeba i lidi,
00:07:11 kteří jsou mimořádně nadaní, jsou takřka geniální.
00:07:15 -Ale ještě i k tomu právě mám vždycky pocit,
00:07:18 je důležitý říct, že každý člověk má v sobě
00:07:22 tak trochu autistu.
-Je to tak.
00:07:24 Budeme se tomu samozřejmě věnovat celý pořad.
00:07:27 A budeme se věnovat také organizaci NAUTIS,
00:07:30 ale ještě předtím Maroš položí první otázku.
00:07:32 -Ano, bude nás zajímat, jestli odhadnete,
00:07:35 kolik dětí s poruchou autistického spektra se u nás rodí.
00:07:39 A otázka tedy zní:
00:07:57 Máte na to 10 vteřin. Časomíra už běží.
00:08:00 Petro, A, B, C.
00:08:02 Vyber si možnost, jestli to víš, tak tu správnou.
00:08:06 Jestli ne, tak můžete tipovat. Podíváme se, co jste volili?
00:08:13 Béčka. Vy to víte, anebo je to zlatá střední cesta?
00:08:16 -Ne, to je alibismus, že jako nevíme.
00:08:18 -Jako nevíš přesně.
-Já intuice.
00:08:20 -Samozřejmě to nepřejeme nikomu, je to nepříjemný,
00:08:24 ale 200 - 300 je asi málo. Potom 4000...
00:08:27 -až 5000...
-To už je moc zase.
00:08:30 -Dobře. Správnou odpověď my víme, ale dozvíte se ji až za chvíli.
00:08:34 -Autismus, to je takový handicap, který je zahalen mnoha tajemstvími.
00:08:38 Jak se dá popsat vůbec? Dá se to nějak představit?
00:08:44 -Obecně lze říct, že autismus je neurovývojová porucha,
00:08:46 vrozená vývojová porucha, která se diagnostikuje
00:08:49 na základě projevů chování.
00:08:51 -Kdy se tohle onemocnění, nebo tento handicap
00:08:53 začne projevovat?
00:08:55 Kdy to rodiče poznají, že dítě možná má autismus?
00:08:58 -Dítě se s touto diagnózou narodí, ale první podezření získávají
00:09:02 rodiče kolem roku, roku a půl.
00:09:04 Protože to je období, kdy děti začínají navazovat
00:09:07 sociální kontakty, rozvíjí se řeč.
00:09:09 A pokud v některých těchto oblastech dítě selhává,
00:09:12 rodiče začínají mít podezření.
00:09:14 Zejména pokud třeba mají starší děti a vidí to srovnání.
00:09:17 -Existuje celá škála toho, jak se autismus projevuje.
00:09:21 Jaké jsou ty nejtěžší případy?
00:09:24 -Je důležité vědět, že autismus mohou mít lidé
00:09:26 bez mentálního postižení, lidé, kteří žijí relativně
00:09:30 samostatný život, ožení se, mají děti.
00:09:32 Až na druhé straně spektra jsou lidé s velmi těžkou symptomatikou,
00:09:36 s velmi těžkou formou autismu, která jim neumožňuje
00:09:39 samostatný život.
00:09:41 Velmi často se autismus pojí i s chováním,
00:09:43 které je opravdu náročné na péči.
00:09:46 Tito lidé potřebují 24hodinovou asistenční službu.
00:09:49 -Jsou občas agresivnější, nebo jak se to projeví?
00:09:53 -To chování, které vyžaduje velké nároky na péči,
00:09:56 obvykle pramení z neporozumění světu.
00:09:58 Z neschopnosti se domluvit, vykomunikovat si své potřeby.
00:10:02 A potom samozřejmě projevy těchto lidí nám lidem okolo
00:10:05 mohou připadat jako agresivita
00:10:07 nebo nějaké nevhodné problémové chování.
00:10:14 -My máme 4 další mladší děti kromě Adélky.
00:10:20 A je pro nás potřeba, abychom mohli normálně fungovat.
00:10:23 Abychom mohli na nějakou dobu Adélku odložit,
00:10:27 protože vyžaduje pořád nepřetržitou péči jedné osoby.
00:10:31 Díky tomu nás to velice vytěžuje a neumožňuje nám to fungovat
00:10:35 s ostatními dětmi.
-Co můžete těm rodinám nabídnout?
00:10:40 -My pečujeme a podporujeme rodiny z celé šíře spektra autismu.
00:10:45 Ale pro lidi s těžkou formou autismu a s chováním náročným
00:10:50 na péči je tady naše odlehčovací centrum.
00:10:54 Což je služba, která nabízí rodinám odpočinek.
00:10:58 Což je velmi důležité, protože řada rodičů,
00:11:02 pečujících osob je vyčerpaná z celoroční, celodenní
00:11:06 velmi intenzivní péče o své děti.
00:11:08 A každý člověk potřebuje odpočinek, vydechnout,
00:11:11 občas se třeba věnovat svým koníčkům
00:11:14 a nebo si zařídit nějaké osobní záležitosti.
00:11:17 Dojít si k lékaři, cokoliv, co dělá běžný rodič a běžný člověk.
00:11:25 PAN ŠKOCH-A víme, že Adélka je tam spokojená.
00:11:27 To i vidíme, když ji předáváme, že je šťastná.
00:11:31 Většinou má i radost, že tam vidí to prostředí, který už zná.
00:11:35 A vlastně je to pro ni klidný a dobrý prostředí si myslím.
00:11:46 -Tak trochu potřebujete pomoct i vy. S čím?
00:11:49 -Potřebujeme pomoct s rozšířením našich služeb.
00:11:53 Potřebujeme víc peněz, abychom mohli navýšit kapacitu,
00:11:57 pomoci více rodinám.
00:11:59 Zájem o tuhle službu z rodin, které vychovávají dítě
00:12:03 s těžkou formou autismu a s náročným chováním na péči,
00:12:06 je obrovský.
00:12:09 V tuhle chvíli máme pořadník na 2 roky dopředu.
00:12:12 A v případě, že ta rodina potřebuje akutní, okamžitou,
00:12:15 rychlou pomoc, ať třeba z důvodů náhlé hospitalizace pečující osoby,
00:12:18 tak my nejsme schopni jim v tu chvíli pomoct.
00:12:21 Proto zvažujeme i otevřít jedno krizové lůžko,
00:12:24 které by bylo určeno právě pro rodiny,
00:12:27 které se ocitnou náhle v krizi.
00:12:33 -A jaká byla správná odpověď, to už teď všichni víme.
00:12:36 Je to 1000 - 2000.
00:12:42 Béčko bylo správně a každý máte bod.
00:12:44 A to, že jste tady, je to jasný, jste jedničky.
00:12:47 Jste jedničky.
-Hlavně nepůjdeme domů bez bodu.
00:12:51 -No, to je důležitý. Petruško, ty seš taková výjimečná
00:12:55 žena v tom, že jsi studovala režii, ale taky hraješ.
00:12:59 Režii jsi studovala dokumentaristiku.
00:13:01 -Já jsem studovala na FAMU katedru dokumentární tvorby.
00:13:06 -A děláš to?-Dělám.
-Hraješ v divadle, ve filmech.
00:13:10 Autisté jsou známí tím, že jsou výjimeční v něčem.
00:13:14 Tak třeba film "Rain Man", Dustin Hoffmann, známý to film.
00:13:19 Tak to byl matematický génius. Tak ty seš taky výjimečná určitě.
00:13:25 -Tak asi jo. To spojení, že jsem herečka a režisérka
00:13:30 a to propojení, že hraju a dělám filmy,
00:13:34 tak je nějakým způsobem na organizování třeba náročný.
00:13:39 A mně to vůbec nevadí, protože to propojuju já.
00:13:43 -A co tě baví víc, hraní, nebo režie?
00:13:46 -Na to se mě ptají všichni už asi třeba 15 nebo 16 let.
00:13:50 A já na to říkám, že taky neumím říct,
00:13:52 jestli mám radši maminku nebo tatínka.
00:13:55 Ke každýmu mám jiný vztah. Ale mám ráda oba stejně.
00:13:59 Ve smyslu, že s jedním se víc nasměju,
00:14:02 s druhým si víc popovídám.
00:14:04 -Na to se ptají herců většinou, jestli je baví víc divadlo,
00:14:08 televize, nebo film, to je jasný. Ale tohle je trošku jiný,
00:14:12 protože režisér vede a herec musí poslouchat.
00:14:15 -Jenže já právě potřebuju obojí.
00:14:17 Já potřebuju naplňovat představy a sny a nechat se vést.
00:14:21 A dělá mi to nesmírně dobře.
00:14:24 A pak potřebuju sama ze sebe něco tvořit.
00:14:27 V režii mě zase těší kreativita a že potřebuju ty věci říct.
00:14:32 A mám co říct.
00:14:34 -Honzíku, ty jsi byl, dokonce jsem si někde přečetl,
00:14:38 že jsi dělal v Country rádiu. Je to tak?
