Autoklub Mezinárodní mistrovství České republiky v autocrossu – reportáž z čtvrtého závodu
00:00:10 Do druhé poloviny se o víkendu přehoupla letošní sezona
00:00:14 Autoklub mezinárodního mistrovství ČR v autokrosu
00:00:17 a stalo se tomu tak na známé trati v Poříčí nad Sázavou.
00:00:26 Čtvrtý závod kalendáře přivítala poříčská Homolka zaplněná diváky.
00:00:30 Pomineme-li krátké letní přeháňky,
00:00:34 dá se říci, že vládlo přímo ideální autokrosové počasí.
00:00:40 Tento všeobecně oblíbený podnik
00:00:43 byl i letos opět součástí mistrovství zóny střední Evropy
00:00:45 a piloti královské třídy Super Buggy
00:00:48 zde i letos bojovali o putovní pohár Mediasportu.
00:00:53 Ale my s naším přehledem začínáme jako vždy
00:00:56 těmi nejmenšími, tedy Racer Buggy.
00:00:59 Celkem 7 mladých autokrosařů vyrazilo do finále divize 250.
00:01:03 Start nejlépe vyšel Liboru Teješovi z vnitřní pozice.
00:01:15 Za Libora Teješe se zařadil Daniel Pytloun
00:01:18 a o 3. místo tvrdě bojoval Václav Kindl
00:01:21 s Evertsem Henilansem, což je Lotyš s českou licencí.
00:01:26 Teješ i Pytloun si své posty kontrolovali
00:01:29 a Václav Kindl si také svou třetí příčku hájil.
00:01:32 Jako čtvrtý jel tedy Henilans.
00:01:45 Jak jste viděli, Libor Teješ,
00:01:48 jehož buginu pohání motor Honda 250 CRF,
00:01:51 začal svým soupeřům kousek po kousku ujíždět
00:01:54 a zbytek startovního si to rozdával mezi sebou.
00:01:58 Ke změnám v pořadí ale nedocházelo, a to hlavně proto,
00:02:02 že i tito mladí závodníci jen minimálně chybovali.
00:02:08 Pak ale Libor Teješ trošku zvolnil
00:02:11 a hned měl doslova na zádech Daniela Pytlouna.
00:02:17 Teješ se ale velice rychle vzpamatoval
00:02:20 a svou pozici až do cíle poměrně bezpečně uhájil.
00:02:24 Naopak jen kousek chyběl Václavu Kindlovi k tomu,
00:02:27 aby se na cílové rovince dostal před Daniela Pytlouna na 2. místo.
00:02:31 To se ale nestalo a pořadí zůstalo stejné.
00:02:34 Zlatý věnec si tak z Poříčí nad Sázavou odvezl Libor Teješ,
00:02:38 který si tím jen upevnil svou vedoucí pozici
00:02:40 v tabulce průběžného pořadí.
00:02:44 Teď už ale sledujeme Lukáše Svobodu, což znamená,
00:02:47 že jsme se přesunuli na start divize 125.
00:02:52 Lukáš Svoboda letos představuje naprostou špičku v této kategorii
00:02:55 a ani v pátém závodě Racer Buggy
00:02:59 nedošlo v tomto ohledu k žádné změně.
00:03:04 Svoboda šel do čela už po startu
00:03:07 a za ním jel na 2. místě Tomáš Sulek.
00:03:10 O bronzový post se přetahovali Viktor Vítek a Barbora Čepková
00:03:13 a Vítek byl úspěšnější.
00:03:16 Lukáš Svoboda se všem utrhl hned v prvním kole,
00:03:19 ale o další pozice se tvrdě bojovalo.
00:03:25 Zkraje se hodně propadl Dominik Starosta s číslem 2,
00:03:28 který běžně bojuje o stupně vítězů.
00:03:31 Mezitím si však na čele tvořil stále větší náskok Lukáš Svoboda,
00:03:35 který kromě prvního závodu
00:03:37 stále sbírá maximální možný počet bodů.
00:03:40 K tomu samému výsledku mířil i tady v Poříčí.
00:03:44 Marně ho stíhal druhý Tomáš Sulek
00:03:47 a ještě větší ztrátu měl třetí Viktor Vítek,
00:03:50 pro kterého to ale i tak byl nejlepší výkon v letošní sezoně.
00:03:54 Pro čtvrté vítězství v řadě si jel Lukáš Svoboda.
00:03:57 Jeho bodové konto tedy narostlo o 35 mistrovských bodů,
00:04:01 což je nejvíc, co lze z jednoho autokrosového závodu získat.
00:04:08 Jako druhý dojel Tomáš Sulek a třetí byl Viktor Vítek.
00:04:11 Za titulem mistra republiky však míří tento autokrosař,
00:04:15 Lukáš Svoboda.
00:04:18 V Racer Buggy se každý rok mění počty startujících.
00:04:21 Slabý rok letos vyšel na nejmenší kategorii 160.
