Uffizi: svědectví o italské renesanci a drážďanská sbírka
00:00:02 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:06 GALERIE UMĚNÍ
00:00:35 Uffizi: Svědectví o italské renesanci
00:00:43 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:00:52 Kniha, vydaná před 450 lety, obsahovala slovo,
00:00:55 nyní vyryté zlatým písmem do dějin umění.
00:01:00 V úvodu čteme: Renesance - Znovuzrozené umění.
00:01:04 Triumf naší doby.
00:01:13 Znovuzrozené umění, italsky "rinascita",
00:01:17 známější pod termínem "renesance", odvozeným z francouzštiny.
00:01:25 S pojmem renesance jako první přišel Giorgio Vasari,
00:01:29 architekt a historik umění.
00:01:32 Zaměříme se zde na jeho ambiciózní práci, popisující renesanční díla.
00:01:41 Italská Florencie.
00:01:44 Právě tady nastal v 15. století rozkvět renesance.
00:01:53 V tomto městě umění stojí budova, navržená Giorgiem Vasarim.
00:01:57 Dnes slouží jako muzeum.
00:02:01 Galerie Uffizi.
00:02:10 Ze všech italských muzeí a galerií
00:02:13 byste právě tenhle svatostánek umění neměli vynechat.
00:02:17 Základní kámen galerie tvoří sbírka nashromážděná rodinou Medici,
00:02:21 florentskou dynastií vládnoucí od 15. století po dobu 300 let.
00:02:28 Medicejové podporovali renesanční umělce,
00:02:30 a ti chrlili jedno mistrovské dílo za druhým.
00:02:38 "Zrození Venuše" od Botticelliho.
00:02:46 Na obraze je bohyně krásy, zrozená z mořské pěny,
00:02:49 jak ji západní vítr žene směrem k pobřeží.
00:02:58 Renesanční umělci čerpali inspiraci z postav řecké a římské mytologie
00:03:03 a do svých výjevů je zasazovali v idealizované podobě.
00:03:12 V dobách renesance vynikal ideální tvůrce ve všech uměleckých oborech.
00:03:18 A právě takový byl Leonardo da Vinci - všestranný génius,
00:03:22 bravurně ovládající především malbu, a také vědec,
00:03:26 zaměřený hlavně na fyziku a biologii.
00:03:30 Malíř, sochař, architekt. Čaroděj svého oboru.
00:03:34 Michelangelo po sobě zanechal mimořádná umělecká díla.
00:03:40 S příchodem renesance nastala doba,
00:03:43 kdy opravdoví umělci převrátili zažité vnímání umění naruby
00:03:47 a používali novátorské výrazové formy.
00:03:54 Vedle Galerie Uffizi stojí bývalé florentské sídlo Medicejů.
00:03:59 Architektem pověřeným rekonstrukcí paláce Vecchio
00:04:02 nebyl nikdo jiný než Vasari.
00:04:08 Zvětšil aulu, zvýšil strop a nechal ho vyzdobit.
00:04:17 Návštěvníci mohou absolvovat prohlídku s Vasarim jako průvodcem,
00:04:22 samozřejmě v přestrojení.
00:04:25 Alberto Galligani v roli Vasariho zasvěceně promlouvá
00:04:30 o renesančním období, oděný v dobovém kostýmu,
00:04:34 a používá termíny a výrazy z Vasariho doby.
00:04:39 Způsob, jakým lidi v 16. století uvažovali a jednali,
00:04:42 se od současnosti značně liší.
00:04:45 Abyste porozuměli umění té éry, potřebujete průvodce.
00:04:49 A tady nastupuje Giorgio Vasari.
00:04:56 Vasari byl malíř a architekt na sklonku renesance.
00:05:00 Neproslavil se ovšem jako umělec, ale jako autor jisté knihy.
00:05:16 "Život nejznamenitějších malířů, sochařů a architektů".
00:05:23 První vydání z roku 1550.
00:05:27 Vasari zaznamenal životopisné údaje více než stovky malířů,
00:05:31 sochařů a architektů, působících v renesanční Itálii.
00:05:36 Nabízí barvitou výpověď o jejich životním stylu,
00:05:40 pověsti a obchodních úspěších, a vše doplňuje dobovými historkami
00:05:44 o vzniku obrazů a soch.
00:05:52 Dnes se vydáme do Galerie Uffizi s výtiskem této knihy v ruce.
00:05:59 A naším průvodcem nebude nikdo jiný než odborník na Vasariho:
00:06:03 pan Galligani.
00:06:16 V Galerii Uffizi je většina děl umístěna přesně tak,
00:06:19 jak to popisuje kniha.
00:06:22 V knize je jako první uveden umělec,
00:06:25 který renesanční hnutí odstartoval, Giotto di Bondone.
00:06:31 Giotto tvořil na přelomu 13. a 14. století.
00:06:38 Klín zvýrazněný látkou modré sukně.
00:06:41 Pod bílou halenou plné poprsí.