00:14:41 -Je to tak.
-Jak ses dostal do Country rádia?
00:14:45 -To mi bylo asi 20 let, teď mi je 37,
00:14:48 takže už to je 17 let zpátky. Možná mi bylo 21.
00:14:51 Tehdy jsem chodil do školy, taková novinářská škola,
00:14:55 a v rámci výuky jsme měli předmět, který nás učil mluvit.
00:14:59 Jako vyslovovat. Vy to znáte jako herci.
00:15:03 A na konci, abychom splnili ten předmět,
00:15:06 tak nás paní učitelka poslala na konkurz do rádia.
00:15:11 Abysme před ní nečetli jenom nějakej text,
00:15:14 ale abysme si to zkusili doopravdy. Tak nás poslala na konkurz.
00:15:19 Tam jsme měli napsat zprávy a potom je ve studiu přečíst.
00:15:24 Tak já jsem tam něco sesmolil.
00:15:27 Absolutně jsem nebyl schopnej to přečíst. Koktal jsem,
00:15:30 srdce mi bušilo, byl jsem nervózní, bylo to strašně trapný takový.
00:15:35 A potom jsme šli pryč. A když jsem vycházel
00:15:38 z toho rádia, tehdy sídlilo na Palmovce,
00:15:40 tak mě normálně pokadil pták.
00:15:43 Tak já jsem si říkal, jo, tak to by možná mohlo vyjít.
00:15:47 A druhý den mi volali, že to vyšlo teda.
00:15:50 Ne proto, že mě pokadil pták, ale proto,
00:15:53 že jsem byl jedinej kluk na tom konkurzu.
00:15:56 Jinak tam bylo asi 8 holek, a oni chtěli kluka.
00:16:06 -Míro, ty prý jsi zase bez konkurzu se stal zdravotním bratrem.
00:16:10 -Jako bez přijímaček.
00:16:13 No to bylo, než jsem se stal hercem,
00:16:16 protože to mě moc netáhlo, protože většina herců říká,
00:16:21 už v břiše jsem zpíval a tyhle ty věci.
00:16:24 Můj tatínek byl ochotnický herec, takže jsem se pořád
00:16:27 chodil dívat do kulturáku.
00:16:29 A přišlo mi to tak běžný, že jsem neměl tu touhu,
00:16:32 takže jsem chtěl dělat spíš medicínu.
00:16:35 Ale obory jako chemie, fyzika a matematika mi to zakazovaly,
00:16:38 docela výrazným způsobem. SMÍCH
00:16:40 A zjistilo se potom, že je nějaký obor,
00:16:44 který se jmenuje... Něco jako je zdrávka pro holky,
00:16:47 tak to bylo se zaměřením zdravotní bratr.
00:16:50 A tam to nebylo potřeba úplně.
00:16:52 Tam šlo opravdu jen o tu biologii, kterou jsem studoval na gymplu.
00:16:57 Tam šlo se dostat bez přijímaček,
00:16:59 že jim jenom stačily moje hezký známky z biologie.
00:17:04 Ale mezitím už byla nějaká první herecká dílnička,
00:17:07 takže nakonec jsem skončil u hraní.
00:17:10 -To je zajímavý, jak všichni herci říkají,
00:17:13 já jsem herec, protože fyzika, matika,
00:17:16 to mně vůbec nešlo. Takže jsem šel na herectví.
00:17:19 Ale máme tady výjimku. Ty jsi studoval fyziku nejdřív.
00:17:23 -Ale z donucení.
-Taky?
00:17:25 Já myslel, že tě to bavilo a pak sis říkal, budu herec.
00:17:29 -Ne, to bylo tím, že na základní škole mi šlo všechno.
00:17:33 Já jsem se nemusel učit, měl jsem, promiňte,
00:17:37 měl jsem samý jedničky. SMÍCH
00:17:42 -Minule tady vyhrál, když tady byl.
00:17:45 -A když jsem šel na gympl, tak ale to byla doba,
00:17:49 kdy hrály různý kádrový škraloupy svoji roli.
00:17:53 A rodiče mě tak jako směřovali spíš technickým směrem,
00:17:56 protože říkali, že na školy, jako je DAMU, peďák,
00:18:00 novinařina a podobně, že nemám šanci se dostat.
00:18:04 Tak mě strčili na gymplu do matematicko-fyzikální třídy.
00:18:08 Tam už jsem začal hrát divadlo, tak jsem měl celou dobu z matiky
00:18:12 a fyziky trojku. Protože jsem neměl čas se učit.
00:18:15 "Táborský, vy, kdybyste se učil, mohl byste mít i dvojku.
00:18:19 Co dvojku, i jedničku!" Já jsem říkal: "Radši to divadlo."
00:18:23 A pak, když mě nevzali na DAMU, tak abych nemusel
00:18:27 na 2 roky na vojnu, tak jsem si podal přihlášku na peďák.
00:18:30 Tak jsem tam nakonec tu fyziku dostudoval.
00:18:34 -Dobře. POTLESK
00:18:42 Emoce a emoční projevy jsou pro nás herce důležitý.
00:18:46 Tady jsou samí herci, kromě tady jednoho moderátora.
00:18:49 Ale možná i moderátor, co?
-Během sportu pořád.
00:18:51 -"Hurá!" To jsou emoce.
00:18:54 Pro lidi s autismem je třeba pochopit emoce trochu komplikovaný.
00:18:59 Ale pro vás to asi těžké nebude. A my si vás vyzkoušíme.
00:19:03 Vladimíre, je to na tobě.
-Pustíme vám postupně 5 ukázek.
00:19:07 5 výrazů lidí. A vaším úkolem bude uhodnout,
00:19:11 co zrovna prožívají, co ten daný výraz o člověku vypovídá.
00:19:15 Za každou správně uhodnutou emoci získáte 1 bod, takže jde o hodně.
00:19:20 A můžete si to vyzkoušet i vy doma.
00:19:23 Jde o malý test EQ, což je emoční kvocient,
00:19:26 který hodnotí emoční inteligenci.
00:19:28 Jak jste schopni emoce číst a pracovat s nimi
00:19:32 v sociálním prostředí. Jste připraveni?
00:19:35 Tak půjdeme na 1. výraz. Tento muž je:
00:19:48 Jak to vidíte? A jak to vidí u vás, Maroši?
00:19:51 -Tak hosté mají na to 10 vteřin. Časomíra běží.
00:19:54 Naštvaný, flirtující nebo rozpačitý.
00:20:01 Petruško, cos dala ty, prosím tě?
-Já jsem dala B.
00:20:04 -Flirtující. Zdá se ti ten člověk, že s tebou flirtuje.
00:20:09 -Ne, ale říkala jsem si, že je to jako, udělej teď flirt
00:20:13 a že ten člověk jako mechanicky...
-Tohle je flirtující člověk, jo?
00:20:18 -To ne, ale přijde mi to jako takový mechanický.
00:20:22 Nebo strašně výrazný.
00:20:25 -Na ženskou to působilo flirtující. Jak to působilo na vás?
00:20:29 -Já jsem dal céčko teda, tzn. rozpačitý.
00:20:32 -Na tebe neflirtoval.
-Ne.
00:20:35 -Já jsem dal taky flirtující, protože mně nepřišel naštvaný
00:20:38 a nepřišel mi rozpačitý.
-Ano.
00:20:41 -Tak jsem si říkal, třeba takhle flirtuje.
00:20:44 -Míro, pro tebe?
00:20:46 -Já jsem zmáčkl malinko to áčko, že je jako mírně naštvaný.
00:20:50 Na flirt mně to přišlo, že to je málo.
00:20:53 A rozpačitej jsem byl já a vím, jak u toho vypadám.
00:20:58 Takže pro mě byl malinko naštvanej.
-To je zajímavé spektrum.
00:21:03 Správná odpověď tady byla za B. Skutečně tento člověk flirtuje.
00:21:07 -No jo. POTLESK
00:21:14 -My víme!
-Pojďme k druhému výrazu.
00:21:17 Tentokrát to bude mladší muž. A jeho výraz je:
00:21:28 Jak to vidíte?
00:21:30 -Časomíra, pozor, máte na to 10 vteřin jenom.
00:21:35 Tak to jsem zvědav, co jste dali.
00:21:38 Svůdný, pohrdavý nebo zdvořilý, tady fracek mladej.SMÍCH
00:21:42 Tak uvidíme. Tak, Míro, cos dal?
00:21:45 -No pohrdavý. Ten je nezdvořilý.
00:21:48 A rozhodně by takhle nikoho nesved'.
00:21:50 -Já vás nebudu zpovídat všechny.
-Já to mám úplně stejně.
00:21:53 -Pohrdavý taky.-Za B.
-Jo, výborně. Vláďo?
00:21:56 -Správná odpověď je za B.
00:21:58 Otcové to znají, tohle je pohled synka,
00:22:01 když si o tatínkovi něco myslí. To jest ne úplně dobrého.