00:04:25 Kategorie nejmladších závodníků se letos jela teprve podruhé
00:04:29 a na trati se utkali jen tři autokrosoví benjamínci.
00:04:34 Opět nejrychlejší byl Jan Matějka,
00:04:37 který si poradil s Matějem Ouředníčkem
00:04:40 a také s Václavem Hartmanem,
00:04:42 a za to si vysloužil nejen zlatý věnec,
00:04:45 ale i velký aplaus od diváků.
00:04:47 Na nedostatek závodníků si nemohou stěžovat
00:04:51 v kategorii 250, kde se jede už opravdu velmi svižně.
00:04:57 Velmi slušně obsazené je i pole kategorie 125.
00:05:00 Také tito borci předvádějí na trati atraktivní bitvy.
00:05:05 No a věřme, že i do 160 v blízké budoucnosti zamíří
00:05:09 nový autokrosový potěr.
00:05:15 Teď ale bohužel jedna velice smutná zpráva,
00:05:18 která výrazně zasáhla celou autokrosovou komunitu.
00:05:25 Před několika málo dny totiž tragicky zemřel Ondřej Šlechta,
00:05:29 který ještě nedávno doslova kraloval kategorii KartCross.
00:05:36 Byly doby, kdy Ondřej Šlechta nebyl na trati k poražení.
00:05:40 Svědčí o tom především jeho dva tituly
00:05:43 celkového vítěze Mascom Cupu.
00:05:45 Naposledy Ondra usedl za volant kartu nedávno v Přerově,
00:05:49 a přestože to byl ojedinělý start,
00:05:52 dokázal znovu vyhrát a všechny nechat za sebou.
00:05:56 Celý náš televizní tým tak tímto chce vyjádřit
00:05:59 rodině Ondřeje Šlechty upřímnou soustrast.
00:06:07 Teď už ale pojďme znovu závodit. Z Racer Buggy do kartcrossu
00:06:11 letos zamířil mladičký Josef Švorc.
00:06:16 Je to o hodně rychlejší, jede se líp,
00:06:19 ale je to hrozně přetáčivé, protožr je to zadokolka.
00:06:22 Máš s tím tedy víc práce? Učíš se jenom? Jak to probíhá?
00:06:25 Ještě se učím, asle příští rok už bych chtěl být v pětce.
00:06:29 Nebo v desítce.
00:06:32 Po několikaleté odmlce se vrátil do kartcrossu Sláva Ducháček,
00:06:35 který před lety patřil k absolutní špičce této divize.
00:06:39 A co bývalého šampiona vedlo k návratu na autokrosové tratě?
00:06:46 Už mi to chybělo. Barák máme postavený, to jsou ty důvody.
00:06:52 Jak to tedy jde znovu po těch letech?
00:06:55 Je to trošku horší, než jsem čekal, pomalu do toho přicházím,
00:06:58 nemám takovou jistotu a získávám rychlost.
00:07:01 Všechno se podstatně zrychlilo, kluci zrychlili.
00:07:05 Jedu popvé s Yamahou, což jsem docela překvapený,
00:07:08 a funguje to úplně jinak než Honda.
00:07:11 V poříčském závodě bylo na startu 26 závodníků,
00:07:14 takže opět nejpočetněji obsazená divize.
00:07:17 I přesto ale tento závod probíhal naprosto plynule.
00:07:20 Jenže to platilo jen do druhého semifinále.
00:07:23 V něm totiž poměrně těžce havaroval Petr Mitánek,
00:07:26 který po těchto kotrmelcích musel na vyšetření do nemocnice.
00:07:32 Jízda byla samozřejmě zastavena a musela se opakovat.
00:07:38 Teď už jsme na startu finálového závodu,
00:07:41 kam ze semifinále postoupilo nejlepších 14 jezdců.
00:07:50 Ze čtveřice Jan Kuneš, Adam Kotaška,
00:07:53 Jiří Havelka a Michal Benda
00:07:55 nejlépe odstartoval Jan Kuneš, který šel do čela.
00:07:59 Už v první zatáčce se ale zasekla převodovka Jiřímu Havelkovi,
00:08:02 který prakticky zastavil a hned schytal několik ran.
00:08:07 Havelka z kartu vylezl, ale s bolestí krku,
00:08:10 takže i start finále se musel opakovat.
00:08:14 Tady je celá situace ještě jednou.
00:08:17 Jiří Havelka má tradičně zelený kartcross
00:08:20 a ten prostě odmítá řadit. A to se děje ve chvíli,
00:08:23 kdy za je za Havelkou ještě nejméně 9 soupeřů.
00:08:26 A jeden z nich, Jan Roubíček, na to doplácí.
00:08:32 Ani další start se však nezdařil,
00:08:35 a tak přišel na řadu pokus číslo 3.
00:08:38 Ten nejlépe vyšel Jiřímu Rezkovi z druhé řady.
00:08:40 Pilot červeného kartu s motorem Suzuki se málem dostal do čela.
00:08:44 To se ale nestalo a Jiří Rezek
00:08:46 se naopak po kontaktu s Kunešem propadl až na 5. místo.