00:06:46 Díky mistrnému stínování
00:06:48 se Giottovi podařilo vtisknout Panně Marii trojrozměrnou podobu.
00:06:57 Ten obraz Marie s Ježíšem je výmluvně strhující -
00:07:01 ve středověkém umění vzácný jev.
00:07:06 Vnímání hloubky naznačuje práci s perspektivou,
00:07:10 která se začala používat až později.
00:07:14 Giotto byl umělec,
00:07:17 a výrazně předznamenal úsvit renesančního stylu.
00:07:21 Vasari se zaměřil na nápadité umělce své doby.
00:07:25 Přečtu vám výňatek:
00:07:28 "Šušká se, že je to veliký proutník a provede cokoli,
00:07:31 jen aby získal ženu, po níž zatouží.
00:07:36 Vyjde-li jeho snaha naprázdno, namaluje portrét dotyčné
00:07:40 a uhasí tím žár svého milostného vzplanutí."
00:07:48 Malíř, na něhož Vasari poukazuje, je kněz Filippo Lippi.
00:07:56 "Korunovace Panny", zásadní práce Filippa Lippiho.
00:08:00 Scéna zobrazuje Pannu Marii přijímající korunu od Boha
00:08:05 a je ve znamení elegance díky Lipppiho typickému provedení.
00:08:14 Tato kvalita je patrná na tvářích andělů obklopujících Marii.
00:08:20 Oblé tváře jako broskve.
00:08:26 Sladce nevinné výrazy andělů působí více světsky než nadpozemsky.
00:08:34 Lippi na obraz přimaloval i sebe. Dole vlevo.
00:08:39 Sledujete mnicha s bradou opřenou o ruku? Dívá se naším směrem.
00:08:43 Očividně je to sám Lippi.
00:08:51 Kostel Canta Maria del Carmine, kde Lippi studoval.
00:08:56 Lippi se narodil ve staré florentské čtvrti
00:09:00 počátkem 15. století.
00:09:03 Jeho otec byl řezník.
00:09:06 V dětství brzy osiřel a přijali ho do kláštera v těsném sousedství.
00:09:15 Lippi si umění malby osvojoval studováním obrazů na stěnách kaple.
00:09:20 Byl nadaný, ale příkladně se nechoval.
00:09:25 Podle Vasariho se Lippi při práci na oltářním obraze
00:09:28 v ženském klášteře zahleděl do jeptišky.
00:09:31 Byla to láska na první pohled.
00:09:34 Unesl ji, a brzy s ním čekala dítě.
00:09:41 V Galerii Uffizi je jedno skvělé Lippiho dílo.
00:09:47 Je to "Madonna a dítě s anděly".
00:09:52 Lippi zjevně použil tvář Lukrécie, své milé,
00:09:56 jako model pro tvář Marie, a historka o jejím únosu z kláštera
00:10:00 tak nabývá na důvěryhodnosti.
00:10:05 Ve své knize Vasari dává větší prostor Lippiho milostným aférám
00:10:10 než jeho geniálním obrazům.
00:10:13 A to je vlastně pro tuto knihu charakteristické.
00:10:17 Vasari popisuje soukromý život umělců do nebývalých detailů.
00:10:23 Právě proto jde o tolik poutavé čtení s mnoha podrobnostmi
00:10:27 začleněnými do ústředního tématu.
00:10:37 Hodinu jízdy autem jihovýchodně od Florencie.
00:10:41 Tohle je Arezzo, Vasariho rodné město.
00:10:53 Vasari se narodil v roce 1511 v rodině obchodníka s látkami.
00:11:00 Dům, v němž Vasari bydlel, v Arezzu stále stojí.
00:11:04 Nyní slouží jako veřejnosti přístupné muzeum.
00:11:09 Vasari ten dům začal stavět, když mu bylo asi 30 let.
00:11:12 Dohlížel na každou část stavby od designu až po výzdobu interiéru.
00:11:24 Uchovávají tu Vasariho deníky.
00:11:31 Arezzo přestavovalo výchozí bod jeho aktivit.
00:11:34 Přijímal tu objednávky na obrazy a stavby od vlivných postav
00:11:38 a pak na jednotlivá místa, blízká či vzdálená, jezdil,
00:11:41 aby práci dokončil.
00:11:44 Deníky poskytují podrobné záznamy jeho cest,
00:11:48 druh práce a také výši odměny.
00:11:53 Při svém podnikání procestoval Itálii napříč.
00:11:56 Na svých cestách měl možnost zahlédnout mnoho mistrovských
00:12:00 obrazů a vyslechnout plno historek o umělcích.
00:12:04 Právě tyto zážitky ho přiměly k sepsání knihy.
00:12:08 Z odborného hlediska zahrnul Vasari do textu životní příběhy
00:12:12 a práce velkých umělců minulosti.
00:12:24 Uvědomoval si, jak zásadní a významnou činnost provádí.