00:22:04 Pohrdavý výraz. Pojďme k třetímu výrazu.
00:22:07 -Anebo to je odpověď na toho prvního! SMÍCH
00:22:10 -Jestli se to neskládá jako příběh. On ho balí a on dělá...
00:22:16 -To ne. "Tati, neflirtuj."
-Jo jo.
00:22:19 -Pojďme na 3. výraz.
00:22:21 Tentokrát půjde o ženu a její výraz je:
00:22:29 Už jste vybrali?
00:22:38 -Tak co jste dali?
-Je naštvaná.
00:22:40 -Já bych dal za B taky, naštvaná.
-Já jsem dala provinilá.
00:22:44 -Provinilá, no, uvidíme. Vláďo?
-Správně je za C.
00:22:47 Skutečně v těch očích se zrcadlí vina.
00:22:51 A to zaslouží potlesk, protože jediná dala správně.
00:22:57 -Ale takhle úkosem...
-Počkej, máme tady námitky.
00:23:01 -Takhle, jak já to vidím úkosem, tak byla naštvaná.
00:23:05 -Na tebe naštvaná. VLÁĎA -Ne, oči nelžou.-Právě.
00:23:09 A vy si myslíte, že jsme naštvaný, ale přitom my jsme provinilý.
00:23:13 Takže vlastně je to i taková nauka komunikace mezi ženou a mužem.
00:23:17 A já vás to můžu naučit.
00:23:19 -My ale nejsme naštvaní, my jsme flirtující.
00:23:23 SMÍCH
-Tak to jsem celou dobu nepoznala.
00:23:26 -Já jsem zas nevěděl, že seš provinilá, promiň.
00:23:28 -Ještě tady máme 2 výrazy.
00:23:30 -A jdeme ke 4. výrazu. Pojďme se na něj podívat.
00:23:34 Je to mladý muž, který se očima dívá úplně někam jinam.
00:23:38 A tento výraz je:
00:23:45 Jak to vidíte?
00:23:47 -Počkejte si na časomíru. Tak teď můžete volit.
00:23:50 Míro, teď jsem úkosem koukal na tebe.
00:23:52 -Proto to bude dobře teďka.
-Co jste volili?
00:23:55 -Já A.
-Áčko, rozpačitý. A vy?
00:23:58 -Já áčko taky.
-Já céčko.
00:24:01 Je to trošku klaunský laškování, ale tak...
00:24:04 -Laškující, jo? Tenhle s tebou laškuje?
00:24:08 MÍRA
-Ale velmi rozpačitě.
00:24:11 -To je dobrý voják Švejk, ne? Laškující, Vláďo?
00:24:15 -No správná odpověď je za A.
00:24:18 Ten člověk si neví rady, je rozpačitý.
00:24:21 -Je rozpačitý. Tys to dala, dobrý.
00:24:24 -To vypovídají rty.
00:24:26 Jak je má pevně u sebe, tak ten člověk si neví rady.
00:24:31 Pojďme k 5., poslednímu, výrazu.
00:24:35 Starší pán. A ten pán výrazem je:
00:24:46 -Časomíra běží, Petro!
-Já, člověče, nevím, ale...
00:24:53 -No... tak co jste dali?
00:24:56 -Já jsem dala béčko, ale bylo tam i céčko.
00:25:00 -Já jsem taky váhal B, C, no.
00:25:02 -Vzhledem k tomu, že tamten byl rozpačitej,
00:25:06 tak tenhle je smutnej. Takový znakový je to.
00:25:10 -A já jsem si říkala, že smutek by byl,
00:25:13 že by ještě sklonil víc hlavu.
00:25:15 Jestli tohle je smutek, tak je málo smutnej.
00:25:18 -Moh' by bejt soustředěnej, ale je při tom trochu smutnej.
00:25:21 SMÍCH -To soustředění tam je, ale v těch očích se skutečně
00:25:25 zrcadlí smutek, tedy za C.
-A já jsem si to trochu myslela.
00:25:28 -Zdá se, že to nebyl lehký úkol.
00:25:30 Každá chyba totiž může ukázat, že člověk ne úplně přesně dokáže
00:25:34 vnímat emoce druhých. Není to samozřejmě oficiální test.
00:25:38 Maroši, kdo získal nějaký ten bod a kdo projevil,
00:25:42 s nadsázkou, sklony k lehkému autismu?
00:25:45 -Kdo má nejmíň bodů, tak to uvidíme.
00:25:48 -To jsem já asi.
-To budu já.
00:25:53 -Tak, dobrý to je. Petro, 5 bodů.
00:25:56 Ty seš na tom nejlíp.
-Jsme autisti!-Jsme.
00:26:00 -Pojďme k vědomostním věcem.
00:26:05 -Tak prozkoušeli jsme si vás v emocích.
00:26:09 Divadlo, to je krásné povolání, herectví, emoce.
00:26:13 Co vy a emoce?
00:26:15 Pláčeš, když seš na jevišti a hraješ v roli herce,
00:26:19 který musí plakat třeba?
00:26:22 Rozbrečíš se, máš s tím problém, nebo ne?
00:26:25 -Tak jako dokázal bych to. Holky to uměj líp teda.
00:26:28 -Jo, holky některý to uměj.
-Bezdůvodně úplně.
00:26:31 -Tryskaj ty slzy. Já se držím poučky z jedný hry.
00:26:35 My jsme hráli kdysi Pratchettovu "Maškarádu"a tam padne při zkoušení
00:26:39 představení jedna věta: "Jen žádné slzy,
00:26:42 brečet musí diváci."
-Přesně. To se říká.
00:26:46 Máte nějaký zážitky z divadla,
00:26:48 to mají rádi diváci, takový nechtěný zážitky.
00:26:52 Jako někdo nepřijde na jeviště.
00:26:55 Anebo neřekne text, který má, že mu vypadne.
00:26:59 Měli jste okno někdy na jevišti?
00:27:01 -Já mám to, že já latentně nenávidím Shakespeara.
00:27:06 Což teďka zní jako hrozný rouhání. Ale proto, že to je v tom verši.
00:27:10 A stejně tak nesnáším zpívat, i když hraju v muzikálech,
00:27:14 ale pro mě to je velmi traumatickej zážitek.
00:27:17 Nikoli tvořit ty tóny a intonaci písně, ale to,
00:27:21 že v tom verši nebo v písničce, když ti vypadne text,
00:27:24 tak je to jako... PÍP Na to chci navázat.
00:27:27 O Mirkovi běží legendární příhody. On teďka vám dokáže,
00:27:30 jestli to je pravda. Dobrý den.
00:27:33 Jedna věc je, to se mně líbí, že Mirek dostal kdysi cenu Goya
00:27:36 ve Španělsku, je za roli, kde neuměl ani slovo španělsky,
00:27:39 ale nádherně předstíral, že mluví španělsky.
00:27:42 Jenom kejvni, že to je pravda.
00:27:44 Ne, dobře. Ale druhá věc je,
00:27:46 o Mirkovi se traduje, a já myslím, že jsem to kdysi zažil
00:27:49 v shakespearovské slavnosti "Večer tříkrálový",
00:27:52 a já to obdivuju, protože s tím mám problém,
00:27:55 když je něco ve verši, že Mirek umí improvizovat,
00:27:58 i když mu třeba vypadne špalek v tom Shakespearovi.
00:28:01 Tak on to tam nablábolí, že to má ty stopy, věci.
00:28:04 On si vymyslí úplný nesmysly, ale je to zhruba o tom,
00:28:07 ten špalíček, a ještě to je v tom verši.
00:28:10 Je to pravda?
-Stalo se mi to asi dvakrát.
00:28:13 -No, tak prosím.
00:28:17 -Ale v tom šaškovi to bylo, tam něco ti vypadlo.
00:28:21 On to prostě nalže.
00:28:23 Pak ten Hilský, co to překládal, dělá: "Jé..."
00:28:26 A prostě Mirek jede a pohoda.
-A tak to je rytmem.
00:28:29 Jakmile člověk cejtí verš, zvláště u toho blankversu
00:28:32 shakespearovského, tak je tam rytmus.
00:28:35 A když už vypadne slovo, tak ten mozek ho někdy, někdy,
00:28:39 stihne nahradit jiným slovem ve stejným rytmu.
00:28:42 -To je malá forma autismu.
00:28:44 -Kdysi se mi to stalo v "Macbethovi".
00:28:47 A vím, že si toho skoro nikdo nevšiml,
00:28:50 ale vyšel mi z toho úplný nesmysl.
00:28:52 Ale protože to zůstalo v rytmu, tak to přešlo
00:28:54 a nikdo si toho nevšiml. To je ta záchrana.
00:28:57 -Jedete naživo, vysíláte, vyšlo z tebe někdy něco,
00:29:00 co už se nedalo vrátit zpátky?
-Mě kolegové musí...-Krotit.
