Premiérová zábavná show, kde největší hvězdou je příroda. Moderátoři Maroš Kramár a Vladimír Kořen vás provedou pořadem, u kterého se budete bavit a mnohé se dozvíte. Dále účinkují: M. Pokorný, R. Ondráček, C. Buckingham a P. Koukal. Režie A. Rezek
00:00:15-Dnešními hosty jsou:
00:00:17PETR KOUKAL.
-Dobrý večer.
00:00:20-ROMAN ONDRÁČEK.
-Ale jo!
00:00:23-MILOŠ POKORNÝ.
-Dobrý večer.
00:00:26-A CELESTE BUCKINGHAM.
00:00:29Prosím, přivítejte moderátora MAROŠE KRAMÁRA.
00:00:35Dobrý večer.
00:00:37Dámy a pánové, vítejte u reprízy
00:00:39benefičních ZÁZRAKŮ PŘÍRODY.
00:00:41Během jejich premiéry jste měli možnost zasílat
00:00:44dárcovské SMS na konto neziskové organizace EDA,
00:00:47která už 28 let poskytuje sociální službu rané péče rodinám,
00:00:51které mají postižené děti.
00:00:54Pokud byste ji chtěli podpořit i dnes, stačí, když navštívíte
00:00:57webové stránky eda.cz.
00:01:00Tam najdete podrobné informace o tom, jak můžete pomoci.
00:01:03Samozřejmě vaší dobročinnosti se meze nekladou.
00:01:06A já i moji hostém vám za ni už teď upřímně děkujeme.
00:01:17Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:01:19-Dámo.
-Pane.
00:01:21-A přátelé. Nazdar, kluci.
00:01:24Líbám vás.
00:01:26Já jsem velice rád, že jste přijali pozvání
00:01:28do této relace a začínám s vámi, protože dámu si nechám na konec.
00:01:33Pomáháte vy navzájem sobě?
-Tak pochopitelně.
00:01:37Kdybysme nepomáhali sami sobě, tak spolu tak dlouho nevydržíme.
00:01:41-Ano.
-A dobročinnost? Jak je to u vás.
00:01:44-Jestli se ptáš na charitu nebo dobročinnost,
00:01:47tak my jsme s Romanem od roku 2014 tvářemi
00:01:51tzv. Movemberu pro ČR.
00:01:53To znamená, to je to období, kdy pánové nosí kníra v listopadu.
00:01:58Což samozřejmě všem chlapům, jak dobře víme, sluší.
00:02:01Já myslím, že knír sluší Belmondovi a Juraji Kukurovi.-Súhlasím.
00:02:06-A zbytek v tom vypadá jak pitomec většinou.
00:02:08-A proč to nosíte vy dva?
00:02:11-On ten fór je v tom, že lidi se tě ptaj,
00:02:13proč nosíš toho kníra, ve kterém vypadáš jak sňatkovej
00:02:16podvodník nebo pornoherec, ale špatnej.
00:02:19Tak v tu chvíli my říkáme, protože my podporujem Movember,
00:02:23a to je to, když chlapi chodí k urologovi na pravidelné kontroly,
00:02:27aby neměli rakovinu prostaty.
00:02:30A když už jsme u toho - ještě pro pány důležité - varlat.
00:02:33A vlastně upozorňuje se na to, aby se chlapi v tom listopadu
00:02:37na to nevyflákli a došli si na preventivní kontrolu.
00:02:40-Dobře, já na to hned navážu, protože, Petře, ty jsi známý tím,
00:02:44že jsi založil STK pro chlapy. Což je podle mě geniální nápad.
00:02:47Protože opravdu se staráme o ta auta všichni,
00:02:50máme povinné kontroly, ale proč to lidi nedělají,
00:02:53že se o sebe nestarají?
00:02:55-Mně taková preventivní prohlídka zachránila život před 8 roky.
00:02:58Protože na té prohlídce mi řekli, že mám nádor
00:03:01a že ještě ten den mě budou muset operovat.
00:03:03A kdybych býval byl to odkládal a přišel později,
00:03:06tak možná tady dneska nesedím.
00:03:08Beru to jako obrovské štěstí, že se mi to podařilo zachytit včas.
00:03:11Bylo to opravdu shodou velkých náhod,
00:03:14jestli vůbec náhody existují.
00:03:16Dokopala mě k tomu kamarádka lékařka, které jsem se svěřil.
00:03:19A ta tak na mě důrazně tlačila, abych si s tím zašel
00:03:22na tu speciální urologickou prohlídku.
00:03:24Nestačí, když se na to podívá kamarádka,
00:03:26chce to dojít k tomu lékaři. SMÍCH
00:03:28-Ta prevence je opravdu důležitá.
00:03:30Ale já zase o tobě vím, kromě toho,
00:03:33že jsi založil STK pro chlapy, že dokonce s Gábinou, s manželkou,
00:03:36jste už na svatbě dělali dobročinnost.
00:03:39Tak jak to bylo?
00:03:41Vy jste pro nějakého kluka vybírali...
00:03:43-Taky. No my jsme si nechtěli nechat dávat dárky,
00:03:46protože na ně nemáme místo doma, tak jsme poprosili,
00:03:49jestli by nám lidi přispěli.
00:03:51Většinou to už dneska na svatbě je, že se přispívá nějakou částkou,
00:03:56aby se zaplatila hostina a tak.
00:03:58A nám se to podařilo všechno domluvit tak,
00:04:00že nás to nestálo tolik peněz, abychom si museli brát od hostů.
00:04:03Ale říkali jsme, když už tam ty lidi jsou,
00:04:06my jim tam dáme najíst a napít, takže by mohli něco přispět.
00:04:09Je to taková slušnost.
00:04:11A co s těmi penězi udělat smysluplného.
00:04:13A našli jsme si příběh malého Péti.
00:04:15A myšlenka byla nejen pomoct na místě jako ti hosti,
00:04:18kteří jsme tam byli, jsme se složili,
00:04:20ale i ukázat lidem, že pomáhat se dá kdykoliv.
00:04:23I malé děti ve školách dělají sbírku.
00:04:25Nám se povedlo vyprovokovat na Péťu sbírky po celé republice.
00:04:28Bylo to přes milion korun, které se vybraly během krátké doby.
00:04:32A přispívaly děti ve škole.
00:04:34Každé dítě doneslo desetikorunu a třída udělala sbírku.
00:04:37Učit pomáhat je hodně potřeba.
00:04:40-To je strašně důležitý.
-Ještě, jestli, Maroši, můžu?
00:04:42POTLESK
00:04:46-Ono to sem asi nepatří, ale jak tě, Petře, poslouchám,
00:04:50ty jsi u nás v rádiu byl asi třikrát,
00:04:52a my jsme na té svatbě nebyli s Romanem.
00:04:55SMÍCH
00:04:58-Podle mě takhle známí lidé jsou povinni dělat takové věci.
00:05:02Já jsem třeba udělal na svoji padesátku taky.
00:05:05Říkal jsem si, nechci se stát alkoholikem
00:05:08a všechno mám, takže nepotřebuju nic.
00:05:10Taky jsem pozval své kamarády a dal jsem jim číslo,
00:05:14posílejte tu hodnotu, v které byste mi koupili dárek,
00:05:17na tohle konto. A pak jsem věnoval taky
00:05:21hodně velkou částku právě proti rakovině prsu.
00:05:24Té nadaci jsem dal nějaké peníze.
00:05:27A druhý den, víš, co vyšlo v novinách?
00:05:30"Kramár je jednou nohou v kriminálu,
00:05:33udělal nezákonnou sbírku".
-Jo, na to pozor. To já znám.
00:05:37-Takže za dobrotu na žebrotu.
00:05:39-To sem asi nepatří, Maroši, ale teď mě napadá,
00:05:43že my na těch padesátinách jsme znovu nebyli.SMÍCH
00:05:46Já jsem vás nezval, protože už byste se tam nevešli.
00:05:50A druhá věc je, že jsem zval lidi,
00:05:53co jsou bohatí, aby posílali co nejvíc.
00:05:55-Tak teď je to vysvětlený.
-Je to vysvětlený? Dobře.
00:05:58Tak a teď jsem si nechal tebe na závěr,
00:06:00protože jsem se chtěl zeptat, jestli nemáš v úmyslu v budoucnu
00:06:04udělat taky svatbu a nějakou sbírku.
00:06:07Jestli se nám nechystáš vdávat, takhle nenápadně bych to...
00:06:10-Zbierka sa asi dá zorganizovať, ale asi bez tej svadby momentálne.
00:06:14Ale když bude, tak ja vas určite pozvem.
00:06:16-Teď jsem se chtěl jenom... Že máme čas.
00:06:19-Si pozvaný, keď už raz ta svadba bude.
00:06:21-Ale oni jsou zadaní. SMÍCH, POTLESK
00:06:24Krásně se s vámi povídá, ale já teď musím pozvat toho,
00:06:28kdo mně v tomhle pořadu, v ZÁZRACÍCH PŘÍRODY,
00:06:31pomáhá nejvíc.
00:06:33Dámy a pánové, VLADIMÍR KOŘEN!
00:06:35-Dobrý večer.
00:06:37Dobrý večer, dobrý večer. Zdravím.
00:06:40Maroš už nám prozradil, komu dnešním dílem
00:06:44ZÁZRAKŮ PŘÍRODY pomáháme.
00:06:46Jde o neziskovou organizaci EDA, která se specializuje na pomoc
00:06:51dětem se zrakovými nebo kombinovanými vadami.
00:06:54Její historie je více než 20letá, a za tu dobu má za sebou
00:06:58spoustu odevzdané práce.
00:07:01Ale hlavně spoustu rodičů, kterým tahle organizace pomohla
00:07:06v jejich nejtěžší životní situaci.
00:07:08Myslíte si, že tam pracuje víc mužů,
00:07:10nebo víc žen? Kdo víc pomáhá?
00:07:13-Já bych řekl, že to je tak půl na půl.
00:07:15Aspoň to, co většinou oslovuje nás.
00:07:18Většinou vždycky nás osloví nějaká dáma.