00:12:32 Tím, že knihu napsal, čtenářům přiblížil, jakou roli umělci,
00:12:36 včetně něho samotného, v té době hráli.
00:12:52 Po vydání knihy se Vasari přestěhoval do Florencie
00:12:56 a pustil se do rekonstrukce Galerie Uffizi.
00:13:02 Podloubí s výhledem na nádvoří galerie
00:13:05 lemují sochy renesančních umělců.
00:13:11 Třetí část knihy, popisující vrchol renesančního hnutí,
00:13:14 začíná Leonardem da Vinci.
00:13:22 Ohromující a nesmírný talent je pro člověka darem z nebes.
00:13:26 Čas od času se jedinému člověku dostane požehnání
00:13:31 v podobě přemíry krásy, nadání i ušlechtilosti.
00:13:35 Právě takové požehnání spatřují lidé v osobě Leonarda da Vinci.
00:13:44 Sál Leonarda da Vinci.
00:13:52 Toto "Zvěstování" namaloval da Vinci,
00:13:55 když mu bylo něco přes 20 let.
00:14:03 Anděl znenadání sestupuje z nebe, aby sdělil Marii,
00:14:06 že čeká Božího syna.
00:14:12 Da Vinci byl naprostý génius.
00:14:15 Své vědomosti získal studiem všech oblastí vědění,
00:14:18 včetně medicíny, botaniky, fyziky a stejně tak i malby.
00:14:25 Jeho malířská technika byla neuvěřitelně realistická
00:14:28 a fyzická podoba vyobrazených postav se vždy vyznačovala
00:14:31 anatomickou přesností.
00:14:37 Vzdálené hory jsou zahalené oparem.
00:14:43 Da Vinci vytvořil prostředí,
00:14:45 v němž lidé a příroda jako by splývali v jedno.
00:14:48 Obraz svědčí o mimořádných schopnostech mladého umělce.
00:14:56 V Galerii Uffizi mají
00:14:58 také nedokončený Leonardův oltářní obraz.
00:15:01 Výjev zobrazuje tři mudrce z Východu,
00:15:04 kteří přišli u příležitosti Ježíšova zrození.
00:15:22 Lidé žasnou nad touto neobvyklou podívanou. Jiní jsou překvapení.
00:15:28 Smíšené pocity.
00:15:34 Da Vinci chtěl představit zázrak zjevení Spasitele na Zemi
00:15:37 jako převratnou událost.
00:15:45 Oltářní obraz ale nedokončil.
00:15:55 Po da Vincim zůstala spousta nedokončených prací.
00:15:59 Vasari k tomu trefně poznamenal:
00:16:03 "Proč po sobě tenhle nesmírně talentovaný člověk zanechal
00:16:06 tolik rozpracovaných věcí?
00:16:10 Protože jeho genialita byla natolik nezměrná,
00:16:14 že kdyby nemohl začít ihned tvořit vše, co ho napadne,
00:16:18 jeho duše by nikdy nedošla pokoje."
00:16:22 Dnes se na nedokončený obraz můžeme podívat
00:16:25 a promítnout si tam své vlastní nápady.
00:16:29 Přesto je nepravděpodobné, že by lidé za Vasariho časů
00:16:33 nedokončená díla hodnotili právě takhle.
00:16:38 Vasari velebil Michelangela, svého blízkého a dávného přítele,
00:16:42 jehož lidé označovali přízviskem "božský".
00:16:50 Jako chlapec byl Vasari učedníkem v Michelangelově ateliéru.
00:16:55 Možná právě kvůli té spojitosti je v jeho knize na úkor
00:16:58 jiných umělců věnováno nejvíce stran právě Michelangelovi.
00:17:03 Jednoho dne vyprávěl Michelangelo Vasarimu
00:17:07 pro pobavení historku z dětství, kdy ho hned po narození poslali
00:17:10 do rodiny kameníka z Arezza.
00:17:15 Michelangelo mi vyprávěl:
00:17:18 "Giorgio, za to málo dobrého, co ve mně je,
00:17:21 vděčím svěžímu vzduchu tvého rodného Arezza a potom mléku
00:17:24 mé kojné, spolu s nímž jsem sál mramor z dlát a kladívek,
00:17:29 jimiž dnes tvořím své sochy."
00:17:37 Seravezza v Toskánsku. Střední Itálie.
00:17:45 Michelangelo si tu otevřel lom,
00:17:48 aby měl přístup k vysoce kvalitnímu mramoru.
00:17:58 Trávil měsíce a někdy i roky lámáním kamene při hledání
00:18:02 toho nejlepšího mramoru.
00:18:08 Tvrdil: "Každý mramorový blok ukrývá sochu.
00:18:12 Musím ji pouze vysvobodit z jejího žaláře."
00:18:17 V roce 1501 Michelangelo objevil ve Florencii
00:18:21 zapomenutý masivní mramorový blok.
00:18:25 Obsahoval kazy a svými obřími rozměry odrazoval
00:18:29 všechny ostatní sochaře od toho, aby ho zpracovali,
00:18:32 a tak zůstal ležet bez povšimnutí.