00:29:04 -krotit, držet, protože mně se každý ptá,
00:29:08 když dělám zprávy: "Proč se furt tak směješ?"
00:29:12 Když komentuju basket, tak všichni: "A proč tak křičíš?"
00:29:15 A já říkám: "Dyť je to basket, je to hra."
00:29:18 -A to je dobře.
-Miluješ ten basket.
00:29:20 Tam je akorát blbý, že když padne koš v basketu,
00:29:23 tak já se vždycky nechám unést a říkám:
00:29:26 "Jo, další střela za 2 body, je to super. Padl další koš."
00:29:30 A on je to teprve 2. koš zápasu. Takže všichni říkaj:
00:29:34 "Nech si to vždycky na finále, třeba na poslední minutu.
00:29:38 Ale ty řveš u 2. koše."
00:29:40 Ale já bych to nedal bez těch emocí jinak.
00:29:48 Před námi je další téma.
00:29:50 Než se vám předvedeme s Vladimírem jako řidiči
00:29:53 takového netradičního dopravního prostředku,
00:29:56 mám pro vás další otázku.
00:30:07 Tak máte na to 10 vteřin, časomíra běží.
00:30:14 Rychle!
00:30:16 Dobře, já myslím, že jste to stihli všichni.
00:30:22 Tak máme čtyři áčka. Ó, proč si to myslíte?
00:30:26 Proč si to myslíte?
-Ještě že tam nebylo letadlo.
00:30:29 -Jen tak, intuitivně.
-Intuitivně.
00:30:31 -Na vás dva bych tipnul to vznášedlo.-Já taky.
00:30:34 -Mně to zas přišlo, nechci bejt nějak sociálně,
00:30:37 ale že je nejlevnější.
00:30:39 Nejdostupnější, takhle jsem to myslel.
00:30:42 -No to by ses divil. My jsme třeba lítali letadlem...
00:30:45 -A to já jsem nevěděl.
-A Martin Šonka např. lítal s náma.
00:30:49 A různě, my jsme dělali velký věci.
00:30:52 Ale co jsme si zařídili teď s Vladimírem,
00:30:56 to uvidíte za chvíli. Pojďte se podívat.
00:31:06 -Od dob, kdy lidem došlo, že jim nenarostou křídla,
00:31:10 začali toužit po jedinečných dopravních prostředcích.
00:31:13 A nejen toužit, ale především je konstruovat.
00:31:17 Na vzduchovém polštáři se teď dostanete kamkoliv.
00:31:20 Přes písek, vodu, bažiny či led, za zábavou či záchranou lidí.
00:31:25 Ať je léto, nebo ukrutná zima.
00:31:32 -Péťo, co to je, prosím tě? To je vznášedlo, viď?
00:31:35 -Kamaráde, to je vznášedlo.
00:31:37 -To je vznášedlo, člověče, to je otázka, ty jo.
00:31:40 -My ho tady máme kvůli záchraně, když máme akce na ledě.
00:31:44 A hodně nám pomáhá, když led je slabej
00:31:48 a jiná technika se na to nedostane.
-Je jedno, jestli nad ledem,
00:31:52 nebo nad vodou, takže se dobře zachraňuje.
00:31:54 Jak se to ovládá?
-Vláďo, je to úplně jednoduchý.
00:31:57 -Není to jednoduchý. 41 autonehod, tohle jsem ještě neboural.
00:32:01 -Máš tam o pedál míň, není tady brzda.
00:32:04 -A jak se to zastaví, když se to rozjede?
00:32:06 -Přemluvíš ho.
-Ovládání.
00:32:09 Plyn - přitahuješ k sobě, přidáváš plyn.
00:32:12 Řízení, směrovka za vrtulí, stejně jako u letadla,
00:32:16 natáčením zatáčíš.
00:32:19 Je to letecký motor, je to choulostivý motor,
00:32:22 který samozřejmě jde do vysokých otáček, ale vznášedlo má ještě
00:32:25 větší nárok na otáčky, než je v letadlech.
00:32:28 Tzn., že je potřeba poslouchat, naslouchat, a když dochází k tomu,
00:32:32 že zvuk není úplně standardní, nebo že při přidání plynu výkon
00:32:35 slábne, tak pomalu začneme točit, abysme se dostali do protisměru
00:32:40 proti tomu primárnímu pohybu, který byl.-A ubírám.
00:32:44 -A tím zpomalujeme, protože ten proud vzduchu nás žene
00:32:47 proti původnímu směru, a pomalinku ubíráme plyn
00:32:51 a zastavujeme. Nikdy není dobrý okamžitě
00:32:53 sedat na břicho, protože v tomhle terénu,
00:32:56 co je, je to fajn.
00:32:58 Je to led, je to hladký, takže máte jakousi kluznost.
00:33:00 Ale kdyby to bylo třeba na vodě, na louce nebo na asfaltu,
00:33:04 tak vás to z šedesátky zastaví na nulu.
00:33:06 Proto tady máme kužely a budeme to zkoušet.-Dobře.
00:33:09 -A rovnou si dáme závod, kdo objede rychleji tyto kužely.
00:33:14 -Hop hop hop hop hop hop!
-Jau!
00:33:20 -Hop hop hop hop hop hop! Ty jo!
00:33:29 Jede pomalinku.
00:33:33 -Teď jede bokem, teď to udělal víc, víc...
00:33:48 -Ó... Jednoho utopil.
00:33:56 Já se ho fakt bojím.
00:34:02 -Otoč to a vrať se.
00:34:14 -Umí to zastavit vůbec?
00:34:19 -Ukázkový, ne?
00:34:22 -Chvilku jsi nás tady vystrašil, ale dobrý.
00:34:25 Máš tam jenom jednu mrtvolu.
00:34:28 Připravit, pozor, teď!
00:34:31 -Checheche, tak jo.
-Ještě si to rozmysli!
00:34:57 HUDBA
00:35:08 HUDBA
00:35:17 To je jako lepší nebo co?
-No... je lepší, absolutně.
00:35:28 -Tam jsem to nějak...
-Seš rychlejší!
00:35:31 -Ale vrátil jsem se, abych ho nenechal, chudáka.
00:35:35 -Ne, seš dobrej, Maroši.
-Jo?-Takže jo.-No.
00:35:45 -Sem to vyhrál. Sem to vyhrál, víte.
00:35:47 Ne vždy vyhraju, ale teď jsem to vyhrál.
00:35:49 My jsme ale zapomněli tam říct, my jsme jezdili tak pomalu,
00:35:53 protože tím vznášedlem se zachraňujou lidi.
00:35:56 A ty kužely byly jako tounoucí lidi,
00:35:58 takže pomalinku kolem nich, abysme jim neublížili.
00:36:01 Proto jsme jezdili tak pomalu, jinak my to umíme s Vladimírem
00:36:05 hodně rychle. Ale není důležitý, kdo vyhrál.
00:36:07 Podíváme se, kdo dostal z vás bod. A myslím, že jste to všichni.
00:36:13 Ano, všichni, gratulujeme. Ale Petra má nejvíc, dobrý.
00:36:17 -Všechno správně zatím, ne?
-Ne.-Ne?
00:36:20 -Máš nejvíc bodů, tak se tě hned zeptám.
00:36:24 Ty jsi točila film "Mars".-Ano.
-Tak se to jmenovalo, "Mars"?
00:36:28 -Ano.-A to jste točili dokonce v Americe...
00:36:30 -Ano, v Utahu.
-V Utahu.
00:36:32 A to byl simulátor vlastně nějakej. A tam opravdu to bylo jak na Marsu?
00:36:37 -Ano, tak film "Mars" režíroval Ben Tuček
00:36:41 a odehrává se v Utahu v poušti, na stanici,
00:36:46 která patří Mars Society.
00:36:52 A my jsme byli první Češi, kteří se tam takhle dostali,
00:36:56 kteří tam jeli točit ten film.
00:36:58 -A jaký to tam bylo?
00:37:00 -Ten simulátor je úplně stejný, jako kdyby člověk hypoteticky
00:37:04 přiletěl na Mars. Tak to tam simuluje,
00:37:07 takže to tam vypadá... Je to taková raketka,
00:37:11 v tý raketce jsou takový pokojíčky...
00:37:14 -Tam jste bydleli celou dobu?
-Tam jsme celou dobu bydleli.
00:37:18 Měli jsme i, nevím, sušenou, dehydrovanou stravu,
00:37:21 kterou jedí kosmonauti.
-Dobře, teď ty seš teda školená.
00:37:26 Ty bys normálně mohla přežít na Marsu? Co?
00:37:29 -Ano, já bych mohla přežít...
-Seš jedna z mála.
00:37:33 -Jsem jedna z mála, no no no. Ale je pravda,
00:37:36 že vědci byli z nás nadšení, protože říkali, že asi jediní,
00:37:41 kdo tam můžou přežít, jsou herci.-Z Česka.
00:37:45 -Umělci a herci z Česka, protože vždycky tam
00:37:49 někdo zkolabuje. Jsou tam velký psychický...