00:07:20A když začneme dělat trošku brykule,
00:07:22že nemůžeme, tak přijde pán.
00:07:24-Já se musím přiznat, že jsem tam žádného chlapa neviděl.
00:07:28-Neviděl?
-Neviděl.
00:07:30Zato jsem se tam seznámil se skvělou paní, paní ředitelkou,
00:07:33a seznámil jsem se tam také s tím, jak těžký je život nevidomých.
00:07:38Paní ředitelko, komu se vaše nezisková organizace
00:07:41věnuje, komu pomáháte?
00:07:43-Tak EDA už 28 let pomáhá rodinám dětí s postižením.
00:07:48Ale také se věnujeme dětem, které mají těžký úraz
00:07:51nebo závažné onemocnění.
-Kolika dětem pomáháte?
00:07:55-Každoročně pomáháme zhruba 260 rodinám.
00:07:58-U vás se hodně hovoří o rané péči. O co jde?
00:08:02To je péče po ránu, nebo co to znamená?
00:08:06-Tak někdo by si to tak mohl vysvětlit, ale je to jinak.
00:08:10Je to odborná sociální služba, která poskytuje podporu rodinám
00:08:14dětí s postižením nebo s ohrožením vývoje věku
00:08:17od narození do sedmi let.
00:08:19-Ta podpora je pro rodiče asi hodně důležitá,
00:08:22protože oni jsou v nové situaci, nejsou na ni připraveni,
00:08:25takže jak jim pomáháte?
00:08:27-Představte si, že se vám narodí dítě,
00:08:30které má opravdu nějaké těžké postižení, a vy vlastně nevíte,
00:08:33co máte dělat. Jste připraveni, máte doma postýlku,
00:08:36máte doma kočárek a těšíte se na to,
00:08:38jak se budete radovat.
00:08:40Ale když tam přijde nějaká takováhle závažná situace,
00:08:43tak to není úplně jednoduché.
00:08:46A proto, když se rodina dostane k nám,
00:08:48tak my jí ze začátku můžeme poskytnout i krizovou intervenci.
00:08:52Především je to ze začátku podpora rodičů
00:08:55a potom následuje podpora vývoje toho dítěte.
00:08:58Vozíme speciální pomůcky a hračky, podporujeme to dítě tak,
00:09:02aby dosáhlo co nejvíce možných svých dovedností ve vývoji.
00:09:07-A pro takové případy asi je dobrá Linka pomoci EDA,
00:09:11kterou provozujete.
00:09:13Můžou se lidé na vás normálně obrátit?
00:09:16-Všichni z celé republiky, kteří pečují o dítě s postižením,
00:09:19po úrazu nebo se závažnou diagnózou,
00:09:21se na nás můžou každý den od devíti do tří obrátit.
00:09:24Můžou zavolat nebo poslat mail, nebo můžou chatovat.
00:09:28Hlavním cílem je, aby dítě s postižením neskončilo
00:09:32v ústavu a mohlo se svými rodiči žít doma a mezi svými vrstevníky.
00:09:36Radovat se ze života tak jako zdravé děti.
00:09:40-EDA pro nás znamená záchranu, protože nikdo nevěděl,
00:09:44co s tříměsíčním nevidomým chlapečkem, kterého jsme milovali.
00:09:49Ale nikdo nevěděl, co máme dělat v tu chvíli.
00:09:53A EDA byla taková ta záchrana v životě.
00:09:56Jé, někdo nám dokáže pomoct, hurá.
00:10:06-Jednou z činností, kterou v rané péči používáme,
00:10:09je půjčování speciálních pomůcek.
00:10:12Tady můžete vidět nejrůznější stimulační desky,
00:10:15kde využíváme různé kontrasty, tvary a jednoduché barvy.
00:10:22Máme i dalších tisíce pomůcek, které půjčujeme rodinám.
00:10:27-Tady vidím nějaký tablet.
00:10:29-Ano, EDA vyvinul své aplikace EDA Play.
00:10:32Máme 4 aplikace, které slouží k rozvoji zraku a jemné motoriky.
00:10:37-Máte aplikace pro děti, aby se rozvíjely, pro rodiče,
00:10:40aby se jim pomohlo, umí to ještě něco navíc?
00:10:43-Kromě samotných úkolů pro děti
00:10:45je tam ještě simulátor zrakových vad.
00:10:48Takže si rodiče můžou vyzkoušet, jaké to je,
00:10:52vidět právě prostřednictvím té dané zrakové vady.
00:10:55Nastaví si zrakovou vadu svého dítěte
00:10:57a můžou si třeba projít dětský pokojíček,
00:11:00aby mohli zjistit, jak to dítě vidí.
00:11:02Co vidí a co třeba mu zase tolik nejde.
00:11:05-"Těžko si představit, jak beze zraku dělat
00:11:08zcela běžné věci. Jako třeba se najíst.
00:11:10No tak si to vyzkouším."
00:11:14To voní. Segedín, budou knedlíky.
00:11:18Teď to musím najít.
00:11:20Tady jsou příbory, lžíce, vidlička...
00:11:28Co...
00:11:32Dezert! Dezert!
00:11:40Já jsem měl tu vidličku obráceně.
00:11:45Ale to nejde nabodnout.
00:11:47Patrně to asi... SMÍCH VE STUDIU
00:11:54Špagety... To jsou špagety.
00:11:59Tady to člověk hned zatočí, stočí pod to tu lžíci,
00:12:03vytáhne to a je to... SMÍCH
00:12:08To se nedá.
00:12:13Do prkenný vohrady, už to lítá.
00:12:16Fuj. SMÍCH VE STUDIU
00:12:25On možná ten hmat pro to jídlo je lepší než ty nástroje. Že jo?
00:12:30-Tak pojďte zkusit ten dezert, jestli už máte plný břicho.
00:12:35-Dezert.
00:12:37Hů, ono je to...
00:12:41větší, než jsme čekali.
00:12:43-Hezké vousky máte.
-No panejo.
00:12:51Je to neuvěřitelně těžký.
00:12:53A hlavně člověk má strach a je nervózní.
00:12:56Já jsem úplně obrátil to natáčení těch špaget, že jo.
00:12:59-No když se jí obráceně.
00:13:01-Když se jedí obráceně, nejdřív lžíce a vidličkou.
00:13:04Maroš mně to včera ještě ukazoval.
00:13:07No, v každém případě zrak je jeden z nejdůležitějších smyslů.
00:13:12Očima vnímáme 80 % veškerých informací o našem okolí.
00:13:16A když zrak selže, tak se dá nahradit
00:13:19ostatními smysly, třeba hmatem nebo sluchem,
00:13:23ale jenom částečně. A pomáhá třeba echolokace.
00:13:27Víte, co to je?
-Delfín.-Delfín, správně.
00:13:31Když to zjednoduším, tak jde o určení vzdálenosti
00:13:34pomocí zvuku. Mistry jsou kytovci a také netopýři.
00:13:39-Znáte, jak ten netopýr lítá a narazí do té zdi?
00:13:43Dá si dá dolů walkmana a říká: "Mě ten walkman snad zabije."
00:13:54U delfínů se díky echolokaci vyvinula jedna zvláštní schopnost.
00:13:58A já mám pro vás hned první soutěžní otázku, tak se soustřeďte.
00:14:23Ta poslední možnost je zajímavá.
00:14:26Mám jednoho kolegu, který to dokáže.
00:14:31Umí jíst i špagety.
00:14:35Tak máme tady čtyřikrát béčko - "vytvářet pouze jednu
00:14:39stále stejnou frekvenci zvuku".
-A je to špatně.
00:14:42-Proč jste si to mysleli?
-Je to nesmysl, teď mi to došlo.
00:14:46Vždyť jenom z těch filmů slyšíme, že dělá různý frekvence zvuku.
00:14:49-Ale to neznamená, že by neboli schopné urobiť
00:14:51ten istý zvuk dokola.
00:14:53-Ale ta otázka byla položená, že pouze...
00:14:56-Co dokáže delfín. To je pravda.
00:14:58-Podle mě spí a zároveň...
00:15:00Protože kdyby usnul úplně, tak do něčeho narazí.
00:15:02Takže mělo to být A, protože spí jenom částí mozku
00:15:05a částí pořád vysílá, aby nenarazil.
00:15:08-Mně se ta varianta B zdála dobrá, protože vždycky,
00:15:11když jsem viděl film o delfínech, je teda pravda,
00:15:13že to nebylo úplně stejný, ale mně se vždycky líbila
00:15:16ta určitá jedna frekvence, kterou jsem si oblíbil.
00:15:19Takže beru to jako možnost.
00:15:23-Možná, že ty slyšíš jenom jednu frekvenci.
00:15:26-Milošku, já bych ti ještě řekl, není dobrý být závislý
00:15:31na jedné frekvenci.
00:15:40Jdeme dál.
00:15:42-Já myslím takhle, já myslím, že stačilo.-Jo jo jo.
00:15:46-A já prozradím, že jste všichni úplně mimo.
00:15:49Protože skutečně správná odpověď je za A.
00:15:52U delfínů se vyvinula tahle zázračná schopnost.
00:15:56Ty už jsi to trochu naznačil, on ten echolokační systém
00:16:01musí fungovat 24 hodin denně. A tudíž i ve spánku.
00:16:05A ten delfín může jednu hemisféru vypnout a jet jenom na půl plynu.
00:16:11Při tom má otevřené jenom jedno oko
00:16:14a zhruba po dvou hodinách si to vymění.
00:16:18Přepne tu druhou hemisféru.
00:16:20A dokonce to je vyvinuté tak, že ta levá hemisféra,
00:16:24která analyzuje informace, spí kratší dobu než ta pravá.
00:16:28Ale jasné je, že správně bylo za A.
00:16:31A vy nemáte nic.
-Pozdě.
00:16:35-Můžem se ze zvyku podívat na tabulku,
00:16:38ale přidělovat body nebudeme, máte nulu. Tak co se dá dělat.
00:16:42-Ještě jsme to mohli odečítat a mohla tam být minus jednička.
00:16:45To je zajímavý, že když se vracíš pozdě domů,
00:16:48tak manželka se taky mění na delfína.