00:08:49 Jeho následná snaha o posun vpřed ale nedopadla dobře
00:08:52 a kromě toho, že Rezek skončil se svým kartem na střeše,
00:08:55 byl ještě vyloučen. A to zamrzelo,
00:08:58 protože kart číslo 5 byl schopen dalšího závodění.
00:09:01 Nicméně jelo se bez Jiřího Rezka
00:09:04 a tentokrát start nejlépe vyšel Michalu Bendovi
00:09:07 z vnější startovní pozice.
00:09:09 Ten šel tedy do čela, za něj se zařadil Jan Kuneš,
00:09:12 a ten s útokem na Michala Bendu dlouho nečekal.
00:09:15 Už na skoku byl Kuneš před Bendou
00:09:18 a v tu chvíli bylo víc než pravděpodobné,
00:09:21 že o vítězi je rozhodnuto.
00:09:24 Za druhým Michalem Bendou jel Petr Doležal.
00:09:34 Stále ještě nováček v této divizi se toho rozhodně nebojí
00:09:37 a navíc má evidentně i talent,
00:09:40 takže přesto, že jede svou první sezonu, je hodně vidět v popředí.
00:09:43 Zatím nikdo však nemá na Jana Kuneše.
00:09:48 Obhájce loňského celkového vítězství v tomto seriálu
00:09:52 letos sebevědomě kráčí za ziskem dalšího cenného triumfu
00:09:55 a bojuje se většinou až za ním, což platilo i v Poříčí.
00:09:59 V první zatáčce zůstal po startu stát Jakub Povolný,
00:10:03 a to pro ostatní nebylo nic příjemného.
00:10:06 Jinak ale trať v této fázi sedmikolového finále byla čistá,
00:10:09 takže se téměř všude dalo předjíždět.
00:10:12 A o to se kromě jiných snažil i třetí Petr Doležal.
00:10:27 Jak ukázal i předchozí onboardový záběr,
00:10:31 Jan Kuneš ujel zbytku pole zase o parník
00:10:34 a bylo z toho další vítězství.
00:10:36 Druhé místo nakonec těsně uhájil Michal Benda
00:10:39 a třetí post je dobrým výsledkem pro Petra Doležala.
00:10:42 Čtvrtý byl Slovinec Matija Rakovec.
00:10:46 A jak viděl další vyhrané finále Jan Kuneš?
00:10:53 Honzo, gratuluju. Zažil jste někdy takovýhle závod?
00:10:58 Takhle několikrát opakovaný jsem ještě nezažil.
00:11:01 Mám radost, že jsme vyhráli.
00:11:03 Jaké to je pro jezdce, když musí počtvrté na start?
00:11:06 Jo, v pohodě, člověk si aspoň víc zajezdí.
00:11:09 Ale je to víc na nervy.
00:11:11 -Paradoxně čtvrtý start vám nevyšel.-Ale vůbec.
00:11:14 To jsem zaspal neskutečně. O to to bylo zajímavější aspoň.
00:11:17 Po pěti odjetých závodech přesvědčivě vede tabulku
00:11:20 právě Jan Kuneš, a to přesto, že jeden závod vynechal.
00:11:23 Od 2. místa je to ale, jak vidíte, velice vyrovnané.
00:11:34 Jak už bylo řečeno v úvodu,
00:11:37 26 kartů na startu, to je nejvíc ze všech kategorií.
00:11:40 Samozřejmě že početná konkurence slibuje
00:11:43 zajímavější dění, takže tahle kategorie diváky opravdu baví.
00:11:57 A po kartcrossu vždy přichází na řadu
00:12:00 divize Touring Autocross 1600,
00:12:03 mimochodem další nabitá a vyrovnaná autokrosová třída.
00:12:06 V té má letos zatím velkou smůlu Tomáš Jánoš,
00:12:09 který paradoxně patří k těm nejrychlejším.
00:12:12 V Přerově se dařilo, ale finále bylo pro nás prokleté,
00:12:16 protože v dnešní konkurenci jet na 1. místě
00:12:22 a jeden a půl kola do konce, když vám odejde indukční cívka,
00:12:25 tak to je špatně. Ale co se dá dělat.
00:12:28 Zatlačili jsme slzu, jsme tady a zkoušíme to znova.
00:12:31 Stále v popředí je vidět Jan Ratajský,
00:12:33 tradičně závodící se Škodou Felicia.
00:12:36 Je to tady hezké, je to takové specifické,
00:12:40 já tomu říkám takový tobogán,
00:12:43 člověk se nahoru plíží, pak je to šup dolů,
00:12:45 ale hodně diváků, pro diváky úplně super.
00:12:48 Je tady správná atmosféra, je tady hezky.
00:12:50 Říkal jste, že jste si ji prohlédl i z druhé strany, vzhůru nohama.
00:12:53 Co se stalo?
00:12:56 V měřáku jsem moc katnul zatáčku, zavadil jsem o volant
00:12:59 a pro ztrátu rychlosti jsem se převrátil na střechu.