00:37:52 Třeba tam někdo odejde do pouště a potom ho hledají helikoptérama...
00:37:57 -Jo, my už jsme tady zvyklí na ty těžký podmínky.-Právě.
00:38:00 -Životní, takže my bysme to vlastně přežili kdekoliv.
00:38:03 -Ano, my jsme něco, jako kdybychom žili na Marsu.
00:38:06 Takže pro nás to bylo úplně jako doma.
00:38:08 -Tys netočil na poušti, ale točil jsi třeba s velbloudem.
00:38:12 A ten je z pouště, co?
-No, to byl "Lotrando a Zubejda".
00:38:15 To nebylo na Marsu, to bylo v Čechách a v Bulharsku.
00:38:20 -No vidíš to, v Bulharsku.
00:38:22 -Ale strávil jsem skoro celej film na velbloudovi,
00:38:26 což je teda vejška hrozná. To je 1. patro.
00:38:30 A měl jsem velkou výhodu, protože jsme byli 3 vyslanci
00:38:33 tenkrát sultána Solimána.
00:38:36 A ti druhý dva byli kolega Gerendáš a kolega Sypal.
00:38:40 A já jsem na tom byl nejlíp, já byl nahoře.
00:38:44 Oni toho velblouda vedli u hlavy.
00:38:48 A ten velbloud tak jednou za hodinku udělal takovou...
00:38:52 Teď bacha, zvukaři, aby vám to nepřelítlo,
00:38:56 ale udělal jednou za hodinku takový...
00:39:01 A u tý hlavy...
-To si dovedu představit.
00:39:05 -...to kluci dostávali dost naplno.
00:39:08 To je siláž, to, co on má vevnitř.
-Fuj.
00:39:11 -Takže mně vlastně po těch prvních dnech,
00:39:14 kdy mě to tělo bolelo, tak mně nakonec nahoře
00:39:17 bylo docela dobře. Kluci vždycky...
00:39:20 Pak už se naučili to rozeznávat, kdy to na toho velblouda jde.
00:39:23 Tak nestáli u hlavy a udělali takhle.
00:39:35 -Míro, ty máš nějaký zážitky se zvířaty u filmu?
00:39:39 -Mám, byla to taková cizí produkce, jmenovalo se to
00:39:42 "The Zookeeper's Wife", v češtině se to jmenovalo
00:39:45 "Úkryt v ZOO", a byla to zajímavá věc.
00:39:49 Byl to americkej hollywoodskej film a tím, že u nás to dobře umíme
00:39:54 dělat, to prostředí na Barrandově a různě, že jsou tady dobrý filmoví
00:39:58 architekti a tak, a není tady tak draho,
00:40:00 tak oni často točej u nás.
00:40:03 Tohle bylo zvláštní, že to byl americkej film,
00:40:06 kterej režírovala Australanka, hráli v tom německý herci
00:40:09 a odehrávalo se to v Polsku a točilo se to u nás.
00:40:12 Ale co na tom byla zajímavá věc.
00:40:15 Že oni potřebovali najít nějaký prostranství,
00:40:19 kde bude zoologická zahrada. V tom ději je to o tom,
00:40:22 že nějaký pán měl zoologickou zahradu
00:40:25 a ukrýval Židy v tý zahradě, někde pod klecema,
00:40:27 takovej zajímavej příběh.
00:40:30 A teď oni hledali nějakou lokaci, kde by to mohli natočit.
00:40:33 Protože potřebovali udělat třeba, že je válka, že byl nálet,
00:40:36 že ty klece jsou rozbouraný, že to je tak celý,
00:40:39 aby to vypadalo ošklivě, že je něco rozbitýho.
00:40:42 A našli pražské Výstaviště, že tam je místo a že by to šlo.
00:40:46 A teď bylo strašně legrační, že jak ti amíci, tak my,
00:40:50 co jsme v tom hráli, tak my jsme nepoznali,
00:40:53 kde končí dekorace a začíná to naše ošklivý Výstaviště.
00:40:56 Protože jsme třeba přišli a říkáme: "Ty jo, jak oni rozmlátili
00:40:59 ty lampy tady?" A oni říkali: "Ne, ne, ne, nerozmlátili.
00:41:02 To tady máte takhle."
00:41:05 To bylo zajímavý, že oni moc neutratili za to,
00:41:08 jak musíš něco rozbít, aby to tak vypadalo.
00:41:10 Tady už to měli hotový.
00:41:12 My vidíme průčelí s ohořelým barákem
00:41:15 a pak dál máme pocit, že něco je.
00:41:17 A ono čím to jde dál tím Výstavištěm,
00:41:19 tak už tam není nic.
00:41:21 -Honzíku, ty asi nejezdíš na velbloudech,
00:41:24 to se nedá v televizi a v rádiu, když seš moderátorem.
00:41:27 Je nějakej sport, který bys nechtěl moderovat?
00:41:31 -Je. Takovejch sportů je hodně. Těch bizarních třeba.
00:41:36 Možná se zruší, protože není o něj úplně zájem.
00:41:40 Je to chůze žen na 50 km. Rozumíš, chůze žen...
00:41:45 -A jak se to moderuje ale?
00:41:48 -Tak samozřejmě se to komentuje velmi těžko,
00:41:51 protože 50 km je dlouhá procházka.
00:41:54 A teď chůze, ono to skutečně trvá nějakej čas.
00:41:57 Teď to odstartuje, a teď co říkat?
00:41:59 Jdou, jdou, jdou, ale je pravda, že ono jich není moc.
00:42:02 Ten sport nenašel tolik obdivovatelů.
00:42:06 Komentuje se to blbě zkrátka, co si budem povídat.
00:42:08 -Vykračuje, levá, pravá...
00:42:11 -A teď jde, jde, jde, jde, jde.
00:42:13 A teď ještě on ten sport je docela nemilosrdnej,
00:42:17 protože tam jsou komisaři, kteří musí dohlížet na ten styl.
00:42:21 A teď ta závodnice třeba 20 metrů před cílem to pokazí,
00:42:25 takže hned ji diskvalifikují.
00:42:28 Takže 50 km jdete poctivě a pak už dochází síly,
00:42:34 koncentrace, všechno, ale nazdar.
00:42:36 -Pro toho moderátora je to štěstí najednou.
00:42:40 -Aspoň se dá o něčem mluvit.
00:42:42 -Ona si poskočí, protože vidí cílovou pásku třeba.
00:42:45 -No to nejde.
-A už je diskvalifikovaná.
00:42:48 -To bohužel nejde. SMÍCH
00:42:55 -A my se vrátíme k soutěžení. Půjdeme na takové zvláštní téma.
00:42:59 Kdo byl ve škole dobrej, tak ten to bude určitě vědět.
00:43:03 Je to chemie. To ti šlo?
-Jako bavilo mě to.
00:43:06 -Bavilo tě to, tak to je supr.
-Mě ne.-Mě taky ne.-Mě jo.
00:43:10 -Dobře, tak dávejte pozor, otázka zní:
00:43:23 -Co existuje?
-Co z těchto tří věcí existuje?
00:43:32 Předpokládám, že Petruška dala "bílý smaragd".
00:43:35 Co? Protože touží po smaragdech, co?
00:43:40 Ne, céčko jsi dala.
-Céčko, no.
00:43:42 -Céčko, ne smaragd, céčko. Ty jsi opisovala.
00:43:45 -Bílý smaragd je pěknej, ale...
00:43:48 Horký led všichni. Víte to? Bílý smaragd...
00:43:51 -Já mám dojem, že jsem to někde slyšel.
00:43:54 Že to je jako...
00:43:56 -A měsíční sníh. No tak tys byla na tom Marsu.
00:43:59 -No, to není měsíční sníh. Ani bílý smaragd.
00:44:03 -Je vidět, že máte zkušenosti, ale pojďte se podívat,
00:44:06 co to vlastně je.
00:44:10 -Než vám prozradím správnou odpověď,
00:44:13 ukážeme si dva jednoduché pokusy s vodou.
00:44:16 Do skleněné chemické nádoby nalijeme horkou vodu
00:44:20 a po chvilce ji zase vylijeme.
00:44:22 Díky tomu vzduch uvnitř zvětší svůj objem.
00:44:25 Dnem vzhůru a se skleněným brčkem láhev ponoříme do studené kapaliny.
00:44:31 Vznikne podtlak a voda se začne nasávat.
00:44:34 Výsledkem je malá fontánka a především naplněná lahev
00:44:38 na truc gravitaci.
00:44:52 K dalšímu pokusu potřebujete lahev s vodou a párátka.
00:44:56 Tak schválně, kolik se jich tam vejde,
00:45:00 než začne voda vytékat?
00:45:04 Že tu něco nesedí? Máte pravdu, je to malý podvod.
00:45:07 V ZÁZRACÍCH úplně poprvé a naposled.
00:45:11 Na své kamarády si můžete připravit tento trik.