00:16:50Taky kouká jedním okem.
00:16:52-Maroši, jak která.
00:16:55-Tvojí to je jedno určitě.
00:17:05Já bych se teď chtěl zeptat, myslím, že ten delfín je výjimečný,
00:17:09ale v čem jste vy výjimeční? Třeba, Petře?
00:17:12Já vím, máš dlouhý ruce, protože jsme sháněli sako pro tebe,
00:17:17a nemáme. V celé televizi není takové sako,
00:17:19které by mělo dostatečně dlouhé rukávy.
00:17:22-Tady je vždycky horko v televizi, tak já schválně šel v tričku.
00:17:26-Ale dneska ti je zima, viď?
-No trošku tady pofukuje.
00:17:30SMÍCH
-Výjimeční... Já vždycky říkám,
00:17:32že na takovéhle otázky by měli odpovídat lidi kolem nás,
00:17:36než my sami.
-To je pravda.
00:17:39-Můžeme považovat za výjimečné, že jsem dělal sport 20 let,
00:17:43který tady tehdy, když jsem s ním začínal,
00:17:46nebyl vůbec známý.
-Jsi průkopníkem.
00:17:48-Já si pamatuju, že když jsem řekl,
00:17:51že dělám badminton, tak se všichni dřív smáli.
00:17:53Říkali, že to není ani sport, že se to plácá na chatě přes vrata.
00:17:56-Víš, jak vznikl?
-Jak to vlastně vzniklo?
00:17:59Badminton je název hrabství v Anglii.
00:18:01Tam to přivezli kolonizátoři z Indie, kde to objevili.
00:18:04To nebyl ještě sport, ale domorodci si hráli.
00:18:07Měli korkovou základnu, do toho narvali různá brka, peří,
00:18:11a tak si s tím kopali, hráli rukama,
00:18:14pak do toho začali mlátit různými pálkami, dřevem...
00:18:18Pak začali vymýšlet...
00:18:20Vyplétali ty rakety nějakým rákosím.
00:18:23A kolonizátoři to přivezli do Anglie,
00:18:26jmenovalo se to Půna z Indie.
00:18:28Ale v hrabství, kam to přivezli jako Půnu,
00:18:31tak už se to do světa rozšířilo v té moderní podobě.
00:18:33-Petře, když jsme u té výslovnosti,
00:18:35proč vlastně spousta lidí u nás i na Slovensku říká "beg"?
00:18:39-Nevím.-Já myslel, že to je jako, že se ti to vrací.
00:18:42-Jako "back", jako anglicky?
00:18:44-Tak jsem myslel, že se to vrací, jako "backbinton".
00:18:47-Většina říká "beg".
-"Beg" - "begminton".
00:18:50-To já trpím vždycky, když to někde slyším.
00:18:52Představte si, že děláte něco 20 let.
00:18:54Něco, co nikdo neumí ani vyslovit.
-To je strašný.
00:18:57-Ještě se vám smějou, tak jako vy tady teď.
00:18:59-A teraz si predstav, že máš meno, ktoré nevie nikto vysloviť.
00:19:03-No to je hrozný.
00:19:05-Vzhledem k tomu, že Petr říkal, že je průkopník badmintonu,
00:19:08tak my jsme průkopníci zas toho, že, přátelé,
00:19:12zpívat může opravdu každý.
-No dovol.
00:19:14-Ne, to se tebe netýká vůbec, to oni mluví o sobě.
00:19:18-My dokonce na svých vystoupeních říkáme, že když to zazpíváme my,
00:19:23tak vy určitě.
00:19:25A v tu chvíli jsme jako ti, co byli nesmělí.
00:19:29Tak nám děkují, že si taky zazpívají normálně
00:19:33i veřejně, protože ztratili ostych.
-Perfektní, zpívá celá hala.
00:19:38-A já myslím, že v tomhle jsme unikátní.
00:19:41A dokonce tím, že jsme s Romanem začali zpívat
00:19:44až v pozdějším věku, tak jsme ještě prosadili
00:19:46jedno heslo, a to se jmenuje - "nezdržuj se vlastní tvorbou".
00:19:50Není čas v určitém věku se zdržovat vlastní tvorbou.
00:19:53-Už je všechno vymyšlený.
00:19:55-Proto jsme ty písně převzali a udělali jsme k tomu,
00:19:58společně s našimi kamarády, české texty.
00:20:01Takže v tomhle jsme jako dvojice celkem unikátní.
00:20:03-Dobře. Bravo, bravo.
00:20:08-Já jenom...
-Chceš k tomu dodat něco?
00:20:10-No, jenom ještě doplním, že to zásadní tady asi padlo,
00:20:14ale co mám na Milošovi úplně nejradši,
00:20:17že když máme volnou chvilku, když třeba nikam nejedeme,
00:20:20tak Miloš dělá nádherné koberce.
-Nekecej.
00:20:24-Nejradši mám od něj perský.
-On dělá perský koberce?
00:20:29-Dělá perský koberce.
00:20:31-Člověče, jak dlouho my se známe, a nikdy jsi mi tohle neřekl.
00:20:35To je hezký, že si v tomhle pořadu říkáme po letech věci,
00:20:38co kdo na kom obdivuje.
-Já vám přestávám věřit.
00:20:41-Já sám sobě taky.
00:20:43-Nedovedu si tě představit, že děláš perský koberec.
00:20:46Já jsem dělal, když jsem byl malej, z chemlonu.
00:20:49To se tak lepilo.
00:20:51Přes verzatilku se přetáhl chemlon, dal se nad svíčku
00:20:54a tak se to lepilo. Takovej jsem udělal pro psa.
00:20:57-Takhle, kdo neměl ve svý době chemlon na zdi, tak jako by nebyl.
00:21:01To si pojďme říct. Nebylo moc z čeho vybírat.
00:21:04-Ty ho máš na bradě teď.
00:21:13-Já se obávám, že v tomto pořadu tady za nás
00:21:16jsme naposled asi.
00:21:18-Teď přijde zvrat, protože se obrátí na dámu.
00:21:22-Celeste... Všimli jste si, jak jsem změnil hlas?
00:21:26-Je to pozornost.
00:21:29-To už není chemlon, to je úplně jasný.
00:21:32-Tak se podívej na tuhle krásu a na sebe.
00:21:35No tak, prosím tě.
00:21:38-Já platím, platím!
-Nech toho.
00:21:41Celeste, prosím tě... SMÍCH
00:21:45Kde jsi ty přišla... Kdy jsi pochopila
00:21:49a přišla jsi na to, že ten tvůj hlas je výjimečný?
00:21:53-Neviem, či je výnimočný, ale určite som mala vzťah k hudbe.
00:21:57Ešte skôr, jak som vedela vôbec rozprávať.
00:22:00S tým, že odjakživa som spievala, ja som milovala hudbu,
00:22:04a potom moja mamina si toho ve veľmi skorom veku všimla,
00:22:07že mám k tomu vzťah.
00:22:09A práve že vďaka tej hudbe som vôbec sa naučila
00:22:13hoci akože rozprávať.
00:22:15Lebo ja som dlhej roky, až do tých piatich šiestich
00:22:17nezvládala ani angličtinu, ani nič.
00:22:20Vedela som pár slov dať do kopy, a to bolo cele.
00:22:23Hudba pre mňa, to nebolo ani o tom,
00:22:25že som bola nejaká výnimočná hlasom,
00:22:27ale to bola pro mňa tiež taká ta záchrana,
00:22:29že som vďaka tomu konečne vedela rozprávať
00:22:32po svojom rodnej reči.
-Po svojej.-Svojej rodnej reči.
00:22:35-Ty seš opravdu hezká.
00:22:44-A počúval si, čo som hovorila?
00:22:46-Ano. No, je pravda...
-Jsi výjimečná.
00:22:49-Moc jsem neposlouchal, cos říkala...
00:22:51-Ty jsi se zasnil, viď?
-Já jsem se zasnil.
00:22:54-Já jsem koukal. Celeste vyprávěla a Maroš...
00:22:57SMÍCH
00:22:59-Vladimír by se měl zeptat, jestli dobře slyšíte,
00:23:02když jsme se bavili o té echolokaci.
00:23:04-A to fakt nejde.
-Já už jsem to včera říkal.
00:23:06Tohle se jich neptej, vždyť oni zpívaj všichni.
00:23:09Takže oni slyší dobře.
00:23:11-Vrátíme se zpátky k Edovi, protože já jsem tam potkal člověka,
00:23:14který opravdu je kombinací něco mezi delfínem a netopýrem.
00:23:18A ten s tím sluchem pracuje tak, že zavře oči a jenom poslouchá
00:23:22a jde rozličným prostředím.
00:23:24-A protože Vladimír rád soutěží, tak si udělal taky
00:23:28takovou malou soutěž s panem Jiřím Mojžíškem v tom,
00:23:32kdo bude první v cíli jenom podle sluchu.
00:23:36Pojďte se na to podívat.
-Tak já si to zavřu.
00:23:42-Tady jsem! Můžeš ke mně!
00:23:44-Dobrý, tak vyrážíme?
00:23:47Já teda dám ruku dopředu, abych nenarazil do nějakého stromu.
00:23:52Já vás slyším.
-Může bejt.
00:23:56-A vydáváte nějaký zvuky?
-Ne.
00:24:01-Tak a už si přijdu ztracenej. No tak.
00:24:13To je velká nejistota.
00:24:18Ha!
00:24:20Strom!
00:24:22Ha! Druhej. SMÍCH VE STUDIU
00:24:25Tak. Tak a jdu od něj.
00:24:53Já jdu skoro na jistotu.
00:24:57Lucko?
-Tady jsem.
00:24:59-No jo, slyším.
00:25:02Pozor, ať tě nekopnu.
00:25:08-Já si na tebe sáhnu.
-Hezky.
00:25:11-Něco mně naráží do helmy.
00:25:14Křoví!
00:25:21Už musím být v cíli, ne?
-Tady jsem.
00:25:24-Aha, dorazit.
00:25:27Á, výborně!
00:25:29Tý vago!
00:25:31Musím říct, to je docela dobrodrůžo.
