Světová premiéra nového soutěžního speciálu Škoda Fabia R5
00:00:33 -Už několik měsíců není žádným tajemstvím,
00:00:36 že v dílnách továrního týmu Škoda Motorsport vznikalo
00:00:39 zbrusu nové soutěžní auto a že tím vozem je Škoda Fabia R5.
00:00:43 Tento speciál by měl navázat
00:00:46 na přímo veleúspěšný model Fabia S2000.
00:00:49 Nová Fabia R5 má za sebou už také světovou premiéru,
00:00:52 která se odehrála minulou středu v Bělé pod Bezdězem.
00:00:58 A u toho náš tým samozřejmě nemohl chybět.
00:01:03 -Pro nás jako pro tým Škoda Motorsport
00:01:09 je to vyvrcholení jedné etapy.
00:01:11 Já bych řekl, že je to možná v tuto chvíli taková tečka
00:01:15 za tím naším hlavním vývojem, vývojem nové Fabie R5.
00:01:19 A zároveň to je pro nás
00:01:21 odstartování soutěžního života toho nového vozu.
00:01:24 -Škoda Fabia R5 prošla několikaměsíčním vývojem
00:01:27 a během testů najezdila okolo 10 000 kilometrů.
00:01:31 Premiérová rally však na tuto krasavici teprve čeká.
00:01:35 -Napjatý určitě jsem, a nejenom já, se mnou i všichni členové týmu,
00:01:39 a myslím si, že většina lidí ve Škodovce, kteří nám fandí,
00:01:43 a možná i spousta našich fanoušků.
00:01:46 My jsme v situaci, já si myslím,
00:01:48 že doposud se ten projekt vyvíjel podle našich představ,
00:01:52 všechno běželo podle časového plánu.
00:01:55 Takže my nemáme nějaký důvod k panice,
00:01:57 nicméně nesmíme zapomenout, že ta Fabia S2000,
00:02:00 na níž se pracovalo po celou dobu, co to auto existovalo,
00:02:04 čili to auto bylo vypiplané do posledního detailu,
00:02:07 kdežto tady si myslím,
00:02:09 že všechno, co se dalo stihnout k tomu dnešnímu dni,
00:02:12 tak že jsme stihli, že to auto je řádně vyvinuté,
00:02:15 nicméně čeká nás na něm ještě spousta práce.
00:02:18 Nebo spíše chceme na něm dál pracovat tak,
00:02:20 abychom až jednou budeme uzavírat kapitolu té nové Fabie R5,
00:02:24 tak abychom mohli říct,
00:02:26 že ten projekt byl stejně úspěšný jako ten předchozí,
00:02:29 to znamená Fabia S2000.
00:02:31 -Navázat na nesporné úspěchy předchozího modelu S2000
00:02:35 samozřejmě nebude ničím jednoduchým, zvláště pak,
00:02:38 když konkurenční značky
00:02:40 už na rychlostních zkouškách celého světa nějakou dobu závodí.
00:02:44 Byla pro tým vedený Michalem Hrabánkem nová R5 velikou výzvou?
00:02:48 -To souhlasí,
00:02:50 ta kategorie sice víceméně navazuje na tu předchozí S2000,
00:02:54 spousta věcí na tom autě
00:02:56 je technicky stejných nebo podobných,
00:02:58 ale zároveň je tam i spousta věcí nových.
00:03:01 A to byly skutečně velké výzvy, já bych zmínil dvě zásadní věci.
00:03:05 Tou první je nutnost použít určité sériové díly,
00:03:08 komponenty, které musí být beze změny
00:03:11 nebo pouze s dílčími úpravami převzaty ze sériových vozů.
00:03:15 A tím dalším je finanční limit,
00:03:17 nebo řekněme limit pro cenu, za kterou budeme vůz prodávat
00:03:21 i včetně limitů pro vybrané náhradní díly.
00:03:24 A tam je pak skutečně těžké
00:03:26 jednak z dílů sériových a z dílů speciálních závodních
00:03:30 vyvinout jeden fungující celek.
00:03:32 A potom to samozřejmě všechno zvládnout v těch nákladech,
00:03:37 které nesmí být překročeny.
00:03:39 Takže to bylo takové nové hledisko toho vývoje
00:03:43 a s tím se musí poprat všichni výrobci v té kategorii R5.
00:03:47 Takže nebyli jsme výjimkou, ale mohu nyní potvrdit to,
00:03:50 co víme od našich konkurentů, že to je velice složité.
00:03:54 -Nová Škoda Fabia R5 je tedy na světě.
00:03:57 A nás pochopitelně zajímalo,
00:04:00 jaké plány má s tímto vozem tovární tým Škoda Motorsport.