00:45:14 Stačí jen z plastu vystřihnout kolečko a přiložit ho k hrdlu.
00:45:20 A konečně odpověď na soutěžní otázku.
00:45:24 Existuje horký led. Jde o octan sodný,
00:45:27 který možná znáte ze zahřívacích sáčků do kapsy.
00:45:30 Pokud vytvoříme přesycený vodní roztok octanu sodného,
00:45:34 musíme být velmi opatrní.
00:45:37 Pouhý dotyk či nečistota začne působit jako krystalizační jádro,
00:45:41 kolem něhož se začnou všechny molekuly bleskurychle seskupovat.
00:45:46 Jde o proces krystalizace
00:45:48 a je to vskutku fascinující podívaná.
00:46:15 A při správné koncentraci roztoku lze vyrobit i jakýsi krápník.
00:46:21 Příroda v jeskyních umí milimetry za rok,
00:46:24 ale ten náš roste jako z vody. Nebo spíš z horkého ledu.
00:46:32 -Správně jste volili céčko.
00:46:34 Horký led byla správná odpověď, takže budeme přidělovat body.
00:46:38 Podíváme se, kdo má kolik bodů.
00:46:43 A je to tady, hezky, Petruška 7. Pořád vedeš, bravo.
00:46:55 O tobě se ví, že tatínek byl fotbalovým trenérem, ne?
00:46:58 -Ano, můj tatínek je inženýr, ale byl ligový fotbalista.
00:47:04 -On byl fotbalista? Nebyl trenér, on byl fotbalista.
00:47:07 -Ano, on byl fotbalista a potom, když mu bylo 40,
00:47:10 tak chvilku trénoval. A jeho bratr je taky fotbalista.
00:47:14 A náš děda je bývalý řidič autobusu
00:47:17 a správce fotbalovýho hřiště v Táboře.
00:47:20 -Jo takhle, tak proto synkové se dali na fotbal.-Ano.
00:47:24 -A jak to zanechalo na tobě něco? Víš, co je třeba lajna?
00:47:28 -Vím, ale... SMÍCH
00:47:33 To ne, ale je pravda, že třeba na gymplu...
00:47:36 -"Jo, vím". Nevím.
00:47:40 Ne, jako co se týče fotbalu, nebo toho názvosloví,
00:47:44 to úplně jako nevím.
00:47:46 A na gymnáziu mě učil profesor na tělesnou výchovu,
00:47:51 který byl spoluhráč mýho tatínka.
00:47:55 -Protekce byla.
00:47:57 -No, my jsme totiž byli rozdělení holky, kluci.
00:48:01 A teď jsme na hodinách, kde nás bylo asi deset holek,
00:48:06 tak jsme my holky každou hodinu hrály fotbal.
00:48:09 Jako takovou vzpomínku a respekt vůči mému tatínkovi.
00:48:14 A ještě to bylo skvělý, že my jsme hráli ten fotbal -
00:48:18 a já opravdu moc neumím míčový hry, prostě nevím,
00:48:21 nejde mi to. A teď já jsem třeba běžela
00:48:24 a on na mě: "Péťo, pojď, pojď, pojď!
00:48:26 Dělej, dělej, dej to, dej to! Nevadí, nevadí."
00:48:36 -Na Míru teďka. O Mírovi je známo, že tebe baví barmanství.
00:48:40 Je to pravda? Nebo tě to bavilo, už tě to přešlo?
00:48:44 Já vím, že tě to bavilo míchat. To je sport.
00:48:48 -Ono to vzniklo tak, že jsem si říkal,
00:48:51 abych se neupil třeba, takže bych byl
00:48:54 na druhý straně barikády. Kde jsem zjistil,
00:48:56 že je to ještě daleko horší, a je to zadarmo ještě.
00:48:59 To nebylo východisko úplně, ale něco jsem se tam naučil.
00:49:03 To je taková hezká sonda. Oni si všichni mylně myslí,
00:49:05 že barman je jako psycholog, ale není.
00:49:08 To by bylo hrozně hezký, kdyby si popovídal s těma hostama.
00:49:11 Ale on je jenom vrba.
00:49:13 Ty hosty nezajímá, co on si o tom myslí.
00:49:15 Ale oni jenom: "Víš, co se mně stalo..."
00:49:17 Povídaj, povídaj a to...
00:49:19 A zas je tam nějaká ekvilibristika, že jsem nedělal jako pingla,
00:49:23 ale dělal jsem za barem.
00:49:25 Učil jsem se házet s lahvičkama, nějakou fire show.
00:49:28 A bylo to pro mě, dělal jsem to asi 11, nebo 12 roků,
00:49:32 nebylo to kvůli tomu, abych si vydělal peníze.
00:49:36 Nebylo to kvůli tomu, že se mně nedaří v mojí práci,
00:49:39 ale dělal jsem to, protože jsem opravdu chtěl.
00:49:42 Že mě to bavilo.
00:49:44 A byla to i taková průprava pro to hraní,
00:49:47 že člověk potká strašně moc lidí a něco se naučí.
00:49:50 Tak to bylo dobrý, ale teď už na to není čas vůbec.
00:49:53 -To je dobrý, máš další profesi.
00:49:55 Když ti nepůjde herectví, můžeš jít za bar.
00:49:58 A to je taky dobrý povolání.
00:50:05 Bavili jsme se tu o dopravním prostředku,
00:50:08 který se pohybuje po ledu, o horkým ledu,
00:50:11 a máme tu další záludnou otázku, tak dávejte pozor.
00:50:15 Co je to refrakce?
00:50:28 10 vteřin na to máte, abyste si zvolili správnou odpověď.
00:50:33 Je to jenom na vás.
-Tipovačka.
00:50:35 -Je to tipovačka.
-Tady tipovačka.
00:50:38 -Ano, bude to tipovačka. Tak uvidíme, co jste tipovali?
00:50:41 Někdo se možná strefil.
00:50:44 Tak, Honzíku, tys dal céčko, výbuch plynu.
00:50:46 -Tak nějak mě to napadlo.
00:50:48 Céčko jsem dneska snad ještě nedal, tak nějak jsem si říkal, že...
00:50:53 -Jestli to je céčko, tak se probodnu.
00:50:56 -Správnou odpověď ví samozřejmě kdo? Vladimír.
00:50:59 -Refraxe je lom vlnění.
00:51:02 Tento pokus, který se nám může jevit
00:51:05 jako kouzlo, nám ukáže, jakým způsobem lidské oko
00:51:08 vnímá průhledné materiály.
00:51:10 Světlo se šíří různými průhlednými materiály,
00:51:14 jako je např. sklo, voda, diamant nebo plexisklo,
00:51:17 rozdílnou rychlostí.
00:51:19 Když světlo přechází z jednoho optického prostředí do jiného,
00:51:23 dochází k lomu světelného paprsku.
00:51:26 Poměru rychlosti světla ve dvou optických prostředích
00:51:29 se říká index lomu světla. A s tím si dnes pohrajeme.
00:51:34 Možná znáte říkanku - "hůl do vody ponořená jeví se býti zalomená".
00:51:40 A zde je vlastně i vysvětlení.
00:51:43 Rozhraní voda/vzduch mají rozdílný index lomu světla.
00:51:47 A to způsobuje zdánlivé zalomení ponořené hole.
00:51:51 Ale velmi podobný je index lomu světla v rostlinném oleji
00:51:56 a v žáruvzdorném skle, ze kterého je vyrobena
00:51:59 tato zkumavka.
00:52:02 Když ji ponoříme a naplníme olejem...
00:52:09 tak vidíte, jak úplně zmizí. Naše oko to vnímá jako kouzlo.
00:52:15 Zopakujeme si to ještě jednou.
00:52:21 A vidíte, pomalinu nám mizí z naší pozornosti.
00:52:25 Mám tady 4 zkumavky, tak udělám 4 kouzla.
00:52:35 A nic nevidíte.
00:52:38 Ale pozor, když vezmeme zkumavku, která má jinou tloušťku skla,
00:52:43 tak se optické vlastnosti nevyrovnají
00:52:46 a vy ji normálním okem vidíte. Správná odpověď byla za B.
00:52:53 -Jste dobří.
00:52:55 Jste dobří přátelé, smekám.
00:52:58 -Budeme přidělovat body.
00:53:01 Tři body tady budou navíc další.
00:53:06 Ano, ano, a Petra pořád vede, už od úvodu.
00:53:09 No, Honzíku, seš na chvostu.
-Je to špatný teda.
00:53:14 Jste dobří.
00:53:17 -Petruško.
-Ano.
00:53:19 -Vím o tobě, že jsi tančila kolem tyče.
00:53:22 To se jmenuje pole dance, že jo?
-Pole dance, hm.
00:53:25 -A děláš to ještě?
-Ne, já jsem se k tomu dostala
00:53:28 přes moji kamarádku a kolegyni Kristýnu Bokovou,
00:53:33 která je úžasná tanečnice. A přivedla mě právě k pole dance.