00:25:36Jako bylo to obdivuhodný, že jak šel rychle,
00:25:40ani se nezastavil.
00:25:42-A jak je to možný?
-No mně to bylo prozrazeno.
00:25:45Ono to funguje opravdu tak, že člověk poslouchá ty zvuky.
00:25:49A dá se to vyzkoušet i doma, úplně jednoduchý pokus.
00:25:52-Proč se díváš na mě?
00:25:54-Protože zavřeš oči teďka, zavři oči a vydávej tón nějakej.
00:25:58A pak mně řekni, kdy jsem ti tam tuhle desku dal.
00:26:02Poslouchej ten tón. TÓN
00:26:06-Teď.
00:26:08-No, člověk...
-Dobrý.
00:26:10-To se odrazí a je to slyšet daleko silněji.
00:26:14A nevidomí lidé tohle zkrátka umí a pomáhá jim to.
00:26:17-Jenomže on je Koukal, on vidí i se zavřenýma očima.
00:26:26Jaký to bylo, prohrát po dlouhý době, co?
00:26:28Vidíš to, jak se já cítím vždycky.
00:26:31-Začal jsem trénovat a někdy to zopakujem.
00:26:34Člověk se nesmí vzdávat.
-Vy jste soutěživí?
00:26:37No ty asi jo, že jo, když děláš ten "benminton".
00:26:44-Dělal jsem, už nedělám.
-Ty už to neděláš?
00:26:48-Nedělám. Byl jsem soutěživý samozřejmě hodně.
00:26:50Vrcholový sport na olympijské úrovni
00:26:52nejde dělat, že si člověk chce jít jenom zahrát
00:26:55a udělat si jako žízeň.
00:26:57-A kdo tě přivedl k tomu sportu? Proč jsi nezačal fotbal třeba?
00:27:01-Táta hrál badminton. Nevím, kde se k tomu dostal on.
00:27:04Na vysoké škole začal hrát v Brně.
00:27:06V Brně se hodně hrál badminton, to byla taková Mekka
00:27:09českého badmintonu.
-V kterém roce to bylo?
00:27:11Já jsem tam pět let žil, že jsem k tomu nepřišel?
00:27:14-V kterém roce to bylo, když táta začal hrát badminton?
00:27:18-No. V kterým roce jsi to začal ty?
-Já v devadesátým třetím.
00:27:22-To už jsem tam nebyl dávno. Ale tatínek by mohl být v mém věku.
00:27:26-V sedmdesátém pátém? Možná.
00:27:28-Možná jsem s ním hrál kdysi.
-Je to možný.
00:27:31-Kolik je tatínkovi?
-Tatínkovi je 59.
00:27:33-To je stejně úplně!
-Jo?
00:27:35-Úplně stejně.
-Vypadá teda výrazně líp ale.
00:27:41-Hele, hele, podívej se, podívej!
00:27:47-A začíná se stydět.
00:27:50-Berte si z toho příklad, do něj!
-Tomu se říká smeč.
00:27:53-Je to sice neziskový charitativní díl,
00:27:57ale do něj můžeme.
-Do mě můžete.
00:28:00Prosím tě, tak Petra přivedl tatínek k tomu,
00:28:04a tebe prý přihlásila maminka?
00:28:07-Ano, moja mamina už dlhé roky predtým ma poseilala
00:28:10na hodiny spevu.
00:28:12Aj keď sa mi nechcelo, tak ma vždycky presvedčila,
00:28:15že musím. A potom, keď prišiel ten správny čas,
00:28:17som mala tých 15 rokov, tak ma tam prihlásila.
00:28:21A dokonca doteraz je môj najväčší fanúšik.
00:28:24Bolo to potom veľmi ako keby rýchla cesta.
00:28:27A doteraz mi nepríde, že už to robím
00:28:30od tej súťaže 7 rokov. Mne to vôbec nepríde normálne.
00:28:34Pro mne to je, ako keby to bolo včera,
00:28:38lebo predvčerom.
00:28:40-Já to měl trošku jinak, můj tatínek byl velmi specifickej.
00:28:44To byl takovej ten obrácenej typ, kterej cokoli jsem chtěl ze sportu
00:28:49začít dělat, tak byla věta: "To ti nepude."
00:28:53-Tak to není dobrý.
00:28:55-"Počkej, tak se přijď podívat na fotbal."
00:28:58Táta byl bývalý sportovní gymnasta, a on uznával jenom asi 4 sporty.
00:29:02Vždycky říkal: "Nauč se plavat, ať se neutopíš,
00:29:04a zbytek je zbytečnej.
00:29:06Jak se honěj za tou gumou na tom ledu, to mě nebaví."
00:29:09Zimní sporty neuznával vůbec, to jako ne.
00:29:11"Prosím tě, proč se tam honěj za tou gumou, za tím podpatkem?
00:29:14Co to je za sport?" A vždycky, když jsem s něčím přišel, tak:
00:29:17"Ne, na to seš malej. No to vůbec."
00:29:19A když mi bylo asi pětatřicet, sedíme, koukáme na televizi,
00:29:23tak mi v pětatřiceti řekl:
00:29:25"Hele, u toho tenisu jsi měl zůstat."
00:29:27A já říkám: "To mi říkáš v mých pětatřiceti letech?
00:29:30Teď, když tady sedím, že jsem měl zůstat u tenisu?
00:29:34Tak to ti moc děkuju."
00:29:36Tak tam kdybych bejval tu podporu cítit trošku dřív.
00:29:39Takže proto říkám, zdravě podporovat
00:29:41si myslím je akorát. Ale říct třeba, když je ti patnáct,
00:29:44že ti to jde, není špatný, si myslím, od rodičů.
00:29:50-Prosím tě, Vladimíre, tebe teď pošlu pryč,
00:29:53aby ses připravil na další pokus.
00:29:56A než si Vladimír připraví pokus, který se opět týká zraku,
00:29:59konkrétně jedné poruchy, která bývá většinou vrozená,
00:30:04je to barvoslepost.
00:30:06Ale barvoslepost může taky způsobit něco úplně jiného.
00:30:10A to je naše další otázka.
00:30:24Tak, máte tři možnosti, deset vteřin na to,
00:30:27abyste se rozhodli.
00:30:34Tak to jsem zvědav, co jste si tipli.
00:30:40No jo, Miloši, tys to nestihl.
-Já budu jako dělat, že nevím.
00:30:44-A co sis dal? My ti to tam dáme.
00:30:46Neopisuj ale.
-Ne, nebudu.
00:30:48Já jsem dlouho přemýšlel, úplně zbytečně,
00:30:51protože to budu stejně odhadovat, já bych dal C.
00:30:53-Kdo to ví?
00:30:55Ví to Vladimír, ale než nám to řekne,
00:30:57já bych poprosil vás, pánové, abyste šli se mnou.
00:31:00Uděláme si s vámi takový malý pokus, pojďte.
00:31:02-Jo, to nás baví.
00:31:04-Barvoslepost se vyskytuje většinou u mužů.
00:31:07Trpí jí přibližně každý 10. muž.
00:31:09Spousta postižených ji ale nepřiznává.
00:31:12My jsme tu 4 muži, tak je velmi vysoká
00:31:15pravděpodobnost, že jeden z nás by to mohl být,
00:31:18no a tak si to vyzkoušíme.
00:31:20-Proto jsem si vás vzal, pánové.
-Jo, díky.-Děkujem.
00:31:23-Já jsem vám to zapomněl říct, barvoslepost, to je u chlapů.
00:31:27-Máme tady takový test, který se běžně využívá
00:31:30v lékařských ordinacích. Takže začneme prvním obrázkem.
00:31:35Tak co vidíte?
-Dvanáctku.-Dvanáct.
00:31:38-Dvanáctku. Diváci vidí asi také dvanáctku.
00:31:41Tento první test je jen na ukázku, jak ostatní obrázky vidí
00:31:45a jak je vidí ti, kteří nemají problém s barvocitem.
00:31:49No ale půjdeme dál. Tak teď.
00:31:51Tak co vidíte?
-Trojku.
00:31:54-Trojka, výborně.
-Aha, já taky.
00:31:57-Taky, výborně. Maroš?
00:31:59-Já taky vidím trojku.
-Taky. Vidí tady někdo osmičku?
00:32:02-Ano!
-Jo, to je les rukou.
00:32:05Ti z vás, kteří nevidí žádné číslo, nebo vidí trojku, mají problém.
00:32:09A to s červenou barvou.
00:32:11Jde o takzvanou protanopii, pánové.
00:32:15-Takže máme problém?
-Máte problém, ano.
00:32:18Podívejte se, jak to vypadá, když odhodíme ostatní kuličky.
00:32:21-Hele, není to tím, že jsem blízko?
00:32:24-Ne, je to tím, že prostě nevidíš červenou.
00:32:26Tak jdeme k dalšímu testu. Tak co je tohle?
00:32:31-Co vidíte?
-Já vidím čtyřku.
00:32:33-Čtyřku.
-Nenapovídej.
00:32:38-Člověče, tady já vidím...
-Nic.
00:32:41SMÍCH
00:32:43-Kuličku. Moc velkou.
00:32:45-Moc pěkných krásných barevných kuliček, ale... pětku.
00:32:50-Pětku, výborně. Kdo vidí čtyřku?
00:32:53-Ty seš opravdu moc blízko.
-Jsem blízko!
00:32:57-Já jen dodám, že barvoslepost se odborně nazývá daltonismus.
00:33:01Částečnou dělíme podle barevného spektra, které nevidíme.
00:33:05A já poprosím o další test. Pamatujte si, kluci, body.
00:33:08-Ty seš chamtivej, ty vidíš víc.
00:33:11-Já jsem samozřejmě předtím tu čtyřku viděl,
00:33:13aby měl Maroš o čem mluvit, tady jasně vidím pětku.
00:33:17-Ty jo, dobrý. Kdo tady z vás vidí pětku?
00:33:20Ty jo, dobrý! Tenhle obrázek je trochu oříšek.
00:33:24Pokud nevidíme pětku, netrapte se tím,
00:33:27jen špatně vnímáte modrou barvu. A jde o tzv. tritanopii.