00:13:02 Ale naštěstí auto v pohodě, pokračujeme dál.
00:13:05 Jan Ratajský patřil k nejrychlejším i tentokrát
00:13:07 a do finále startoval z první řady a vnitřní pozice.
00:13:10 Uprostřed stál Tomáš Jánoš,
00:13:13 ale toho jeho Volkswagen Lupo opět zradil,
00:13:15 tentokrát už po pár metrech.
00:13:18 O vedoucí post si to tedy rozdali Jan Ratajský s Josefem Kořínkem.
00:13:21 Úspěšnější byl Ratajský, který se ujal vedení.
00:13:24 V první zatáčce kolidovali Senegacnik s Koblihou
00:13:27 a další hořkou pilulku musel spolknout Tomáš Jánoš.
00:13:31 Za Ratajského a Kořínka se probojoval Jiří Matějka
00:13:34 a o 4. místo se začali rvát
00:13:37 Martin Kopena s Ronaldem Hoffmannem.
00:13:39 Jan Ratajský odjel v Poříčí velice dobrý závod
00:13:42 a vypadalo to, že odměnou za to mu bude zlatý věnec.
00:13:45 Mezitím ale stále probíhala nekompromisní bitva
00:13:49 o "brambor", tedy 4. místo mezi Hoffmannem a Kopenou.
00:13:53 Za malou chvíli se ale tato bitva změnila v boj o bronz,
00:13:57 protože jako velký smolař se ukázal Jan Ratajský.
00:14:01 Defekt pravé přední pneumatiky u auta,
00:14:04 které pohánějí jen přední kola
00:14:07 a navíc v Poříčí, kde se mnohem víc zatáčí doleva než doprava,
00:14:10 to je kombinace, která znamenala logický propad Jana Ratajského.
00:14:16 Nakonec z toho bylo až 8. místo.
00:14:22 Do čela se tedy bez boje dostal Josef Kořínek se Škodou Citigo,
00:14:25 kterému se povedlo vyhrát i předchozí závod v Přerově.
00:14:29 Na druhou příčku se posunul Jiří Matějka se Škodou Felicia
00:14:32 a se stejným autem jel třetí Martin Kopena.
00:14:38 Josef Kořínek si vypracoval bezpečný náskok
00:14:41 a na své konto si připsal druhý triumf v řadě.
00:14:49 A jak viděl finálový závod on sám?
00:14:57 Josefe, gratulace. Trochu bláznivý závod?
00:15:01 Bláznivý, určitě na techniku, těžká trať.
00:15:04 Auto jsem v sobotu hodil na boudu, nevěřil jsem tomu.
00:15:07 Děkuju hrozně klukům, je to fakt super.
00:15:10 Tomáš Jánoš vůbec neodstartoval, Ratajský měl defekt,
00:15:13 jaké to bylo pro vás potom?
00:15:16 Zkusil jsem tuto taktiku, že pojedu na to, komu víc vydrží auto,
00:15:20 když jsem viděl v předchozích divizích spoustu bouraček,
00:15:24 spoustu ran, spoustu odtahů, nemmocnice,
00:15:27 tak říkám, jedeme v klidu a doufám, že se to podaří.
00:15:30 Paráda.
00:15:32 Josef Kořínek se po čtyřech odjetých závodech
00:15:35 vyhoupl do čela průběžné klasifikace.
00:15:38 V těsném závěsu za ním je Jan Ratajský,
00:15:41 který na něj ztrácí jen 2 body.
00:15:47 V divizi Touring Autocross 1600
00:15:50 se na startu představilo 16 závodníků a 1 závodnice.
00:15:53 Jednalo se tedy o další kategorii,
00:15:56 kde byla konkurence nejen početná, ale také vyrovnaná.
00:16:07 A to lze říci i o divizi následující,
00:16:10 což jsou opět cestovní vozy Touring Autocross,
00:16:14 ale tentokrát silná auta s pohonem všech čtyř kol.
00:16:20 Zatím se jede docela čistě, Pavel mi včera dal ťukanec,
00:16:23 ale zatím mám auto pěkný,
00:16:26 takže si myslím, že soupeři jedou čistě.
00:16:29 S Martinem se utkám až ve finále nejspíš,
00:16:32 protože jsme byli rozdělení, takže poměříme síly tam.
00:16:35 V rozjížďkách se dařilo také Martinu Svobodovi,
00:16:38 který se za volant letos vrátil po jisté odmlce.
00:16:44 Rok jsem nejezdil, takže jsem se do toho pomaličku dostával.
00:16:47 Takže to byla pro mě katastrofa.
00:16:49 Viděl jsem díru, viděl jsem se na boudě.
00:16:52 Prostě takové ty následky z minula.
00:16:55 V Přerově mi odešla spojka,
00:16:57 takže když jsem se trošku rozjezdil,
00:17:00 tak mi zase nefungovalo auto.
00:17:02 A dnes jsme vsadili,
00:17:05 všichni dali Micheliny, já dal "hraboše" a vyplatilo se.