00:53:37 A chodily jsme spolu.
00:53:40 A ona mě hlavně přivedla k flamenku, tam chodím dodnes.
00:53:44 Ale chodím pořád už asi od svých 23 let,
00:53:47 což je hodně let, chodím do začátečníků.
00:53:51 -Flamenco?
-Hm, já chodím furt tam.
00:53:54 A baví mě, teď mě začalo hodně bavit,
00:53:57 že tam se dělá ta choreografie. A ona je v podstatě 7 let stejná.
00:54:02 A já ji umím hned na 1. hodině. A mně to dělá tak dobře.
00:54:06 Mně to opravdu zvedá sebevědomí. A ty ženy kolem mě,
00:54:09 nebo ty paní, slečny, co tam tančí se mnou, se to učí.
00:54:12 A já to umím.
00:54:15 A já jsem úplně nadšená, že vypadám, že to hodně rychle
00:54:18 chytám a že jsem dobrá.
-Jednou se přijdu podívat, dobrý.
00:54:26 Kluci, co cestování? To by mě zajímalo. Cestujete rádi?
00:54:30 O tobě se ví, že do Indonésie cestuješ hodně často,
00:54:33 že to tam máš prolezlý celý. Co tě tam tak láká?
00:54:36 -No s tím cestováním to bylo, že jsem se kdysi rozhodl,
00:54:40 za co jinýho utrácet než za cestování.
00:54:42 Že to je nejvíc, co se dá, než si kupovat nějaký blbosti.
00:54:46 Měl jsem sen procestovat úplně všechno.
00:54:48 A byl jsem v depresi, že se to nedá stihnout za život.
00:54:51 Ale vždycky, když někam cestuju, tak chci být co nejvíc lokální tam.
00:54:55 Nebejt tam v resortu někde, ale opravdu cestovat.
00:54:58 A když jsem dojel do Indonésie, tak jsem zjistil,
00:55:01 že tam jsou nejhodnější lidi. A na druhou stranu se tam nejvíc
00:55:05 platí za letenku, potom to cestování samotný
00:55:08 už není tak drahý. Nebo ten pobyt a to stravování se tam.
00:55:12 A tak tam jsem byl šestkrát už.
00:55:15 Samozřejmě bych chtěl ještě procestovat různý země,
00:55:18 ale vždycky nakonec mě to zlomí, že zas jedu tam.
00:55:21 Protože mně ty lidi přijdou, že jsou hodní a milí.
00:55:24 -Jsou. Jsou krásní. Já tam taky rád jezdím.
00:55:27 Ale tam je výborný, já se vždycky divím,
00:55:29 tam se najíš všude. A strašně dobře.
00:55:32 Ale na ulici úplně běžně.
00:55:34 A že tady u nás samá hygiena, to nemůžeš.
00:55:38 Něco chceš v restauraci: "No to nemůžeme, to je zakázaný."
00:55:41 A tam všude, kamkoliv jdeš, mají dobrý jídlo.
00:55:45 Trhy jsou fantastický.
00:55:47 Tak tam trošku mám strach z toho, co tam vidím, co prodávají.
00:55:51 Ale pak, když to zpracujou, tak je to už dobrý.
00:55:53 Kde jste vy byli v zahraničí takhle?
00:55:56 -Já jsem byl v Americe nedávno s kamarádem.
00:55:58 Od ženy jsem dostal vánoční dárek, týden v New Yorku.
00:56:02 Skvělá žena.-To je perfektní.
-Skvělá žena.
00:56:06 A ještě mi koupila lístky na NBA, na basket...
00:56:09 -A ona byla doma s dětmi?
00:56:11 -A ona zůstala s dětma doma. Skvělá žena, opravdu.
00:56:15 -Tvoje žena je chlap, ne?
-Ne, vynikající, opravdu.
00:56:18 -To je perfektní, supr.
00:56:21 -No no no, takže mě poslala do Ameriky a schválila,
00:56:25 že s tím kamarádem bychom mohli znova, třeba na podzim zase,
00:56:29 jet do jiného státu třeba zas, na nějakej tejden.
00:56:33 Ale s ženou jsme... Ona je skvělá, opravdu.
00:56:36 -Já to vůbec nechápu.
-Ale dávej pozor.
00:56:39 -No právě, to mi přišlo divný.
-Že tě takhle poslala daleko.
00:56:43 -Přišlo mi to divný teda.
00:56:45 -Jak to začne být ta frekvence jednou měsíčně, tak je něco blbě.
00:56:48 -To zní trošku, jako ten zloděj džentlmen.
00:56:51 Ten do schránky dal lístky na nějakou operu
00:56:54 nebo na něco výjimečného.
00:56:57 Ty lidi: "Ty vole, to jsme dostali od někoho, to je supr."
00:57:00 Tak šli na operu a vrátili se a měli vybíleno doma.
00:57:11 A my se blížíme k závěru.
00:57:13 A vy, co sledujete ZÁZRAKY PŘÍRODY, tak víte,
00:57:16 že na závěr děláme takový pokus, kde Vladimír i já soutěžíme
00:57:21 v něčem, v čem jsme dobří.
00:57:23 A Vladimír to vždycky vyhrává a do všeho se hrne.
00:57:27 Ale teď poprvé to bylo trošku jinak.
00:57:30 Takže dávejte pozor na otázku.
00:57:47 Pozor, Vladimír je velkej hrdina, on udělá cokoliv.
00:57:50 Tak máte 10 vteřin. Končí 10 vteřin!
00:57:56 To jsem zvědav, co jste volili?
00:57:58 Tanec u tyče já bych dal.
00:58:03 Máme tady dvě áčka, otužování.
00:58:06 Petruško a Jaromír... Míra, vy jste dali áčko, otužování.
00:58:10 Vy věříte tomu, že Vladimír by neskočil do vody?
00:58:15 -Pojďme to zjistit.
-Dobře.-Dobře.
00:58:18 -On tady nějakej Vladimír je?
-Ne!-Žádnej Vladimír tady není.
00:58:22 -Naposled tady byl, když se chtěl otužovat.
00:58:26 -Jenomže pak skočil z vlaku.
-A v ruce měl tyč.
00:58:30 -Tak se pojďte podívat na tenhle výjimečný okamžik.
00:58:33 Jé, tady je krásně.
00:58:35 Dámy a pánové, tady to je naše kamarádka Adélka.
00:58:39 Tu určitě znáte.
00:58:41 Nebo si ji pamatujete z divoké vody, kam nás vzala.
00:58:44 Kde to bylo opravdu divoké, já jsem se tam skoro utopil.
00:58:47 Ale za odměnu jsme dostali tady tu sluneční lázeň.
00:58:50 Je tady krásně, děkuji.
-Nádhera.-Úžasné počasí.
00:58:54 -Hele a kromě toho slunění, co se tady dá dělat?-Relaxovat.
00:58:59 -Rozhodně relaxovat, odpočívat, nasávat sluneční paprsky,
00:59:04 vitamín D.-Žádný drama.
-Žádné drama, přesně tak.
00:59:08 A rozhodně si myslím, že když už se sluníme,
00:59:11 tak ke slunění rozhodně patří i koupání.-Co?-No.
00:59:15 -To jo. V Thajsku třeba.
00:59:18 -A kde jinde se zchladit, než v našem krásném bazénu?
00:59:22 -Tady myslíš to před náma? To je bazén, jo?-To je bazének.
00:59:25 -Já myslel, že to je kvůli rybám, aby měly kyslík.
00:59:28 -Ne, to je kvůli nám, abysme se mohli krásně ochladit.
00:59:31 Protože přehřát se na sluníčku, to není nejzdravější.
00:59:34 Je lepší se krásně ochladit.
-Kolik má ta voda?
00:59:37 -Já myslím, že tak 2 stupně.
00:59:39 -Na sluníčku je hezky, možná i 10, ale voda je studená.
00:59:44 -Ale to je hodně velká blbost.
-Já myslím, že ne.
00:59:47 -Otužování je dobrá věc.
00:59:50 Já se třeba každé ráno sprchuji v ledové vodě.
00:59:54 -A to je dobře, protože otužování je velmi zdravé.
00:59:56 Obecně studená voda a otužování vede k tomu,
00:59:59 že se vám zvyšuje pružnost cév a pružnost kůže.
01:00:01 Tzn., že krom jiného potom člověk vypadá mladistvější,
01:00:05 krásnější a dlouho vydrží.
-To, Maroši, potřebuješ.
01:00:08 -Já jsem každé ráno v studené vodě, proto vypadám tak dobře.
01:00:12 V mých šedesáti vypadám líp než von.
01:00:15 -No já se nesprchuju, já to nesnáším.
01:00:18 -Takže dneska uděláme takovou omlazovací kůru Vladimíra.
01:00:21 -Dá se říct, že určitě.
-Ne, to nebude tak jednoduchý.