00:04:04 -Já bych možná zmínil ještě jednu aktivitu,
00:04:07 a s tou bych začal.
00:04:09 My bychom hlavně chtěli zahájit náš zákaznický program.
00:04:13 To znamená prodej tohoto vozu našim privátním zákazníkům.
00:04:17 A ten bychom chtěli zahájit intenzivněji,
00:04:19 než jsme to udělali v minulosti s Fabií S2000.
00:04:22 Takže to je řekněme polovina té naší činnosti.
00:04:26 A ta druhá polovina se skládá právě z toho závodění,
00:04:29 a do ní patří i tři šampionáty.
00:04:31 Já bych začal asi tím nejvzdálenějším,
00:04:34 to je asijsko-pacifický šampionát,
00:04:36 ten vlastně začíná už příští týden na Novém Zélandě.
00:04:39 Tam většinu sezóny absolvujeme ještě se starým vozem Fabia S2000,
00:04:44 protože logisticky by bylo velice složité
00:04:46 nyní vstupovat už do toho seriálu, který je rozběhnut.
00:04:50 Tam se všechny vozy dopravují na jednotlivé soutěže společně,
00:04:53 je to zajišťováno pořadatelem.
00:04:55 Takže tam se budeme snažit ten nový vůz nasadit do Rally Čína.
00:04:59 V tuto chvíli je to takové naše přání, náš cíl.
00:05:03 Jestli se povede splnit, uvidíme ke konci sezóny.
00:05:06 Potom chceme nový vůz ukázat zde v Čechách.
00:05:08 Škoda Česká republika má velký zájem,
00:05:11 aby se Škoda profilovala i na poli motorsportu,
00:05:14 takže počítáme se starty Jana Kopeckého v celém šampionátu.
00:05:17 A následně potom chceme nový vůz ukázat i na tom mezinárodním poli.
00:05:22 Zde jsme se rozhodli pro vybrané soutěže šampionátu WRC2,
00:05:25 kde předposlední týden v květnu
00:05:28 zahájíme naši účast na rally v Portugalsku,
00:05:31 kde pak následuje rally v Itálii, na Sardinii, v Polsku a tak dále,
00:05:35 přes Finsko a Německo
00:05:37 až k poslední soutěži ve Velké Británii, respektive ve Walesu.
00:05:42 -Program tedy bude mít
00:05:44 mladoboleslavská parta velice nabitý.
00:05:47 Je však otázkou,
00:05:49 s jakými ambicemi do této své nové éry celý tým vstupuje.
00:05:53 -My jsme v průběhu projektu S2000 ukázali tu naši schopnost,
00:05:57 a teď mluvím za Škodovku, vyvinout rychlé, spolehlivé,
00:06:01 de facto vítězné auto závodní nebo soutěžní.
00:06:04 A stejný cíl jsme si dali teďka pro tu naši R5.
00:06:08 A jak jsem říkal před chvílí,
00:06:10 až jednoho dne někdo přijde a bude posuzovat celý projekt,
00:06:14 tak pokud ho posoudí kladně nebo úspěšně,
00:06:17 tak to bude pro nás to nejlepší vysvědčení nebo to posouzení.
00:06:21 Samozřejmě, že vždycky je potřeba
00:06:24 nejenom všechny ty výsledky, ale i prodejní úspěchy,
00:06:28 ve vztahu k tomu, jaké existují šampionáty, jaká je konkurence,
00:06:32 v jakém stádiu se ta disciplína nachází,
00:06:35 kde je spousta neznámých do budoucna.
00:06:38 Ale já jsem v tuto chvíli přesvědčen,
00:06:40 že jsme založili dobrý projekt, že ten základ je zdravý,
00:06:44 že se na tom autě nechá dále pracovat
00:06:47 a že s ním nejenom náš tovární tým, ale i naši zákazníci
00:06:50 dosáhnou spoustu úspěchů.
00:06:53 -To byl tedy šéf týmu Michal Hrabánek,
00:06:56 ale my jsme v Bělé hovořili také
00:06:58 s Alešem Radou, technickým šéfem škodováckého Motorsportu,
00:07:03 který měl na starosti vývoj nové R5.
00:07:06 Jak moc náročné to tedy bylo pro něj?
00:07:09 -Tak těžké to bylo, hlavní rozdíl byl hlavně v tom,
00:07:13 že zatímco v projektu S2000
00:07:18 nás nejvíce zajímala spolehlivost a výkonnost,
00:07:21 tak teďka v projektu R5 nás zajímá výkonnost, spolehlivost
00:07:26 a taky finanční aspekt celého toho projektu,
00:07:29 protože spousta dílů je omezena, ať už z pohledu pořizovací ceny
00:07:34 anebo je definováno jako sériový díl.