00:17:08 Nováčkem v této divizi je letos Marek Joura,
00:17:11 který žlutou Felicii loni dovezl až pro titul
00:17:14 a vyměnil ji za žluté Mitsubishi Lancer.
00:17:16 I přes malé zkušenosti je Joura hodně často vpředu,
00:17:19 a to platilo i tady v Poříčí.
00:17:21 Toto jsou záběry ze semifinálové jízdy,
00:17:24 kde se Marek Joura utkal s bratry Martinem a Pavlem Svobodovými,
00:17:27 ale jízdu na vítězství zastavil dvě zatáčky před cílem
00:17:30 tento krkolomný karambol. Marek Joura už bezpečně vedl,
00:17:33 ale chyboval a draze za to zaplatil.
00:17:36 Naštěstí se nic nestalo jemu samotnému,
00:17:39 ale jeho vůz dopadl opravdu hodně špatně.
00:17:42 Teď už ale finálová jízda,
00:17:44 do které se z prostřední pozice podařilo skvěle odstartovat
00:17:47 Ivoši Mahrovi se Škodou Fabia.
00:17:50 Mahr najížděl do první zatáčky zcela osamocen.
00:17:53 Na 2. místo se zařadil Marcel Dlesk ze Slovenska.
00:17:56 Za ním se vyvezl Martin Svoboda a o 4. místo spolu bojovali
00:17:59 Rakušan Leo Popp a náš Pavel Svoboda.
00:18:08 Toto pořadí platilo i v nejvyšším bodě poříčské tratě.
00:18:13 Šestý byl Dušan Horčička, sedmý Lubor Zívr
00:18:17 a osmý další Slovák, Bronislav Adamik.
00:18:20 Dosud největším úspěchem Ivoše Mahra
00:18:23 bylo 2. místo na mistrovství Evropy v Německu,
00:18:26 ale na vítězství ještě tento pilot nikdy nedosáhl.
00:18:29 V Poříčí to ale byl jeho den a také den jeho Škody Fabia,
00:18:33 která byla z celého startovního pole nejrychlejší.
00:18:40 Mahr si kolo za kolem tvořil čím dál bezpečnější náskok.
00:18:44 Zato Marcel Dlesk se dostal do potíží.
00:18:47 Jeho Mitsubishi totiž ve čtvrtém kole odmítlo spolupráci
00:18:49 a bylo po nadějích na dobrý výsledek.
00:18:57 Na druhou příčku se tedy bez boje posunul Martin Svoboda.
00:19:01 Za ním se objevil jeho bratr Pavel,
00:19:04 který závodí také s Mitsubishi, ale letos nově s modelem Colt.
00:19:07 Na obhájce mistrovského titulu
00:19:09 však tvrdě útočil Dušan Horčička s Hondou Civic
00:19:12 a pátý jel Rakušan Popp s Fordem Focus.
00:19:16 Horčička se nakonec před Pavla Svobodu dostal,
00:19:19 ale bylo to na hranici žluté zóny,
00:19:22 kterou vymezuje mávající traťový komisař a překážka na trati.
00:19:27 To ale samozřejmě nic neměnilo na tom,
00:19:30 že pro svoje první a zasloužené vítězství si dojel Ivoš Mahr.
00:19:35 A ten byl v cíli samozřejmě velice šťastný.
00:19:42 Ivoši, gratulace! Vám to jede opravdu neskutečně!
00:19:47 Já jsem spokojený, tady to auto mi prostě startuje.
00:19:49 Nastavili jsme doma geometrii, úplně to vyhovovalo,
00:19:52 takže já jsem spokojený, je to dobrý.
00:19:55 Situace v tabulce divize Touring Autocross
00:19:58 se po poříčském závodě náležitě zdramatizovala
00:20:01 a první tři borce dělí jen 6 bodů.
00:20:06 Přestože závodění v této třídě
00:20:09 patří v mnoha ohledech k nejnáročnějšímu,
00:20:12 těší se silná cestovní auta v ČR velké oblibě,
00:20:15 a to je samozřejmě jen a jen dobře.
00:20:20 Připravit na autokros konkurenceschopný vůz
00:20:23 v divizi Touring Autocross, to není jen tak,
00:20:26 nicméně současné týmy jsou plné šikovných lidí,
00:20:29 a díky tomu můžeme pravidelně sledovat
00:20:32 pěkné a mnohdy divoké závody.
00:20:36 Ne všem divizím ale kvete pšenka
00:20:38 a důkazem budiž kategorie Junior Buggy.
00:20:41 V minulém závodě v Přerově
00:20:43 se navíc lehce zranil Martin Kadlečík.
00:20:48 Odnesla to hlavně záda.
00:20:50 Jak bugina dopadla, tak jsem dostal ránu do zad.
00:20:53 Jel jsem do nemocnice, ale už jsem zdravý.
00:20:58 Do finálového boje v Poříčí ale i tak zasáhli jen 3 junioři,
00:21:02 a to samozřejmě není dobrý stav.