01:00:24 -Já si myslím, že otužování je vhodné prakticky pro kohokoliv,
01:00:28 kdo nemá vyloženě závažný zdravotní problém.
01:00:31 -Já mám tachykardii, jako že mně to srdíčko
01:00:33 hodně rychle bouchá.
-Tady se to srdíčko hodně uvolní.
01:00:37 Každopádně vždycky je lepší konzultovat otužování s lékařem.
01:00:41 Nicméně já si myslím, že na otužování
01:00:43 zatím ještě nikdo nezemřel.
-Pak mám křeče v rameni.
01:00:47 -Dobře.
-To povolí.
01:00:49 -Vladimír je vždycky odvážnější, ale teď bych udělal výjimku,
01:00:53 že Vladimír tam nemusí, ale tím pádem by prohrál sázku.
01:00:58 A já bych tam vlezl. Jenom se obávám,
01:01:00 že tam vlezu jako chlap a vylezu jako ženská. Není to tak?
01:01:03 -Není.-Seš si jistá?
-Maroš bude vždycky mužem.
01:01:07 -Jo? A ty půjdeš první?
-Já půjdu první a počkám na vás.
01:01:11 -Teda, Maroši, ty seš fakt takhle odhodlanej?
01:01:13 Ty tam jdeš, jo?
-A ty ne?
01:01:15 -Ne. To je ledová voda, já nevidím důvod, proč tam jít.
01:01:18 -Ale ledová voda prověří sílu charakteru.
01:01:21 -Ten nemám.
-Pojďme na to.
01:01:23 Voda je super.
01:01:26 -Super, dobře. Pojď.
-Ne, ty jsi starší.
01:01:29 -Pojď, ať nám tam nezamrzne. Pojď, ty vždycky chodíš první.
01:01:33 -Ne, ty.
01:01:35 -Vidíš, já jsem si dal i pásek, protože se bojím,
01:01:38 že se scvrknu a že mně kalhoty zůstanou tam.
01:01:41 -Já si nechávám župan, protože si nejsem jistej,
01:01:44 jestli ty tam půjdeš.
-Pardon. Ku...PÍP
01:01:47 -Tohle je všechno jenom v hlavě.
01:01:49 Je to teplý, máme slunce, je krásně.
01:01:52 Počasí je úžasný a ta voda vůbec není studená.
01:01:55 -Ty seš dobrej.
-Choď pryč, já chci slunce!
01:01:58 -Jo jo jo. Je to všechno vidět. Maroši, ty seš...
01:02:03 -Á!-No výborně, super!
-To je blázen.
01:02:06 -Tomu se říká pravá koupel, sluneční lázně.
01:02:12 -Leze chlap! Pro jistotu.
01:02:14 A deš ty. Ne!
01:02:17 -Ne, já se tě nedotknu! To je kosa! To je kosa!
01:02:20 Ježiš, to bolí! To teďka bolí!
01:02:26 -Tady je to citlivý místo, óh!
-Výborně, ještě kousek.
01:02:29 Jo!
-Jé! Jé!
01:02:32 -Ježiš, to to bolí ale.
-Ty vole!
01:02:35 -Vylez ven, uvidíš, jak to bude bolet.
01:02:38 KŘIK
01:02:41 -Jajajaj! Vylez, dyť... Já! Jajaj! Á!
01:02:49 -Pohyb, slunce, krásná voda.
-Slunce.
01:02:52 "Adin dva, adin dva, ja nezamerzaju nikakdá".
01:02:55 Toto si zpívaj děti, když maminky jedly ruskou zmrzlinu.
01:03:00 -To jsou moje. Vylez.
01:03:02 -To je zima.
-Příště si zkusíte i zaplavat, ne?
01:03:05 -Dobrý je to ale.
01:03:08 Teď to začíná být dobrý. Já už jsem v pohodě.
01:03:11 -Hoši, dobrá práce.
01:03:13 -Pojď ty!
-Tys tam vydržela strašně dlouho.
01:03:17 Tak, přátelé, doporučuji, je to skvělý.
01:03:21 Ve studiu... studiu... zamrzla mně huba.
01:03:25 Ve studiu vám řeknu, jestli to Kořen přežil.
01:03:28 Děkuji, Adélko, dobrý.
01:03:31 -Bylo to krásný.
-Fakt. Teď to začíná být dobrý už.
01:03:35 -A žije.
-Jé. Ty jo, my to dali.
01:03:38 -Já věděl, že to dáš.
-Já myslel, že to nedám.
01:03:49 -To byl ale jeho silnější brácha.
-Jo jo jo.
01:03:52 -Nebejt tam Maroš, tak to nedám.
-Výborný to bylo.
01:03:56 My jsme tam byli dva dny a dva dny říkal: "Já tam nejdu."
01:04:00 A já jsem ho podporoval v tom ještě, říkám: "Já taky ne.
01:04:03 Já ne, to se musí trénovat."
01:04:05 Zuzka Kronerová teď točila tu "Bábu" a ona mi to vykládala.
01:04:08 To pomalu musíš trénovat, tam nemůžeš najednou hupnout,
01:04:11 to nejde. A on říkal: "Já mám tachykardii,
01:04:13 já nemůžu, já nemůžu..." Dva dny přemlouval dramaturgyni:
01:04:17 "Ne, to nemůžeme." A já furt: "Ne, to nedáme."
01:04:19 A pak už jsme to točili.
01:04:21 A mně už se tam nechtělo tak dlouho sedět, tak říkám:
01:04:24 "Já to tedy dám." A ten úplně: "Ty to fakt dáš?"
01:04:27 A jak on rád vyhrává, to jste si všimli, ne?
01:04:30 Já jsem tam vlezl, on pak vlezl a počítal normálně.
01:04:33 -Byl jsem tam dýl.-Počítal, jak jsem tam byl dlouho já.
01:04:36 A on tam byl ještě dýl.
01:04:38 Skoro umřel, ale on má to heslo, radši umřu, než bych byl druhej.
01:04:43 Skoro tam zamrznul. Ale gratuluji ti, fakt.
01:04:46 -Ne, ty jsi byl odvážnej.
01:04:51 -Konečně jsem vyhrál!
01:04:53 Ale kdo vyhrál dnes večer, tak to se podíváme teď.
01:04:56 Podívejte se, nejvíc bodů má...
01:04:59 Petra Nesvačilová, 9 bodů. To tady ještě ani nebylo!
01:05:03 9 bodů, jo!
01:05:07 Petruško, kytička pro dámu.
01:05:10 A vyhráváš ZÁZRAKY PŘÍRODY, takovouhle kvízovou hru.
01:05:14 Gratuluji a můžeš si ji doma zahrát.-Děkuji.
01:05:17 -A já musím ještě poděkovat našim dnešním báječným hostům.
01:05:22 Byl tady s námi JAROMÍR NOSEK!
01:05:26 JAN SMETANA!
-Dobrou noc.
01:05:28 -MIROSLAV TÁBORSKÝ!
01:05:30 A PETRA NESVAČILOVÁ!
-Děkuju.-Děkujeme.
01:05:36 Všechny zázraky jsou pro tentokrát už vyčerpány.
01:05:39 A co jsme se dnes dozvěděli?
01:05:41 -Na příklad spoustu zajímavých a hlavně důležitých informací
01:05:45 o neziskové organizaci NAUTIS, která pomáhá lidem s autismem.
01:05:49 -Otestovali jsme si, jak dokážeme rozpoznat lidské emoce.
01:05:53 -Ukázali jsme vám pár jednoduchých a krásných pokusů s horkým ledem.
01:05:57 -A nakonec jsme vám prozradili, čeho se Vladimír opravdu bojí,
01:06:00 ledové vody.
01:06:02 -Víš, Maroši, já jsem to jen hrál, abys měl radost.
01:06:05 -No až tak dobrej herec nejsi. Děkujeme vám a příště na shledanou.
01:06:09 -Na shledanou.
01:06:13 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská Česká televize, 2019
Zábavná show, ve které nic není nemožné. Pozvání tentokrát přijala herečka Petra Nesvačilová, herci Miroslav Táborský a Jaromír Nosek a moderátor Jan Smetana. Vyzkoušejte si opět s námi své vědomosti a třeba i to, zda umíte číst v lidských tvářích. V několika pokusech se zaměříme na vodu. A pro oba moderátory je připravena voda přímo ledová. Stalo se naší milou tradicí, že každý rok věnujeme celý díl lidem, co to opravdu potřebují. Tentokrát jsme spojili síly s nestátní neziskovou společností NAUTIS. Ta poskytuje širokou nabídku služeb lidem s autismem a lidem kolem nich – tedy rodičům, sourozencům, spolužákům, učitelům, lékařům a dalším odborníkům. Prostřednictvím systému celoživotní podpory poskytují lidem s autismem takové služby, aby se vzdělávali, užívali si života i pracovali. Aby mohli být co nejvíce samostatní, spokojení a co nejméně osamělí. Aby oni i jejich rodiny žili naplněný život.