00:07:39 A zakomponovat levné díly do závodního auta,
00:07:42 to na tomhle projektu byla vlastně ta novinka,
00:07:46 kterou jsme se museli naučit a se kterou jsme museli sžít.
00:07:50 A která, řekl bych, nás stála poměrně velké úsilí.
00:07:54 A tam jsme věnovali největší energii tomu,
00:07:56 jak to udělat, aby to fungovalo
00:07:59 i s ohledem na finanční limity, které předepisuje FIA.
00:08:02 -Nové a nutno říci, že krásné soutěžní auto je na světě,
00:08:06 nicméně ten opravdový křest ohněm jej teprve čeká.
00:08:10 Jak se tedy Aleš Rada cítí před prvními ostrými závody?
00:08:13 -Já můžu pocity mít jakékoliv.
00:08:16 Abych byl upřímný, tak moje pocity nejsou nikterak skeptické,
00:08:20 naopak převládá mírný optimismus.
00:08:23 Ale samozřejmě, že ta hlavní odpověď na tu otázku
00:08:26 přijde v okamžiku startu na několika prvních závodech,
00:08:30 kde se ukáže vlastně,
00:08:32 kde ta výkonnost toho auta spolu s těmi posádkami skutečně je.
00:08:36 Mám-li zhodnotit trošku
00:08:39 to poslední období vývoje a období testů,
00:08:42 tak jsme udělali velký kus práce,
00:08:45 především v dosažení požadované spolehlivosti toho auta
00:08:48 a test po testu se stále zlepšují jízdní vlastnosti.
00:08:52 Takže jak jsem řekl, já jsem mírným optimistou
00:08:55 a věřím, že se nám ten vstup do soutěžení,
00:08:59 ať už v českém šampionátu nebo v šampionátu WRC povede.
00:09:06 -A kdo že bude za tým Škoda Motorsport letos závodit?
00:09:10 Nic se nemění na pozici našeho Jana Kopeckého,
00:09:14 který s různými modely Škodovky
00:09:16 odjezdil naprostou většinu své úspěšné kariéry.
00:09:23 Také v roce 2015 bude Jan Kopecký hájit barvy škodováckého týmu
00:09:27 a my jsme se ho pochopitelně v první řadě ptali
00:09:31 na dojmy z nové Fabie R5.
00:09:33 -Doufám, že designově se bude líbit všem,
00:09:38 protože mě se to auto líbí moc.
00:09:40 Vypadá úplně jinak než dvoulitr a mně osobně se líbí mnohem víc.
00:09:44 A já věřím, že i ta rychlost tam bude
00:09:47 minimálně na stejné úrovni, jako byl dvoulitr,
00:09:50 protože s tím dvoulitrem
00:09:52 jsme si samozřejmě nasadili laťku velice vysoko.
00:09:55 A očekávání budou vysoká a já věřím, že je naplníme.
00:09:59 -Jan Kopecký s R5 natestoval zdaleka nejvíc kilometrů,
00:10:03 takže logicky na něj směřovala otázka,
00:10:05 jaký největší rozdíl
00:10:07 je mezi předchozím modelem a tímto zbrusu novým.
00:10:10 -Největší rozdíl je samozřejmě v motoru.
00:10:13 Ten motor je 1,6 s turbem,
00:10:16 dvoulitr S2000 atmosféra, ten motor se musel točit.
00:10:19 Musel se opravdu točit až těsně před omezovač,
00:10:22 kdy ten výkon tam byl nejvyšší
00:10:25 a musely se vhodně volit převodové stupně před každou zatáčkou,
00:10:29 to bylo hodně obtížné.
00:10:31 Ta 1,6 s turbem, co je v R5, tak ta je v tom pohodovější,
00:10:35 protože krouťák je velký a je plochý.
00:10:38 To znamená, že využití toho motoru j eve větším rozsahu,
00:10:42 což možná zní, že bude jednodušší to auto řídit,
00:10:46 ale já jsem přesvědčen,
00:10:48 že pokud člověk opravdu bude chtít jet s ním na špici,
00:10:52 ať v Evropě ve WRC2 nebo tady v Čechách,
00:10:55 tak samozřejmě ho bude muset ždímat na úplné maximum.
00:10:58 -Lze vůbec nalézt nějaké srovnání v ostré jízdě s S2000 a s novou R5?
00:11:03 Je možné například říci, které auto se řídí lépe?
00:11:06 Ovládá se Fabia R5 snáz než její předchůdkyně?
00:11:10 -Je to jednodušší, když uděláte nějakou "drobnou" chybu.