00:21:05 Jakub Novotný, Martin Kadlečík a Filip Hartman
00:21:08 si to rozdali o místa na stupních vítězů
00:21:11 a nakonec se z triumfu radoval Martin Kadlečík.
00:21:14 O 2. místo si pěkně zabojovali Novotný s Hartmanem
00:21:17 a lépe dopadl Jakub Novotný.
00:21:19 Ani on však nestačil na velice rychlého Martina Kadlečíka.
00:21:28 Teď už se přesouváme do divize Buggy 1600,
00:21:31 kde patří mezi špičku Roman Polák,
00:21:34 který však ve své dílně připravuje speciál
00:21:37 do nejvyšší kategorie.
00:21:41 Bugina je připravena, hotová,
00:21:43 ale vzhledem k tomu, že mezi závody je 14 dní,
00:21:46 tak nejsem schopen to připravit.
00:21:48 A hlavně v mezinárodním mistrovství republiky
00:21:51 jsem zatím první, druhý, s Péťou bojujeme,
00:21:53 takže nemám důvod vynechat závod, když se tak dobře umísťujeme.
00:21:56 Takže třeba příští sezona?
00:21:58 Příští sezona je nejistá, protože čekáme miminko,
00:22:01 což pro mě je důležitější,
00:22:03 takže si myslím, že buď bude konec s autokrosem, nebo přestup,
00:22:06 nebo jen tak občas svezení.
00:22:08 Tak doufejme, že to konec s autokrosem nebude.
00:22:11 Tady už sledujeme Petra Nikodéma,
00:22:14 který letos obhajuje titul mistra republiky.
00:22:17 I v Poříčí patřil k největším favoritům na vítězství.
00:22:20 Start vyšel Nikodémovi velmi dobře,
00:22:22 a přestože v první zatáčce byla velká tlačenice,
00:22:25 šel Petr Nikodém do čela. Do kontaktu se dostali Roman
00:22:27 Polák a Philip Stenzl z Rakouska
00:22:30 a právě on se dostal do kuriózní situace.
00:22:33 Vinou předchozí kolize totiž Stenzl nic neviděl,
00:22:36 a to proto, že jeho výhled zakrývala
00:22:39 laminátová kapotáž vlastní buginy.
00:22:42 Stenzl musel zastavit
00:22:44 a složitě kapotáž ze svého výhledu odstranit.
00:22:47 Na čele byl tedy Petr Nikodém, druhý jel Roman Polák.
00:22:50 Ale to netrvalo dlouho, protože pilot zelené buginy
00:22:53 se už v prvním kole přetočil a o svou pozici přišel.
00:23:05 Petr Nikodém tedy přišel o největšího soupeře
00:23:08 a jel jako první s velkým přehledem.
00:23:11 Druhý byl Rakušan Phillip Höglinger
00:23:13 a 3. místo patřilo našemu Adamu Ociepkovi,
00:23:16 který Höglingerovi dýchal na záda.
00:23:20 Nic z toho však nemuselo zajímat Petra Nikodéma,
00:23:23 který na čele neustále zvětšoval svůj náskok.
00:23:36 Vypadalo to, že si Nikodém jede pro jasné vítězství,
00:23:40 ale v samotném závěru finálové jízdy měl obrovskou smůlu,
00:23:43 protože těsně před cílem u jeho buginy zkolaboval motor Suzuki
00:23:46 a bylo po nadějích.
00:23:50 Nikodéma od zlatého věnce dělila polovina jednoho poříčského kola.
00:23:56 Na 1. místě se tak objevila červená bugina Adama Ociepky,
00:24:00 který do finále startoval až ze třetí řady.
00:24:05 A to už vydrželo až do cíle.
00:24:08 Adam Ociepka se tak stal překvapivým vítězem
00:24:10 tohoto divokého finále.
00:24:13 I on sám byl v cíli překvapený, čeho to vlastně dosáhl.
00:24:19 Tohle jsem vůbec nečekal, z třetí řady...
00:24:22 Prostě se to nějak povedlo.
00:24:25 -Všiml jste si, co se stalo?
-Já vůbec nevím.
00:24:27 Já jsem jel, pak jsem byl druhý,
00:24:30 pak Nikodémovi asi motor klekl, nebo nevím. Fakt nevím.
00:24:35 Další dvě místa na stupních vítězů obsadili Rakušané.
00:24:38 Takto vypadá průběžné pořadí šestnáctistovek
00:24:41 po čtyřech odjetých závodech.
00:24:46 Obsazení v této třídě bylo v Poříčí hodně důstojné,
00:24:49 a to ještě vinou nefunkčního motoru
00:24:52 do boje nezasáhl Milan Vaněk.
00:24:54 Tady je dobře vidět, co ve finále zakrylo výhled Philipu Stenzlovi,
00:24:58 který nakonec dojel jako čtvrtý.
00:25:01 A právě Stenzl se po celý víkend staral
00:25:03 o zajímavé a mnohdy divoké momenty.