00:33:33A poslední test.
00:33:35Tady vidíte, jak ta pětka vypadala.
00:33:38-Ta je evidentní.
-No a poslední.
00:33:40-Ježiš, to je snad sranda, ne?
-Nech toho.
00:33:44A co to je teda, když je to taková sranda?
00:33:46-To je den mého narození. Kdo ví, kdy jsem se narodil?
00:33:50-Osmadvacátého.
-Tak to zkuste říct všichni nahlas.
00:33:54-Dvacet šest!
-Dvacet šest, pánové.
00:33:57-Dvacet šest. A kdo viděl dvacet osm?
00:33:59-Já, protože já mám osmadvacátého narozeniny.
00:34:02Takže vidím dvacet osmičku.
-Ale to je můj den narození.
00:34:05-Ale můj taky.
-Nejsi jediný,
00:34:07protože mnoho lidí skutečně vidí číslo dvacet osm. Hlavně muži.
00:34:12A tak vás, ženy, prosím, až nám budete říkat
00:34:16něco o karmínové, purpurové nebo ryšavé, uvědomte si,
00:34:20že jsme rádi, když vidíme tu červenou.
00:34:23Pánové, já vám děkuju a ještě dodám,
00:34:27jak jsme řekli, barvoslepost je většinou vrozená.
00:34:31Vzácně se může objevit i během života.
00:34:34Např. působením toxických látek, jako jsou agresivní hnojiva.
00:34:39A správně bylo tedy za B!
00:34:45-Tramtadadá!
00:34:49Výborně, Petr Koukal 1 bod. Gratulujeme!
00:34:57Celeste, ty jsi slovenská zpěvačka, ale slovensko-amerického,
00:35:02nebo jakého? Švýcarského původu?
00:35:04A máš ještě jiné předky tam nějaké? Je tam z Islandu někdo a takhle?
00:35:08-Rýchlejšie sa to vysetľuje, že ja som ako pes z útulka.
00:35:12Že som zmiešaná so všetkými vecami a človek nevie, odkiaľ to je.
00:35:15Ale je to rozkošné.
00:35:17-Taková směska, pouliční směska.
-No, tak.
00:35:22-Jo. Ale já mám tu čupřinu trošku jako Donald Trump.
00:35:26Ty ses s ním prý potkala, je to pravda?
00:35:29-Je to pravda, na 10 minút som sa s Donaldom Trumpom zoznámila, áno.
00:35:33-A jaký to je člověk? Jak k tomu přišlo vůbec?
00:35:37-Prišlo to cez... on tiež má takú nadáciu,
00:35:40založil ji spolu s inými kolegami před 4 rokmi už.
00:35:44Kde podporovali viacerych projektov.
00:35:48Mohlo to byť z hociakej situácií.
00:35:51A jeden z tých projektov, ktoré podporoval,
00:35:54bolo hudobné vyvíjania mladých umelcov.
00:35:57Tak mňa si tam zavolali, bola som v Trump Tower
00:36:00v New Yorku, kde on mal svoju hlavnú kanceláriu.
00:36:04Vtedy ešte nekandidoval za prezidenta USA.
00:36:07Prišla som tam, podal mi ruku, že mi gratuluje.
00:36:10-Měl trému, když tě viděl.
-Určite.
00:36:13A podal mi symbolický kufor, kde boli ty peniaze.
00:36:16Potom samozrejme produkcia mi zobrali ten kufor a dali mi šek.
00:36:19Lebo že kufor nosiť po New Yorku se rovnako nesmie.
00:36:22-On taky dává kufr takhle přímo?
00:36:24U nás se taky dávají peníze na stůl normálně v televizi.
00:36:27-Samozrejme, hlavne u nas na Slovensku.
00:36:29-Oni to okoukali vlastně, Trump s kufříkem.
00:36:31-Ty peniaze boli na účel propagace mojej hudby v Amerike.
00:36:35Takže to nebolo len tak, zároveň to bolo cez tu nadáciu.
00:36:39Takže neboli to jeho peniaze, ale peniaze jeho nadácie.
00:36:43A potom, keď som zistila, že vážně už kandiduje
00:36:46a začal sa vyjadrovať k menšinám, ako je moje iránska rodina,
00:36:50a urážal ich bez ohľadu na to, čo to znamená,
00:36:54čo to môže znamenať pro tých ľudí, ktorí nič zlé neurobili.
00:36:58Napriek tomu, že len preto, že odkiaľ sú,
00:37:01tak sú súdení vďaka človeku, ktorý chcel byť prezident.
00:37:04No chcel vtedy, už je, tak mi to nesedelo
00:37:07úplne dobre na duši.
00:37:09Takže som potom ty peniaze vrátila ten nadácii,
00:37:11že radšej nebudem mať s nimi nič spoločného.
00:37:14-Fakt, jo?
00:37:16-Takže ja som sa takhle zoznámila s Donaldom Trumpom.
00:37:19-To je dobrý.
00:37:21Máme tady tři zpěváky, a teď by mě zajímalo, kluci,
00:37:24jestli by byla nějaká písnička, kterou byste...
00:37:26Vy přebíráte ty písničky, jak jste říkali,
00:37:29jestli máte nějakou písničku, kterou byste si zazpívali
00:37:32tady s Celeste.
-Ty myslíš ale naši?
00:37:34-No jako vaši.
00:37:37-Hodně kapel si ze zahraničí od nás půjčuje písničky.
00:37:40Toho sis mohl všimnout.
-Já jsem si toho všiml.
00:37:43-No, čím dál tím víc, člověče.
-Hodně. A znáte "Run Runa"?
00:37:47-Určitě by to šlo nějak předělat.
00:37:50-Tak trošku jim to navoď, aby si vzpomněli.
00:37:52-Tam je... ANGLICKY
00:38:05-Tam ide vlastne takto refrén.
-Ou!-Bravo.
00:38:12Opravdu, teď jsem se nejen zadíval, ale i zaposlouchal.
00:38:16-Konečne!
-Krásný.
00:38:19-"Má holka, to je klasa, není to jenom kus masa,
00:38:22často se mnou chodí trsat, a není to žádná husa."
00:38:26Tak to je zase naše.
00:38:29-Ale to byla poezie.
00:38:32-Protože ji držím za ruku, tak na ni nemůžu rappovat tady.
00:38:36Nejsem to... nekultivovanej.
-Tak jí zazpívej teď něco ještě.
00:38:40-"Vem kačky".
-"Vem kačky, vem kačky".
00:38:43-"Vem kačky"?
-No, dejte.
00:38:45-"Vem tašky".
-Jo "Vem tašky"?
00:38:48-"Má má má holka, to je klasa,
-To jo.-není to jenom kus masa,
00:38:53-To ne!
-často se mnou chodí trsat,
00:38:55a není to žádná husa.
00:38:57Ví, jak na mě, ženský zbraně ovládá líp než Mosad.
00:39:00Občas stačí jedna pusa, slíbím jí dovču v USA."
00:39:03-Bravo!
00:39:08Ale my budeme pokračovat dál, abyste se taky něco dnes dozvěděli.
00:39:12Další otázka se bude týkat krásných a velmi rychlých šelem,
00:39:16tedy gepardů. A moje otázka zní:
00:39:25Pozor, co neumí. Zákeřná otázka.
00:39:47A podíváme se, jestli jste to věděli,
00:39:49nebo jste si to jenom tipli. Uvidíme.
00:39:53Miloši!
-Já jsem tak nervózní z tý soutěže.
00:39:57Ale ať je to jako minule, já dám C.
00:39:59-Pravdu se dovíme, když se vydáme za gepardy.
00:40:04-Dámy a pánové, dovolte mi,
00:40:06abych vám představil pět gepardích koťátek.
00:40:10Jde o tři malé samečky a dvě samičky.
00:40:13A jsou to pěkní cvalíci.
00:40:15Gepardi se můžou pářit celoročně, k námluvám ale dochází především
00:40:20v období dešťů.
00:40:22Samice je březí 90 - 98 dní.
00:40:24Poté v hnízdě z trávy vrhne 3 - 6 koťat.
00:40:28Úmrtnost mláďat je velmi vysoká.
00:40:31Hlavně proto, že lvi, hyeny nebo paviáni je zabíjejí,
00:40:35pokud je najdou.
00:40:37Matka proto koťata často přenáší z místa na místo.
00:40:41Přesto ale do jednoho roku věku přežije jenom 5 % mláďat.
00:40:46Tady v pražské ZOO jim nic nehrozí.
00:40:50Vzorně se o ně starají kurátoři i jejich maminka Savana.
00:40:54Tady je vidíme na světě jenom pár dnů
00:40:58a potřebují se pořádně rozkoukat.
00:41:01Narodili se v loňském květnu a dnes už tedy
00:41:04trochu víc povyrostli.
00:41:07A jsou z nich takoví gepardí puberťáci.
00:41:10A možná se už dozvěděli, že jsou nejrychlejší
00:41:12suchozemská zvířata.
00:41:15Když jedete po silnici plnou rychlostí, představte si,
00:41:18že podél vašeho auta běží zvíře a bez problémů s vaším autem
00:41:22drží krok. Tohle dokáže jenom gepard.
00:41:26Na stovce by každý z nich v dospělosti porazil Usaina Bolta,
00:41:30a to o 3 sekundy. Jediné zvíře, které běhá podobně rychle
00:41:34jako gepard, je jeho kořist - gazela.
00:41:38Evoluce na oba druhy zvířat působila tak dlouho,
00:41:42že se dokonale přizpůsobila svým rolím.
00:41:46Díky typickým černým slzným proužkům se gepardům
00:41:49říká "plačící kočky".
00:41:52Ale ony nejenom že nepláčou, ony především neřvou.
00:41:56To prostě neumí. Uáá! Jako třeba já.
00:42:18-Budeme přidělovat body. A Petr Koukal má 2 body.
00:42:24Má nejvíc bodů, gratulujeme.
00:42:28Radši jsi mohl opisovat.
00:42:31-Znáš heslo Pierra de Coubertina?
00:42:34-Ne.
-Zúčastnit se.