00:18:37 Podle Michelangela v sobě ukrýval budoucí sochu Davida.
00:18:45 O Davidovi Vasari napsal: "Michelangelo činí zázraky.
00:18:49 Mrtvému mramorovému bloku vdechne život."
00:18:56 V tomto sále se nachází jeden z nejznámějších
00:19:00 Michelangelových obrazů, "Svatá rodina".
00:19:10 Znázorňuje malého Ježíše s rodinou v kulatém rámu.
00:19:14 Marie s prohnutým tělem.
00:19:19 Postavy jako by se stáčely do spirály.
00:19:25 Svaly ohnuté paže.
00:19:28 Obraz namalovaný v sochařské perspektivě.
00:19:36 Vasari obraz chválil a napsal,
00:19:39 že jde o jednu z nejkrásnějších Michelangelových závěsných maleb.
00:19:49 Ve své knize Vasari líčí
00:19:52 Michelangela jako největšího renesančního umělce.
00:19:56 Oplýval vrozenou schopností zviditelňovat formu
00:19:59 pomocí dokonalých výjevů, jak je vnímal jen on sám.
00:20:10 Michelangelo byl bezkonkurenční génius,
00:20:13 uplatňoval svůj oslnivý talent ve třech oborech, tedy v malířství,
00:20:18 sochařství a stavitelství.
00:20:21 Především dosáhl harmonie, věrně zachytil aspekty přírody,
00:20:25 přičemž dával volný průchod své hravé kreativitě,
00:20:29 a měl nesmírný talent všechny tyto prvky sloučit.
00:20:33 Podle Vasariho je Michelangelovo
00:20:35 dílo ztělesněním umělecké dokonalosti,
00:20:39 kde se bezchybnost přírody prolíná se vším, čím je obdarován člověk.
00:20:43 A přesně toho se lidé v 16. století snažili dosáhnout.
00:21:03 Dopisy od Michelangela jsou ve Vasariho domě.
00:21:17 Když kniha vyšla poprvé,
00:21:20 Vasari okamžitě poslal Michelangelovi jeden výtisk.
00:21:27 Poté, co knihu obdržel, poslal Michelangelo
00:21:31 Vasarimu následující vzkaz:
00:21:34 "Můj drahý Giorgio. Úspěšně se ti podařilo oživit zemřelé."
00:21:47 Michelangelo zahrnul Vasariho chválou i v jednom svém sonetu.
00:21:55 Napsal: "Ty, jenž oživuješ vzpomínky na zesnulé,
00:22:00 navzdory všemu, co Čas a Příroda prozrazují,
00:22:04 nechť spolu s nimi dosáhneš věčné slávy."
00:22:09 Kdyby Vasari nenapsal
00:22:12 "Život nejznamenitějších malířů, sochařů a architektů",
00:22:17 mnoho obrazů a soch by patrně bylo ztraceno.
00:22:21 A nebyli bychom o nic chytřejší.
00:22:24 Netušili bychom ani, že kdysi vzniklo období,
00:22:27 jemuž dnes říkáme renesance.
00:22:32 Vasari původně navrhoval Uffizi jako vládní budovu.
00:22:37 Ovšem po dokončení se proměnila ve skladiště uměleckých sbírek
00:22:40 Medicejů a nakonec se otevřela veřejnosti jako umělecké muzeum.
00:22:54 Pokud je navštívíte,
00:22:56 nezapomeňte si koupit Vasariho knihu
00:22:59 "Život nejznamenitějších malířů, sochařů a architektů".
00:23:03 Zcela jistě v ní postřehnete nadšení člověka,
00:23:07 který zde zaznamenal renesanci.
00:23:20 Vasari si přál, aby jeho kniha sloužila jako referenční zdroj,
00:23:25 dokumentující celou historii umění.
00:23:27 Nepochybně by ho velice potěšilo, kdyby zjistil,
00:23:31 že ji lidi dodnes při návštěvě této galerie čtou.
00:24:02 Ponte Vecchio,
00:24:05 přední turistická atrakce ve Florencii.
00:24:08 Věděli jste, že nad mostem se nachází chodba?
00:24:12 Vedle místností s exponáty galerie jsou dveře,
00:24:15 jež se normálně zamykají.
00:24:18 Za dveřmi je vstup do této chodby.
00:24:21 Jejím architektem byl pochopitelně Vasari.
00:24:24 Dnes chodba slouží k vystavování portrétů a autoportrétů.
00:24:29 Vznikla na žádost medicejského velkovévody,
00:24:32 který chtěl procházet městem bez povšimnutí veřejnosti.
00:24:40 Návštěva chodby je možná výhradně po předchozí rezervaci,
00:24:44 určitě si ji včas objednejte.
00:24:47 Vasari vás tam očekává.
00:24:55 Drážďanská státní umělecká sbírka: Královská sbírka saských pokladů
00:25:05 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:25:11 Východoněmecké Drážďany. Staré město na březích Labe.