00:25:06 Smolařem závodu byl ale jednoznačně Petr Nikodém,
00:25:09 kterého od vítězství dělilo několik set metrů.
00:25:16 Teď už ale směřujeme do královské divize Super Buggy,
00:25:20 kde nám svůj speciál představí Radek Jordák.
00:25:23 Tohle to je letošní auto, které vyrobil Alfa Racing Factory Team.
00:25:28 Je osazeno motorem Volvo Emming, obsah má 2,5 litru,
00:25:32 je to atmosféra a s výkonem 360 koní.
00:25:38 Láďa umí ta auta udělat od juniorky až do Super Buggy,
00:25:41 že ta auta fungují skoro stejně, ale samozřejmě to auto je těžší,
00:25:45 takže se člověk musí přizpůsobit tomu,
00:25:48 že v zatáčkách musí dřív brzdit.
00:25:51 Auto je takový uhrabaný, takže člověk musí s plynem víc.
00:25:54 Musí člověk do toho asi dospět.
00:25:57 Mercedes byl v autě, které jsem měl půjčené od Alfa Racing,
00:26:00 protože moje auto se nestíhalo dodělat z důvodu,
00:26:04 že motoráři to trvalo.
00:26:06 Myslím, že Mercedes a Volvo výkonnově jsou identitcké,
00:26:10 ale Volvo jde víc odspodu, takže je to velmi pozitivní,
00:26:13 když jsou uklouzané tratě a vy jedete ze zatáček.
00:26:16 Převodovku mám od Michala Jančíka. Je tam pětikvalt.
00:26:19 Při řazení se musí mačkat spojka.
00:26:22 Sice se do ní jen kope, ale není to pod plným plynem jako u motorek.
00:26:25 Převodovka je sekvenční pětikvaltová.
00:26:28 V šestnáctistovkách jsou kluci sice draví,
00:26:31 ale ve velkých autech jsou už, jak by to řekl,
00:26:35 už je to nekompromisní tam. Nikde se nikomu nic nedaruje.
00:26:38 Chtěl bych obhájit samozřejmě Mediasport putovní pohár,
00:26:41 který už se mi zalíbil.
00:26:44 Na startu v Poříčí ani tentokrát nechyběl
00:26:47 italský závodník Giovanni Trincosi.
00:26:52 Jsem opravdu velice šťastný,
00:26:54 že můžu být opět po roce tady v Poříčí.
00:26:57 Chtěl bych moc poděkovat mému týmu,
00:27:00 především panu Štětinovi, který mi hodně pomohl.
00:27:02 Můj mechanik odvedl přes noc skvělou práci,
00:27:05 protože mou chybou došlo k poškození převodovky.
00:27:09 Jen díky němu jsem mohl závodit i v neděli.
00:27:11 Opravdu moc rád jezdím závodit do Poříčí,
00:27:14 protože jsou tady skvělí lidé a už mnohokrát jsem říkal,
00:27:18 že pánové, jako jsou Petr Turek, Vladislav Štětina
00:27:21 a Jaroslav Hošek, umějí připravit fantastické buginy.
00:27:31 Po rozjížďkách na tom byl nejlépe Radek Jordák,
00:27:34 obhájce vítězství z loňska.
00:27:39 První jízdu jsme vyhráli,
00:27:41 druhou jsme byli na startu v první řadě,
00:27:44 ale bohužel Honzovi Smržovi opravdu auto startuje a funguje,
00:27:47 má tam hodně koní, takže mě přestartovali oba.
00:27:50 V první zatáčce jsem se dostal zpátky na 2. místo,
00:27:53 a to už jsem udržel.
00:27:55 Radku Jordákovi sice na startu třetí jízdy zhasl motor,
00:27:58 ale i přesto mu patřil po celou sérii vedoucí post,
00:28:01 protože, jak známo, nejhorší výsledek ze tří jízd se škrtá.
00:28:04 Druhý byl Jan Smrž a třetí Boris Vaculík,
00:28:07 což je obhájce mistrovského titulu z loňska.
00:28:11 Dařilo se ale i nestárnoucímu Jaroslavu Hoškovi,
00:28:14 kterému patřilo místo páté.
00:28:18 Teď už jsme na startu finálové jízdy,
00:28:21 ve které se kromě mistrovských bodů bojovalo tradičně
00:28:24 také o velký putovní pohár Mediasportu.
00:28:27 Pole position měl Radek Jordák,
00:28:29 který se postavil na vnitřní pozici v první řadě.
00:28:33 Naopak na vnějšek zamířil Jan Smrž
00:28:36 a prostřední post tedy zaujal Boris Vaculík.
00:28:41 První řadu tak tvořili piloti bugin Alfa Racing
00:28:44 z dílen Ladislava Hanáka.
00:28:47 Start do poslední jízdy víkendu nejlépe vyšel Janu Smržovi,
00:28:50 který jako jediný využívá služeb přeplňovaného motoru.
00:29:11 Jan Smrž šel tedy do čela a za něj se zařadil Boris Vaculík.