00:42:37-Zúčastnit se. Je důležité se zúčastnit.
00:42:39-Proto jsem tady.
00:42:41-Jo. Kluci, pamatujete se na nějaký
00:42:43takový brebtíček, který vyšel ven, a neměl vyjít?
00:42:46-Jo, těch bylo hodně.
00:42:48-To rádia, jak se šetří, tak třeba v noci se to rádio oživlý
00:42:52skončí a pustí se tzv. "šavle" a je nějaký záznam.
00:42:56A my jsme s Romanem chvátali domů, protože jsme tenkrát ještě jezdili
00:43:01MHD v noci, protože jsme ještě nebyli
00:43:04miliardáři, jako jsme dneska.
00:43:06-Jasně.
-Vlastně byli, už nejsme, viď?
00:43:09SMÍCH
00:43:11Tak jsme vyjeli omylem jinou "šavli" a tam byl tenis.
00:43:15A dokážete si představit v rádiu tenis.
00:43:19Takže lidi, co z toho rozjuchaného rádia
00:43:22pokračovali, tak slyšeli jenom míček.
00:43:29A takhle to poslouchali dvě a půl hodiny.
00:43:36A pak nám někdo volal a říkal:
00:43:39"Pánové, vy jste se úplně pomátli."
00:43:42Takhle klidný vysílání už nikdo nezažil.
00:43:46Jedeš v autě a tam... Plesk...
00:43:48-Ještě že to nebyl ten současný tenis.
00:43:51Kdyby tam ty ženský předváděly ty výkřiky, které předvádějí.
00:43:55VÝKŘIKY
00:43:59-Tak to jsme úplně na jiným médiu.
00:44:01-A ještě by si mysleli, že to děláte vy dva.
00:44:05-Nebo tři.
-To je počtvrtý.
00:44:11Bylo toho mraky.
00:44:13Nepřeberně. My jsme jednou třeba udělali,
00:44:15to tenkrát byl nejslavnější Michael Jackson,
00:44:18a nás bavilo vymýšlet ranní soutěže.
00:44:20Protože to buzení, s tím jsme přišli do éteru v ČR my.
00:44:23Už nás nebavilo dělat jenom ty normální soutěže,
00:44:26tak jsme vymysleli třeba "Běh bílých ponožek".
00:44:29My jsme sídlili na Smíchově, blízko nádraží, a fór byl v tom,
00:44:33že lidi museli od nádraží běžet v bílých froté ponožkách
00:44:38až do rádia. A kdo byl první ve studiu,
00:44:41tak získal všechna CD Michaela Jacksona.
00:44:44-A ještě myslím lístky na koncert.
-A lístky na koncert.
00:44:47Takže si představ, že jedeš do práce
00:44:49a běží třeba 40 bláznů v bílých ponožkách
00:44:52a řítí se přes koleje. Nás to ale hrozně bavilo.
00:44:54My koukali z okna: "Tenhle je dobrej.
00:44:57Chápeš to, že to dělaj? To je neuvěřitelný."
00:45:00A čím jsme tam byli dýl, tak jsme vymýšleli větší kraviny.
00:45:03"Sejdeme se v županech u metra." Z OBECENSTVA: -V županech?
00:45:07-V županech, ano. Ne jako jenom teda.
00:45:10-Ale v zimě!
00:45:12-V zimě, jenom župan musel být a spodní prádlo.
00:45:20Půjdeme dál.
00:45:22Teď se zaměříme na další smysl, který je pro nás -
00:45:25a hlavně pro nekoukavé, ti, co vidí trošku míň,
00:45:28velice důležitý. A to je hmat.
00:45:30A na vás bude tentokrát vybrat nesprávnou informaci.
00:45:34Pozor, nesprávnou informaci.
-To jsou nervy zase.
00:45:37-"Co není pravda?"
00:45:57-Můžu to změnit?
00:45:59-Tyhle záporný otázky jsou pro mě tak komplikovaný,
00:46:02že bych sám nevěděl, co vlastně chci říct odpovědí.
00:46:05CVAKÁNÍ TLAČÍTKA
00:46:11-Tak, podařilo se to, céčko jsi chtěl dát?-No.
00:46:14-Celeste, tys dala céčko - švábi vůbec nemají hmat.
00:46:18-Já vôbec neviem, čo je hmat, takže vybrala som odpoveď.
00:46:21-To ti tady rádi ukážou všichni.
-Já som...
00:46:30-Ano, v televizi se to těžko ukazuje.
00:46:33Já jsem si dovolil v rádiu oni to běžně...
00:46:35Hmat je tohle, hmatáš.
-Cit.-No cit je jako celkově cit.
00:46:40-Ale rozumiem.
-Hmat je jako třeba hmat.
00:46:43-Jenom se připrav, až bude Celeste padesát,
00:46:47že ti přijde soudní obsílka, protože...
00:46:50-Ano, "harašment".
-Ano, přesně tak.
00:46:53Ty herečky ve Spojených státech, když už potom nehrajou,
00:46:56tak si stěžujou, že byly obtěžovaný.
00:46:58-My to dosvědčíme.
00:47:00-A my, co budeme žít, tak to dosvědčíme.
00:47:04-Ano, správnou odpověď nám řekne Vladimír.
00:47:07A, Celeste, tebe poprosím, abys šla se mnou,
00:47:09abys to slyšela hned z první ruky. Pojď se mnou.
00:47:12-Hmat je velmi důležitý pro ryby.
00:47:14Díky postranní čáře se např. nesrazí i v kalných vodách.
00:47:18Kůň je vlastně takový gurmán, který více jak kráva dokáže
00:47:22v krmivu poznat nepoživatelné kousky.
00:47:25No a šváb, to je hříčka přírody.
00:47:28Nejenom že má hmat, ale dokáže přežít i bez hlavy,
00:47:31a to několik týdnů. Ale nezkoušejte to, věřte mi.
00:47:34Vyzkoušejte si spíš následující pokus.
00:47:38Jak je těžké jenom po hmatu poznat běžné věci. Tak pojďme na to.
00:47:42-Tak to tady máme, Celeste.
-Aha.
00:47:45-Aby sis tohle použila, abys nic neviděla.
00:47:48-Dobre, ne.
00:47:50-Nechci tě rozcuchat, tak si to dej sama.
00:47:53Dobrý. Upravíme to trošku.
00:47:56-Nic nevidíš?
-Nič nevidím.
00:47:58-Ani necejtíš. SMÍCH
00:48:01-Myslím, že to by asi nesplnilo účel.
00:48:04-My teď uděláme...
00:48:06-Počkej, teď se tě musím dotýkat...
00:48:09-Musíš. Ja viem, že ty celý čas hľadáš výhovorky.
00:48:12-Ne, teď už ne. Takhle, dobrý? Můžem?
00:48:14Teď je tady taková nádoba a ty musíš uhodnout, co v ní je.
00:48:18Jednu ruku...
-Dobre, dobre, dobre, počkej.
00:48:22-Neboj.
-A!SMÍCH
00:48:25-Tak zkus.
00:48:27-Aha, nežije to, je to dobré, v pohode.
00:48:30Bude to kožušina, alebo...
00:48:34Nie, to sú pierka, že?
-Ano.
00:48:36-Správně. Peří. Tak půjdeme dál.
00:48:40-Jdeme dál.
00:48:42Pozor, teď to je něco nebezpečného, pozor.
00:48:46-Ha!
-Píchá to.
00:48:49-Ha! Promiň.
-Já tě tady slyším.
00:48:52-Tak co by to tak mohlo být?
00:48:56Můžeš to vytáhnout klidně.
-Môžem? Hej?
00:48:59-Ano, ať to vidí taky kamera a naši diváci,
00:49:02co by to tak mohlo být. Oni to už vidí, a ty?
00:49:05-To je...
-Ano, je to to.
00:49:08-To je nejaká kefa, že?
-Správně, kartáč.
00:49:12-To je fakt kartáč.
-Já to budu překládat, neboj.
00:49:16-Dobře, ale tohle je chuťovka.
-Tohle bude těžký trochu.
00:49:19To bude těžký, já bych to takhle ukázal,
00:49:21aby diváci viděli, co tam je. Takhle.
00:49:24-Ty zvuky mi nie...
-Je to nádoba.
00:49:27Něco tam je, no tak zkus to.
00:49:30-Uá!
00:49:32Uá!
-Já bych se toho nedotýkal.
00:49:35-Já taky ne.
-To je odporný.
00:49:38-Ale mne to dáte, díky, chlapci, díky.
00:49:40-Tak co myslíš, co to je?
00:49:42-Uhahá.
00:49:47-Co by to tak mohlo být?
00:49:50No jo, tak ještě dýl, když to budeš dělat,
00:49:53tak to už bude fakt...
00:49:55-Můžeš i pořádně zmáčknout, neboj se.
00:49:58-Jaj, to je mäso.
-Výborně, ano.
00:50:00-Správně. Ubrousek.
-Tady ubrousek, samozřejmě.
00:50:03POTLESK
00:50:05-To je Vladimírovo srdce.
-Ďakujem.
00:50:09-Tohle je další, to je taky chuťovka.
00:50:12-No jo.
00:50:16Vytáhni, ať to vidí diváci.
00:50:22-Nejaký chleba?
-Ne ne.
00:50:24-Nie, nie, počkajte. Lebo je to mokré.
00:50:27-Zkus to na tvář.
-Ty seš...
00:50:30-Počkať.
-Ano, blízko.
00:50:33-Budeme dělat svíčkovou, takže co by to tak mohlo být?
00:50:36-Jaj, tak to sú knedlíky.
-Knedlíky, správně, ano!
00:50:40POTLESK
00:50:42-Já jsem naváděl na takový ty polštářky na make-up.
00:50:46-Však práve, že ono se to tak cítilo úplne.
00:50:48-Taková nápověda malinká.
-Nový make-up trik.
00:50:51-Tak, vrátíš, dobře. Jdeme dál.
00:50:53Co by tady to mohlo být?
00:50:56-Ble.
-No.
00:51:00To je ten hmat, viď?
00:51:03-Ale houby.
-Houby, správně.