00:25:19 Jako vzkvétající hlavní město Saského knížectví
00:25:23 si pro svůj pohledný ráz vysloužilo název "Polabská perla".
00:25:29 Výstavní město Drážďany je součástí Světového dědictví.
00:25:33 Urbanistický ráz města určil počátkem 18. století jistý král.
00:25:41 Dnes se dozvíme příběh krále, který této krásné zemi vládl.
00:25:52 V centru města stojí obrovská freska,
00:25:54 složená ze 24 tisíc dlaždiček z Míšeňského porcelánu.
00:26:00 Freska znázorňuje 35 saských vládců počínaje 12. stoletím.
00:26:08 Kurfiřt Fridrich Augustus I.
00:26:12 Měl výsadní právo určovat budoucnost Svaté říše římské.
00:26:16 Byl to prestižní post.
00:26:22 Vyprávěly se pověsti o králi,
00:26:25 lámajícím koňské podkovy holýma rukama, a prý byl otcem 360 dětí.
00:26:32 Jeho dobyvatelské výpravy mu vysloužily přezdívku
00:26:36 "Železná pěst" a "Augustus Silný".
00:26:38 Byl to vášnivý ctitel umění.
00:26:48 Shůry na město shlíží Drážďanský hrad.
00:26:51 Postavili ho v 16. století a býval sídlem generací panovníků.
00:26:56 Pod střechou hradu Augustus Silný umístil královské umělecké sbírky,
00:27:01 do té doby roztroušené po celé zemi,
00:27:04 všechny kusy náležitě sestavil a veřejně vystavil.
00:27:08 Položil základní kámen Drážďanské státní umělecké sbírky.
00:27:15 Dnes je rozmístěna po 12 různých muzeích, včetně Drážďanského hradu.
00:27:26 Prohlídku začneme v tom nejskvostnějším muzeu z nich,
00:27:30 v Zeleném sklepení, kde září královské poklady.
00:27:38 Když se královská pokladnice v 16. století stavěla,
00:27:42 její stěny byly vymalovány zeleně, odtud název Zelené sklepení.
00:27:53 41karátový zelený diamant, světový unikát,
00:27:56 jen dokládá opulentnost šperkových ozdob,
00:27:59 vystavovaných v tomto muzeu.
00:28:08 Oblíbený zlatý kávový servis Augusta Silného.
00:28:12 Povšimněte si přemíry použitého zlata, stříbra,
00:28:15 slonoviny a drahokamů.
00:28:20 V roce 1697 získal Augustus Silný polský trůn.
00:28:24 Pověřil královského klenotníka,
00:28:28 aby mu vyrobil kávový servis na památku tohoto úspěchu.
00:28:38 K namalování obrázků na zlatou glazuru šálků bylo zapotřebí
00:28:41 sofistikované techniky.
00:28:52 Horká káva zlaté šálky ohřála natolik,
00:28:55 že z nich nebylo možné pít, a král se jimi těšil pouze tím,
00:28:59 že je bral do rukou a obdivoval jejich uměleckou jiskru.
00:29:07 Pohár zobrazující Herkula bojujícího se lvem.
00:29:13 Herkules tu reprezentuje samotného krále.
00:29:17 V roce 1704 připravili Augusta Silného o polský trůn Švédové.
00:29:22 Protože počítal s tím,
00:29:25 že se v Polsku znovu vrátí k moci, zadal zakázku na tenhle kousek.
00:29:29 Na vrchu se třpytí polská koruna,
00:29:32 Augustus Silný ji chtěl získat zpět.
00:29:37 Ve spodní části koruny je elegantně oděný Augustus Silný.
00:29:41 Jeho úbor odkazuje na doby velkých banketů,
00:29:45 pořádaných dánským králem -
00:29:48 ten Augustovi pomáhal znovu získat polský trůn.
00:29:52 O pár let později, v roce 1709, Augustus Silný svého cíle dosáhl.
00:30:09 Mistrovské dílo z Dinglingerovy dílny vznikalo celých 7 roků.
00:30:19 Scénka popisuje oslavu narozenin indického krále.
00:30:23 Otroci se mu jeden po druhém přicházejí poklonit.
00:30:33 Figurky zhotovené ze zlata, stříbra a opatřené glazurou
00:30:36 jsou posety 4900 diamanty a 160 rubíny.
00:30:45 Pohádkový výjev mocných a zámožných.
00:30:49 Tato vytříbenost formy přesně odpovídala pojetí dokonalého světa
00:30:53 v představách Augusta Silného.
00:31:00 Augustus obdivoval umění.
00:31:02 Byl jeho zastáncem, a přitom citlivým sběratelem.
00:31:07 Skutečnost, že jako saský kurfiřt pocházel z nejvznešenějšího rodu,
00:31:12 mělo jistě vliv i na jeho přístup k umění.