00:11:14 Protože s tím dvoulitrem, když se udělala chyba,
00:11:17 člověk šlápl na plyn a měl tam ten špatný rychlostní stupeň,
00:11:21 tak ta ztráta byla obrovská.
00:11:23 Tady tu díru "zaplácne" ten turboefekt toho motoru.
00:11:27 Zas na druhou stranu je tady o jeden kvalt míň.
00:11:30 Podle předpisů FIA je to pětikvalt a dvoulitr byl šestikvalt.
00:11:35 Zas na druhou stranu tohle auto má větší maximálku.
00:11:38 Takže myslím si nebo jsem přesvědčen,
00:11:41 že tohle auto bude rychlejší.
00:11:43 -Z čistě laického pohledu
00:11:45 nahrazuje tým Škoda Motorsport jednu Fabii další Fabií,
00:11:49 nicméně jsou to opravdu tak moc rozdílná auta?
00:11:52 -Jsou a musí. Takové jsou předpisy.
00:11:55 Ten dvoulitr,
00:11:57 to byl fakt čistokrevný závoďák, čistokrevné áčko.
00:12:00 Ta R5, předpisově musí vycházet několik dílů ze série
00:12:04 a samozřejmě naši inženýři
00:12:06 si dali spoustu hodin přemýšlení a práce,
00:12:09 aby zvolili ty nejlepší díly,
00:12:12 aby to auto jak spolehlivé, tak rychlé.
00:12:14 A já si myslím, že se jim to povedlo.
00:12:17 -Fanoušky rallysportu a Jana Kopeckého zvlášť
00:12:20 samozřejmě nejvíc zajímá jeho osobní program.
00:12:24 Co tedy posádku Kopecký - Dresler letos čeká?
00:12:27 -Náš program, prioritou číslo 1 je určitě český mistrák.
00:12:31 Už to není mezinárodní mistrovství, ale mistrovství České republiky.
00:12:35 Na to se moc těším,
00:12:37 zase tady pojedu po delší době v Čechách všechny závody.
00:12:41 A pokud to vyjde, tak doufám, že se svezeme pár závodů ve WRC 2.
00:12:45 -Už několik měsíců ostrý závod nejel Fin Esapekka Lappi.
00:12:49 Nicméně tento talentovaný mladík
00:12:52 i nadále zůstává továrním pilotem Škodovky
00:12:55 a v roce 2015 jej čeká velice zajímavý program.
00:12:58 -Bezpochyby máte pravdu, už dlouho jsem nezávodil.
00:13:04 Můj poslední start byl loni v listopadu na Korsice,
00:13:08 takže pauza to byla dlouhá.
00:13:11 Ale ta teď končí a příští měsíc to znovu přijde.
00:13:14 Opravdu se už nemůžu dočkat,
00:13:17 až se Portugalsku s tímto autem postavím na start.
00:13:20 -Esapeku Lappiho a Janneho Ferma
00:13:22 čeká účast v kompletním seriálu WRC2,
00:13:25 což je mistrovství pořádané při soutěžích první rallyové ligy,
00:13:29 tedy světového šampionátu.
00:13:31 No a to je pro každého soutěžáka
00:13:34 samozřejmě ten nejlepší možný seriál.
00:13:36 -Ano, to je ten správný mistrák, to jsou ty pořádné závody,
00:13:40 kde mohu získat zdaleka nejvíc zkušeností.
00:13:44 Myslím, že mistrovství světa je to nejlepší místo,
00:13:47 kde mohu s tímto autem závodit.
00:13:50 Loni to bylo mistrovství Evropy, letos je to svět.
00:13:53 Takže jsem samozřejmě spokojený.
00:13:56 -A jsou nějaké konkrétní cíle, se kterými by Lappi
00:14:00 do nové sezóny s novým autem vstupoval?
00:14:03 -Mám být upřímný? Tak zatím žádné takové cíle nejsou.
00:14:06 Myslím, že cíle půjde stanovit během sezony až uvidíme,
00:14:10 kde se vlastně s novou R5 nacházíme,
00:14:13 co se konkurenceschopnosti týká.
00:14:16 Teprve pak si můžeme říct, co bychom chtěli.
00:14:19 -Čistě vývojová fáze nové Škody Fabia R5 je tedy minulostí
00:14:23 a co nevidět se otevře nová kapitola.
00:14:30 Už tento víkend se totiž škodovácká R5
00:14:33 historicky poprvé poměří s konkurencí,
00:14:36 a to v prvním závodě domácího mistráku, který startuje na Šumavě.
00:14:44 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2015
Světová premiéra nového soutěžního speciálu Škoda Fabia R5
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2