00:51:09Jdeme dál.
-Jdeme dál.
00:51:11-Jdeme dál.
-Tak teď to bude hodně namáhavé.
00:51:16Je to prázdné, nebo ne?
-Je to tam.
00:51:19-Je to tam taky v tom? Tak uvidíme, jestli najde něco.
00:51:24-Tamhle už to kouše trošku.
-Nestraš ji.
00:51:27-Nerobte mi také.
-Tak zkus.
00:51:31Zkus si tipnout, vytáhni kousek, ať vidíme, co to je.
00:51:35Co to může být?
-Můžeš to i hodit, třeba doleva.
00:51:39-Piesok?
-Písek to není.
00:51:42-Nie je, že?
00:51:44-Ani vápno to není.
00:51:47-Na jaře...
-Je to hlina?
00:51:49-Ano, správně, zasadíme.
-Je to hlína.
00:51:54-Tak tohle jsem zvědav. To jsem donesl dokonce já.
00:52:00-Protože na to je Maroš velmi citlivej.
00:52:03-Ano, to jsou moje. No tak pojď.
00:52:12-Už sú moje. A sú to mince.
00:52:14-Jsou to mince, dobře, ale jaká měna?
00:52:16-A poznáš hodnotu? Aspoň jednu?
00:52:19-Hodnotu, jestli poznáš.
00:52:21Protože nevidomí třeba mají také problém poznat hodnotu.
00:52:24-Práve, rozpoznávať, to musí byť veľmi ťažké.
00:52:27Počkať, vyberem jednu.
-No, vyber jednu.
00:52:30-Nejsou to teda koruny, abychom to trošku ulehčili.
00:52:33-Myslel jsem si, že vybereš větší. Co by to tak mohlo být?
00:52:37-Dvacet centov?
-Je to padesát.
00:52:41-Je to padesát centů, ale je to na potlesk.
00:52:44-Tohle bylo těžký.
-Ďakujem.
00:52:50-Peníze jsou špinavý, je zapotřebí si utřít ruce.
00:52:54-Tak a to poslední potichu.
00:52:56-Tak, jdeme dál. Tohle bude nejjednodušší.
00:53:01-To je takový to po okraji.
00:53:08-Ha!
-Copak?
00:53:11-Ono sa to hýbe?
-Hm.
00:53:13-Ale ne, to se ti jenom zdálo.
-Určite sa to hýbe.
00:53:17-Ne, to se ti zdálo jenom.
-Hlavně že to nesyčí.
00:53:21-Bude mne to hrýzť?
-Možná.
00:53:24-Ježiši, ahoj.
-Ježiš, ona se nebojí.
00:53:27-Čo to je? No čus.
00:53:33Je to škrečok?
-Jako slovensky škrečok je křeček?
00:53:37-No jo, no.
-Tak je to křeček.-Jo?
00:53:40-To je křeček? Já myslel, že je to myš.
00:53:42-Ne, ne.
-Fakt to je křeček?
00:53:45-Jé!
-To je křečík, no.
00:53:47-No vidíš, tak se seznamte. To je Celeste Buckingham.
00:53:50-No čau. No čus.
00:53:52-Tak jo, tohle zaslouží velký potlesk.
00:53:55Já pogratuluju velmi odvážné Celeste a tomu, kdo získal bod.
00:54:00Protože správná odpověď byla za C, tak vás bylo hodně.
00:54:10-Fantastický, je to hrdinka.
-Fantastický.
00:54:13-Uhodla všechno.
00:54:15A my se jdeme podívat, kdo má kolik bodů ale.
00:54:17Budeme přidělovat body. Raz dva tři. A je to tady.
00:54:22-Já jsem spokojenej.
-Seš spokojenej?
00:54:24-Kvůli tomu jsem sem přišel.
-Jo. A, Petře, ty vyhráváš.
00:54:27-Já jsem taky spokojenej.
-Taky spokojenej.
00:54:34Hodně cestujete. Vy taky.
00:54:37Kde se vám nejvíc líbilo na světě?
00:54:40Kde byste si třeba na sklonku života uměli představit
00:54:44takovou tu pohodičku s tou zahrádkou?
00:54:47Je to někde v horách, někde, kde je zima,
00:54:51a nebo spíš u vody?
00:54:54Kde by sis ty představovala život?
00:54:57-Ja, akože cudzinka, ktorá vyrastala v Československu,
00:55:01tak ja to tu mam strašne rada.
00:55:04Do Prahy som sa znovu a znovu zamilovala už miliónkrát.
00:55:08Ako mesto pre mňa je to...
00:55:10A to tiež mám tých hlavných obrovských miest sveta
00:55:13precestovaných, ale pre mňa vždycky Bratislava
00:55:16je domov a Praha je taký ten zážitok najkrajšie.
00:55:20Ja každýkrať, čo prídem do Prahy
00:55:23a mám ten čas, tak já se len tak motám pešo
00:55:26po meste a teším sa z toho, že som tu.
00:55:29-Já se taky občas motám. SMÍCH
00:55:31To je zážitek taky velkej.
-Po Praze.
00:55:34-No, to sú tiež potom také zážitky po Prahe.
00:55:37Ale keby už niekde, tak ja som si strašne
00:55:39v poslednej dobe, kdy som cestovala s rodinou
00:55:42len tak ako na krátke cesty, na dovolenky,
00:55:44tak do Portugalska.
00:55:47A my sme sa strašne ako celá rodina zamilovali.
00:55:49Lebo oni sú kľudnejšie verzií Španielov.
00:55:52Španieli sú kľudní a Portugalčani sú ešte kľudnejšie.
00:55:56My sme trošku v týchto stredozemních krajinách Europy,
00:55:59tak sme takí všetci rýchli, všetci sa ponáhľame.
00:56:01A pre nás to príde ako prirodzené, ale tam oni majú
00:56:05úplne iný spôsob života. Strašne ich obdivujem za to.
00:56:08A všetko funguje, ak má.
00:56:10Všetci pracujú, sú zodpovední,
00:56:12fungujú ako normálny ľudia úplne všade.
00:56:15Ale pritom vyzerajú spokonejšie ak my.
00:56:21Tak před námi je poslední otázka, tak se soustřeďte.
00:56:24Hlavně ty, Miloši, soustřeď se, aby ti ta nula zůstala.
00:56:27Jdeme na to.
00:56:43Máte tři možnosti.
00:56:45Kolik si myslíte, že 1 člověk za 1 rok vyprodukuje odpadu?
00:56:48To asi budete tipovat, předpokládám.
00:56:51-Já si to vážím doma.
-Ty si to doma vážíš?
00:56:55-Já si to doma vážím každý den.
00:57:00-Ty jo, hele, teď jsme se na tom shodli.
00:57:02Já to taky vážím.
-My si to vážíme totiž spolu.
00:57:05To je jediná věc, kterou...
00:57:08Já vezu k Romanovi svoje odpadky a on ke mně.
00:57:11-Jo takhle.
-Převažujem.
00:57:13-Petře, ty sis dal 239 kg. To sis tipnul, nebo to víš?
00:57:16-No měl bych to vědět, protože nedávno jsem zjistil,
00:57:19že existuje skvělý projekt "Ukliďme Česko".
00:57:22A vím, že někdy v září je den, kdy se bude uklízet na celém světě.
00:57:25Už v tom funguje asi 200 zemí.
00:57:28V každé zemi je několik lidí, spolků, kteří se snaží ten den
00:57:31co nejvíc uklidit.
00:57:33-Takže nám půjdou pomáhat třeba i cizinci?
00:57:36-Můžou i cizinci.
-To by tady mohlo být hezký.
00:57:38-200 zemí, to je dobrý, ne?
00:57:40-My se zapojíme, pomôžeme našim.
00:57:42-Za ten jeden den planeta vyčistí a vynese tisíce tun odpadu.
00:57:46A každý si může najít ve svém okolí někoho, kdo to tam dělá,
00:57:49přes nějakou aplikaci. Dostane pytle, rukavice a uklízí.
00:57:53To číslo, které tam bylo, že každý rok průměrný Čech,
00:57:55bylo šokující. Ale myslím si, že to nebylo 339.
00:57:59-My s Vladimírem to víme, protože nám se splnil dětský sen.
00:58:03A já myslím, že teď nám budou závidět
00:58:05všichni kluci, co se budou dívat.
00:58:07Odpověď se dozvíte v následujícím příspěvku.
00:58:21Být popelářem a hrdě stát na stupínku velikého
00:58:25oranžového auta je snem snad každého malého kluka.
00:58:29Tedy do té doby, než zjistí, kolik vydělávají fotbalisti.
00:58:33Ale nebýt popelářů, za pár dnů by ve městech
00:58:37nebylo k žití.
00:58:39-Představte si, že každý rok se v naší republice vyrobí
00:58:43takřka 30 milionů tun odpadu.
00:58:46Na každého člověka to dělá nějakých 339 kg.
00:58:50Taková jsme čuňátka.
00:58:53A proto každý den musí do ulic
00:58:56vyrazit něco jako záchranáři pořádku.
00:58:59A tak se nějak cítím. Maroši, dobrý.
00:59:02-Dobrý, co?
00:59:07Ták. Aby se to vysypalo všechno, ne?
00:59:16HOUKÁNÍ
00:59:19-Dobrý den.-Dobrý den, šéfe! Tak jsme vám to dovezli.
00:59:23-Jak vám to šlo?
-Výborně.
00:59:25-Všechno v pořádku? Práce ještě nekončí.
00:59:27-To doufám.-Já věřím, že máte plné auto papíru.
00:59:30-To my taky.
00:59:32-Auto se musí vysypat na obrovskou hromadu.
00:59:35A potom, jak se dostane papír na dopravníky,
00:59:37budeme na třídící lince, kde bude probíhat ruční třídění.
00:59:40Je to těžká, ale zodpovědná práce.
-Kolik je tam na to lidí?
00:59:43-Asi 8. V současné době zaměstnáváme i odsouzené.
00:59:47Vypomáhají nám, protože ne každý chce
00:59:49tuto práci dělat. My jsme s nimi velice spokojeni.