00:31:18 Přirozeně se mu dostalo znamenitého vzdělání
00:31:21 a vyrůstal obklopený poklady, nashromážděnými jeho předchůdci.
00:31:25 V tomto prostředí získal svůj vytříbený vkus.
00:31:30 Ačkoli nijak neskrblil, dobře věděl, jak s penězi naložit.
00:31:35 Svědčí o tom i to, že značná část jeho výdajů
00:31:38 šla na výrobu a nákup umění, a nikoli na zbrojení.
00:31:46 Psal se rok 1723, když se Augustus Silný rozhodl
00:31:50 zpřístupnit Zelené sklepení veřejnosti.
00:31:53 Bylo to první uměleckoprůmyslové muzeum na světě.
00:31:58 Podle Augusta umění symbolizovalo moc.
00:32:03 Předváděním úchvatného uměleckého díla projevoval svou autoritu
00:32:07 uvnitř i za hranicemi své říše.
00:32:14 Palác Zwinger, barokní perla.
00:32:22 Toto královské sídlo se stavělo více než 20 let.
00:32:32 Obyčejní lidé se mohli procházet jeho zahradami.
00:32:36 Přes bohatě zdobené kamenné zídky přetékala voda.
00:32:42 Lidé při pohledu na ten fantastický svět třeštili oči;
00:32:47 nic podobného nemohl běžný občan nikde jinde zahlédnout.
00:32:53 Dnes je Zwinger součástí Drážďanské státní umělecké sbírky.
00:33:02 Bílé porcelánové zvony vyzvánějí libozvučné melodie v paláci Zwinger
00:33:07 v místě, kde se skrývá největší sbírka porcelánu na světě.
00:33:12 Nahlédněme dovnitř.
00:33:16 Jingdezhen z Číny, Imari a Kakiemon z Japonska.
00:33:21 Tuto sbírku tvoří více než 20 tisíc předmětů z porcelánu,
00:33:25 a všechny je nashromáždil Augustus Silný.
00:33:31 Král měl pro porcelán slabost,
00:33:34 učaroval mu jeho nádherně bílý podklad.
00:33:40 Augustus Silný nabídl pruskému králi výměnou za velké množství
00:33:43 porcelánu Jingdezhen svých 600 vojáků.
00:33:51 Nejraději měl ovšem král porcelán Kakiemon se třpytivým,
00:33:55 mléčně bílým povrchem a překrásnými živými obrázky.
00:34:09 Sbírka obsahuje několik vysoce kvalitních kousků Kakiemonu,
00:34:13 jež nelze nikde jinde najít, dokonce ani v samotném Japonsku.
00:34:23 Dva velice podobné džbánky.
00:34:27 Toto je Kakiemon.
00:34:33 Kopie vyrobená v Sasku v 18. století.
00:34:41 Augustus Silný nejen sbíral asijský porcelán,
00:34:45 ale dal také popud jeho místní produkci.
00:34:51 Míšeň, zhruba 25 km od Drážďan proti proudu řeky.
00:34:57 Míšeň se pyšní nejdelší,
00:34:59 téměř 300letou tradicí výroby porcelánu v Evropě.
00:35:04 A tím, kdo položil základy tohoto výnosného porcelánového průmyslu,
00:35:09 nebyl nikdo jiný než sám Augustus Silný.
00:35:14 Státní porcelánka v Míšni.
00:35:17 Asi 900 umělců vyrábí porcelán tradiční metodou,
00:35:21 jež začala vzkvétat za vlády Augusta Silného.
00:35:31 Počátkem 18. století měl asijský porcelán tak vysokou hodnotu,
00:35:36 že se o něm hovořilo jako o "bílém zlatu".
00:35:43 Augustus Silný ho nakoupil tolik, až ohrozil státní rozpočet.
00:35:47 Rozhodl se tedy zahájit vlastní výrobu porcelánu,
00:35:51 vytěžit kapitál z jeho oblíbenosti
00:35:55 a namísto utrácení na něm vydělávat.
00:36:01 Tím, koho král zahájením výroby porcelánu pověřil,
00:36:05 byl Johan Friedrich Bottger.
00:36:11 V roce 1701 Bottger původně vstoupil do králových služeb
00:36:15 ve svých 19 letech jako alchymista.
00:36:18 Když král zjistil, že alchymie je pouhá pavěda,
00:36:22 velice se rozlítil.
00:36:25 Prohlásil, že pokud Bottger nedokáže zhotovit pravé zlato,
00:36:29 tak bude vyrábět zlato bílé.
00:36:32 Tedy porcelán.
00:36:35 Tehdy ovšem neměl nikdo v Evropě ani ponětí, jak ho zhotovit.
00:36:41 Ve vězení Bottger experimentoval s jílem a nerosty,
00:36:44 dováženými ze všech koutů země,
00:36:48 a snažil se objevit správnou kombinaci.
00:36:52 Věděl, že jeho život závisí na tom, bude-li úspěšný,
00:36:56 a protože nijak nepokročil,
00:36:59 začal utápět své trápení v alkoholu.