00:29:15 Bugina Radka Jordáka neodjela od startu, jak její pilot čekal,
00:29:19 takže zelený speciál figuroval na příčce třetí.
00:29:25 Janu Smržovi tentokrát vycházelo všechno na výbornou,
00:29:28 a platilo to i ve finále. Za ním byli Vaculík a Jordák
00:29:32 a na 4. místě jel Jaroslav Hošek.
00:29:36 Radek Jordák se ze všech sil snažil o nalezení receptu
00:29:39 na překonání Borise Vaculíka,
00:29:42 ale ten mu nedával potřebný prostor.
00:29:45 Vzájemného souboje těchto dvou jezdců
00:29:48 ve svůj prospěch využíval Jan Smrž,
00:29:50 který kousek po kousku všem ujížděl.
00:29:53 Stále čtvrtý jel Jaroslav Hošek, který vyřešil problémy s motorem,
00:29:56 což ho trápilo naposledy v Přerově.
00:29:59 Pořadí na čele finálové jízdy divize Super Buggy se neměnilo
00:30:02 a celému startovnímu poli i nadále vládl Jan Smrž.
00:30:06 První čtveřice se rychle vzdálila zbývajícím soupeřům.
00:30:09 Jan Smrž je v Poříčí nad Sázavou doma,
00:30:12 ale v minulosti mu tento fakt štěstí nepřinášel, spíš naopak.
00:30:15 Mnohokrát měl tento autokrosař závod na Homolce skvěle rozjetý,
00:30:19 ale na vítězství zde dosud nedosáhl.
00:30:22 V letošním ročníku jel také na čele
00:30:25 a všichni jeho příznivci se doslova modlili,
00:30:27 aby znovu do hry nezasáhla nějaká vyšší moc
00:30:30 a jeho cestu na vrchol něco nepřekazilo.
00:30:33 Smržovi ale tentokrát technika fungovala na výbornou
00:30:36 a také sám jezdec jel skvěle.
00:30:39 Také Boris Vaculík si počínal velmi dobře
00:30:42 a nakonec setřásl Radka Jordáka.
00:30:44 První Jan Smrž, druhý Boris Vaculík,
00:30:47 třetí Radek Jordák a čtvrtý Jaroslav Hošek,
00:30:50 toto kvarteto jelo finále v nezměněném pořadí,
00:30:53 a jak je dobře vidět, zbytku startovního pole výrazně poodjelo.
00:31:01 Páté místo nakonec obsadil Rakušan Marcus Thomas
00:31:04 a na 6. místo se dokázal probojovat Giovanni Trincosi,
00:31:07 který za svá záda odsunul Michala Neumanna.
00:31:14 Na něj se ještě tlačil Jaromír Štětina,
00:31:17 ale ten už se před něj dostat nedokázal.
00:31:21 K žádné změně nedošlo na čele finálové jízdy
00:31:24 a Jan Smrž prolomil smůlu z posledních let,
00:31:27 protože na své domácí trati dosáhl na premiérové vítězství.
00:31:31 Druhý byl Vaculík a třetí Jordák.
00:31:33 Kromě zlatého věnce na vítězného Jana Smrže čekal
00:31:36 obrovský putovní pohár Mediasportu
00:31:39 a Jan Smrž zářil nadšením, což u něj moc často nevidíme.
00:31:45 Je to konečně úleva, že se nám to tady povedlo.
00:31:50 Několikrát jsme tady odstoupili z 1. místa,
00:31:52 dokonce i v posledním kole se nám to stalo.
00:31:55 Vždycky jsme tady měli hroznou smůlu, na domácí trati.
00:31:58 Jsem strašně moc šťastnej, že se nám to tady povedlo konečně.
00:32:02 OPravdu jsem se snažil, bohužel to nestačilo,
00:32:08 ale mám čisté svědomí, dal jsem do toho maximum.
00:32:11 Honza byl prostě rychlejší a blahopřeji mu k vítězství.
00:32:15 Nebyla to šťastná volba, to levé místo.
00:32:18 Neodstartovalo to a na trati toho už moc udělat nešlo.
00:32:21 Všude rozbitý, takže bohužel. Příští rok.
00:32:23 Po čtyřech odjetých závodech mezinárodního mistrovství ČR
00:32:27 je na čele tabulky Jan Smrž,
00:32:30 který má náskok 7 bodů na obhájce titulu Borise Vaculíka.
00:32:34 A to je z poříčského autokrosu všechno.
00:32:37 Tento závod znovu navštívilo velké množství fanoušků,
00:32:39 a ti se ani tentokrát nenudili.
00:32:42 Pátý závod seriálu se jede za hranicemi naší země,
00:32:45 konkrétně v rakouském Hollabrunu,
00:32:48 kde se o mistrovské body dosud nezávodilo.
00:32:51 Do té doby na shledanou.
00:32:55 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2016
Autoklub Mezinárodní mistrovství České republiky v autocrossu – reportáž z čtvrtého závodu
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 1