00:59:53-Až nám na to přijdou, víme, co budeme dělat.
00:59:56-Přesně tak. Toto je papír skutečně od Pražanů.
00:59:59Možná i z firem v Praze.
01:00:01Konkrétně z levé části Prahy na levém břehu.
01:00:04-A je to důkaz, že se to nepálí.
-Ne, to určitě ne.
01:00:07Můžeme potvrdit, že ke třídění řádně dochází.
01:00:10-A co budeme teď konkrétně dělat?
01:00:13-Připravili jsme si pro vás tu největší lahůdku.
01:00:15Je to směsný papír. Rozhodně se tam nezastavíte.
01:00:18Pokud je vám zima, tak se tam rozhodně zahřejete,
01:00:21protože budete muset sbírat veškerý papír zbavený nečistot.
01:00:25Uvidíte nějakou nečistotu, to necháte projet, ale papír...
01:00:28-Oddělit zrno od plev.
-Přesně tak.
01:00:30-Aha!
-To dáme.
01:00:32-Takže když tam pojede krysa, nebo něco takovýho...
01:00:35-Tak to necháte volně projet, té si nevšímejte.
01:00:38-Dobře. Máte tady kočičky. Takže jdeme na to.
01:00:41-Jdeme na to, pánové.
-Pojď, krysaři.-Pojďte.
01:01:05-Tak jdem na to, Maroši.
-Nazdar, kluci!-Ahoj.
01:01:08-Tak jak to jde?
-Výborně.
01:01:14-Teď vám toho asi přijde trošku víc. To je bordel.
01:01:18-Hele, tam je potkan! Potkan!-Á! SMÍCH
01:01:22-Ty... blbe.
01:01:24Tak tady je jasný, Maroši, že se to ještě zužitkuje.
01:01:28-Jasně.
-Ale spousta odpadu se spálí.
01:01:33Půjdem do spalovny?
01:01:35-No, tam bude ještě teplejc jak tady, ne?
01:01:53-Ne, ať nespadne dolů!
01:01:55"Ale ještě než se nevytříděný odpad spálí,
01:01:58budeme si muset máknout.
01:02:00Jako nováčkům nám z legrace pár kilo vysypali vedle.
01:02:03My se toho ale nelekneme."
01:02:12-Možná tam něco zbylo.
01:02:16-Kapička.
01:02:18Šéfe!
-Kapička.
01:02:23Tak a je to!
-A je hotovo.
01:02:26-Hrdino, seš dobrej, fakt.
-Ty taky.
01:02:30Ale hlavně ti popeláři. To jsou hrdinové všedního dne.
01:02:34-Já jdu na plicní. KAŠLÁNÍ
01:02:51-"To, že být popelářem, je pěkně drsná dřina, ví asi každý.
01:02:55Ale málokdo ví, že v souboji s tunami odpadu
01:02:58je zapotřebí i jemná ženská práce."
01:03:02Co to je?
-To je drapák.
01:03:04-Drapák? A co je za úkol?
01:03:06-Odebírat od oken materiál, který přivezli popeláři.
01:03:11-A co s ním?
-Teď se to dává na hromadu.
01:03:14A jakmile vám vyjedou nahoře kotle, tak přikládáte do kotlů,
01:03:18kde se topí.
-Můžu si to vyzkoušet?
01:03:21-Můžete.
-Tak dolů...-Ano.
01:03:24-Ták.
-Hezky, trefil ses.
01:03:29-"Tady ve spalovně se snaží veškerý odpad na maximum zhodnotit.
01:03:33Zjednodušeně se vyrobí pára, která se použije na dodávky tepla
01:03:36a elektrické energie pro tisíce pražských domácností."
01:03:41Tam máte nějaký dráty.
-Hm.
01:03:44-Jsme v Prčicích.
-To je špatně, ne?
01:03:46Kam jsi to chtěl dát?
-Pojď si to vyzkoušet ty.
01:03:48-Klid.
-Ty seš jako vždycky manuálně
01:03:51zručnější, ve sklárně ti to taky šlo.
01:03:54-Tady musíš mít cit, prosím tě, podívej se.
01:03:57-Taky trousíš. Taky trousíš, podívej na to.
01:04:00-Malinko. Trefím se tam?
01:04:02-Já myslím, že asi jo.
01:04:04Teď...
-Holubi. Checheche.
01:04:07Jak to mám pustit? Jak se to pouští?
01:04:11-Teď zvážit. Zmáčknete čudlík, zvážíte.
01:04:16-1190...
-To abych to tam už chytnul, ne?
01:04:20Hele, wow!
01:04:22-Vyrábíš teplo pro pražské byty.
01:04:25-No jo, tak já jsem hotov, děkuju.
-Hm.
01:04:30-Prostě a jednoduše - až příště půjdete s košem,
01:04:33možná někoho zahřejete a jinému se třeba rozsvítí.
01:04:37Přesto zkuste každý těch odpadků vyrábět mnohem míň. Co je?
01:04:42-Hlavně třiďte, protože to má smysl.-Pomóc!
01:04:46-Ale kam s tímhle tím, to opravdu nevím.
01:04:49-Pomóc, neblázni! KŘIK
01:05:00-Závidíte nám, co?
-Ty vůbec nevíš, s kým tady sedíš.
01:05:03-Jak to?
-Tak zaprvý, v patnácti,
01:05:06když jsem měl čerstvou občanku a chtěl jsem si vydělat
01:05:10nějaký prachy, tak jsem jezdil jako pomocník vysypávat koše.
01:05:15Bohužel jsem chytil řidiče, který si ale snil být pilotem F1.
01:05:21Takže já jsem vzadu tři neděle skákal,
01:05:24ty odpadky ti jdou do obličeje, a ty vysypáváš.
01:05:28A to je fofr. V tom centru musíš být rychlej.
01:05:31Na ty doby jsem si vydělal dobrý prachy.
01:05:34A jelikož se to nějak prosáklo, tak jsem k padesátinám jako dárek
01:05:39nedostal hodinky, ani zájezd, ale mí kamarádi mi koupili
01:05:43směnu u popelářů.
01:05:45-A hlavně je důležitý si dávat pozor na to, co do toho koše
01:05:49vyhazujete, protože paní od toho jeřábu nám vyprávěla...
01:05:52-Jo, jak jsi se ptal!
01:05:54-Že tam vyhodila nějaká paní osm set tisíc.
01:05:58-Omylem.
-Omylem. Do popelnice.
01:06:01A odvezli to na tu spalovnu a už to nikdy nenašli.
01:06:04-Omylem.
-Omylem.
01:06:06-Proč myslíš, že tu práci chválím.
01:06:09SMÍCH POTLESK
01:06:15-Tak co? Jdeme se podívat,
01:06:17kdo má nejvíc bodů, kdo dnešní večer vyhrál?
01:06:21Pojďte se na to podívat.
01:06:25Ano a je to tady. Petr a Roman 3 body, gratulace!
01:06:29-Ale jo!
-Kolego.
01:06:31-Miloši, tobě ta nula nezůstala! Co se dá dělat.
01:06:34-Já mám zkaženou náladu.
-Buď rád, že jsi nic nevyhrál.
01:06:38Podívej, tady máte cenu, pánové, to je pro vás.
01:06:42-Pořádně to zrecyklujte. Třeba tam ty prachy budou.
01:06:46-Samozřejmě vám děkuji. Květiny pro naši vzácnou návštěvu.
01:06:49-Ďakujem.
-Děkuju, gratuluji.
01:06:55A já bych rád poděkoval našim báječným hostům.
01:06:59Dnes tady s námi byl PETR KOUKAL!
01:07:03-ROMAN ONDRÁČEK!
01:07:05MILOŠ POKORNÝ!
01:07:07A CELESTE BUCKINGHAM!
01:07:11Děkuju, pánové a dámo!
01:07:15A to je všechno.
01:07:17Zbývá jen, jako vždy, krátká rekapitulace.
01:07:19-Dnes jsme se dozvěděli mnoho zajímavého
01:07:22o neziskové organizaci EDA, která pomáhá rodinám
01:07:25se zrakově postiženými dětmi. Podpořte je, prosím.
01:07:28-Díky jednoduchému vyšetření v naší zázračné ordinaci
01:07:32jste mohli zjistit, jestli náhodou
01:07:34netrpíte barvoslepostí.
-Jako Maroš.
01:07:37Pak jsme v ZOO navštívili malé gepardy,
01:07:40kteří - jak už víte - neumí řvát. Taky jako Maroš.
01:07:44-A nakonec jsme vám prozradili, kolik odpadu vyprodukuje
01:07:48jeden jediný člověk za celý rok.
-Jako Maroš. Je ho moc!
01:07:52Takže s heslem "Prázdnými popelnicemi k lepším zítřkům"
01:07:56se s vámi loučíme.
01:07:58-Hezký zbytek večera, na shledanou!
-Na shledanou.
01:08:02SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská Česká televize, 2018
Speciální premiérové vydání velké zábavné show, ve které nic není nemožné. Své vědomosti si tentokrát otestuje Celeste Buckingham, Miloš Pokorný, Roman Ondráček a Petr Koukal. Moderátoři si vyzkoušeli dětské povolání snů – popeláře. Vy si s námi můžete otestovat, zda nejste barvoslepí, nebo jak jste na tom s hmatem. Celý díl je totiž věnován ve prospěch neziskové organizace EDA, která je oporou rodinám, ve kterých se narodilo dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Budeme vděčni za každou Vaši dárcovskou SMS ve tvaru: DMS EDA 30 nebo DMS EDA 60 nebo DMS EDA 90, kterou zašlete na telefonní číslo 87 777. Cena jedné DMS je 30, 60 nebo 90 Kč. EDA se věnuje i rané péči, pomáhají zvládat rodinám složité životní situace nebo pomáhají rozvíjet schopnosti malých dětí. Každá finanční pomoc je pro ně velmi důležitá. Dárcovský příspěvek pomůže i nadále nabízet kvalitní péči potřebným. Organizaci je možné podpořit mnoha způsoby, například i nákupem krásných charitativních předmětů. Vše najdete na www.eda.cz. A my s EDOU moc děkujeme.