00:37:04 Až po 3 letech pokusů konečně odhalil tajemství porcelánu.
00:37:10 Kaolin, specifický druh jílu.
00:37:15 Bottger zjistil, že když se kaolin vypaluje při velkých teplotách,
00:37:18 dočista zbělá.
00:37:21 K dosažení průsvitnosti použil alabastr.
00:37:24 15. ledna roku 1708 úspěšně vyrobil jasně bílou keramickou směs.
00:37:36 Toto je jeden z prvních kousků z Bottgerovy porcelánky.
00:37:42 Je popraskaný, ale jde o první evropský krok ve výrobě porcelánu.
00:37:56 S využitím pigmentů byli přičinliví umělci schopní vytvářet
00:38:00 přesné kopie asijského porcelánu,
00:38:03 a pak na jeho designu zanechat vlastní otisk.
00:38:09 Sochař Kandler, jehož talent král ihned rozpoznal,
00:38:13 vyrobil řadu porcelánových předmětů,
00:38:16 u asijských kousků dříve nevídaných.
00:38:23 Augustus Silný chtěl postavit porcelánový palác.
00:38:28 Nikdy se ho ovšem nedočkal.
00:38:31 Aniž by se přestal upínat ke svému snu,
00:38:35 král onemocněl a v roce 1733 zemřel ve věku 63 let.
00:38:45 V poslední vůli král uvedl,
00:38:48 že o uměleckou sbírku k pokračující slávě země
00:38:51 se nadále bude starat jeho syn, August III.
00:39:03 August III. nejprve sbírku svého otce zkatalogizoval.
00:39:12 Katalog zahrnuje každičký detail, uvádí použitý materiál,
00:39:16 tvar každého předmětu a jeho umístění na hradě.
00:39:22 Soupis představuje základní kámen Drážďanské státní umělecké sbírky.
00:39:29 Drážďany nebyly jediné město,
00:39:32 kde se v paláci uchovávaly takové poklady.
00:39:35 Podobné sbírky se nacházely také ve Versailles, paláci Ludvíka XIV.,
00:39:39 a ve florentské Galerii Uffizi.
00:39:42 Většina jich ovšem byla zničena,
00:39:45 ať už kvůli svévolným rozhodnutím budoucích vlastníků,
00:39:49 anebo jen proto, že porcelán vyšel z módy.
00:39:52 Některé kousky byly zcizeny, jiné se prodaly.
00:39:54 Žádná z těchto nešťastných okolností drážďanskou sbírku
00:39:58 nikdy nepostihla, a tak se dochovala přesně v té podobě,
00:40:02 jak uvádí katalog.
00:40:07 Obrovská sbírka jako by zázrakem přežila.
00:40:11 Dosah tohoto zázraku je patrný především uvnitř Paláce Zwinger,
00:40:15 v Obrazové galerii starých mistrů.
00:40:21 Nachází se tu repositář 3000 evropských mistrovských děl,
00:40:25 vytvořených mezi 14. až 18. stoletím.
00:40:30 Galerie vznikla počátkem 18. století.
00:40:34 Augustus Silný spojil obrazy, jež získal osobně, s těmi,
00:40:38 jaké nahromadili jeho předchůdci, a všechna díla vystavil.
00:40:43 Rembrandt, jehož objednal Augustus Silný.
00:40:47 Zachycuje výjev ze Starého zákona, svatební hostinu hrdinného Samsona.
00:40:57 Podle bible Samson položil hostům hádanku.
00:41:01 Za správnou odpověď nabídl jako odměnu skvostné roucho.
00:41:06 Hosté, kteří se usilovně snažili hádanku rozluštit,
00:41:09 později k získání odpovědi zneužili Samsonovu nevěstu.
00:41:14 Krutý osud, oklamání milovaného.
00:41:17 Nevinná krása nevěsty, dosud netušící nic zlého,
00:41:22 ostře kontrastuje s rolí, již posléze sehraje.
00:41:29 August III., syn Augusta Silného, měl pro obrazy větší slabost
00:41:33 než jeho otec, takže sbírku pouze neuchovával,
00:41:37 ale dále ji rozšiřoval.
00:41:45 Tento obraz získal August III. Reprezentativní Rembrandtova práce.
00:41:56 Jako předloha postav posloužil umělec samotný
00:41:59 s novomanželkou Saskií.
00:42:02 Malba evokuje Rembrandtův pocit štěstí z nového manželského života.
00:42:12 "Spící Venuše". Autor - Giorgione, génius benátského slohu.
00:42:21 V jemných odstínech soumraku nerušeně dřímá půvabná Venuše.
00:42:29 Každý dotyk štětce napodobuje jemné pohlazení obnažené Venuše.
00:42:42 Giorgione stvořil sladce snový svět v přirozeném okolí
00:42:45 v nádherně komponovaných barevných tónech.
00:42:52 Obraz je veleben jako nejpřitažlivější portrét
00:42:55 Venuše od evropského umělce.
00:43:04 "Dívka čtoucí dopis u otevřeného okna", Vermeerovo mistrovské dílo.
00:43:11 Natolik poklidný výjev, že málem zaslechnete dívčin jemný dech.
00:43:19 Klenot mezi obrazy, srovnatelný s ódou na věčnou radost.
00:43:36 A na závěr to nejlepší - nejproslulejší obraz této galerie.
00:43:44 Sixtinská Madonna od Raphaela.
00:43:47 Jeden z největších renesančních skvostů.
00:43:54 Marie drží na rukou Ježíška.
00:43:58 Mistrná kompozice a prolínání jasných barev zvýrazňují
00:44:01 postavu Marie - propojuje důstojnost se soucitem.
00:44:09 Tento obraz původně visel v kapli ve městě Piacenza na severu Itálie.
00:44:14 Za peníze, které padly na jeho nákup,
00:44:18 mohl August III. postavit celé město.
00:44:37 II. světová válka. Saská sbírka odolala i dosud největší hrozbě.
00:44:47 Na ochranu vzácného umění bylo vynaloženo zoufalé úsilí.
00:44:54 K uzavření muzea došlo už před vypuknutím II. světové války.
00:44:59 Obrazy nejprve byly přemístěny do suterénu.
00:45:07 Poté, co v roce 1942 začalo bombardování Německa,
00:45:12 sbírka byla odvezena z Drážďan na jiná místa.
00:45:19 Obrazy byly rozmístěny po různých hradech,
00:45:23 včetně saského Albrechtu, a také ukryty do starých pevností,
00:45:27 jako je Königstein, aby unikly zkáze.
00:45:33 Na konci války byla umělecká díla uschována do železničních tunelů
00:45:37 a dokonce i uhelných dolů.
00:45:41 Díky tomuto úsilí se je podařilo zachránit.
00:45:51 Po spojeneckém bombardování zbyly z Drážďan jen trosky.
00:45:57 Bylo zničeno 60% budov.
00:46:00 Podle záznamů přišlo o život více než 35 tisíc obyvatel.
00:46:07 Po válce začala usilovná rekonstrukce.
00:46:11 Lidé sbírali poházené cihly jednu po druhé,
00:46:15 a z nich začali znovu stavět město do původní podoby.
00:46:23 Před zkázou uschované umělecké předměty byly odvezeny
00:46:26 do Sovětského svazu, údajně kvůli bezpečnosti.
00:46:32 Naštěstí se v roce 1955 obrazy bezpečně vrátily zpátky.
00:46:38 Když byly následujícího roku vystaveny v Paláci Zwinger,
00:46:41 přilákala tato událost davy lidí.
00:46:50 Rekonstrukce Drážďanského hradu trvá dodnes.
00:46:55 Obnova Zeleného sklepení probíhala rychleji
00:46:58 než oprava samotného hradu, a tak byla v roce 2006 sbírka
00:47:02 přestěhována do renovovaného domova.
00:47:05 Obyvatelé Drážďan její návrat po 60 letech nadšeně přivítali.
00:47:11 Spolu s uměním došlo i k obnově naší chlouby.
00:47:16 Tyhle poklady jsou součástí našeho života.
00:47:19 Jsme hrdí na krále, který zbožňoval umění.
00:47:24 Sbírání umění je mnohem lepší,
00:47:29 než vyhazovat peníze za nesmyslné válčení.
00:47:41 Navštívíte-li Drážďanskou státní uměleckou sbírku,
00:47:46 vzpomeňte si na umělecké nadšení krále Augusta Silného.
00:47:50 Vzpomeňte si na sbírku, obyvateli uchovávanou pro příští generace.
00:48:23 Palác Pillnitz, asi 7 km od Drážďan po proudu Labe,
00:48:27 sloužil jako letní sídlo Augusta Silného.
00:48:34 Vždy z jara si spousta lidí z Drážďan přijíždí prohlédnut
00:48:38 zdejší skleněné zahrady.
00:48:43 Tato obrovská kamélie rozhodně stojí za pohled,
00:48:47 nejen kvůli své výšce.
00:48:49 Měří totiž 9 metrů.
00:48:53 V 18. století přivezl švédský botanik z Japonska
00:48:56 4 semínka kamélie, a tenhle keř jako jediný přežil.
00:49:02 Pokud se náhodou dostanete na jaře do Drážďan,
00:49:05 do Pillnitzu to není daleko.
00:49:08 Jděte se podívat na nádhernou kamélii. Nebudete litovat.
00:49:15 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:49:16 ČESKÁ TELEVIZE 2009
S pojmem renesance poprvé přišel Giorgio Vasari, architekt a historik umění. Základní kámen galerie Uffizi tvoří sbírka nashromážděná rodinou Medici, florentskou dynastií vládnoucí od patnáctého století po dobu tří set let. Medicejové podporovali renesanční umělce, a ti chrlili jedno mistrovské dílo za druhým.